AnonymBruker Skrevet 27. mars #1 Skrevet 27. mars Leser stadig historier i mediene om folk som har sendt 100 eller 1000 søknader og fortsatt er arbeidsledig. Hvordan er det mulig å ikke klare å få seg jobb i Norge i dag? Det skrikes etter arbeidskraft. Faglært og ufaglært. Jeg tror absolutt det kan være vanskelig for enkelte å få seg en relevant jobb i det de har utdannet seg til. Men om de vil kan de lett få seg en assistentjobb på sykehjem eller som kundebehandler hos et teleselskap eller noe i den duren. En eller annen jobb får alle som vil og har et minimun av arbeidsmoral og iq. Norge sliter ikke med arbeidsløshet. Norge sliter med å fylle alle ledige stillinger. Anonymkode: a499c...432 13
AnonymBruker Skrevet 27. mars #2 Skrevet 27. mars Hvis dette her er indirekte rettet mot tråden jeg skrev før deg. Så kan jeg si at selv med master så har jeg søkt på alt mulig slik som assistent, renholder, kundeservice og annet. Anonymkode: 6cec8...063 7 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #3 Skrevet 27. mars Det går på vilje. Folk som ikke er interessert i å jobbe som assistent på sykehjem velger å heller gå hjemme, betalingen er omtrent den samme uansett. Anonymkode: 8f72e...cd0 10
AnonymBruker Skrevet 27. mars #4 Skrevet 27. mars Spørs hvor man bor, her jeg bor er det de samme 5 stillingene som lyses ut. Vær gang det kommer en annen stilling, som ikke krever noe spesiell utdannelse så er det for mange søkere. De 5 som ofte ligger ute er stillinger hvor det krever lang utdannelse. jeg har fått jobb, men sliter med å få 100% stilling. Ser ut til at vi snart må flytte pga dette. Vanskelig å forsørge et barn med usikker inntekt. Det går utover familie gården til samboer da planene om å overta må utsettes 😅 Anonymkode: bc8c7...7a1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #5 Skrevet 27. mars Så si deg heldig hvis du har en fast jobb å gå til, men kan love deg at de av oss som klager ikke gjør det uten grunn. Anonymkode: 6cec8...063 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #6 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det går på vilje. Folk som ikke er interessert i å jobbe som assistent på sykehjem velger å heller gå hjemme, betalingen er omtrent den samme uansett. Anonymkode: 8f72e...cd0 Jeg personlig får 0 betalt. Og som sagt, har jeg t.o.m søkt renholdstillinger uten å svar tilbake eller at de velger andre kandidater. Anonymkode: 6cec8...063 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #7 Skrevet 27. mars Flesteparten av de utlyste stillingene er rene proforma-stillinger eller allerede besatte stillinger (arbeidsgiver har "glemt" å fjerne annonsen). Ansettelser skjer som regel internt, og kameraderi og nepotisme avgjør hvem som får jobben. Vi er mange som søker på alle mulige utlyste stillinger, uten å få svar. Anonymkode: 877f3...5fe 9 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars #8 Skrevet 27. mars Vi har veldig lav arbeidsledighet, så jobbene finnes. Jeg trur det er to hovedfaktorer til at man ikke får napp noen steder: man søker på for snevert felt, og/eller man søker på for snever geografi. Er man villig til å ta hvilken som helst jobb, hvor som helst i landet, så skal det mye til å ikke finne noe. Spesielt dette med geografi er viktig, trur jeg. I mange andre kulturer er det mer vanlig å flytte på seg når man finner en ny jobb, men det er det ikke i Norge. Her bor man på samme sted hele livet, og når jobbene forsvinner inn i byene så flytter man ikke etter, man blir værende og hever trygd. Anonymkode: db7a9...149 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars #9 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det går på vilje. Folk som ikke er interessert i å jobbe som assistent på sykehjem velger å heller gå hjemme, betalingen er omtrent den samme uansett. Anonymkode: 8f72e...cd0 For noe vås. Jeg får 0 kr, og et sykehjem er nok heller ikke interessert i en person som overhodet ikke passer i den type jobb de evt. kan tilby der. Anonymkode: 8c840...d1d 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars #10 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis dette her er indirekte rettet mot tråden jeg skrev før deg. Så kan jeg si at selv med master så har jeg søkt på alt mulig slik som assistent, renholder, kundeservice og annet. Anonymkode: 6cec8...063 Jeg er 26år, hatt litt forskjellige jobber til nå og har utdannelse og fagbrev. Alle jobbene jeg har søkt på og villet hatt, har jeg fått. Så jeg synts også det er veldig merkelig å lese folk som har søkt på flere titalls jobber uten å få. Siste jobben jeg fikk nå nettopp, trengte jeg ikke å sende cv eller søknad en gang. Jeg bare ba om et møte, fikk jobben samme kveld. Anonymkode: 65fb4...2ed 4 1
Bålkaffe Skrevet 27. mars #11 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Leser stadig historier i mediene om folk som har sendt 100 eller 1000 søknader og fortsatt er arbeidsledig. Hvordan er det mulig å ikke klare å få seg jobb i Norge i dag? Det skrikes etter arbeidskraft. Faglært og ufaglært. Jeg tror absolutt det kan være vanskelig for enkelte å få seg en relevant jobb i det de har utdannet seg til. Men om de vil kan de lett få seg en assistentjobb på sykehjem eller som kundebehandler hos et teleselskap eller noe i den duren. En eller annen jobb får alle som vil og har et minimun av arbeidsmoral og iq. Norge sliter ikke med arbeidsløshet. Norge sliter med å fylle alle ledige stillinger. Anonymkode: a499c...432 118 000 arbeidsledige i Norge per februar 2025. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen 51 704 ledige stillinger per 28. februar. https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger Your math aint mathing. 3 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars #12 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er 26år, hatt litt forskjellige jobber til nå og har utdannelse og fagbrev. Alle jobbene jeg har søkt på og villet hatt, har jeg fått. Så jeg synts også det er veldig merkelig å lese folk som har søkt på flere titalls jobber uten å få. Siste jobben jeg fikk nå nettopp, trengte jeg ikke å sende cv eller søknad en gang. Jeg bare ba om et møte, fikk jobben samme kveld. Anonymkode: 65fb4...2ed Kan være at du har ettertraktet fagbrev/utdannelse som hjelper. Men får du tilbud om faste stillinger? Anonymkode: 6cec8...063 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #13 Skrevet 27. mars Bålkaffe skrev (2 minutter siden): 118 000 arbeidsledige i Norge per februar 2025. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen 51 704 ledige stillinger per 28. februar. https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger Your math aint mathing. Bare 30% av jobber lyses ut offentlig. Så om man forutsetter at alle som lyser ut stillinger gjør det på nav.no, så er det altså minst 150 000 ledige stillinger i Norge. Anonymkode: a499c...432 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars #14 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare 30% av jobber lyses ut offentlig. Så om man forutsetter at alle som lyser ut stillinger gjør det på nav.no, så er det altså minst 150 000 ledige stillinger i Norge. Anonymkode: a499c...432 De bruker altså teoretisk tall når de snakker om arbeidsledighet. Så da skal vi som arbeidsledige masse sende søknader til alle mulige bedrifter og håpe på napp? Anonymkode: 6cec8...063 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #15 Skrevet 27. mars Her utlyste vi en sommer/sesongjobb forrige år, skulle ha 4 stk, fikk 400 søkere! Så ingenting å si på søkerviljen iallefall. I år har vi heldigvis fått tak i folk uten å måtte søke, så slipper å gå igjennom den søkerbunken en gang til... Anonymkode: 8c394...670 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #16 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan være at du har ettertraktet fagbrev/utdannelse som hjelper. Men får du tilbud om faste stillinger? Anonymkode: 6cec8...063 Har fagbrev som anleggsgartner. Ja alle jobbene jeg har fått/fått tilbud om er faste stillinger. Og jobber som ikke