AnonymBruker Skrevet 28. mars #41 Del Skrevet 28. mars Klarer ikke ha sympati med folk som var søkt "alle" jobber uten å få noe. Da har du ikke søkt på sykehjem, i barnehager, i miljøarbeidertjenester for utviklingshemmede o.l. Anonymkode: 35783...8ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guttemamma0912 Skrevet 28. mars #42 Del Skrevet 28. mars Det høres ut som du er i kategorien «standard» altså at du ikke har noen spesielle helseutfordringer. Da forventer og krever Nav at du aktivt søker jobb selv. Du har selv ansvar for ditt liv. Søk andre mindre relevante jobber, drømmejobben eller ikke, det spiller vel ikke så stor rolle i en sånn situasjon. Tenk heller hva du selv kan gjøre for å få en jobb, ikke hva Nav skal tilby deg. Hvis du har helseproblemer må du gå i dialog med din fastlege og deretter Nav for å undersøke om arbeidsevnen din er nedsatt med 50 % eller mer, for da har du eventuelt rett på arbeidsavklaringspenger. Lykke til! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 28. mars #43 Del Skrevet 28. mars Min erfaring er at NAV er veldig uskikket til å hjelpe godt utdannede folk uten utfordringer, der må man hjelpe seg selv. Hva skal en person som har kommet seg gjennom 5 år med utdannelse med et jobbsøkerkurs alle som har vært på noe sånt vet at der er det bare tull å tilbringe tiden med mindre man virkelig er ute av stand til å skrive en god CV eller søknad som jeg finner ufattelig etter en godkjent master innlevering og påfølgende eksamen. De er ikke en arbeidsformidling lengre, de er en pengestøtte til folk som har rett på dagpenger og til frustrasjon på de som ikke har det og forventer profesjonell hjelp å finne en jobb. Det finnes sikkert unntak som noe historier indikerer, men jeg har null tro på at de lettere inkompetente NAV ansatte skal klare noe som helst som hjelper. Alle rettssakene de hele tiden taper i høyesterett tilsier at de knapt nok vet hva de gjør til tider (Ref aap vs reise ut av Norge, og Foreldrekvote ranet mot menn) Hjelp deg selv, bruk folk du kjenner eller så vidt kjenner. Lykke til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #44 Del Skrevet 28. mars Virker som flere har misforstått poenget med innlegget mitt. For det første har jeg søkt på en rekke ulike jobber. Da snakker vi alt fra renhold, skole, kundeservice, pakkehjelp og mer. Både ting jeg er kvalifisert og mye jeg er overkvalifisert for. Har så og si ikke fått noen svar på flere av disse jobbene eller har de valgt seg andre kandidater. Mitt inntrykk er at mange bedrifter blir litt skeptiske med en som er så høyt utdannet eller ikke velger vedkommende siden de ikke ønsker å gi høyere lønn. Det er derfor jeg ønsker at Nav hjelper meg å få komme inn på banen da jeg ikke klarer meg på egenhånd. Når det kommer til økonomisk støtte fra Nav har jeg bla. fått avslag på sykepenger da arbeidsgiver valgte å stride mot dette. Avslaget fikk jeg etter at Nav vurderte saken i over 1 år. Søkte om økonomisk støtte i fjor, men fikk også avslag på dette. Prøver nå å søke dagpenger, men vi får se hva de sier. Som jeg nevnte i innlegget så er det flere med og uten høyere utdanning som får hjelp av Nav. Og jeg burde vel også kunne kvalifiseres til noen form for tiltak? Men av en eller annen grunn, så ser de bare på utdannelsen min og tenker at jeg ikke har noen problemer. Selv når de har dokumentasjon på alt jeg har vært gjennom. Altså etter nesten 2 år uten noen fulltidsstilling, og kun midlertidige kontrakter/tilkallingsvikariater. Dette mener enkelte av dere skal være greit? Anonymkode: 7ee6e...a2e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #45 Del Skrevet 28. mars Du er vurdert som standard bruker (gode muligheter for å få jobb) og faller derfor ikke inn under ungdomsgarantien selv om du er under 30 år. Anbefaler at du ber om at NAV vurderer innsatsbehovet ditt på nytt. Da kan du klage hvis du er uenig i utfallet. Du kan også be om å få delta på digitalt oppfølgingstiltak, som er et tiltak for standard brukere. Da vil du ha krav på tiltakspenger. Det er ikke mye, men litt. Etter tiltaket blir det skrevet en rapport til veileder, som kan gjøre at du får et annet innsatsbehov. Andre tiltak er kun tilgjengelige for de som det er vurdert at trenger mer hjelp fra Nav. Har du fått avslag på dagpenger? Har du dialog med fastlegen din om helsen din? Søker du jobber over hele landet? Anonymkode: e9d7d...b89 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #46 Del Skrevet 28. mars Nav sier at du «bør forstå regelverket» fordi du har en master, ts. Du burde evne slå opp og lese regelverket i sin helhet, veiledninger og praksis inkludert. Man forventer det av alle norske borgere, men vet at de lavest fungerende påregnelig ikke evner ta oppgaven. Men du antas være ressurssterk fordi - master. Og så har vi de siste tiårenes «masterinflasjon» der en hel bråte personer uten spesielt tunge ressurser eller mye vilje eller evne til arbeid gjennomfører en master. Arbeidsgivere er lei gruppen, og det samme er trolig nav. En hel rekke mennesker med master virker nærmest ha utdannet seg for å slippe å jobbe. Og kommer, påregnelig, aldri ut i jobb fordi de ikke duger. Uansett: slå opp og les regelverket. Søk om de korrekte stønader og/eller hjelpetiltak. Benytt deg av retten til å klage ved avslag. Men fokuset ditt må jo være å forlate den «ikke ansettbare» gruppen du har valgt å sette deg i. Først ute er å gå inn på fagforeningen din sin side og slå opp tiltak de har for arbeidsledige. Gratis deltagelse på kurs? Kurs i jobbsøking? Sosiale sammenkomster? Delta i absolutt alle. Målet? Nettworking. Delt og vær intelligent og interessert og flagg at du søker jobb og er desperat. Så gjør du det samme med universitetet. Oppsøk alumni-gruppen, ring professorer, kontakt tidligere arbeidsgivere du hadde under studieløpet. Jobb får du fordi du kjenner noen som går god for deg ovenfor noen de kjenner som ansetter. Kjenner du ingen som kan gå god for deg? Da får du ikke jobb. Så nettworking er veien å gå. Her og nå ser du etter midlertidig jobb for å bevise at du duger. Etter 2 år er det alt du kan håpe på. De gode på studiet har jo jobb i januar-mars våren før de er ferdige. Og arbeidsgivere vet det. Anonymkode: 92f94...827 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #47 Del Skrevet 28. mars Første arbeidsplass var det noe feil med, ingen av tilkallingsvikariatene har ført til fast ansettelse, de bare utnytter deg og NAV gir deg verken jobb eller penger. Du virker til å være et resultat av generasjonen med curligforeldre. Du skjønner det at det alltid er bruk for flinke folk, så du må nok gå litt i deg selv og finne deg i at ingen går foran og koster og tilrettelegger for deg lenger. I arbeidslivet må vi svelge kameler, være robuste, stå på og være mer opptatt av arbeidsutførelse enn hva vi mener oss berettiget å kreve. En master er ikke noe kvalitetsstempel som gjør at en løper blir rullet ut for deg hvis du ikke er i stand til å takle livets realiteter i arbeidslivet. Anonymkode: ea11e...501 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 28. mars #48 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Virker som flere har misforstått poenget med innlegget mitt. For det første har jeg søkt på en rekke ulike jobber. Da snakker vi alt fra renhold, skole, kundeservice, pakkehjelp og mer. Både ting jeg er kvalifisert og mye jeg er overkvalifisert for. Har så og si ikke fått noen svar på flere av disse jobbene eller har de valgt seg andre kandidater. Mitt inntrykk er at mange bedrifter blir litt skeptiske med en som er så høyt utdannet eller ikke velger vedkommende siden de ikke ønsker å gi høyere lønn. Det er derfor jeg ønsker at Nav hjelper meg å få komme inn på banen da jeg ikke klarer meg på egenhånd. Når det kommer til økonomisk støtte fra Nav har jeg bla. fått avslag på sykepenger da arbeidsgiver valgte å stride mot dette. Avslaget fikk jeg etter at Nav vurderte saken i over 1 år. Søkte om økonomisk støtte i fjor, men fikk også avslag på dette. Prøver nå å søke dagpenger, men vi får se hva de sier. Som jeg nevnte i innlegget så er det flere med og uten høyere utdanning som får hjelp av Nav. Og jeg burde vel også kunne kvalifiseres til noen form for tiltak? Men av en eller annen grunn, så ser de bare på utdannelsen min og tenker at jeg ikke har noen problemer. Selv når de har dokumentasjon på alt jeg har vært gjennom. Altså etter nesten 2 år uten noen fulltidsstilling, og kun midlertidige kontrakter/tilkallingsvikariater. Dette mener enkelte av dere skal være greit? Anonymkode: 7ee6e...a2e Bare for at du har master betyr ikke det at du er nrv1 på lista og få hjelp..aner du hvor mange som går på dagpenger som også må ha hjelp...her er det mange uten utdanning etc. Av det du skriver får jeg følelsen at siden du har vært så flink p tatt master så burde nav bare hjelpe deg Jeg har bachelor grad og fikk "hjelp" av nav når jeg gikk på dagpenger..8 uker der jeg og 20 andre skulle lære oss å skrive cv og hvordan bruke Word. Jeg var den eneste som hadde jobbet i gruppen. Joda nav kan hjelpe..men det er så lite...det er så mange mennesker der ute som trenger jobb og du er ikke den eneste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #49 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du er vurdert som standard bruker (gode muligheter for å få jobb) og faller derfor ikke inn under ungdomsgarantien selv om du er under 30 år. Anbefaler at du ber om at NAV vurderer innsatsbehovet ditt på nytt. Da kan du klage hvis du er uenig i utfallet. Du kan også be om å få delta på digitalt oppfølgingstiltak, som er et tiltak for standard brukere. Da vil du ha krav på tiltakspenger. Det er ikke mye, men litt. Etter tiltaket blir det skrevet en rapport til veileder, som kan gjøre at du får et annet innsatsbehov. Andre tiltak er kun tilgjengelige for de som det er vurdert at trenger mer hjelp fra Nav. Har du fått avslag på dagpenger? Har du dialog med fastlegen din om helsen din? Søker du jobber over hele landet? Anonymkode: e9d7d...b89 Ja, har vært i dialog med fastlege. Nav skal egentlig også være kjent med at jeg sliter med psykisk sykdom. Så forstår ikke hvorfor dette ikke tas med i vurderingen. Søker mest i Oslo og Østlandet ellers. Dette fordi det blir vanskelig for min del å skulle dra fra langt fra alt nettverk jeg har. I tillegg til det å skulle bli helt alene i en ny by når jeg allerede har psykiske utfordringer. Anonymkode: 7ee6e...a2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #50 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva med å kontakte en jobbspesialist? Der kan du muligens få hjelp. Vet ikke hvor du bor i Norge, men i Vestfold har vi Fønix. Bor du et annet sted, så er det nok noe lignende der. https://fonix.as/jobbsokere/?doing_wp_cron=1743117956.1572480201721191406250 Anonymkode: f80e7...26f NAV har nå selv egne jobbspesialister i tillegg. Tror dette vil være rette veien å gå for TS. Anonymkode: 83d3e...df6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #51 Del Skrevet 28. mars mommyaka skrev (5 minutter siden): Bare for at du har master betyr ikke det at du er nrv1 på lista og få hjelp..aner du hvor mange som går på dagpenger som også må ha hjelp...her er det mange uten utdanning etc. Av det du skriver får jeg følelsen at siden du har vært så flink p tatt master så burde nav bare hjelpe deg Jeg har bachelor grad og fikk "hjelp" av nav når jeg gikk på dagpenger..8 uker der jeg og 20 andre skulle lære oss å skrive cv og hvordan bruke Word. Jeg var den eneste som hadde jobbet i gruppen. Joda nav kan hjelpe..men det er så lite...det er så mange mennesker der ute som trenger jobb og du er ikke den eneste Tro meg forventer ikke å være nr 1 og føler meg som en dum sau som har kastet bort tiden på master. Burde bare tatt yrkesfag istedet og bare gått rett ut i jobb. Føler nesten masteren min står mer i veien enn noe annet. Anonymkode: 7ee6e...a2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 28. mars #52 Del Skrevet 28. mars (endret) Akkurat dette er det jeg prenter inn i tenåringene mine; man begynner å jobbe på gulvet. Man sier ja til de kjipe vaktene man egentlig ikke vil ha. Man stiller opp, smiler og holder mobilen i veska og bretter opp ermene og holder seg aktiv på jobb. Da får man den gode referansen. Da får man det gode nettverket som hjelper en videre til neste jobb. Jeg tror det er litt der det har skortet når ingen vikariater etc leder til noe mer eller fast for din del. Du føler deg utnyttet. Men det er egentlig ofte muligheten din til et "8 uker langt jobbintervju" ... du må overbevise dem om at du er den de vil ha videre.... jeg er leder, og flinke vikarer har jeg fått ansatt eller anbefalt videre til andre ledere. Endret 28. mars av Summeer 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #53 Del Skrevet 28. mars Summeer skrev (2 timer siden): Akkurat dette er det jeg prenter inn i tenåringene mine; man begynner å jobbe på gulvet. Man sier ja til de kjipe vaktene man egentlig ikke vil ha. Man stiller opp, smiler og holder mobilen i veska og bretter opp ermene og holder seg aktiv på jobb. Da får man den gode referansen. Da får man det gode nettverket som hjelper en videre til neste jobb. Jeg tror det er litt der det har skortet når ingen vikariater etc leder til noe mer eller fast gor din del. Du føler deg utnyttet. Men det er egentlig ofte muligheten din til et "8 uker langt jobbintervju" ... du må overbevise dem om at du er den de vil ha videre.... jeg er leder, og flinke vikarer har jeg fått ansatt eller anbefalt videre til andre ledere. Dette var kloke ord som alle foreldre, unge voksne, nyutdannede og ts bør ta til seg og lære av. Og før KG-gjengen begynner protestene med at "skal vi finne oss i alt", "det går utover helsen min", sutre sutre, så har @Summeer beskrevet arbeidslivet akkurat slik det er og slik skjer selekteringen av ønsket og uønsket arbeidskraft - enten du liker det eller ikke. Anonymkode: ea11e...501 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 28. mars #54 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tro meg forventer ikke å være nr 1 og føler meg som en dum sau som har kastet bort tiden på master. Burde bare tatt yrkesfag istedet og bare gått rett ut i jobb. Føler nesten masteren min står mer i veien enn noe annet. Anonymkode: 7ee6e...a2e Men hvorfor er du så opphengt i din master. Om du spurte nav om hjelp og hadde tatt yrkes fag hadde du fått akkurat samme tingen nå... Den er ikke i veien...men jobbmarkedet er hard og nav har ikke jobb på rekke og rad til alle samme...om.de kommer ut fra videregående eller om er utdannet advokat 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 28. mars #55 Del Skrevet 28. mars (endret) hvaduikkeser skrev (5 timer siden): Du må jo finne deg en annen jobb mens du søker. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo ingen menneskerett å få relevant jobb etter en master. Veldig mange må jobbe i barnehage, i butikk eller ta andre jobber mens de søker på utdanningsrelevante jobber i er par år. Har du klart å ta en master klarer du også å forsørge deg selv med en grei jobb, tenker samfunnet. Prøv å utvid horisonten og ikke tenk at du må få hjelp til dette. Anonymkode: 7a589...f75 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Klarer ikke ha sympati med folk som var søkt "alle" jobber uten å få noe. Da har du ikke søkt på sykehjem, i barnehager, i miljøarbeidertjenester for utviklingshemmede o.l. Anonymkode: 35783...8ac Skjønner dere ikke at disse jobbene omtrent er umulig å få for en med høyere utdannelse? Man får ikke svar på søknadene engang. TS: Jeg var i en lignende situasjon for mange år siden, og fikk hjelp av NAV fordi jeg hadde rett på litt dagpenger fordi jeg hadde jobbet og mistet jobben. En nyutdannet fyr var på samme møte og fikk beskjed om at han ikke hadde rett på dagpenger og måtte klare seg selv. Det jeg endte opp med var å stryke hele utdannelsen fra CV’en, fikk en deltidsjobb og begynte å studere helt på nytt. Det var veldig surt, og arbeidsmarkedet var elendig også når jeg var ferdig med studiet😓 Ikke gi opp! Søk dagpenger, søk sosialhjelp om du må (krever at du er tom for sparepenger på alle kontoer). Fortsett å søke på alt av jobber. Endret 28. mars av Portia Catonis 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 28. mars #56 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Burde hun/ han ikke fått arbeidsledighetstrygd i det minste? Og evnt også jobbsøkerkurs etc. Det er jo endel ting Nav har for arbeidsledige. Merkelig at alle her insisterer på det motsatte. Anonymkode: b1d5a...63d Fordi vi går ut i fra at hun ikke kvalifiserer, ellers ville hun ha fått ettersom hun har vært en del i kontakt med dem, etter egen påstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 28. mars #57 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Praksisplass kan sikkert Nav hjelpe med. Men det er ikke lønnet arbeid, men noe støtte fra Nav. Anonymkode: 84e9d...21d Nei, dette er bare å finne på ting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 28. mars #58 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, og de tar feil. Jeg kjenner flere med master som har fått hjelp av NAV gjennom kurs osv. Min far var en av dem, han fortalte meg at han møtte på folk der som hadde flere mastere, og at et var av dem som var på kurset hadde phd. Så jo, NAV kan hjelpe mennesker med høyere utdanning. Anonymkode: bcae0...4ba Da kvalifiserer til de dagpenger eller AAP. Det er en rekkefølge her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #59 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tro meg forventer ikke å være nr 1 og føler meg som en dum sau som har kastet bort tiden på master. Burde bare tatt yrkesfag istedet og bare gått rett ut i jobb. Føler nesten masteren min står mer i veien enn noe annet. Anonymkode: 7ee6e...a2e Jeg har hatt samme problem når jeg søker jobb, får ikke napp noe sted, for enten har jeg for mye utdannelse (har master) og de forventer at jeg løper så fort jeg får napp innenfor det jeg har studert, eller så er jeg ikke senior nok med 15 års arbeidserfaring innenfor feltet. Hadde jeg vært deg ville jeg rett og slett bare registrert meg hos barnehage akkurat nå, uansett hvor kjipt det måtte være. Eller BPA. Jeg fikk meg lagerjobb på hengende håret, som jeg forsåvidt har lang erfaring med fra før av, men her er det mange om beina. Anonymkode: aab42...131 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 28. mars #60 Del Skrevet 28. mars NakenPanda skrev (4 timer siden): Min erfaring er at NAV er veldig uskikket til å hjelpe godt utdannede folk uten utfordringer, der må man hjelpe seg selv. Hva skal en person som har kommet seg gjennom 5 år med utdannelse med et jobbsøkerkurs alle som har vært på noe sånt vet at der er det bare tull å tilbringe tiden med mindre man virkelig er ute av stand til å skrive en god CV eller søknad som jeg finner ufattelig etter en godkjent master innlevering og påfølgende eksamen. De er ikke en arbeidsformidling lengre, de er en pengestøtte til folk som har rett på dagpenger og til frustrasjon på de som ikke har det og forventer profesjonell hjelp å finne en jobb. Det finnes sikkert unntak som noe historier indikerer, men jeg har null tro på at de lettere inkompetente NAV ansatte skal klare noe som helst som hjelper. Alle rettssakene de hele tiden taper i høyesterett tilsier at de knapt nok vet hva de gjør til tider (Ref aap vs reise ut av Norge, og Foreldrekvote ranet mot menn) Hjelp deg selv, bruk folk du kjenner eller så vidt kjenner. Lykke til NAV har sine funksjoner. InnLegget ditt blir helt usaklig da NAV ikke har som oppgave å skaffe jobb til friske, utdannede, voksne mennesker. Som du sier er det ikke en arbeidsformidling. Så hvordan kan du si at de er «uskikket». når de selvsagt ikke skal bruke tid på oppgaver som er utenfor deres mandat. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå