Gå til innhold

Uenighet om ferie og besøk hos foreldre/svigers, hvem er urimelige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Litt usikker på om denne skulle her eller på kjærlighetsrelasjon og parforhold eller hva den heter.. Men, here goes:

Jeg flyttet til andre siden av landet (3 timer med fly typ) og etablerte med meg mannen min her, vi har to barn sammen. Vi har bodd her nord de siste 10 årene, og sånn vil det nok fortsette til ja, lenge. Min store sorg i livet er at ungene ikke får vokse opp nært besteforeldrene sine (mine foreldre). Faren til mannen min bor her, men har er veldig spesiell og det er rett og slett ikke det samme. Da barna var helt små dro vi sørover og var der i 5-6 uker. Det var helt topp, masse hjelp og deilig å være «hjemme». Etter hvert har mannen min for hvert år som har gått sagt mer om mer at han vil være hjemme i feriene, eller gjøre andre ting med barna enn å være med min familie. Jeg på min side syns det er bare fair at vi er sammen med familien min de ukene vi tross alt har ferie, vi møter dem dessverre lite resten av året. Han på sin side vil nå både være hjemme med ungene for å dra på telttur, og også ta med barna på ferie med sin far til en langhelg. Da blir det bare 3 uker ferie med/hos mine foreldre, når jeg egentlig vil være så lenge som mulig. Jeg tror dessuten det vil skuffe foreldrene mine veldig at vi ikke bruker alle ferieukene våre der, de vet jo veldig godt at faren hans har alle muligheter til å se ungene resten av året.

Vi står helt fast her, og jeg skjønner ikke om det er jeg eller han som er urimelige her. Meninger? 

Anonymkode: 1e4a9...f8d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg forstår deg, men synes likevel det er urimelig å tenke at all ferie skal brukes der om ikke dette var noe dere eksplisitt avtalte før du flyttet.

Men nå er vel barna snart store nok til å være hos besteforeldrene uten dere? Det er jo et greit kompromiss. De får kontakten med dem, dere får en løsning på at unger har mye mer ferie enn arbeidende foreldre flest.

Om foreldrene er pensjonister, kan de kanskje også besøke dere utenom ferier?

Anonymkode: 722ce...fe7

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

3 uker er masse! Skjønner mannen din godt for å si det sånn. Jeg trodde det dreide seg om at han IKKE vil feriere med familien din i det hele tatt, men 3 uker... Altså. Du er ute på bærtur! 

Anonymkode: 64082...b16

• Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere deler dere opp. Mannen har en uke med ungene på telttur og farfar, du jobber. Så starter du ferie, og dere drar til dine foreldre i 2 uker. Mannen din drar hjem, begynner jobbe, du blir 1-2 uker lenger med ungene.

Dere kan også se om dere og foreldrene dine kan dra på tur sammen et tredje sted, for variasjon. Eller dine foreldre kommer opp en uke på sommeren.

Jeg skjønner deg som vil få mest mulig tid med din familie. Og jeg skjønner mannen din som synes det er kjedelig å sitte 4 uker ved svigermors kjøkkenbord hver sommer.

Anonymkode: 9dcfb...3c2

• Liker 26
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er som deg og flyttet til hans hjemsted og har derfor hannes familie nærmest. Ville aldri feriert verken med min eller hans familie i 5-6 uker! Og hvert år? Aldri.

Vil dere ikke gjøre ting alene med barna? Reise og oppleve ting? Er foreldrene dine pensjonister og kan besøke dere gjennom året? Kan dere dra i påske, høst, vinter eller juleferie?

Anonymkode: bef81...2c7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HI her.

Min mor besøker oss noen ganger i løpet av året. Men ferie/sommer er annerledes. Forsåvidt ok forslag å sende bare barna, men altså, jeg vil jo også være der. Og pga litt ulike forhold så kan vi ikke sende begge barna over en lengre periode. Men usnsett: Jeg har jo egentlig lyst å være hjemme jeg også. Syns bare det er sårt at vi er langt unna, og vil maxe tiden vår der så mye jeg kan. 

Men ok, takk for meningene deres, ser at flere mener jeg er urimelig her, så det får jeg bare ta med meg. 

En nest beste mulighet er kanskje å dele oss opp mer, at jeg drar sørover med ungene og mannen blir her, og så har han ferie litt senere med ungene. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

del litt på det, jeg kunne aaaaaldri vært 5 uker hos svigers

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er som deg og flyttet til hans hjemsted og har derfor hannes familie nærmest. Ville aldri feriert verken med min eller hans familie i 5-6 uker! Og hvert år? Aldri.

Vil dere ikke gjøre ting alene med barna? Reise og oppleve ting? Er foreldrene dine pensjonister og kan besøke dere gjennom året? Kan dere dra i påske, høst, vinter eller juleferie?

Anonymkode: bef81...2c7

Jo, kanskje litt. Men, der vi er med foreldrene mine er virkelig et ferieparadis, så jeg føler liksom at det er ferie og kos nok i bøtter og spann. Men ja, jeg vet ikke helt 😕 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fy søren! Jeg synes mannen din er skikkelig raus som vil bruke tre (!) uker av ferien hos dine foreldre. En uke hadde vært mer enn nok for de fleste. Jeg har et supert forhold til mine svigers, men hadde aldri brukt mer enn en uke hos dem. 

Anonymkode: 2ec34...f49

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, kanskje litt. Men, der vi er med foreldrene mine er virkelig et ferieparadis, så jeg føler liksom at det er ferie og kos nok i bøtter og spann. Men ja, jeg vet ikke helt 😕 

Kos og ferie for deg, men garantert ikke for mannen din når han uttrykker misnøye over å være der i 5-6uker i slengen.

jeg vil påstå å si at mannen din er svært generøs som til og med går med på 2-3 uker.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg veldig godt. For jeg er likedan. Vil også alltid hjem til familie når jeg har mulighet. Men min samboer vil selvfølgelig ikke tilbringe alle 5 ukene med svigermor. Og det forstår jeg godt. Jeg ville heller ikke bodd med min svigermor i 5 uker 😂
Så vi deler oss på sommeren. Jeg reiser gjerne hjem en uke før han. Så kommer han og er der en uke til sammen med oss. Kanskje lenger. Så reiser vi videre til min far og er der noen dager før vi reiser videre på hytta og er der resten av ferien. 

Nå skal det sies at jeg hadde kanskje gjort det litt annerledes hvis jeg ikke hadde hatt den jobben jeg har. For jeg har ekstremt mye fri i perioder fast. Så da reiser jeg ofte hjem enten alene eller med dattera mi. Oftest med henne. Slik at hun får en bra forhold til sine tanter,onkler, besteforeldre osv. 

Vi får veldig sjelden besøk av mine foreldre, så da må det bli sånn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min venninne har mor fra Finnmark og far fra sør. Når vi vokste opp var det Finnmark de dro på ferie, 6-8 uker hver sommer. Venninnen min og hennes søsken elsket det. Foreldrene ferierer der fortsatt, flere uker hver sommer. Jeg tenker at når du er på ditt eget hjemsted med egen familie over 40 uker i året, da synes jeg faktisk det bare er rett og rimelig at ferien kan tilbringes på andre siden av landet sånn at den andre også får tilbrakt tid med familien sin.

Anonymkode: d6fc2...102

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

5 uker hos foreldre eller svigers, hadde klikket. Skal sies vi også bodde nordpå tim eldste var 5, og var 5 uker sørpå, men vi var ikke mer enn 2 uker hver hos foreldre/svigers og en uke litt rundt omkring.  Helt urimelig at din mann skal orke 5 uker. Del dere opp, ikke forvent mer enn 1 uke, maks 2 av din mann. 

Anonymkode: cafe0...033

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HI her.

Takk for forståelse fra noen av dere ❤️

Til mitt forsvar så har vi ikke vært der i 5-6 uker på mange mange år. De siste 5 årene har vi vel vært der 2-3 uker til sammen. Og han har jo uttrykt at han også syns det er fint å være sammen med oss alle, så det er jo ikke så lett. Han har jo dessuten lyst å være sammen (oss fire), og det har jo egentlig jeg også. Så syns ikke det er veldig lett å bare dele oss opp, når jeg egentlig bare vil ha ham med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Her vil jeg si du er den urimelige! Vår datter med mann og barn bor også på andre siden av landet. Vi besøker dem så ofte vi kan, de gjør det samme. Men å forvente at de skal være her flere uker av gangen i ferien sin hvert år, er litt sykt! Klart mannen din har lyst å gjøre andre ting enn å sitte hjemme hos svigers på besøk! Vi reiser også på egne ferier med yngre barn og/eller annet voksent barn med barnebarn. Hadde synes det var litt mye hvis datter med barn skulle bodd hos oss halvannen mnd, mens vi selv jobbet og hadde litt ferie hjemme før vi reiste på ferietur. Elsker barn og barnebarn over alt på jord, men vi besøkes hele året, så datter m/familie bytter på å komme hit og reise på ferie alene, med venner eller med svigers. Det er ikke sunt/normalt å bruke all ferie på ett sted i ukesvis! 
Men litt nysgjerrig; hvordan får dere så mye ferie?? 

Anonymkode: 703a1...576

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

3 uker er masse med familie, mer enn nok, spesielt om det er svigerfamilie, og man har andre ønsker for ferie i tillegg. 

Men jeg har forståelse for ønsket ditt. 

Anonymkode: 9ea30...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært gift og etablert med familie et annet sted enn der foreldrene mine bor.

Vi gjorde det slik at noen ganger var mannen min med, og noen ganger dro bare jeg og ungene, og etter hvert som de ble større kunne de dra en tur på egenhånd. 

Dere er jo sammen hele året ellers, så at dere deler dere noen ganger, kan ikke være noe stort problem? For jeg skjønner at mannen din synes det er lenge med 5-6 uker boende med svigerforeldre. Klart det kan være fint for ungene også, å finne på noe bare sammen med foreldrene.

Så jeg kan ikke skjønne annet enn at dere kan finne gode løsninger, der dere både er sammen noe av tiden, og hver for dere noe av tiden. Og så kan selvsagt dere invitere foreldrene dine på besøk noen ganger i året.

Anonymkode: d5459...02a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når dere er rundt hans familie hele året ellers, forstår jeg ditt ønske godt. Din familie og dens relasjon til barna er like mye verdt som hans. God ide å dele dere opp litt, så du og ungene for eksempel drar i forveien og tilbringer tid der. 

Anonymkode: 15b13...75d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...