Gå til innhold

Kjæresten min er redd for at han er narsissist

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en kjæreste, som har sine problem. Det har eskalert siste tiden. Vært mye spenning å vi krangler lett. Han har også hatt en del psykopatiske trekk. Å jeg har tenkt i banene om han faktisk kan være litt narsissist. Jeg har sett mye på forholdet til hans far og mor, å ser at i hjemmet hos foreldrene hans er det faren som bestemmer å styrer, moren sier minst mulig. Jeg har jo begynt å se at kjæresten min blir likere og likere faren. 

Uansett, kjæresten min kom meg i forkant. Etter en lang krangel, som eskalerte noe helt sinnsykt der han sa utrolig stygge ting til meg så knakk han sammen. Det roet seg, så gikk det noen uker å livet gikk sin vante gang. Helt til han ville prate med meg. Der han legger fram at han har flere trekk fra sin far, og hele livet har han vært bevist på å prøve å være bedre en sin far, men det motsatte skjer å han merker at han blir likere og likere han i atferd. Han sier at han prøver å bevist å endre på det, men til mer han prøver til verre blir atferden. Han gikk så langt å si at vist det svartner slik for han en gang til, er han redd for hva han kan finne på å gjør. Dette gjør jo meg også redd, å jeg er redd for at han skal få ett slikt eksplosivt sinne igjen. Han vil ha hjelp til å prøve å bearbeide barndommen, jobbe med sine problemer. Men, psykolog er jo hinsides dyrt. Noen som har tips?

Anonymkode: e652f...899

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestill time hos fastlegen og be om henvisning til psykolog. Det finnes mange psykologer der ute som har driftstilskudd fra Helfo. Eventuelt om han er kandidat for DPS.

Så BRA han ser problemene selv og ønsker hjelp for dem ❤️

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommunen har jo gjerne også tilbud med psykologer og psykiatriske sykepleiere, og med kortere ventetid enn dps. Så han kan jo starte med å kontakte dem og starte opp der, i tillegg til å dra til fastlegen for henvisning. Da har han et tilbud mens han venter.

Men han må jo også lære seg å håndtere sinnet sitt, og der er sinnemestringskurs et fint sted å starte. 

Anonymkode: 064cf...45a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://atv-stiftelsen.no/om-oss/

Han kan søke hjelp her også. Ellers er det som allerede nevnt å ta det opp med fastlegen, som kan henvise til DPS. Det er ikke hinsides dyrt.

Anonymkode: af05a...c5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksplosivt sinne er da ikke noe grunnlag for å diagnoseres han som psykopat eller narcissist.

Jeg kjenner en narcissist og han hever aldri stemmen. ABB er heller ikke en veldig høylytt type, just saying.

Det er så fordummende å trekke sånne konklusjoner. Det er mye som tyder på at han kan ha bruk for hjelp, men ikke finn på ting på egenhånd når man ikke har kunnskap.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommunen har jo gjerne også tilbud med psykologer og psykiatriske sykepleiere, og med kortere ventetid enn dps. Så han kan jo starte med å kontakte dem og starte opp der, i tillegg til å dra til fastlegen for henvisning. Da har han et tilbud mens han venter.

Men han må jo også lære seg å håndtere sinnet sitt, og der er sinnemestringskurs et fint sted å starte. 

Anonymkode: 064cf...45a

Denne. De har lavterskel tilbud med kort ventetid. Da er også veien kortere til dps da de kan henvise videre ved behov. Det er delte erfaringer med dette lavterskel tilbudet hos kommunen. Men jeg vet om mange som har sagt de har hatt større utbytte av fantastiske psyk sykepleiere der enn hos psykologer og psykiatere både på dps og privat.

Uansett fantastisk at han vil ta tak i problematikken. Det er et godt utgangspunkt og utelukket vel at han er en ren narsissist/psykopat. Med mindre dette bare er spill for galleriet og han ikke har tenkt å gjøre noe som helst med adferden sin. At det bare er snakk for å manipulere deg. Husk det aldri er ordene som har betydning hos slike mennesker, men selve handlingene.

