Gå til innhold

Trygg skjermtid for barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg lurer litt, hva er trygt for barn å se på på skjermen? Tenker på små barn i alderen 2-6 år. Noen som har noen programmer, youtubekanaler etc som de kan anbefale? 

Jeg er veldig glad i å synge med barna mine, og lese eventyr. Men ikke alltid at tiden strekker til i en hektisk hverdag, og noen ganger trenger jeg bare litt tid til å gjøre små ting, og da er det veldig greit å kunne sette barna til å se på noe, så lenge jeg vet det er trygt og greit. 

Jeg er opptatt av at skjermtiden skal være trygg, og ikke overstimulerende. 

Noen som har noen tips?  Setter pris på alle tilbakemeldinger. MEN: Jeg er ikke interessert i å høre hvor dårlig mor jeg er som lar barna mine se på skjerm. Jeg gjør dem ikke til TV-slaver av å se litt på tv i løpet av uka. 🙂 

Jeg tenker på nrk super, youtube, etc. 

Anonymkode: 0fb5d...0d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I den aldersgruppa der tenker jeg kanskje noe som Sauen Shaun, Peppa Gris, Lesekorpset, Tellekorpset, Sangfoni, Kosinus - ikke for lange episoder, og det er laget for barn 😊

Anonymkode: b0135...d79

AnonymBruker
Skrevet

Gamle filmer (Astrid Lindgren, Ole Brum IKKE Looney tunes etc) som går litt sakte og der det er lite action. 

Samme med barne tv fra 90-tallet. 

Anonymkode: 08cda...bb1

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med eventyr og barnesanger ? finnes det noen bra steder å finne dette? Noen youtubekanaler eller andre steder? Som sagt så liker jeg veldig godt å fortelle eventyr, eller å synge med barna mine. Men det hadde vært fint å av og til "overlate" ansvaret til noen andre. Jeg minnes barnetv fra da jeg selv var liten, hvor (av alle ting) Prinsesse martha louise leste eventyr. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i gammelt barnetv, for eksempel Portveien 2. Litt gammeldags for noen, men her i huset liker vi det. 

Jeg har  også et par youtubekanaler jeg liker godt.

Kriblepop, ebbe nebb, og Knøtteshow. 

Kriblepop er ei dame som synger og spiller gitar og diverse, hun lager en form for samlingsstunder om både det ene og det andre. Veldig hverdagslig og rolig. 

ebbe nebb har tegn til tale, veldig positivt for de som trenger det. 

knøtteshow er ei dame som synger, forteller eventyr, og så videre. Dessuten har hun en veldig rolig fremtoning, og min sønn ELSKER henne, sier han. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Gamle filmer (Astrid Lindgren, Ole Brum IKKE Looney tunes etc) som går litt sakte og der det er lite action. 

Samme med barne tv fra 90-tallet. 

Anonymkode: 08cda...bb1

Hvor finner du disse gamle filmene ? 

AnonymBruker
Skrevet
Agirlhasnoname skrev (7 minutter siden):

Hvor finner du disse gamle filmene ? 

Du kan finne Pippi på NRK-super mener jeg. Ole Brum vet jeg de har på DisneyPlus. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er veldig glad i gammelt barnetv, for eksempel Portveien 2. Litt gammeldags for noen, men her i huset liker vi det. 

Jeg har  også et par youtubekanaler jeg liker godt.

Kriblepop, ebbe nebb, og Knøtteshow. 

Kriblepop er ei dame som synger og spiller gitar og diverse, hun lager en form for samlingsstunder om både det ene og det andre. Veldig hverdagslig og rolig. 

ebbe nebb har tegn til tale, veldig positivt for de som trenger det. 

knøtteshow er ei dame som synger, forteller eventyr, og så videre. Dessuten har hun en veldig rolig fremtoning, og min sønn ELSKER henne, sier han. 

Ser ut som det finnes mye mer på youtube enn hva jeg har klart å undersøke. Disse kanalene har jeg aldri hørt om eller sett. Jeg skal absolutt sjekke de ut. Ser jo brennaktuelt ut med Knøtteshow, hun har jo både eventyr og barnesanger! :D 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

I den aldersgruppa der tenker jeg kanskje noe som Sauen Shaun, Peppa Gris, Lesekorpset, Tellekorpset, Sangfoni, Kosinus - ikke for lange episoder, og det er laget for barn 😊

Anonymkode: b0135...d79

Takk for tips! :D Vi har sett litt på Peppa gris, men ikke tenkt på verken tellekorpset eller lesekorpset. Det skal jeg se nærmere på. 

AnonymBruker
Skrevet

Sunn fornuft , og aldersgrenser bør følges nøye etter min mening - de er der for en grunn. Utover dette, trenger du virkelig at folk ramser opp dette for deg? Finn noe som ditt barn liker og som virker allright ut fra din vurdering - og ikke minst er riktig aldersgrense. 

Anonymkode: 145c6...8ad

AnonymBruker
Skrevet

NRK super, app både på tv og evt pad, stilles inn etter alder, og du får da opp innhold deretter. 

Anonymkode: 87a05...0a5

AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd er å unngå youtube så lenge som du kan, for det er mer avhengighetsskapende enn nrk super. Det er min erfaring da. Begynn gjerne med program som går litt sakte, og som har ekte personer, og vent med stressende tegnefilm. Når de begynner med bjørn og lemen og oggy og kakerlakkene, så er det ingen vei tilbake, og du kommer til å bli gal av den samme musikken om igjen og om igjen.

Anonymkode: e3796...de9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hender jeg setter på YouTube for min men jeg gjør det da på TVn og sjekker lengden på videoen så jeg kan skru av før den hopper videre til noe tilfeldig annet. For meg er det trygt at jeg har kontroll på hva barnet ser på YouTube så vil ikke sette henne med pad hun kan trykke selv på. Har Premium så det ikke kommer reklame.

Hvis du søker på kjente historier som Hakkebakkeskogen og Kardemommeby og sånt så ligger det litt teater ute. Jeg fant også en dame som har lagt ut 4 eventyr: https://www.youtube.com/@ann-magritt1018

Utenom det så ser min mest på NRK Super-programmer. Hun liker best Bluey (anbefales) og Paw Patrol (ikke min favoritt)

Anonymkode: e77c4...3d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...