Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser på FUB at noen mener manglende progesteron kan føre til spotting, og at manglende progesteron fører til at egget ikke fester seg.

Jeg har ganske høyt nivå rett etter el, men en uke senere er det veldig lavt og jeg spotter. Dersom spotting kan være et tegn på maglende progesteron, og manglende progesteron gjør at egget ikke fester seg, så er det kanskje ikke så rart vi ikke har lykkes...?

Hvor lenge bør progesteronet holde seg høyt? Kun fram til 10 DPO for da bør egget ha festet seg? Leste at enkelte tok progesterontilskudd fram til 12. uke også for å holde på spiren.

Vet man får kjøpt progesteron-produkter uten resept, men litt usikker på om jeg tørr å ta dette uten å ha snakket med lege. På en annen side, hvis litt ekstra progesteron ikke er skadelig kan det da ikke være så farlig...?

Noen som har erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

For mye progesteron er ikke farlig nei, men hvor effektive de progesteronkremene som man får kjøpt uten resept er også et spørsmål, tviler på at de er så veldig gode.

Få legen din til å ta blodprøver for å se om du har progesteronmangel, det er nok den beste løsningen, har du det kan du få progesteronstøtte etter EL og til test, er den positiv får du det nok til uke 12.

Skrevet

Kan progesteronmangel føre til ustabil lutealfase også? Poca, har du ustabil lutealfase? Kjenner meg litt igjen i det med spotting. Men jeg spotter ETTER mensen jeg da, ofte nesten en uke.... Ikke det samme? :forvirra:

Skrevet

Spotting etter mens er ikke det samme som spotting før mens, spotting etter mens er bare at den "somler med å bli ferdig" og ikke et problem på samme måte som spotting i tiden mellom EL og mens.

Men som ejg svarte deg i en annen tråd, lutealfasen skal ikke variere, så det tuder helt klart på at du bør oppsøke en lege.

Til trådstarter tror jeg at jeg henger meg på gjestens forslag om å ta dette til legen. Jeg har ikke for mye kunnskap om dette med progesteronkremer og sånn, men å ta legen med på prosessen er nok det beste.

Skrevet

Hmmm... Kan dette gjelde meg tro?

Har en tendens til å spotte i noen dager før mens, og har en sterk følelse av at grunnen til at vi ikke har fått påvist noen graviditet ennå er at jeg mister før vi kommer så langt. (dvs. i uken før mens.)

Kan jeg selv måle progesteron? Hvordan gjør jeg det? (Og hvordan finner jeg ut hvilket nivå som er bra nok?)

Temper til vanlig. Vil progesteronnivå vises i tempingen?

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg har ganske høyt nivå rett etter el, men en uke senere er det veldig lavt og jeg spotter.

Hvordan vet du dette?

Jeg mener; hvordan vet du hvor høyt eller lavt progesteronnivå du har til enhver tid?

Jeg holder på med utredning for barnløshet, og i noen av de testene som tas måles bla progesteron nivået. Dette er prøver jeg tar hos Riksen på ulike dager i syklusen. Har ikke hørt at det går ann å måle dette selv.....

Gjest gjesta
Skrevet
Vil progesteronnivå vises i tempingen?

Det vil vel ikke vise nivået, vil det?? :klø:

Skrevet

For å vise nivået er det blodprøver hos legen som er løsningen ja.

Lave temperaturer KAN være lavt nivå, men ikk nødvenigvis, og eneste måte å påvise lave nivå av porgesteron er å ta blodprøver på bestemte dager og sammenligne disse med et normalnivå. Det må legen gjøre.

Skrevet
For å vise nivået er det blodprøver hos legen som er løsningen ja.

Lave temperaturer KAN være lavt nivå, men ikk nødvenigvis, og eneste måte å påvise lave nivå av porgesteron er å ta blodprøver på bestemte dager og sammenligne disse med et normalnivå. Det må legen gjøre.

Kan man ha lavt nivå selv om man har høy temperatur? Hmmm.... fikk litt lyst til å få sjekket dette ordentlig ut med en gang!

Gjest gjesta
Skrevet
Hmmm.... fikk litt lyst til å få sjekket dette ordentlig ut med en gang!

Ta deg en tur til fastlegen. KAnskje de kan måle det der, hvis ikke så er det i hvert fall vanlig prosedyre å sjekke ut dette når man utredes for barnløshet av ulik sort.

Skrevet
Ta deg en tur til fastlegen. KAnskje de kan måle det der, hvis ikke så er det i hvert fall vanlig prosedyre å sjekke ut dette når man utredes for barnløshet av ulik sort.

Hadde liksom ikke tenkt å begynne å lage noe styr av dette før bryllupet. Har liksom nok annet å tenke på. Kanskje jeg skal ta meg en tur på apoteket og få tak i en sånn krem... Hvis det ikke skader er det jo verd et forsøk.

Gjest gjesta
Skrevet
Kanskje jeg skal ta meg en tur på apoteket og få tak i en sånn krem... Hvis det ikke skader er det jo verd et forsøk.

Lykke til, håper det hjelper!

Gjest Epona
Skrevet

Progesteron er et hormon som er obligatorisk for at graviditeten skal bestå i starten. Hvis progesteronnivået synker etter at det befruktede egget er festet og spiren har begynt å utvikle seg, vil kroppen avslutte graviditeten og man mister. Vet at noen med habituell abort har slike hormonforsyrrelser. De som har det, kan få hjelp av tilskudd. :)

Skrevet

De progesteronkremene man får kjøpt uten resept på apoteket er ment til bruk i overgangsalderen ved tørre slimhinner. De inneholder kun en brøkdel av det progesteronet den kremen man bruker som hormontilskudd under graviditet gjør, så jeg tror ikke den vil ha noen særlig effekt.

Progesteronkrem blir gjerne brukt under graviditet ved mistanke om/bekreftet lavt progesteronnivå, men det har vært gjort en studie på over 10 000 gravide hvor man ikke har kunnet påvise noen effekt av dette. Så enkelt mener at lavt progeseronnivå tidlig i graviditeten er et tegn på at det er noe galt, og at bruk av progesterontilskudd kun vil utsette en abort som vil komme uansett. Allikevel så er det jo en del som har brukt progesterontilskudd som synes det funker, da. Enkelte mener da at dette er en placeboeffekt, men så lenge det fungerer så spiller det jo strengt tatt ingen rolle...

Forøvrig så er progesteronkrem som brukes som tilskudd under graviditet ganske dyrt; man må ta en dose om dagen og 15 doser koster ca. 500-600 kr.

Skrevet
Progesteron er et hormon som er obligatorisk for at graviditeten skal bestå i starten. Hvis progesteronnivået synker etter at det befruktede egget er festet og spiren har begynt å utvikle seg, vil kroppen avslutte graviditeten og man mister. Vet at noen med habituell abort har slike hormonforsyrrelser. De som har det, kan få hjelp av tilskudd. :)

Nettopp, men problemet mitt er vel at jeg ikke vet om et befruktet egg har vært der eller ikke, og om det derfor er ok med lite progesteron eller om det er årsaken til habituell abort. Så lenge jeg tar blodprøver ukentlig aner jeg jo ikke når progestoronnivået synker. Dag 22 hadde jeg 63 og dag 29 var det nede på 12, og 12 må da være alt for lavt. Men siden jeg testet postitivt dag 28 men negativt dag 29 kan det jo være noe i det... Kanskje jeg burde ta blodpørver daglig for å sjekke både progesteron og graviditet for å finne ut av det...

:klø:

Gjest Gjest
Skrevet
De progesteronkremene man får kjøpt uten resept på apoteket er ment til bruk i overgangsalderen ved tørre slimhinner. De inneholder kun en brøkdel av det progesteronet den kremen man bruker som hormontilskudd under graviditet gjør, så jeg tror ikke den vil ha noen særlig effekt.

Progesteronkrem blir gjerne brukt under graviditet ved mistanke om/bekreftet lavt progesteronnivå, men det har vært gjort en studie på over 10 000 gravide hvor man ikke har kunnet påvise noen effekt av dette. Så enkelt mener at lavt progeseronnivå tidlig i graviditeten er et tegn på at det er noe galt, og at bruk av progesterontilskudd kun vil utsette en abort som vil komme uansett. Allikevel så er det jo en del som har brukt progesterontilskudd som synes det funker, da. Enkelte mener da at dette er en placeboeffekt, men så lenge det fungerer så spiller det jo strengt tatt ingen rolle...

Forøvrig så er progesteronkrem som brukes som tilskudd under graviditet ganske dyrt; man må ta en dose om dagen og 15 doser koster ca. 500-600 kr.

Jeg blir litt forvirret når du sier progesteronkrem hele tiden, progesteronkrem er kremen man får kjøpt reseptfritt. Progesteron man får ved f.eks IVF eller habituell abort er en gele eller kapsler som settes i skjeden 1-3 ganger om dagen.

Crinone som er en gele koster ca 700 kr for 15 doser ja, men det er jo ingenting hvis man har påvist mangel og får en effekt av det. Og har man progesteronmangel vil den hjelpe.

• 5 år senere...
Skrevet

Hei,

kan dere hjelpe meg med Progesteron nivå?

Hva er normer for Progesteron?

Skrevet

Hei,

kan dere hjelpe meg med Progesteron nivå?

Hva er normer for Progesteron?

Har du fått påvist progesteronmangel, eller misstenker du det? Det beste du kan gjøre er å følge opp dette sammen med gynekolog. Det er en sammensatt problemstilling, som kan kreve ulik medisinering.

Skrevet

Har du fått påvist progesteronmangel, eller misstenker du det? Det beste du kan gjøre er å følge opp dette sammen med gynekolog. Det er en sammensatt problemstilling, som kan kreve ulik medisinering.

Gynekolog hører på meg ikke. Jeg synes og jeg mener at det er problemet! Jeg hadde 4 ganger barnløshet.

I papirene sto at jeg hadde Progesteron på 7M. Hva betyr det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...