Gå til innhold

Får ingen verdens hjelp av Nav!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, har vært i dialog med fastlege.  Nav skal egentlig også være kjent med at jeg sliter med psykisk sykdom. Så forstår ikke hvorfor dette ikke tas med i vurderingen.

Søker mest i Oslo og Østlandet ellers. Dette fordi det blir vanskelig for min del å skulle dra fra langt fra alt nettverk jeg har. I tillegg til det å skulle bli helt alene i en ny by når jeg allerede har psykiske utfordringer. 

Anonymkode: 7ee6e...a2e

Da anbefaler jeg igjen at du ber om et nytt 14a-vedtak, så klager du hvis du får samme utfall. Vet ikke hvordan den psykiske helsen din er dokumentert overfor Nav, men hvis det f.eks. er tidligere sykmeldinger er det ikke sikkert veileder har sett disse. Du kan jo også be fastlege ta kontakt med Nav hvis de er enige om at du trenger mer hjelp.

Skjønner absolutt at du helst vil holde deg i nærområdet, men ville likevel vurdert å utvide søket geografisk. Kan jo hende det hjelper på din psykiske helse å få en studierelevant jobb, selv om du må flytte til Bodø eller Kristiansund. Det gjør det også lettere å få jobb der du vil bo senere.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

NAV har nå selv egne jobbspesialister i tillegg. Tror dette vil være rette veien å gå for TS.

Anonymkode: 83d3e...df6

Man får ikke jobbspesialist så lenge man er vurdert til å klare seg selv.

Anonymkode: e9d7d...b89

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rotemor skrev (35 minutter siden):

NAV har sine funksjoner. InnLegget ditt blir helt usaklig da NAV ikke har som oppgave å skaffe jobb til friske, utdannede, voksne mennesker. Som du sier er det ikke en arbeidsformidling. Så hvordan kan du si at de er «uskikket». når de selvsagt ikke skal bruke tid på oppgaver som er utenfor deres mandat.

En av funksjonene er å hjelpe folk ut i arbeid: Arbeids formidelingen som ble en del av NAV gjorde jo akkurat det.

All min erfaring med NAV tilsier at med mindre du er helt evneveik på søk etter jobb er NAV helt ubrukelig til å hjelpe noen til å finne en jobb som de kan livnære seg på. Primær funksjonen til NAV er vel mer en penge utleverer til folk med varierende rettigheter i Norge og hvis man baserer seg på NAV for å finne seg en jobb tror jeg de fleste vil bli sørgelig skuffet.

Jeg er selv med i søksmålet om tapte foreldrepenger mot NAV da de mente vi ikke "overholdt tidsfristen" som NAV selv mente var korrekt og som Høyesterett for 2 år siden dømte NAV i etter mange års trenering av folk rettigheter, så ja NAV er både inkompetent og vil alltid anta at de har rett og alle andre er her så de har en jobb.

Så ja jeg hører hva du sier, men tonnasjen av fuckups som NAV har gjort kombinert med at at de ikke er spesielt flinke til å hjelp folk i arbeid så synes jeg du skal gå litt i deg selv før du kaller andre personer opplevelser "usaklige" 

De burde sparket 20% av NAV ansatte og satt arbeidsformidlingen ut til folk som faktisk vet hva de gjør.

Tatt fra NAV mål:

Nav er ein viktig del av tryggingsnettet i velferdsstaten. Vi skal bidra til at fleire kjem i arbeid og færre går på stønad, og samtidig sørge for at dei som treng det er sikra inntekt og økonomisk tryggleik gjennom rett pengestøtte til rett tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (18 minutter siden):

En av funksjonene er å hjelpe folk ut i arbeid: Arbeids formidelingen som ble en del av NAV gjorde jo akkurat det.

All min erfaring med NAV tilsier at med mindre du er helt evneveik på søk etter jobb er NAV helt ubrukelig til å hjelpe noen til å finne en jobb som de kan livnære seg på. Primær funksjonen til NAV er vel mer en penge utleverer til folk med varierende rettigheter i Norge og hvis man baserer seg på NAV for å finne seg en jobb tror jeg de fleste vil bli sørgelig skuffet.

