Gå til innhold

Uenighet om ferie og besøk hos foreldre/svigers, hvem er urimelige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Litt usikker på om denne skulle her eller på kjærlighetsrelasjon og parforhold eller hva den heter.. Men, here goes:

Jeg flyttet til andre siden av landet (3 timer med fly typ) og etablerte med meg mannen min her, vi har to barn sammen. Vi har bodd her nord de siste 10 årene, og sånn vil det nok fortsette til ja, lenge. Min store sorg i livet er at ungene ikke får vokse opp nært besteforeldrene sine (mine foreldre). Faren til mannen min bor her, men har er veldig spesiell og det er rett og slett ikke det samme. Da barna var helt små dro vi sørover og var der i 5-6 uker. Det var helt topp, masse hjelp og deilig å være «hjemme». Etter hvert har mannen min for hvert år som har gått sagt mer om mer at han vil være hjemme i feriene, eller gjøre andre ting med barna enn å være med min familie. Jeg på min side syns det er bare fair at vi er sammen med familien min de ukene vi tross alt har ferie, vi møter dem dessverre lite resten av året. Han på sin side vil nå både være hjemme med ungene for å dra på telttur, og også ta med barna på ferie med sin far til en langhelg. Da blir det bare 3 uker ferie med/hos mine foreldre, når jeg egentlig vil være så lenge som mulig. Jeg tror dessuten det vil skuffe foreldrene mine veldig at vi ikke bruker alle ferieukene våre der, de vet jo veldig godt at faren hans har alle muligheter til å se ungene resten av året.

Vi står helt fast her, og jeg skjønner ikke om det er jeg eller han som er urimelige her. Meninger? 

Anonymkode: 1e4a9...f8d

3 uker hos svigers må jo være mer enn nok!  Å bruke alle ferieukene i et år å være hos svigers hadde jeg protestert på også og følt som ekstremt kvelende og begrensende. Her er det 100% du som er den urimelige, ts!

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

HI her.

Takk for forståelse fra noen av dere ❤️

Til mitt forsvar så har vi ikke vært der i 5-6 uker på mange mange år. De siste 5 årene har vi vel vært der 2-3 uker til sammen. Og han har jo uttrykt at han også syns det er fint å være sammen med oss alle, så det er jo ikke så lett. Han har jo dessuten lyst å være sammen (oss fire), og det har jo egentlig jeg også. Så syns ikke det er veldig lett å bare dele oss opp, når jeg egentlig bare vil ha ham med. 

Dere deler dere men tar noe ferie sammen, det har vi gjort og det fungerer fint. 2-3 uker sammen alle sammen,,1-2 uker alene 

Anonymkode: 7db04...18b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her vil jeg si du er den urimelige! Vår datter med mann og barn bor også på andre siden av landet. Vi besøker dem så ofte vi kan, de gjør det samme. Men å forvente at de skal være her flere uker av gangen i ferien sin hvert år, er litt sykt! Klart mannen din har lyst å gjøre andre ting enn å sitte hjemme hos svigers på besøk! Vi reiser også på egne ferier med yngre barn og/eller annet voksent barn med barnebarn. Hadde synes det var litt mye hvis datter med barn skulle bodd hos oss halvannen mnd, mens vi selv jobbet og hadde litt ferie hjemme før vi reiste på ferietur. Elsker barn og barnebarn over alt på jord, men vi besøkes hele året, så datter m/familie bytter på å komme hit og reise på ferie alene, med venner eller med svigers. Det er ikke sunt/normalt å bruke all ferie på ett sted i ukesvis! 
Men litt nysgjerrig; hvordan får dere så mye ferie?? 

Anonymkode: 703a1...576

Hæ, det er ikke sunt å bruke all ferie på ett sted? For en merkelig ting å Si

Anonymkode: 7db04...18b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Litt usikker på om denne skulle her eller på kjærlighetsrelasjon og parforhold eller hva den heter.. Men, here goes:

Jeg flyttet til andre siden av landet (3 timer med fly typ) og etablerte med meg mannen min her, vi har to barn sammen. Vi har bodd her nord de siste 10 årene, og sånn vil det nok fortsette til ja, lenge. Min store sorg i livet er at ungene ikke får vokse opp nært besteforeldrene sine (mine foreldre). Faren til mannen min bor her, men har er veldig spesiell og det er rett og slett ikke det samme. Da barna var helt små dro vi sørover og var der i 5-6 uker. Det var helt topp, masse hjelp og deilig å være «hjemme». Etter hvert har mannen min for hvert år som har gått sagt mer om mer at han vil være hjemme i feriene, eller gjøre andre ting med barna enn å være med min familie. Jeg på min side syns det er bare fair at vi er sammen med familien min de ukene vi tross alt har ferie, vi møter dem dessverre lite resten av året. Han på sin side vil nå både være hjemme med ungene for å dra på telttur, og også ta med barna på ferie med sin far til en langhelg. Da blir det bare 3 uker ferie med/hos mine foreldre, når jeg egentlig vil være så lenge som mulig. Jeg tror dessuten det vil skuffe foreldrene mine veldig at vi ikke bruker alle ferieukene våre der, de vet jo veldig godt at faren hans har alle muligheter til å se ungene resten av året.

Vi står helt fast her, og jeg skjønner ikke om det er jeg eller han som er urimelige her. Meninger? 

Jeg hadde ALDRI vært hos svigerforeldre på ferie i 5-6 uker. 3 uker er og altfor mye

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som du vil flytte hjem.

Anonymkode: eb82e...191

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Del dere, ha noen uker sammen og så har du og ungene resten hos mormor og morfar uten far, så kan far ta med ungene på telt og til farfar de to siste ukene han har ferie for eksempel mens du får tid alene hjemme.. 

Anonymkode: 1444b...111

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tålmodig mann som orker så mye tid med svigers, og jeg skjønner godt at han ikke synes det er noe familieferie. Jeg ville sagt at én uke får holde, så skal jeg ha familien min for meg selv. 

Anonymkode: 3a524...20e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener det er riktig at man besøker besteforeldre langt unna i ferier. Sånn er det når man bosetter seg på den enes hjemsted. Har levd med den situasjonen. Men ikke hele sommerferien. To uker er gjerne mer enn nok. Her har vi også alltid gjort det sånn at den som har familie langt unna tar med barna dit alene innimellom.

Anonymkode: df8cc...d3e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stusselig for ungene å aldri få oppleve noe bare med kjernefamilien da.

Anonymkode: cb579...b59

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begge er urimelige hvis ingen av dere har noen forståelse for den andre, og ikke kan bli enige fra år til år. Du er mest urimelig, det er enklest å forstå hans ønske om en uke ferie til noe annet. Men barna har jo 7-8 uker, mannen behøver ikke være med hele tiden hvert år, kam dere ikke variere litt? 

Anonymkode: 77e06...969

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tre uker er evig nok 

Anonymkode: 964da...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår deg så inderlig, men jeg skjønner mannen din veldig godt. 
Det er urimelig å forvente at partner skal bruke hele ferien sin hos svigerfamilien. 

Kanskje du bør bli flinkere til å ta barna med en langhelg i ny og ne? Også begynner de kanskje å bli i en alder hvor de kan dra alene, enten et av barna eller begge. Kanskje det kan dra nedover en uke, eller noen dager før dere kommer? 

Også forstår jo at mannen din vil finne på noe hjemme med barna i ferien også.
bare fordi man bor på den enes hjemsted, så skal man vel ikke bli straffet med at man aldri skal kunne få være hjemme noe hjemme i ferien? Vil tro det var en felles avgjørelse å bosette seg der man gjør?

Anonymkode: dc441...518

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor i alle dager bor dere nordpå når nettverket er sørpå???

Nå virker det som det er for sent, men hvordan gikk egentlig diskusjonen da dere bestemte dere for å bo der dere bor?

Anonymkode: 753e7...fc8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du er helt på viddene som forventer at han skal tilbringe all sin ferie hos din familie. 2 uker kan gå, men ikke en time mer. Det er vel ikke bare du som skal ha ferie og ha det fint?

Jeg hadde gått fra mannen min hadde dette vært en sak hvert år. Jeg trives med svigers, men 5 uker hver sommer er altfor mye. Og at det da utelater 0 dager til annet er enda mer deprimerende. Dra 2 uker til din familie, og finn på noe annet resten av ferien, ferien dreier seg ikke bare om deg.

Du kan ta deg en uke hjem i vinter eller høstferie.

Anonymkode: 6678a...1fa

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er den urimelige her TS. Jeg hadde ALDRI tilbrakt 3 uker av ferien min med svigers! Og i år er det lite fordi dere tidligere har tilbrakt 5-6 uker? Mannen din er jo helt sinnsykt grei!

Jeg forstår veldig godt at du har lyst til å hjem for å tilbringe tid med din familie, men da må dere dele dere opp. En uke sammen hos svigers er mer enn nok og så kan du heller bli igjen lenger. Mannen din må jo også få oppfylt sine ferieønsker - det er like mye hans ferie som din. Helt urimelig av deg å forvente at han hvert eneste år skal tilbringe ferien sin bare med din familie. Hvorfor gjør dere ikke noe sammen som kjernefamilie? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stusselig for ungene å aldri få oppleve noe bare med kjernefamilien da.

Anonymkode: cb579...b59

Bare 47 uker i året mener du? 

Anonymkode: 0a5dc...517

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som du vil flytte hjem.

Anonymkode: eb82e...191

Ja, spesielt hvis "hjem" er der mamma og pappa bor og ikke der man bor med mann og barn.

Anonymkode: ec798...454

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men 5-6 uker er veldig lenge! 
Det er lenge å være på besøk uansett hvor man er, og jeg forstår godt mannen din! Både mannen din og barna føler jo at de er på besøk. 
Når man har ferie er det deilig å være litt hjemme, ta småturer etc. Og det er ikke minst deilig å reise på ferie til andre plasser/ land. 

Har selv mann fra nord, vi er der ca en uke om gangen, det er nok for begge to. Men ser jo at det er hyggelig å treffe familien sin litt oftere. 
kanskje dere kan dra opp i påske/ vinterferie? Og foreldrene dine kan vel komme ned til dere? 

Eller dere kan møtes på ferie et annet sted? 
Det er jammen ikke alltid lett å ha familie på to steder 😐

Anonymkode: cf948...d0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare 47 uker i året mener du? 

Anonymkode: 0a5dc...517

Forskjell på ferie og hverdag da. Regner ikke med at du har 52 uker med ferie.

Anonymkode: dc441...518

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner deg godt. Vi er litt i samme situasjon, men her er det mannen min som har familien sin langt unna, de bor i et annet land. Så vi tilbringer 4 uker sommerferie og 2 uker i julen med de. Det går helt fint, og for oss er det en veldig riktig prioritering slik at barna våre får et nært forhold til familien som ikke bor i Norge. Hadde det vært omvendt, og vi bodde i et annet land hadde jeg forventet at feriene ble prioritert brukt i Norge.

Anonymkode: a8a4d...a04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...