Anonymkode: 61743...d98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har en kjæreste, som har sine problem. Det har eskalert siste tiden. Vært mye spenning å vi krangler lett. Han har også hatt en del psykopatiske trekk. Å jeg har tenkt i banene om han faktisk kan være litt narsissist. Jeg har sett mye på forholdet til hans far og mor, å ser at i hjemmet hos foreldrene hans er det faren som bestemmer å styrer, moren sier minst mulig. Jeg har jo begynt å se at kjæresten min blir likere og likere faren. 

Uansett, kjæresten min kom meg i forkant. Etter en lang krangel, som eskalerte noe helt sinnsykt der han sa utrolig stygge ting til meg så knakk han sammen. Det roet seg, så gikk det noen uker å livet gikk sin vante gang. Helt til han ville prate med meg. Der han legger fram at han har flere trekk fra sin far, og hele livet har han vært bevist på å prøve å være bedre en sin far, men det motsatte skjer å han merker at han blir likere og likere han i atferd. Han sier at han prøver å bevist å endre på det, men til mer han prøver til verre blir atferden. Han gikk så langt å si at vist det svartner slik for han en gang til, er han redd for hva han kan finne på å gjør. Dette gjør jo meg også redd, å jeg er redd for at han skal få ett slikt eksplosivt sinne igjen. Han vil ha hjelp til å prøve å bearbeide barndommen, jobbe med sine problemer. Men, psykolog er jo hinsides dyrt. Noen som har tips?

Men hvordan er ditt bidrag i disse kranglene dere har, ts? Klikker han i vinkel pga. ingenting eller er det noe du ikke forteller her?

Anonymkode: a3684...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel. En narcisist vil aldri lure på om hen er narcisist. Det ligger stikk i mot det narcisistiske trekket å ha den type selvinnsikt eller stille spørsmål ved seg selv. 

Jeg synes det er veldig bra at kjæresten din ser seg selv i speilet og viser den type selvinnsikt og bekymring for egen mental helse. Det er trolig et supert utgangspunkt for å løse problemene. Men han trenger helt sikkert profesjonell hjelp til dette.

Sinnemestringskurs må være det første stedet å dra. Han er oppdratt i et veldig patriarkisk hjem. Her er det en del holdninger og reflekser han har fått gjennom barnematen som må jobbes vekk.  

som ..d98 sier så må det handling til her, ikke bare ord. Jeg tviler på at han sier dette på denne måten for å manipulere deg. De som gjør det klarer ikke spille skuespillet godt nok og gjør det ofte på en needy eller passiv-aggressiv måte, og lirer av set klisjeer som "jeg fortjener ikke deg", "jeg er ikke bra nok for deg" bare for å blame-shifte og få deg til å synes synd på dem eller føle deg skyldig. Slik du beskriver hans uttalelser virker mer genuint og at han uttrykker bekymring for at han kan bli værre og antyder at han kan bli voldelig (?) er en mørkere og mer ekte innrømmelse, slik jeg leser det. Nå er ikke jeg fagperson men jeg har vært borti ett og annet. 

Igjen: handling er gull. Sinnemestringskurs og psykolog bør være første steg. En del av tingene som angår forholdet mellom dere to kan kanskje trenge en runde parterapi for å adressere eventuelle overdrevent mannsdominerende trekk. 

Anonymkode: ec073...65e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra at kjæresten din ser at han har et problem. Men kan også være at han later som. Hva tenker du at dere skal gjøre hvis han får bekreftet at han kvalifiserer til en Kluster-B-diagnose (narsissist, psykopat, borderline o.l.)? Tenker du at du skal godta hans sinneutbrudd fordi det da er foreldrenes feil og ikke hans?

Her tenker jeg at det er lurt å oppsøke hjelp! For hans del, evt. barn han har, og kollegaer og naboer. Oppførselen hans kan ikke kombineres med å ha relasjoner med andre mennesker (og dyr). Og skulle han få en narsissist-lignende diagnose, så er det en bekreftelse at dette aldri vil gå over. Dere kan få noen fine perioder, men det er kun for at du ikke skal gå fra han. Blir du gravid, og gjerne at du har for liten inntekt til å klare deg selv, så er det rett på'an igjen med sinneutbrudd og stygg psykisk vold. Da vet han at du ikke går uansett hvordan han behandler deg. Og du kommer til å tro at du trenger han, og at du ikke fortjener bedre.

Om han ikke får noe diagnose, så er uansett denne oppførselen så grusom at du MÅ avslutte relasjonen for å ikke bli nedpsykt og ødelagt. Det kan ende opp med at du får C-PSTD eller andre problemer som kan ha stor innvirkning på din arbeidsevne og livskvalitet. Det er også VELDIG viktig at du ikke blir gravid med han. Det er vanskelig nok å komme seg unna slike om du ikke skal måtte "samarbeide" med han til ungene er 18 år.

Anonymkode: 869f3...24b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vel. En narcisist vil aldri lure på om hen er narcisist. Det ligger stikk i mot det narcisistiske trekket å ha den type selvinnsikt eller stille spørsmål ved seg selv

Anonymkode: ec073...65e

En narsissist kan LATE som at han tror at han er det, sånn at folk sier; "nei, at du tror det er jo nettopp beviset på at du IKKE er narsissist". Det finnes mange smarte narsissister. Så dette trikset har nok blitt mye brukt.

Anonymkode: 869f3...24b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her, takk for svar. Det er ikke bare eksplosivt sinne. Men han blir sint/irritert om noen sier han i mot, å han skal være veldig påståelig. Han har stort sett rett, for han er himla smart. Men jeg syns det kan være greit å være litt ydmyk. 

I starten av forholdet var det mye love-bombing, det er ikke det lenger. Ser at noen sier jeg skal komme meg bort. Det er ikke ett tema pr dags dato, vi har vært sammen i snart 3 år. Å det er nå den siste tiden ting har begynt å komme mer og mer til overflaten. 

Vi skal ta kontakt med instanser over helgen, ringte bufetat og satt oss på venteliste til par-terapi. Så får vi starte der. Har jo lest om historier der mannen er med på par-terapi å jatter med, men at det bare er ett spil.. Så det har jo jeg i bakhodet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 21.10):

Sinnemestring. De har det på dps og familievernkontoret. 

Anonymkode: ed484...ffc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (På 28.3.2025 den 1.41):

Et eksplosivt sinne er da ikke noe grunnlag for å diagnoseres han som psykopat eller narcissist.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vel. En narcisist vil aldri lure på om hen er narcisist. Det ligger stikk i mot det narcisistiske trekket å ha den type selvinnsikt eller stille spørsmål ved seg selv. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Et par ting:

1: Ikke del ut diagnoser til mennesker dere ikke har møtt 

2: Ikke gi råd innenfor fagfelt hvor dere ikke har kompetanse. (Nei. Å kjenne noen som tidligere levde sammen men de en som kanskje er narsissist gir deg ikke kompetanse).

3: Vær så snil: Skriv narsissist riktig, eller aller helst ikke skriv noe som helst.

https://sml.snl.no/narsissistisk_personlighetsforstyrrelse

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ingen grunn til å tro at han har en personlighetsforstyrrelse ut fra det du skriver her. Men han kan ha sinnereguleringsproblemer, og da er Alternativ til Vold stedet å oppsøke. Glem at det er «vold» i tittelen, ikke la det skremme dere, de fleste som får hjelp der sliter med akkurat det kjæresten din gjør, som kanskje er en følelse av kontrolltap. 

Ellers er ikke dette noe som kvalifiserer til behandling ved DPS eller annen offentlig psykolog, hvis han ellers klarer seg bra. Men det er vel verdt å gå til privat psykolog for hjelp, det blir snakk om prioritering og er ikke så umulig hvis man går annenhver uke og så litt sjeldnere etter noen ganger.

Anonymkode: f5474...7a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært utsatt for en narsissist og denne personen eier ikke selvinnsikt på egne negative sider. Denne personen ville aldri innsett egne feil. 

Tror ikke jeg ville slengt ut en sånn diagnose på din partner, TS, men helt klart er det noe han bør bearbeide og snakke om. 

Anonymkode: 62c63...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres mer ut som boarderline...Det er forresten enda farligere enn narcissistisk personlighetsforstyrrelse. Det er de som dreper partnerene sine ("hvis ikke jeg kan få henne, skal ingen få henne.")

Løp.

Anonymkode: 7edb1...9aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Snok1 skrev (3 timer siden):

Et par ting:

1: Ikke del ut diagnoser til mennesker dere ikke har møtt 

2: Ikke gi råd innenfor fagfelt hvor dere ikke har kompetanse. (Nei. Å kjenne noen som tidligere levde sammen men de en som kanskje er narsissist gir deg ikke kompetanse).

3: Vær så snil: Skriv narsissist riktig, eller aller helst ikke skriv noe som helst.

https://sml.snl.no/narsissistisk_personlighetsforstyrrelse

Du sier at kun de som er flinke i rettskrivning skal få delta på forumet? Lol. Du burde heller finne et annet forum, noen språkgreier eller noe. Og ellers, dette er et diskusjonsforum for allmennheten, hvor folk diskuterer løst og fast. Det fins SELVSAGT ikke noen seleksjonsprosess hvo noen (du? 😂) bestemmer hvem som er kvalifisert til å delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du sier at kun de som er flinke i rettskrivning skal få delta på forumet? Lol. Du burde heller finne et annet forum, noen språkgreier eller noe. Og ellers, dette er et diskusjonsforum for allmennheten, hvor folk diskuterer løst og fast. Det fins SELVSAGT ikke noen seleksjonsprosess hvo noen (du? 😂) bestemmer hvem som er kvalifisert til å delta.

Fair enough. Jeg kan akseptere den kritikken, jeg fortjente den.

Men jeg håper du er enig i at dersom man vil diskutere narsissisme, vil man bli tatt mer på alvor dersom man faktisk kan stave ordet. Du er vel enig i det?

Fjerndiagnostisering er alltid feil, uansett. Raskeste måten å miste troverdighet på er å fjerndiagnostisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (35 minutter siden):

Fair enough. Jeg kan akseptere den kritikken, jeg fortjente den.

Men jeg håper du er enig i at dersom man vil diskutere narsissisme, vil man bli tatt mer på alvor dersom man faktisk kan stave ordet. Du er vel enig i det?

Fjerndiagnostisering er alltid feil, uansett. Raskeste måten å miste troverdighet på er å fjerndiagnostisere.

Nei. Jeg er ikke enig i det. Det er en form for hersketeknikk. Vi har alle våre styrker og svakheter, jeg synes ikke noe om å paradere rundt og trykke ned de som ikke er flinke til det du tilfeldigvis er flink til. Det er i beste fall malplassert, i verste fall en form for mobbing og forsøk på ekskludering.

Når det gjelder psykiske diagnoser, de fleste har negative personlighetstrekk, uten at de oppfyller kravet til en diagnose av den grunn. Men dette er et forum, vi diskuterer alt mulig vi ikke har peiling på. Jeg har 0 problemer med rettskrivning, men jeg sitter ikke å leser gjennom og retter innleggene, jeg skriver raskt med fokus på at det er forståelig. Det er greit at du spør hvis noe er så uleselig at du ikke forstår betydningen, men her er det helt tydelig at du forstod hva folk mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må legge til at all form for mobbing g ekskludering gjør meg rasende. Det er så skadelig. Har du lest artiklene om ungdom som tok selvmord etter mobbing i det siste? Jeg foreslår at du tenker nøye gjennom hva det er du egentlig bidrar til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...