AnonymBruker Skrevet 27. mars #1 Del Skrevet 27. mars Hva er realistiske og fornuftige summer på feks mat, bil og resten av alt man bruker penger på? Skal sette opp ett budsjett, men sliter med å finne realistiske summer. Vi har, på papiret god økonomi, men vi er ofte tomme på slutten av måneden. Vi har vært "flinke" til å sløse penger på alt mulig dritt! Men nå er det nok. Merker jo at alt er dyrere nå. Vi er en familie på 5. (2 tenåringer, 1 barn). Faste regninger, som feks strøm og forsikring har jeg orden på, er forbruket jeg er ute etter. Hva bruker dere på mat, klær, medier, gøy i mnd? Anonymkode: de02a...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #2 Del Skrevet 27. mars sifo Anonymkode: 016a5...475 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #3 Del Skrevet 27. mars Jeg har sett på sifo, og jeg syns summene der er veldig urealistiske. Nå tilpasser man seg jo til det man har tilgjengelig, men vil gjerne fortsatt høre hva andre bruker på de forskjellige postene. Anonymkode: de02a...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #4 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hva er realistiske og fornuftige summer på feks mat, bil og resten av alt man bruker penger på? Skal sette opp ett budsjett, men sliter med å finne realistiske summer. Vi har, på papiret god økonomi, men vi er ofte tomme på slutten av måneden. Vi har vært "flinke" til å sløse penger på alt mulig dritt! Men nå er det nok. Merker jo at alt er dyrere nå. Vi er en familie på 5. (2 tenåringer, 1 barn). Faste regninger, som feks strøm og forsikring har jeg orden på, er forbruket jeg er ute etter. Hva bruker dere på mat, klær, medier, gøy i mnd? Anonymkode: de02a...619 Du kan vel gå i nettbanken og sjekke, så regne ut en lavere sum så dere får spart? Anonymkode: c4cb8...dc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #5 Del Skrevet 27. mars Boliglån: 30 500 Gjensidige: 1200 If: 500 Storebrand: 2500 Internett: 300 Garasjesameiet: 400 Sameiet: 2100 Fjernvarme: 1200 Kommunale avgifter: 2000 Nettleie hjem: 1000 Nettleie hytta: 1000 Strøm hjem og hytta: 1500 Hyttekommune: 500 Barnehage: 4200 Privat skole: 1400 Bompenger: 1500 Trening: 500 Telefon: 1000 Tv2: 200 Spotify: 200 Xbox: 100 kr Diesel: 1500 Mat: 13 000 Sparing: 2000 Vi er 2 voksne, 1 tenåring og 2 barn Anonymkode: a6a54...377 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #6 Del Skrevet 27. mars Vil anbefale Optius appen. Da får du litt oversikt over hvor mye du bruker på dagligvarer i mnd. Anonymkode: 51140...3be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #7 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva bruker dere på mat, klær, medier, gøy i mnd? Anonymkode: de02a...619 Vi har et felles kredittkort alt sånt føres på. Snittet i hele 2024 var på 10.429 i måneden. Tipper 2/3 av det var dagligvarer i butikken, og 1/3 av det var restauranter og annen unødvendig morro. Var også en tur i Italia som dro opp snittet en god del. To voksne, ingen barn. Anonymkode: b7ee6...965 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #8 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har et felles kredittkort alt sånt føres på. Snittet i hele 2024 var på 10.429 i måneden. Tipper 2/3 av det var dagligvarer i butikken, og 1/3 av det var restauranter og annen unødvendig morro. Var også en tur i Italia som dro opp snittet en god del. To voksne, ingen barn. Anonymkode: b7ee6...965 På to stk?? Det er ganske rimelig! Anonymkode: 1b24b...915 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 28. mars #9 Del Skrevet 28. mars Bruk SIFO kalkulator Referansebudsjettet – kalkulator - OsloMet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #10 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva er realistiske og fornuftige summer på feks mat, bil og resten av alt man bruker penger på? Skal sette opp ett budsjett, men sliter med å finne realistiske summer. Vi har, på papiret god økonomi, men vi er ofte tomme på slutten av måneden. Vi har vært "flinke" til å sløse penger på alt mulig dritt! Men nå er det nok. Merker jo at alt er dyrere nå. Vi er en familie på 5. (2 tenåringer, 1 barn). Faste regninger, som feks strøm og forsikring har jeg orden på, er forbruket jeg er ute etter. Hva bruker dere på mat, klær, medier, gøy i mnd? Anonymkode: de02a...619 Vi er to voksne, to barn på 7 og 9 år. Bruker 12.000 i mnd på mat. Setter av 9.500 til diverse, inklusive klær og utstyr til barna, medier, kontigenter, badeland, tusenfryd osv osv. Og småtteri til huset, ja ulike ting. Det funker fint. Mannen og jeg har "lommepenger", vi tar bare 3000 til oss selv hver mnd, rester går i fellespotten til felles forbruk og sparing. Så dekker vi klær, frisør og gøy for oss selv over lommepengene. Derfor bare barnas klær i fellesutgifter. Vi er gift da, og alle penger er felles penger. Så er bare måte å sørge for at ingen av oss shopper vekk alle pengene vi er helt enige om å gjøre noe mer fornuftig med Funker strålende. Begynner å bli en bra formue. Så vil anbefale å vurdere noe slikt, og at dere setter dere ned og enes om hvor mye dere vil spare, investere, betale på boligen, felles sparemål etc. Og bestemmer hvor mye dere er enige at er greit å sløse bort hver måned. Vi har jo valgt et lavt beløp, så om en faktisk TRENGER en ny dyr ting, så kjøper vi det jo fra sparekontoene. Vi sparer ikke i måneder for å kjøpe ny sykkel når den gamle ryker liksom. jeg kjøpte også ny dunkåpe fra fellespenger etter den forrige ble dårlig 15 år etter kjøp. Så handler mer om et beløp for å dekke de mer unødvendige tingene og morsomheter. Setter man et lavt beløp blir det mindre sjans for at en roter bort masse penger på noe den andre anser som unødvendig. Da må man snakke sammen om det trengs mer til noe. Er man enige er dte jo bare å bruke far fellespott. Er man uenig så må man huske det man ble enige om ang felles økonomiske mål. Enten det er en flott ny vase som da ikke blir kjøpt, eller en pub-runde som må avsluttes tidlig fordi man også vil ut helga etter... å bare bruke som man vil... ja da blir pengene fort borte. Hvilket også er helt ok hvis det er det dere er enige om å gjøre Anonymkode: 60637...550 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sorthstudios Skrevet 28. mars #11 Del Skrevet 28. mars Jeg lagde meg et godt gammeldags excel (eller, google spreadsheet) og gikk igjennom hver eneste betaling som var blitt gjort i måneden. Førte de til forskjellige poster i regnskapet. Fant blant annet ut at jeg bruker alt for mye penger på interiør og gaver. 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #12 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har sett på sifo, og jeg syns summene der er veldig urealistiske. Nå tilpasser man seg jo til det man har tilgjengelig, men vil gjerne fortsatt høre hva andre bruker på de forskjellige postene. Anonymkode: de02a...619 Enig, sifo legger opp til veldig høyt forbruk. Jeg bruker selv 2-3000 i mnd på dagligvarer, minimalt på klær. Anonymkode: 2e6b6...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #13 Del Skrevet 28. mars Jeg bor alene, to tenåringer 50% av tiden. Grovt sagt fordeler mitt budsjett seg slik; Faste utgifter (hus, strøm, forsikringer osv); 21000,- Sparing; 5000,- Forbruk (mat, klær til meg, streaming osv); 12500,- Klær/trening barna; barnetrygden (far og jeg har felles «barnekonto») Anonymkode: 124aa...801 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #14 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har sett på sifo, og jeg syns summene der er veldig urealistiske. Nå tilpasser man seg jo til det man har tilgjengelig, men vil gjerne fortsatt høre hva andre bruker på de forskjellige postene. Anonymkode: de02a...619 Ja, sifo sitt budsjett er mye høyere enn vårt forbruk. Anonymkode: b7ee6...965 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soft mann Skrevet 28. mars #15 Del Skrevet 28. mars I henhold til nav så koster barna 18000kr ca dette er barnebidrag. Så da bør vel kosten bli ca dobbelt av det kun barn og utgifter til barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå