Gå til innhold

Uenighet om ferie og besøk hos foreldre/svigers, hvem er urimelige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 23.45):

HI her.

Takk for forståelse fra noen av dere ❤️

Til mitt forsvar så har vi ikke vært der i 5-6 uker på mange mange år. De siste 5 årene har vi vel vært der 2-3 uker til sammen. Og han har jo uttrykt at han også syns det er fint å være sammen med oss alle, så det er jo ikke så lett. Han har jo dessuten lyst å være sammen (oss fire), og det har jo egentlig jeg også. Så syns ikke det er veldig lett å bare dele oss opp, når jeg egentlig bare vil ha ham med. 

Anonymkode: 1e4a9...f8d

Ekspander  

Men hvorfor skriver du først 5-6 uker og så 2-3? Det er stor forskjell på 2 uker og 6 uker, også på 2 og 3. Hvorfor skriver du ikke heller hvor lenge dere faktisk er der?

Anonymkode: 9777e...3de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mange har spurt, men kan ikke se at du har svart på det: kan ikke dine foreldre komme til dere i løpet av året? Da ses man mer jevnlig og har ikke det behovet med at alt skal samles på sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En uke hadde vært i mitt tilfelle mer enn nok. Kutt navlestrengen sier nå jeg.

Anonymkode: 9b216...4c4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 7.57):

En uke hadde vært i mitt tilfelle mer enn nok. Kutt navlestrengen sier nå jeg.

Anonymkode: 9b216...4c4

Ekspander  

Enig, det er virkelig ikke stas å tilbringe mer ferie enn det hos svigers. 

Mine foreldre var hhv fra nord og sør også. Vi bodde i sør, og de tre ukene i sommerferien var vi først to uker på ferie som kjernefamilie, og fikk mange nye opplevelser sammen, deretter var vi alle én uke hos mammas familie. Alle synes det var helt passe. 

Anonymkode: 6af23...e49

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår dere begge. Hva med å la far bruke en uke + på telttur og så kan du ta ungene sør i tre-fire uker? Det er slitsomt å henge med svigers i ukevis. Vi hadde den samme utfordringen her. Tilbragte mesteparten av sommerferien med mine svigerforeldre. Påskeferien og juleferien og i og for seg høst- og vinterferien tilbragte vi hjemme og fikk masse tid med min side av familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 7.42):

Jeg skjønner deg godt. Vi er litt i samme situasjon, men her er det mannen min som har familien sin langt unna, de bor i et annet land. Så vi tilbringer 4 uker sommerferie og 2 uker i julen med de. Det går helt fint, og for oss er det en veldig riktig prioritering slik at barna våre får et nært forhold til familien som ikke bor i Norge. Hadde det vært omvendt, og vi bodde i et annet land hadde jeg forventet at feriene ble prioritert brukt i Norge.

Anonymkode: a8a4d...a04

Ekspander  

Betyr det at dere alltid drar til din svigerfamilie i det andre landet? Får barna aldri feire jul i Norge med norske tradisjoner?

Anonymkode: 39e7c...43b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 7.54):

Mange har spurt, men kan ikke se at du har svart på det: kan ikke dine foreldre komme til dere i løpet av året? Da ses man mer jevnlig og har ikke det behovet med at alt skal samles på sommeren. 

Ekspander  

HI her.

Svarte et sted her mener jeg, men ja, min mor kommer opp en del ganger i løpet av året, men syns ikke det blir det samme som å besøke henne på sommeren. Det handler både om været, og vi voksne har fri, at vi kan gjøre ting på mitt barndomssted osv. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 7.51):

Men hvorfor skriver du først 5-6 uker og så 2-3? Det er stor forskjell på 2 uker og 6 uker, også på 2 og 3. Hvorfor skriver du ikke heller hvor lenge dere faktisk er der?

Ekspander  

HI her.

Ja, ser den. Det har variert en del, men saken er også (skulle vel skrevet det i hovedinnlegget) at foreldrene mine er skilt, så vi må dele oss opp også der. Et av barna har ekstra utfordringer, så det går simpelthen ikke å sende begge barna til besteforeldrene alene veldig lenge, og det har i alle fall ikke gått før kanskje nå i år. Men mest av alt handler nok dette om at jeg egentlig mest vil være med selv, og egentlig vil jeg jo at mannen min skal være med også. 

Men nå har jeg fått mange gode innspill, så jeg sier takk for det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 9.31):

Det handler både om været, og vi voksne har fri

Ekspander  

De argumentene du bruker her gjelder jo like mye for mannen og hvorfor han har lyst til å reise andre steder i sommerferien.

Anonymkode: 6678a...1fa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at dere nok bør snakke mer om dette. 
Kan dere feriere hos en av dine foreldre andre tider på året? (Ikke bare at din mor kommer oppover av og til.) 
Og er det mulig å oppfylle mannens ønsker på andre tidspunkter enn akkurat i sommerferien? 

Kan det være et alternativ at dere deler dere litt av tiden, for å forlenge ferien. 

Det høres jo ut til at du egentlig har en del utfordringer med dine foreldre også, med at de er skilt, og at de "legger byrden på deg" med å sikre at de begge får hatt kontakt med barnebarna når du er på ferie sørover. 

Dere er nødt til å finne et kompromiss. 

Antagelig synes mannen det er hyggelig å besøke dine foreldre litt på sommeren. Men han syne 5-6 uker blir lenge, og han har også ønske om å bruke av ferien sin til andre ting. 

Jeg syntes som barn at det var herlig å besøke besteforeldrene mine på sommeren. Men vi ble ofte sendt dit uten foreldre, og så kom de etter og var sammen med oss litt, før vi reiste hjem sammen. 
Men selv om det var herlig, så gikk jeg lei. Så jeg ble etter hvert sendt litt til andre familiemedlemmer i nærheten, og bodde litt sammen med fettere og kusiner, tanter og onkler, for å få et avbrekk fra å være hos besteforeldrene. 
Det betyr ikke at jeg ikke var glad i dem eller trivdes der. Det ble bare mye det samme over tid. 

Anonymkode: e56de...91d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 9.16):

Betyr det at dere alltid drar til din svigerfamilie i det andre landet? Får barna aldri feire jul i Norge med norske tradisjoner?

Anonymkode: 39e7c...43b

Ekspander  

Barna får oppleve norske juletradisjoner i skole/barnehage/hjemme i førjulstiden, og så feirer vi jul i utlandet. Tradisjonene er ikke så veldig ulike i de to landene, og ingen av oss eller familiene er spesielt religiøse. Julefeiringen er derfor ikke så veldig annerledes enn den ville vært i Norge. Vi har fokus på å inkludere begge landenes kultur og tradisjoner året rundt, og i og med at det ikke er store forskjeller opplever vi ingen problemer med det heldigvis, bare berikelse😊  

Anonymkode: a8a4d...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 9.35):

HI her.

Ja, ser den. Det har variert en del, men saken er også (skulle vel skrevet det i hovedinnlegget) at foreldrene mine er skilt, så vi må dele oss opp også der. Et av barna har ekstra utfordringer, så det går simpelthen ikke å sende begge barna til besteforeldrene alene veldig lenge, og det har i alle fall ikke gått før kanskje nå i år. Men mest av alt handler nok dette om at jeg egentlig mest vil være med selv, og egentlig vil jeg jo at mannen min skal være med også. 

Men nå har jeg fått mange gode innspill, så jeg sier takk for det. 

Ekspander  

Du må rett og slett åpne øynene og se andre sine behov også og ikke bare dine egne.

Anonymkode: a05c7...53b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 22.43):

Litt usikker på om denne skulle her eller på kjærlighetsrelasjon og parforhold eller hva den heter.. Men, here goes:

Jeg flyttet til andre siden av landet (3 timer med fly typ) og etablerte med meg mannen min her, vi har to barn sammen. Vi har bodd her nord de siste 10 årene, og sånn vil det nok fortsette til ja, lenge. Min store sorg i livet er at ungene ikke får vokse opp nært besteforeldrene sine (mine foreldre). Faren til mannen min bor her, men har er veldig spesiell og det er rett og slett ikke det samme. Da barna var helt små dro vi sørover og var der i 5-6 uker. Det var helt topp, masse hjelp og deilig å være «hjemme». Etter hvert har mannen min for hvert år som har gått sagt mer om mer at han vil være hjemme i feriene, eller gjøre andre ting med barna enn å være med min familie. Jeg på min side syns det er bare fair at vi er sammen med familien min de ukene vi tross alt har ferie, vi møter dem dessverre lite resten av året. Han på sin side vil nå både være hjemme med ungene for å dra på telttur, og også ta med barna på ferie med sin far til en langhelg. Da blir det bare 3 uker ferie med/hos mine foreldre, når jeg egentlig vil være så lenge som mulig. Jeg tror dessuten det vil skuffe foreldrene mine veldig at vi ikke bruker alle ferieukene våre der, de vet jo veldig godt at faren hans har alle muligheter til å se ungene resten av året.

Vi står helt fast her, og jeg skjønner ikke om det er jeg eller han som er urimelige her. Meninger? 

Ekspander  

Det er helt urimelig at du skal kreve 6 uker ferie hos dine foreldre. Et par uker må vel være greit. Foreldrene dine kan vel besøke dere flere ganger i løpet av året?

Anonymkode: 02b9d...1e6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man må gi og ta i et forhold, manne ønsket og gjøre ting med barna. Og bruke 6 uker hos svigers er mye, all ferie går til det. 3 uker er veldig bra. Begge skal tas hensyn y tenker jeg. Jeg er kvinne og hadde manen min ønsket og bruke all ferie vi hadde med familie så hadde det ikke gått.

Anonymkode: f0e4a...65c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oh,her synest jeg du er skikkelig urimelig. Jeg har også mine foreldre på andre siden av landet, har aldri vært snakk om å være der så lenge. 

Nå er vi to ikke sammen lenger. Men ofte dro jeg med bare barna så kom pappaen gjerne etter, men ikke alltid. Hendte også jeg dro med bare ett av barna.

Anonymkode: 6959c...033

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er den egosentriske her. Du vil kun ha svar fra folk som viser deg forståelse. Stakkars mannen din......... 

Pluss din mor besøker deg flere ganger i året. Kutt ut sutringa di, og bli en bedre kone og menneske. 

Anonymkode: 3bcef...4ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet her er vel at du ser på barndomsstedet som hjemme og ikke der du bor i dag. Ellers hadde du ikke ønsket å være der 6 uker i sommerferien 😅

Det er svært få som ønsker å bo hos andre i mange uker i strekk. Jeg hadde aldri besøkt svigermor i flere uker hver sommer. Samtidig skjønner jeg at folk som har familie annet sted vil prioritere å dra dit. Men det må jo være mulig å gjøre annet i ferien enn å besøke din familie. Hva med at dere gjør noe som kjernefamilie også, det er vel det mannen din vil. Litt småturer, ting hjemme og kanskje han til og med har lyst til å reise til utlandet en sommer.

Endret av fru Alving
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner at du savner familien din. Jeg også har flyttet med mann og barn til et sted langt vekke fra familien min. Men jeg skjønner at mannen din ikke vil låse alle ferieukene til å reise til familien din. Kanskje han har lyst til å dra steder, som f.eks. LiseBerg, Dyreparken, syden, eller ja, som han sier; telttur. Det er helt normalt.

Jeg og deg har dessverre valgt selv å flytte langt fra familiene våre. Og da må vi også ta følgene; at vi får se familiene våre kun 2-3 uker i året, selv om vi er rundt hans familie resten av året.

Anonymkode: 09475...229

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen din er en helgen som orker 2-3 uker med svigerfamilien hvert år… 5-6 uker er jo helt hinsides!

Anonymkode: 4c9be...7a0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta en uke hos hver familie, og tre uker utenlands. Høres ut som både foreldre og besteforeldre trenger å løsrive seg litt fra hverandre her. 

Anonymkode: 1e827...571

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...