Jeg er selv med i søksmålet om tapte foreldrepenger mot NAV da de mente vi ikke "overholdt tidsfristen" som NAV selv mente var korrekt og som Høyesterett for 2 år siden dømte NAV i etter mange års trenering av folk rettigheter, så ja NAV er både inkompetent og vil alltid anta at de har rett og alle andre er her så de har en jobb.

Så ja jeg hører hva du sier, men tonnasjen av fuckups som NAV har gjort kombinert med at at de ikke er spesielt flinke til å hjelp folk i arbeid så synes jeg du skal gå litt i deg selv før du kaller andre personer opplevelser "usaklige" 

De burde sparket 20% av NAV ansatte og satt arbeidsformidlingen ut til folk som faktisk vet hva de gjør.

Tatt fra NAV mål:

Nav er ein viktig del av tryggingsnettet i velferdsstaten. Vi skal bidra til at fleire kjem i arbeid og færre går på stønad, og samtidig sørge for at dei som treng det er sikra inntekt og økonomisk tryggleik gjennom rett pengestøtte til rett tid.

Når du så raskt tyr til hersketeknikker i form av å tillegge meg ting jeg ikke har skrevet, så er det ikke grunnlag for debatt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nav hjelper jo også høyt utdannede som har vært arbeidsledige i lengre tid. Men du har stor sjanse for å finne noe selv, mye større sjanse enn en som aldri har vært i jobb eller som ikke har utdanning. Derfor får du slike svar.

Skriv i aktivitetsplanen din og forklar hvorfor du trenger hjelp og hva de kan tilby. Du kan lese om de ulike tiltakene Nav har først, så er du forberedt. https://www.nav.no/komme-i-jobb Det kan ofte være lettere å komme i kontakt med veileder via dialogen i aktivitetsplanen, enn på telefon. Også har du alt skriftlig. 

Ellers så er det lurt å ta kontakt med et rekrutteringsbyrå for å få en fot innenfor arbeidslivet. 

Anonymkode: 68925...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De aller fleste med master forhandler lønm selv. De aller fleste med master klarer skaffe seg jobb selv. De aller fleste med master formulerer seg på en annen måte. De aller fleste med master forstår at slikt er en tulle tråd.

Anonymkode: 01da1...2ca

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De aller fleste med master forhandler lønm selv. De aller fleste med master klarer skaffe seg jobb selv. De aller fleste med master formulerer seg på en annen måte. De aller fleste med master forstår at slikt er en tulle tråd.

Anonymkode: 01da1...2ca

🙄

Enhver person, med eller uten Master, forstår jo at det har med tilbud og etterspørsel å gjøre. Det er mange år siden en Mastergrad var en gullbillett inn i arbeidslivet. I dag stiller man nesten sterkere med et fagbrev. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte søke på sikkert 100 jobber, og så flytte ut av kommunen, da jeg var ferdig med min master. Det var skikkelig vanskelig å få jobb. Men da jeg hadde jobbet i noen år, så fikk jeg enklere jobb i byen jeg var fra, så jeg kunne flytte tilbake. 

Jeg har også slitt med depresjon og angst og lignende i mange år, så det var ikke lett å flytte på meg. Men jeg hadde liksom ikke noe valg. 

Anonymkode: 8f492...2a2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor får du ikke dagpenger?

er du syk må du snakke med legen din - kanskje aap ville vært aktuelt?

Anonymkode: 3be53...82c

Har du det hele tatt lest hovedinnlegget? Og i så fall vet du i det hele tatt hva AAP er for noe?

Anonymkode: f3643...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hocane skrev (9 timer siden):

Forrige gang jeg spurte om hjelp til Nav fikk jeg dette i svar "Du burde ha gode forutsetninger for å finne deg jobb". Så basically klar deg selv.

Mens det ikke er måte på innsatsen og ressursene de legger ned.for å hjelpe ukrainere.

Blir behandlet som andre rekke borgere i eget land 

Sånn har det vært i mangfoldige år hvis du er etnisk norsk. Da er du annenrangs borger i støtteordninger.

Anonymkode: 2bffd...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 23.51):

Jeg ble ferdig med en master for 2 år siden og fikk først en fast stilling kort tid etter. Problemet var at denne arbeidsplassen var utrolig dårlig F.eks. fulgte bedriften ingen tariff noe som ellers er vanlig i bransjen. I tillegg til en hel haug andre problemer. Jeg ble  ekstremt psykisk syk i denne perioden og endte derfor med å slutte kort tid etter. 

De siste 2 årene har jeg vekslet mellom å være arbeidsledig og jobbe flere tilkallingstillinger som er relevante for utdannelsen min. Men ingen av stedene har ledet til fast jobb og flere av arbeidsplassene har jeg rett og slett blitt utnyttet, som igjen har ført til at jeg har blitt mer syk.   

Jeg er i en situasjon nå hvor jeg er arbeidsledig og har søkt på mange forskjellige typer stillinger som jeg tenker jeg har kompetanse til og gjerne vekk fra bransjen jeg har jobbet i før. Men får nesten ikke svar selv om jeg har høy utdannelse og generelt mye erfaring. Jeg har derfor søkt å få hjelp av Nav da jeg tydeligvis trenger hjelp. Får dessuten ingen økonomisk støtte og lever per nå kun av sparepenger.

Kan noen fortelle hvorfor jeg gang på gang får avslag eller brev i posten som sier at jeg burde klare meg selv? Dette selv om jeg ikke har fylt 30 enda og har til og med krav på sånn ungdomstiltak. Hadde også en veileder i fjor som kansellert møte sitt med meg og jeg fikk aldri tilbud om nytt møte. 

Altså har hørt om mange andre (både eldre og yngre) som får enten økonomisk støtte eller blir sendt på sendt på diverse arbeidstiltak hvor Nav dekker deler av lønnen. Hvorfor får ikke jeg dette? Det gir liksom ingen mening. 

Noen som har råd til hva jeg eventuelt burde gjøre? 

Det er vanlig at nav ikke har noe å bidra med når du har høyere utdanning. Det sa de rett ut til meg da jeg flyttet hjem til Norge etter lenger arbeidsopphold i utlandet. 
kan du kontakte karrieresenteret der du bor og be om møte? Det er gratis, og noe alle fylker skal ha tilbud om. 

søker du jobber i hele landet? Jeg fikk jobb i en annen landsdel enn jeg var fra da jeg flyttet tilbake til Norge. Hadde aldri vært i den landsdelen før, men jobben var spennende og jeg gjorde jobben med å bli kjent og få nettverk.

Hva gjør at du blir syk av jobbene du har hatt?  Er du sikker på at det kun er faktorer på arbeidsplassen? Er det noe du kan jobbe med selv? Jeg har funnet ut at jeg må jobbe i mellomstore/store bedrifter. Da jeg jobbet et sted med to ansatte fungerte det dårlig for meg. Klarer du å se noen faktorer som gjør det lettere for deg?

Anonymkode: 40c32...9fd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sånn har det vært i mangfoldige år hvis du er etnisk norsk. Da er du annenrangs borger i støtteordninger.

TS har fått 20 år med utdanning av staten. Om ikke det er en bra støtteordning vet ikke jeg. Etter det må det vel være forventet at en klarer seg selv. 

Anonymkode: 6dc15...02b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Virker som flere har misforstått poenget med innlegget mitt. 

For det første har jeg søkt på en rekke ulike jobber. Da snakker vi alt fra renhold, skole, kundeservice,  pakkehjelp og mer. Både ting jeg er kvalifisert og mye jeg er overkvalifisert for. Har så og si ikke fått noen svar på flere av disse jobbene eller har de valgt seg andre kandidater.  Mitt inntrykk er at mange bedrifter blir litt skeptiske med en som er så høyt utdannet eller ikke velger vedkommende siden de ikke ønsker å gi høyere lønn. Det er derfor jeg ønsker at Nav hjelper meg å få komme inn på banen da jeg ikke klarer meg på egenhånd. 

Når det kommer til økonomisk støtte fra Nav har jeg bla. fått avslag på sykepenger da arbeidsgiver valgte å stride mot dette. Avslaget fikk jeg etter at Nav vurderte saken i over 1 år. Søkte om økonomisk støtte i fjor, men fikk også avslag på dette. Prøver nå å søke dagpenger, men vi får se hva de sier.

Som jeg nevnte i innlegget så er det flere med og uten høyere utdanning som får hjelp av Nav. Og jeg burde vel også kunne kvalifiseres til noen form for tiltak? Men av en eller annen grunn, så ser de bare på utdannelsen min og tenker at jeg ikke har noen problemer. Selv når de har dokumentasjon på alt jeg har vært gjennom. Altså etter nesten 2 år uten noen fulltidsstilling, og kun midlertidige kontrakter/tilkallingsvikariater. Dette mener enkelte av dere skal være greit?

Det er helt vanlig å gå på midlertidige kontrakter i begynnelsen. Jeg gikk på midlertidige kontrakter for ulike bedrifter i 4 år før jeg fikk fast jobb, 

Du skriver at du bor i Oslo. Søker du kun jobber i Oslo? Da er det ikke rart at du ikke får jobb. Det er lettere å få jobber i andre landsdeler. Hvilken fagretning er du utdannet i? Hva slags jobb ønsker du?  Du virker veldig fokusert på at du må ha hjelp av nav. Når du har prøvd det og ikke får, fokuser på deg selv og hva du kan gjøre. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Søker mest i Oslo og Østlandet ellers. Dette fordi det blir vanskelig for min del å skulle dra fra langt fra alt nettverk jeg har. I tillegg til det å skulle bli helt alene i en ny by når jeg allerede har psykiske utfordringer. 

Vil ikke din psykiske helse bli bedre av å få jobb? Det høres ut som du lager mange unnskyldninger for deg selv. Hvorfor ikke prøve å søke på jobber andre steder? Nord-Norge for eksempel. Ofte lettere å få jobb der.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har du det hele tatt lest hovedinnlegget? Og i så fall vet du i det hele tatt hva AAP er for noe?

Så hvorfor får hun ikke aap? 

Anonymkode: b1d5a...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 1.44):

Har du problemer med leseforståelsen? Er jo tydeligvis du som sliter å forstå hva som blir formidlet og hvem NAV hjelper.

Med «komme ut i jobb», så mener NAV de som aldri har vært ute i jobb, eller de som har vanskeligheter med å komme tilbake til arbeid pga sykdom/skade.

NAV hjelper personer med nedsatt funksjonsevne/sykdom, økonomiske utfordringer, de som har mistet jobben (permittering/oppsigelse), yrkesskade, omskolering etc. Når du selv velger å slutte i jobben, så mister du rettigheter hos NAV. Du burde ha søkt hjelp, før du sluttet i jobben. For da kunne du kanskje ha fått sykepenger eller dagpenger (etter karenstiden på 18 uker).

Det skal sies at å gå nesten 2 år uten å få fulltidsstilling er særdeles uvanlig. Så enten så er du 1) overkvalifisert for stillingene, 2) tatt utdanning innen et såkalt tullefag, 3) skjuler noe. 

Du bør ta kontakt med en jobbspesialist.

Anonymkode: 8b599...36a

Å gå uteb fulltidsstilling i 2 år er absolutt mer vanlig en hva du tror. Belive me. Det er mange som får vikarietjenester, eller kortere oppdrag. Så det der kan du bare ta tillbake. Er massevis av mennesker der ute, gode mennesker som ikke får en fast stilling på flere år. 

Anonymkode: 64b34...265

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun kvalifiserer ikke til AAP.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine tips til deg TS

1. Søk app

2. Snakk med en karriererådgiver som kan hjelpe deg med jobbsøkingen. Nav har slike, men da må du delta på kurs

3. Søk jobber som du er kvalifisert for. Søk heller kun 3 jobber i uken som er relevant og som du bruker litt mere tid på enn å søke 30 i måneden som du søker på for å bare få jobb. 

Anonymkode: 3771e...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

🤦🏼‍♀️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skaff deg kunnskap og forståelse om hva AAP er for noe så finner du selv svaret på spørsmålet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...