Gå til innhold

Får ingen verdens hjelp av Nav!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ble ferdig med en master for 2 år siden og fikk først en fast stilling kort tid etter. Problemet var at denne arbeidsplassen var utrolig dårlig F.eks. fulgte bedriften ingen tariff noe som ellers er vanlig i bransjen. I tillegg til en hel haug andre problemer. Jeg ble  ekstremt psykisk syk i denne perioden og endte derfor med å slutte kort tid etter. 

De siste 2 årene har jeg vekslet mellom å være arbeidsledig og jobbe flere tilkallingstillinger som er relevante for utdannelsen min. Men ingen av stedene har ledet til fast jobb og flere av arbeidsplassene har jeg rett og slett blitt utnyttet, som igjen har ført til at jeg har blitt mer syk.   

Jeg er i en situasjon nå hvor jeg er arbeidsledig og har søkt på mange forskjellige typer stillinger som jeg tenker jeg har kompetanse til og gjerne vekk fra bransjen jeg har jobbet i før. Men får nesten ikke svar selv om jeg har høy utdannelse og generelt mye erfaring. Jeg har derfor søkt å få hjelp av Nav da jeg tydeligvis trenger hjelp. Får dessuten ingen økonomisk støtte og lever per nå kun av sparepenger.

Kan noen fortelle hvorfor jeg gang på gang får avslag eller brev i posten som sier at jeg burde klare meg selv? Dette selv om jeg ikke har fylt 30 enda og har til og med krav på sånn ungdomstiltak. Hadde også en veileder i fjor som kansellert møte sitt med meg og jeg fikk aldri tilbud om nytt møte. 

Altså har hørt om mange andre (både eldre og yngre) som får enten økonomisk støtte eller blir sendt på sendt på diverse arbeidstiltak hvor Nav dekker deler av lønnen. Hvorfor får ikke jeg dette? Det gir liksom ingen mening. 

Noen som har råd til hva jeg eventuelt burde gjøre? 

Anonymkode: 7ee6e...a2e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette har du skrevet om før… 🥱

Anonymkode: b9a77...de4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det har jeg ikke. Så sikkert en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da anbefaler jeg deg å lese litt i disse trådene: 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da anbefaler jeg deg å lese litt i disse trådene: 

Har lest den første tråden tidligere. Sjekket nettopp raskt på den andre. Ingen av delene er relevante for min situasjon. Jeg er ferdig utdannet og ønsker å komme i jobb. Jeg trenger ikke støtte for å fullføre utdanning eller lignende. 

Heller noe tilsvarende dette: https://www.dagsavisen.no/nyheter/2025/01/22/nav-hjalp-meg-tilbake-til-arbeidslivet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er ikke i målgruppen for å få hjelp fra NAV. Så det at de sier at du må klare deg selv stemmer. Hvis du er syk, så må du ha dokumentasjon på det fra lege. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg trenger ikke støtte for å fullføre utdanning eller lignende. 

Det er jo nettopp det ungdomstiltaket hos NAV er for. Å støtte ungdommer mellom 16-30 år som har utfordringer eller sliter med sykdom, å fullføre en utdanning eller komme seg ut i jobb. Det gjelder ikke deg,

Anonymkode: 8b599...36a

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er ikke i målgruppen for å få hjelp fra NAV. Så det at de sier at du må klare deg selv stemmer. Hvis du er syk, så må du ha dokumentasjon på det fra lege. 

Det er jo nettopp det ungdomstiltaket hos NAV er for. Å støtte ungdommer mellom 16-30 år som har utfordringer eller sliter med sykdom, å fullføre en utdanning eller komme seg ut i jobb. Det gjelder ikke deg,

Nettopp "komme ut i jobb". Jeg har jo ikke noen jobb nå. Vært arbeidsledig i flere mnd. Skal de liksom ikke hjelpe da? Hvordan er jeg plutselig ikke i målgruppen?

Jeg trenger som sagt ikke hjelp til utdanning, men å komme meg ut i jobb. Skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig å forstå. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å kontakte en jobbspesialist? Der kan du muligens få hjelp.

Vet ikke hvor du bor i Norge, men i Vestfold har vi Fønix. Bor du et annet sted, så er det nok noe lignende der.

https://fonix.as/jobbsokere/?doing_wp_cron=1743117956.1572480201721191406250

Anonymkode: f80e7...26f

Takk for tips!

Bor i Oslo, så vet ikke om vi har noe tilsvarende. Men kan prøve å søke rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg ble ferdig med en master for 2 år siden og fikk først en fast stilling kort tid etter. Problemet var at denne arbeidsplassen var utrolig dårlig F.eks. fulgte bedriften ingen tariff noe som ellers er vanlig i bransjen. I tillegg til en hel haug andre problemer. Jeg ble  ekstremt psykisk syk i denne perioden og endte derfor med å slutte kort tid etter. 

De siste 2 årene har jeg vekslet mellom å være arbeidsledig og jobbe flere tilkallingstillinger som er relevante for utdannelsen min. Men ingen av stedene har ledet til fast jobb og flere av arbeidsplassene har jeg rett og slett blitt utnyttet, som igjen har ført til at jeg har blitt mer syk.   

Jeg er i en situasjon nå hvor jeg er arbeidsledig og har søkt på mange forskjellige typer stillinger som jeg tenker jeg har kompetanse til og gjerne vekk fra bransjen jeg har jobbet i før. Men får nesten ikke svar selv om jeg har høy utdannelse og generelt mye erfaring. Jeg har derfor søkt å få hjelp av Nav da jeg tydeligvis trenger hjelp. Får dessuten ingen økonomisk støtte og lever per nå kun av sparepenger.

Kan noen fortelle hvorfor jeg gang på gang får avslag eller brev i posten som sier at jeg burde klare meg selv? Dette selv om jeg ikke har fylt 30 enda og har til og med krav på sånn ungdomstiltak. Hadde også en veileder i fjor som kansellert møte sitt med meg og jeg fikk aldri tilbud om nytt møte. 

Altså har hørt om mange andre (både eldre og yngre) som får enten økonomisk støtte eller blir sendt på sendt på diverse arbeidstiltak hvor Nav dekker deler av lønnen. Hvorfor får ikke jeg dette? Det gir liksom ingen mening. 

Noen som har råd til hva jeg eventuelt burde gjøre? 

Du er arbeidsledig og du må da søke på alle jobber ikke kun de du tenker at det er innenfor ditt kompetansefelt!

Anonymkode: f3643...009

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nettopp "komme ut i jobb". Jeg har jo ikke noen jobb nå. Vært arbeidsledig i flere mnd. Skal de liksom ikke hjelpe da? Hvordan er jeg plutselig ikke i målgruppen?

Jeg trenger som sagt ikke hjelp til utdanning, men å komme meg ut i jobb. Skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig å forstå. 

Har du problemer med leseforståelsen? Er jo tydeligvis du som sliter å forstå hva som blir formidlet og hvem NAV hjelper.

Med «komme ut i jobb», så mener NAV de som aldri har vært ute i jobb, eller de som har vanskeligheter med å komme tilbake til arbeid pga sykdom/skade.

NAV hjelper personer med nedsatt funksjonsevne/sykdom, økonomiske utfordringer, de som har mistet jobben (permittering/oppsigelse), yrkesskade, omskolering etc. Når du selv velger å slutte i jobben, så mister du rettigheter hos NAV. Du burde ha søkt hjelp, før du sluttet i jobben. For da kunne du kanskje ha fått sykepenger eller dagpenger (etter karenstiden på 18 uker).

Det skal sies at å gå nesten 2 år uten å få fulltidsstilling er særdeles uvanlig. Så enten så er du 1) overkvalifisert for stillingene, 2) tatt utdanning innen et såkalt tullefag, 3) skjuler noe. 

Du bør ta kontakt med en jobbspesialist.

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV driver ikke med arbeidsformidling for folk med Master. Jobb må du klare å skaffe selv. 

Er du syk, så er det legen din du må få hjelp av. Evt kan du da søke AAP.

Endret av Rotemor
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor får du ikke dagpenger?

er du syk må du snakke med legen din - kanskje aap ville vært aktuelt?

Anonymkode: 3be53...82c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kan søke nav om å komme inn i en jobbklubb. De er ganske generøst med å la folk gå der, fordi det tar nesten ikke noe av tida deres å sende folk på eksterne kurs. 

Anonymkode: 8a8b4...f71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er det du tenker at nav skal gjøre for deg? De driver ikke arbeidsformidling, og de fleste tiltak via nav er for syke mennesker.

Anonymkode: caae8...951

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva er det du tenker at nav skal gjøre for deg? De driver ikke arbeidsformidling, og de fleste tiltak via nav er for syke mennesker.

Burde hun/ han ikke fått arbeidsledighetstrygd i det minste? Og evnt også jobbsøkerkurs etc. Det er jo endel ting Nav har for arbeidsledige. Merkelig at alle her insisterer på det motsatte. 

Anonymkode: b1d5a...63d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Burde hun/ han ikke fått arbeidsledighetstrygd i det minste? Og evnt også jobbsøkerkurs etc. Det er jo endel ting Nav har for arbeidsledige. Merkelig at alle her insisterer på det motsatte. 

Anonymkode: b1d5a...63d

Hvis vedkommende har vært i jobb kan han/hun ha rett på dagpenger. Ellers er det sosialhjelp som er løsningen her.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Praksisplass kan sikkert Nav hjelpe med. Men det er ikke lønnet arbeid, men noe støtte fra Nav. 

Anonymkode: 84e9d...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er ikke syk. Det er svært lav arbeidsledighet i Norge. Du kan flytte på deg for å få jobb. Derfor er det ingenting som tilsier at du skal trenge økonomisk støtte fra NAV. Økonomisk støtte fra NAV er for folk som er for syke til å jobbe, trenger omskolering pga sykdom osv.

Anonymkode: d8972...64d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var i samme i situasjon. Fikk en helt irrelevant jobb jeg er overkvalifisert til (kundesenter). Jeg jobber her nå og søker relevante jobber som dukker opp. Jeg har vært på noen intervjuer, men ikke landet relevant jobb foreløpig.

Anonymkode: 55eed...264

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...