har noe med fagbrevet å gjøre. Anonymkode: 65fb4...2ed 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #17 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvis dette her er indirekte rettet mot tråden jeg skrev før deg. Så kan jeg si at selv med master så har jeg søkt på alt mulig slik som assistent, renholder, kundeservice og annet. Anonymkode: 6cec8...063 De vil jo selvfølgelig ikke ha deg fordi de vet at du kommer til å gå videre ved første anledning når du får tilbud om en relevant stilling til din utdanning. Eneste måten å få slike jobber med en høy utdanning er å jobbe som vikar, for da er jo stillingen midlertidig uansett. Jeg har selv fått beskjed om at jeg har vært overkvalifisert når jeg var nyutdannet ingeniør og søkte på slike stillinger siden jeg ikke fant noe relevant under "finnanskrisa" når jeg var ferdig å studere. Selv om Norge ikke ble hardt rammet var firmaer tilbakeholdene og skeptiske til å ansette nyutdannede da, og holdt seg på den trygge siden ved å bare ansette senior ingeniører. Anonymkode: 13806...3bd 6 1
Bålkaffe Skrevet 28. mars #18 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Bare 30% av jobber lyses ut offentlig. Så om man forutsetter at alle som lyser ut stillinger gjør det på nav.no, så er det altså minst 150 000 ledige stillinger i Norge. Anonymkode: a499c...432 Jøss, hvor kan jeg lese om det her?
AnonymBruker Skrevet 28. mars #19 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vi har veldig lav arbeidsledighet, så jobbene finnes. Jeg trur det er to hovedfaktorer til at man ikke får napp noen steder: man søker på for snevert felt, og/eller man søker på for snever geografi. Er man villig til å ta hvilken som helst jobb, hvor som helst i landet, så skal det mye til å ikke finne noe. Spesielt dette med geografi er viktig, trur jeg. I mange andre kulturer er det mer vanlig å flytte på seg når man finner en ny jobb, men det er det ikke i Norge. Her bor man på samme sted hele livet, og når jobbene forsvinner inn i byene så flytter man ikke etter, man blir værende og hever trygd. Anonymkode: db7a9...149 Nei, vi har ikke lav arb.ledighet. For å bruke brutal Tinder-uttrykk. Vi har en gjeng med Chadistiske CV-jævler + Stacys som knuller hverandre med toppstillinger og Curriculum Vitae Strap-Ons, og resten av smulene får vi alle andre å slåss om under bordet, akkurat som bikkjer. Det er altså en "gjeng" som har skikkelig Job Party på toppen og skummer fløten, mens alle andre - suffer and fucking die. 😂 Dette er de samme som knuller hverandre ihjel via Tinder, og networker seg selv til toppen, og alt går som det suser for 99% av disse i livet siden de var små. De vet ikke hva CV-hull er, hva sykdom er, hva tragedier i livet er, hva funksjonsnedsettelse er, hva fattigdom og sosial nød er, osv. Nei, man kan ikke bare ta hvilken som helst jobb hvor som helst i landet. Vi er ikke Danmark, Belgia og Nederland i størrelse. Vi er et langstrakt land og våre byer er ikke ved siden av hverandre slik Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Haag er i tillegg til Maastricht. Hvis man bor f eks i Innlandet en plass, så bør man ikke si at man bor i Norge. Man bor egentlig i Innlandet. Du har masse folk fra Innlandet som mest sannsynlig aldri har vært i Stavanger, Tromsø, Bodø eller til og Bergen. Sverige er jo langt nærmere, for å ta et eksempel, men likevel en annen juridisk enhet og med et annet språk. Anonymkode: 0d850...150 1 1 6
AnonymBruker Skrevet 28. mars #20 Skrevet 28. mars Jeg sliter også med å forstå dette. Jeg har knapt nok fullstendig vitnemål fra VGS og har ikke gått arbeidsledig en dag i mitt liv, og har jobbet meg opp til en ganske god mellomlederstilling i IT og tjener rundt en million i dag. Det var selvsagt vanskelig til å begynne med, så da startet jeg eget firma. Om det ikke går så det suser spiller ingen rolle, da har du i alle fall en relevant jobb og relevant erfaring å vise til når du søker neste jobb. Anonymkode: d06d2...705 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå