enkefru Skrevet 28. mars #21 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du problemer med leseforståelsen? Er jo tydeligvis du som sliter å forstå hva som blir formidlet og hvem NAV hjelper. Med «komme ut i jobb», så mener NAV de som aldri har vært ute i jobb, eller de som har vanskeligheter med å komme tilbake til arbeid pga sykdom/skade. NAV hjelper personer med nedsatt funksjonsevne/sykdom, økonomiske utfordringer, de som har mistet jobben (permittering/oppsigelse), yrkesskade, omskolering etc. Når du selv velger å slutte i jobben, så mister du rettigheter hos NAV. Du burde ha søkt hjelp, før du sluttet i jobben. For da kunne du kanskje ha fått sykepenger eller dagpenger (etter karenstiden på 18 uker). Det skal sies at å gå nesten 2 år uten å få fulltidsstilling er særdeles uvanlig. Så enten så er du 1) overkvalifisert for stillingene, 2) tatt utdanning innen et såkalt tullefag, 3) skjuler noe. Du bør ta kontakt med en jobbspesialist. Anonymkode: 8b599...36a Dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #22 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg ble ferdig med en master for 2 år siden og fikk først en fast stilling kort tid etter. Problemet var at denne arbeidsplassen var utrolig dårlig F.eks. fulgte bedriften ingen tariff noe som ellers er vanlig i bransjen. I tillegg til en hel haug andre problemer. Jeg ble ekstremt psykisk syk i denne perioden og endte derfor med å slutte kort tid etter. De siste 2 årene har jeg vekslet mellom å være arbeidsledig og jobbe flere tilkallingstillinger som er relevante for utdannelsen min. Men ingen av stedene har ledet til fast jobb og flere av arbeidsplassene har jeg rett og slett blitt utnyttet, som igjen har ført til at jeg har blitt mer syk. Jeg er i en situasjon nå hvor jeg er arbeidsledig og har søkt på mange forskjellige typer stillinger som jeg tenker jeg har kompetanse til og gjerne vekk fra bransjen jeg har jobbet i før. Men får nesten ikke svar selv om jeg har høy utdannelse og generelt mye erfaring. Jeg har derfor søkt å få hjelp av Nav da jeg tydeligvis trenger hjelp. Får dessuten ingen økonomisk støtte og lever per nå kun av sparepenger. Kan noen fortelle hvorfor jeg gang på gang får avslag eller brev i posten som sier at jeg burde klare meg selv? Dette selv om jeg ikke har fylt 30 enda og har til og med krav på sånn ungdomstiltak. Hadde også en veileder i fjor som kansellert møte sitt med meg og jeg fikk aldri tilbud om nytt møte. Altså har hørt om mange andre (både eldre og yngre) som får enten økonomisk støtte eller blir sendt på sendt på diverse arbeidstiltak hvor Nav dekker deler av lønnen. Hvorfor får ikke jeg dette? Det gir liksom ingen mening. Noen som har råd til hva jeg eventuelt burde gjøre? Anonymkode: 7ee6e...a2e Du er voksen og du har gjennomført en master, da er det faktisk forventet at du klarer deg selv og selv gjør de tiltak som er nødvendige for å gjøre nettopp det. Se utover, søk overalt, jobb på tilkalling så lenge du trenger, flytt dit jobbene er. Når jeg leser slik så tenker jeg det er for lite skam i samfunnet, for ingen i din situasjon og alder burde tenke at dette må noen voksne fikse for meg. Brett opp armene og ta ansvar. Du er ikke ungdom, du har ikke med deg noe som gjorde at du ikke var i stand til å fullføre ett normert løp. Det er ingen grunn til at ressursene skal brukes på de i din situasjon. Anonymkode: 6dc15...02b 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvaduikkeser Skrevet 28. mars #23 Del Skrevet 28. mars Du må jo finne deg en annen jobb mens du søker. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 28. mars #24 Del Skrevet 28. mars At du ikke nødvendigvis kvalifiserer for økonomisk hjelp er én ting. En annen ting er hvor mye info du du får fra ditt NAV kontor. Dette vil variere fra saksbehandler til saksbehandler. Ta to eller fler tlf til NAV så legger man lett merke til forskjellene av holdningene til hjelp for klienter. Er du uheldig sokner du kanskje til et kontor som har bare uengasjerte møkkafolk. Nav kan fint gjøre individuelle tiltak. Jeg har hatt noen samtaler med NAV opp igjennom, og hvor noen temaer har vært ganske komplekse. Da har jeg vært avhengig av en produktiv samtale. En rådgiver/kundebehandler får en stor mengde samtaler hver eneste arbeidsdag. Jeg lagde alltid en plan forut samtalen. En god og ryddig rekkefølge på det man spør om, at samtalen har en positiv klang samt en utelukkende spørrende karakter. Man kan til og med prøve med litt kommentarer som løsner opp stemningen, ja nesten humor. Da kan du møte et menneske, ja for det er nettopp det de er, og samtalen kan bli svært informativ. Med denne holdningen fikk jeg ofte samtaler som ble såpass trivelige at jeg måtte ta iniativet til avslutning opp til flere ganger selv. Tenk i motsatt fall. Sure og negative samtaler, det er ingen som ønsker å stå lenge i en slik. NAV sine kundebehandlere får sikkert nok av disse. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #25 Del Skrevet 28. mars PITTY skrev (1 minutt siden): Tenk i motsatt fall. Sure og negative samtaler, det er ingen som ønsker å stå lenge i en slik. NAV sine kundebehandlere får sikkert nok av disse. Skjønner godt at man kan bli oppgitt hvis man blir nedringt av mennesker som ikke har noe på NAV og gjøre, og som tilsynelatende heller ikke forstår hvorfor de ikke har noe der å gjøre. Kjenner jeg blir irritert selv, og jeg jobber ikke på NAV engang. Anonymkode: caae8...951 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 28. mars #26 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva med å kontakte en jobbspesialist? Der kan du muligens få hjelp. Vet ikke hvor du bor i Norge, men i Vestfold har vi Fønix. Bor du et annet sted, så er det nok noe lignende der. https://fonix.as/jobbsokere/?doing_wp_cron=1743117956.1572480201721191406250 Anonymkode: f80e7...26f Fønix Nauen 😀 de har gode bakevarer 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 28. mars #27 Del Skrevet 28. mars (endret) Maskinfører skrev (6 minutter siden): Fønix Nauen 😀 de har gode bakevarer 😀 Ok, hvis du mener det er et godt tips. Ta deg alltid en croissant og dobbel café latte før du snakker med en kundebehandler. Ja, kanskje.? .😅 Endret 28. mars av PITTY 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 28. mars #28 Del Skrevet 28. mars PITTY skrev (7 minutter siden): Ok, hvis du mener det er et godt tips. Ta deg alltid en croissant og dobbel café latte før du snakker med en kundebehandler. Ja, kanskje.? .😅 Nei jeg syns spesielt krydderkaka de selger der er god 😀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #29 Del Skrevet 28. mars Men har du ikke rett på dagpenger? Anonymkode: bbd7a...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 28. mars #30 Del Skrevet 28. mars Da søke du dagpenger ( om du har jobbet der opp til dette) og så søker du imens Eller tror jeg ikke der er mye nav kan gjøre. De "kan" finne jobb til deg..men da kan det være at du må kjøre i 3 timer...eller at de setter deg på en bensinstasjon etc Men nå økonomisk hjelp får du ikke 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #31 Del Skrevet 28. mars Mulig du skulle dratt til lege da du ble psykisk syk av den tidligere arbeidsplassen slik at du kunne blitt sykemeldt. Så skulle du gitt oppsigelse og søkt dagpenger. Da hadde nav sett at du hadde en gyldig grunn for å si opp jobben. Vet ikke om du allerede har gjort det. Men jeg hadde jo forsøkt å søke dagpenger? Anonymkode: bbd7a...3b0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #32 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Burde hun/ han ikke fått arbeidsledighetstrygd i det minste? Og evnt også jobbsøkerkurs etc. Det er jo endel ting Nav har for arbeidsledige. Merkelig at alle her insisterer på det motsatte. Anonymkode: b1d5a...63d Ja, og de tar feil. Jeg kjenner flere med master som har fått hjelp av NAV gjennom kurs osv. Min far var en av dem, han fortalte meg at han møtte på folk der som hadde flere mastere, og at et var av dem som var på kurset hadde phd. Så jo, NAV kan hjelpe mennesker med høyere utdanning. Anonymkode: bcae0...4ba 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #33 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, og de tar feil. Jeg kjenner flere med master som har fått hjelp av NAV gjennom kurs osv. Min far var en av dem, han fortalte meg at han møtte på folk der som hadde flere mastere, og at et var av dem som var på kurset hadde phd. Så jo, NAV kan hjelpe mennesker med høyere utdanning. Anonymkode: bcae0...4ba Syns jeg ofte leser folk med master ikke har jobbet, spesielt her på KG. Jaggu glad jeh tok fagbrev, og samme vei har ungdommen gjort her i huset. Eldste fast jobb, ska ta fagbrev nr 2 med påbygg poeng, mens han jobber og tjennee bra. Yngste ut i lære nå, der og kan ho ta ekstra påbygg på ting mens ho går i lære, og bra betalt. Hvorfor ta masse masteren hvis en ikke får jobb Anonymkode: a3603...c3b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hocane Skrevet 28. mars #34 Del Skrevet 28. mars (endret) Forrige gang jeg spurte om hjelp til Nav fikk jeg dette i svar "Du burde ha gode forutsetninger for å finne deg jobb". Så basically klar deg selv. Mens det ikke er måte på innsatsen og ressursene de legger ned.for å hjelpe ukrainere. Blir behandlet som andre rekke borgere i eget land Endret 28. mars av hocane 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #35 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Syns jeg ofte leser folk med master ikke har jobbet, spesielt her på KG. Jaggu glad jeh tok fagbrev, og samme vei har ungdommen gjort her i huset. Eldste fast jobb, ska ta fagbrev nr 2 med påbygg poeng, mens han jobber og tjennee bra. Yngste ut i lære nå, der og kan ho ta ekstra påbygg på ting mens ho går i lære, og bra betalt. Hvorfor ta masse masteren hvis en ikke får jobb Anonymkode: a3603...c3b Akkurat det kan jeg ikke svare på, men jeg vet at NAV har tiltak for høyt utdannede. Anonymkode: bcae0...4ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #36 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Akkurat det kan jeg ikke svare på, men jeg vet at NAV har tiltak for høyt utdannede. Anonymkode: bcae0...4ba Mulighetene er der. Men i denne personens feil er at personen har sagt opp jobben selv, byttet jobber selv..en å faktisk hvis en ble syk bli sykmeldt også. Søke på dagpenger for detver nå og en rettigheter en har. Og en får nå ikke hjelp hvis en ikke står i systemet der. Ut fra jeg har forstått Anonymkode: a3603...c3b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #37 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Skjønner godt at man kan bli oppgitt hvis man blir nedringt av mennesker som ikke har noe på NAV og gjøre, og som tilsynelatende heller ikke forstår hvorfor de ikke har noe der å gjøre. Kjenner jeg blir irritert selv, og jeg jobber ikke på NAV engang. Anonymkode: caae8...951 Arbeidsledige har selvagt noe på NAV å gjøre. Anonymkode: 8a8b4...f71 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #38 Del Skrevet 28. mars hocane skrev (5 minutter siden): Forrige gang jeg spurte om hjelp til Nav fikk jeg dette i svar "Du burde ha gode forutsetninger for å finne deg jobb". Så basically klar deg selv. Hva konkret ønsker du da? Anonymkode: 8a8b4...f71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #39 Del Skrevet 28. mars Det er jo ingen menneskerett å få relevant jobb etter en master. Veldig mange må jobbe i barnehage, i butikk eller ta andre jobber mens de søker på utdanningsrelevante jobber i er par år. Har du klart å ta en master klarer du også å forsørge deg selv med en grei jobb, tenker samfunnet. Prøv å utvid horisonten og ikke tenk at du må få hjelp til dette. Anonymkode: 7a589...f75 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #40 Del Skrevet 28. mars Du får melde deg til alle rekrutteringsbyråene som finnes om du ikke har gjort det. Det kan være veien til å få en fast stilling etter vikariat som de oftest formidler. Anonymkode: 185db...da2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå