Gå til innhold

Hva koster advokat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det står timepriser, men det står ikke hvor mange timer ca det tar å hjelpe i en erstatningssak.

er det vanlig å spør om en ca pris så man ikke plutselig får en faktura på 40 tusen

Anonymkode: c6479...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde en advokat som var partner. Han tok 3000 kroner for telefoner som varte i maks  5 minutter.

Han hadde studenter som skrev brevene for han som han skumleste på 30 sek og signerte. Faktura med gaffel.
4 telefonsamtaler, et par brev skrevet av hans studenter og en halv dag i retten kom på 125000 kroner.

Mistet helt respekten for hele profesjonen.

Anonymkode: 40dde...db0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at de kan gi deg et estimert forbruk av timer, men de vil selvsagt fakturere etter medgått. Mengden vil selvsagt bero på sakens omfang og kompleksitet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt umulig å si, det avhenger jo av saken. 

Anonymkode: f32c8...831

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde en advokat som var partner. Han tok 3000 kroner for telefoner som varte i maks  5 minutter.

Han hadde studenter som skrev brevene for han som han skumleste på 30 sek og signerte. Faktura med gaffel.
4 telefonsamtaler, et par brev skrevet av hans studenter og en halv dag i retten kom på 125000 kroner.

Mistet helt respekten for hele profesjonen.

Høres ekstremt ut. Dette burde du jo kunne bestride? 'Studentene' var vel advokatfullmektiger, vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kygos skrev (1 time siden):

Høres ekstremt ut. Dette burde du jo kunne bestride? 'Studentene' var vel advokatfullmektiger, vil jeg tro. 

Det blir nok litt feil å fremstille  "4 telefonsamtaler, et par brev og en halv dag i retten" som småtterier. En ting er at totalprisen blir svært høy for en privatperson (uten rettshjelpsdekning?), men forberedelser til- og gjennomføring av rettssak er svært krevende. Et brev, som kanskje fremstår enkelt, kan også ta lang tid.

Det sagt; en god advokat skal både gi fortløpende info om hvordan man ligger an med tidsbruk, perspektiv på hva gjennomføring av rettssak vil innebære av kostnader og selvsagt også en vurdering av prosessrisiko (altså risikoen for å bruke mer penger på prosessen enn hva man får igjen). 

(Så er jeg for øvrig enig med deg i at den typen "dobbeltfakturering" mange av de større firmaene driver med ift. bruk av fullmektiger og egen fakturering skulle vært slått hardere ned på.) 

Endret av hilarious2016
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kygos skrev (1 time siden):

Bestridte det. Fikk aldri svar. Vært i retten tre ganger. Selv om alt har vært til min fordel er jeg rystet over norsk rettssystem. Og vi i Norge skal være på topp.

Jeg håper jeg aldri må bruke advokat igjen.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg betalte 4700 for at en advokat leste gjennom noen dokumenter og bestemte seg for å ikke ta saken.

Vil tro tidsbruken var godt under en time på å lese, pluss kanskje fem minutter på å sende en standardmail om at hun ikke tok saken og at jeg kunne hente dokumentene hos resepsjonisten.

Dette var en advokat i Oslo, men ikke en av de mest kjente. Saken gjaldt helse. 

Anonymkode: 6fd27...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Advokatene kan gi ett estimat på tidsforbruk.

Jeg brukte advokat for å anke en sak til trygderetten. Måtte betale inn 20 000 på en klientkonto på forhånd, og ble fakturert 3000,- mer etter de timene var brukt opp.

Men fikk det tilbake da jeg vant saken.

Anonymkode: b8263...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser at TS slenger ut 40.000 som en sum h-n synes er stor, vil nevne at det ikke er et høyt beløp når advokat er involvert.

Det lønner seg å fatte seg i korthet, og gjøre mest mulig selv (være veldig oppdatert på din sak, slik at du slipper masse unødvendig kontakt for å oppklare/orientere). Advokaten vil notere hvert minutt, så han/hun er ikke din "venn" men en som skal tjene penger på deg. Du får selvsagt hjelp, men det koster. Et møte på en time vil fort komme på 5.000.

Anonymkode: 10062...b76

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min befatning med advokat er i jobbsammenheng. I større kompliserte saker med krav på hundretalls millioner. Timeprisen de tar kan ganges med tre sammenliknet med gjengs timepris i min bransje. De er dog veldig profesjonelle, hyggelige, veldig på tilbudssiden, intelligente, høy kapasitet og det viste godt igjen at de gjør alt for å ivareta dine interesser. MEN, til den prisen, så skulle det f... bare mangle. 

Anonymkode: d6a78...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Advokater koster flest, sånn er det bare.

Det er selvsagt umulig å oppgi annet enn timepris. Hvor mye som går med i en erstatningssak er selvsagt ikke mulig å spå – det er altfor mange faktorer som spiller inn.

Har et (svært) nærstående familiemedlem som er i bransjen, og er spesialist på sitt felt . Hun tar drøyt 6000 per time, og fakturerer for hvert kvarter. Fakturerer ut minst åtte timer daglig. You do the math....

Noe av arbeidet utføres av medarbeidere lavere på totempålen (interns, fullmektiger etc), men det kvalitetsgodkjennes av vedkommende. Hun borger altså for kvaliteten. Og her er en ved kjernen av saken:

Du betaler egentlig ikke for vedkommendes tid, men for vedkommendes spesialiserte kompetanse og erfaring. Hun kan bistå og eventuelt løse en tvist eller et problem for deg, noe "ingen" andre kan.

Slik er det egentlig innenfor svært mange områder i samfunnet der spesialkunnskap kreves.

Generelt: Blander du inn advokater blir det dyrt. Slipper en unna med titusenlapper er det dessverre ikke helt galt. Men blir prosessen lang, og du tar det til retten uten å få medhold, risikerer du motpartens kostnader også. DA begynner vi å snakke virkelig penger.

Det er jo i enkelte tilfeller et nærmest demokratisk problem: Når David bruker av sparepengene sine for å fighte Goliat i form av et stort selskap med både jurister in-house og svært dype lommebøker. Da kommer en fort til kort. De blør deg for penger til du kneler.

Mitt råd til ts: Sjekk først om du har forsikringer eller medlemsskap som kan dekke deler av kostnaden din.

Anonymkode: b7523...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært i rettsak 1 gang - saken kostet over 6mill totalt - og resultatet ble at man må starte på nytt 😉 

Advokatene blir styrtrike på å overfakturere deg i starten - slik at du er nødt til å fortsette for å få pengene tilbake.

De er korrupte som faen og samarbeider med takstmenn og andre som kan mele kakene deres.

Anonymkode: ab561...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...