Gå til innhold

Hund og miljø

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har overtatt en hund på litt over ett år og den har ikke blitt miljøtrent i det hele tatt. Når er det forsent da? Den er bare redd for alt. 

Anonymkode: 3692d...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miljøtrent, inkluderer det sosialisering? Er den redd for andre hunder og mennesker?

Det finnes ingen fasitsvar på dette. For noen så vil det gå kjempefint og de kan bli svært mye bedre og tryggere om man jobber med det.

Noen vil kreve mye jobb og bli litt tryggere.

Andre igjen vil forbli redde uansett hvor mye man jobber med dem. 

Vil anbefale deg å ta kontakt med en dyktig atferdsterapeut som kan komme hjem til dere og hjelpe dere å legge opp et treningsopplegg som er tilpasset din hund og deres situasjon.

Du kan se om du finner noen nær deg her:

https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den går med halen mellom beina langt opp hele tiden med krum rygg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er nevrotisk av seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (På 27.3.2025 den 20.02):

Miljøtrent, inkluderer det sosialisering? Er den redd for andre hunder og mennesker?

Det finnes ingen fasitsvar på dette. For noen så vil det gå kjempefint og de kan bli svært mye bedre og tryggere om man jobber med det.

Noen vil kreve mye jobb og bli litt tryggere.

Andre igjen vil forbli redde uansett hvor mye man jobber med dem. 

Vil anbefale deg å ta kontakt med en dyktig atferdsterapeut som kan komme hjem til dere og hjelpe dere å legge opp et treningsopplegg som er tilpasset din hund og deres situasjon.

Du kan se om du finner noen nær deg her:

Ja det inkluderer sosialisering. Hunden er redd og nervøs for alt men bør jeg da fortsette når den ikke viser bedring? Har vært på kurs men det var vanskelig når hunden bare var redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor lenge du har hatt hunden, men gi den tid til å bli trygg og komfortabel på ny eier og nye omgivelser i første omgang.

Vet du noe om bakgrunnen til hunden/forholdene før den kom til deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Julie skrev (18 minutter siden):

Vet ikke hvor lenge du har hatt hunden, men gi den tid til å bli trygg og komfortabel på ny eier og nye omgivelser i første omgang.

Vet du noe om bakgrunnen til hunden/forholdene før den kom til deg? 

Jeg fikk han i november i fjor og jeg aner ikke noe om livet han hadde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja det inkluderer sosialisering. Hunden er redd og nervøs for alt men bør jeg da fortsette når den ikke viser bedring? Har vært på kurs men det var vanskelig når hunden bare var redd.

Ja, du bør fortsette, men det er viktig at erfaringene hunden får er positive. Hvis hunden bare er redd i situasjonen så vil den ikke bli bedre, antagelig verre.

Hvis du er usikker på hvordan gå frem, ta kontakt med en atferdsspesialist som kan se og hjelpe dere direkte i situasjonen.

Du kan se om det er noen nær deg her: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en tispe som jeg overtok da hun var 8 måneder, da hadde hun allerede vært en kasteball og var ikke miljøtrent på noen god måte (antagelig et dårlig utgangspunkt mtp gener også). 

Nå er hun 8 år, og hun er fremdeles en nervøs hund. For oss går det fint, men det krever en del av meg som eier!
Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde en happy-go-lucky hund som bare var glad og fornøyd 😅
Men det har jeg ikke, så da jobber jeg med det jeg har isteden. Og hun er verdens fineste altså, og jeg ville ikke byttet henne mot noe! Men det krever en del ekstra av meg som eier med en slik hund.

Det viktigste for oss er at hun er trygg på MEG, og vet at det alltid er trygt hos meg. Så når vi møter en skummel situasjon ute (og det gjør vi annenhver dag) så søker hun til meg, og så takler vi det sammen. 

Om du ikke er så erfaren med hundetrening eller nervøse hunder ville jeg absolutt fått hjelp av en trener som bruker milde metoder, og kan en del om trening av nervøse dyr. Det vil nok hjelpe veldig. 

Anonymkode: 205d3...3a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skryt, skryt, skryt og mere skryt, og ro 💗 Er dere stor familie så det er mye som skjer eller har du mulighet til å bare fokusere på hunden en periode? Har selv overtatt en som ikke var nervøs mot folk, men som ikke taklet å bli håndtert/ stelt eller holdt fast (som hos dyrlege). Er vokst opp med hund og prøvde først alt jeg var vant til fra før, men alt prellet av. Det var som å ha en snill, men vill hund. Var høyt og lavt og viste liten interesse for folk rundt. Jeg gav litt opp treningen en liten stund, følte vi bare jobbet og glemte å kose oss. Gikk heller rolige turer der hun fikk snuse alle veier, jabbet rolig til henne både på tur og inne sånn at hun skulle lære seg å høre forskjell på glad tone og "kjeft" da hun ofte så ut til å tro at alt var kjeft (hun fikk i realiteten aldri kjeft). Da løsnet det veldig fort! Hun følte seg nok ikke så presset mer, og begynte å følge mer med på meg uten at jeg ba om det. På den måten lærte hun seg alt mulig, husket ord selv. Jeg sa f.eks vent litt, så stoppet hun uten at jeg hadde bedt henne om det. Skylte også labbene fint hvis vi fant rent vann på tur og jeg sa vi må vaske oss litt. 

Det ble aldri en hund som kunne alle mulige kommandoer, men det ble en lykkelig hund som fulgte meg i ett og alt og som kun var redd dyrlegen resten av sitt liv. Eller både tøff, trygg og morsom 💗 Men hun reagerte veldig på stress og ble stresset hvis hun tolket meg som det. De plukker opp så utrolig mye, så det viktigste er vel å alltid være rolig selv :)

Anonymkode: 3ae06...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må bygge selvtillit hos hunden! Ikke utsett den for miljøet den ikke takler, det må bygges gradvis opp. Du må rose masse, oppmuntre masse, la hunden få undersøke i eget tempo på avstand, lære dere å samarbeide sammen. Snusing er ofte forbundet med ro, så sjekk ut nosework. Bare google det, masse greier du kan gjøre enkelt hjemme og i hagen. 

slikking er også en handling som stimulerer sinnsro hos hunder, så lag gjerne slikkematter (igjen, google, anbefaler slikkematter hos godbit1.no), som kan fylles med litt peanøttsmør, yoghurt naturell, leverpostei osv, som du fryser. Små ting vil sakte, men sikkert bygge opp selvtilliten til hunden din. 

tren gjerne triks, og gi masse masse ros og skryt hver gang hunden mestrer noe. 

Anonymkode: 9d6dd...7ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer litt an på hunden. Men jeg har god erfaring med å starte trening sent. Det blir som regel som med en valp, bare at hunden er stor, og lydene og reaksjonene virker derfor større når det er noe nytt. De er jo sterkere og mer høylydte. Men så blir de vant til det, og det gir seg. 

Anonymkode: 1af5d...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...