Gå til innhold

Hva mener du er det mest i urettferdige og meningsløse pengekravet til det norske folk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Eiendomsskatt. Vi betaler moms/skatt på hver flis som legges inn i tomt og bolig og deretter må vi betale for å få lov til å eie boligen vår. 

Eiendomsskatt er en kapitaliseringsskatt av den fysiske tomten du bor på.

Der det fysiske huset ditt taper verdi fortløpende fra du setter nøkkelen i døra, vil eiendommen endre verdi basert infrastrukturen rundt i form av arbeidsplasser, skoler kollektiv og andre tjenestetilbud som er tilgjengelig.

Skattlegging av eiendom er derfor mye mer korrekt og spisset enn skattlegging av formuen din. Og pengene går riktig sted. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvordan kan dette være lov?

Anonymkode: 23b72...bcd

Det ble lov da de fjernet loven om tariff. Samtidig som de fjernet pålagt driks ( tips ) . Du kan jobbe for 5 kr i timen i Norge om du har lyst til det. 
vi har et arbeidstilsyn, og wolt bud har anmeldt wolt til arbeidstilsynet etter lønnen ble satt fra 84 til 65 kroner. 

når jeg jobbet på pub/ café  tjente jeg 35 kr timen + tips. Helt vanlig og helt lov. Tjente i snitt ganske bra. Nå som de har blitt « in « og ikke tipse forsvinner folk fra disse jobbene. Derfor vil du i større og større grad servere deg selv , når man bare vil betale for mat. 
det er fullt lovlig og folk gjør det, så lenge de uansett sitter igjen med en god lønn? Det er stor misnøye i wolt da, fordi veldig mange lar være og tipse, så de sitter ikke igjen med noe særlig lønn, så det er en litt spennende sak egentlig. 

Anonymkode: 6a343...656

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (15 timer siden):

Så du mener at vi burde betale deler av lønnen til budene slik at foodora og volt slipper? En slags subsidiering av arbeidsgivere fra vanlige folk? 

Ja, hvem tenker du ellers skulle betale for at du får servert mat på døra? Staten? 
Det er andre kunder som subsidierer dine leveringer om du ikke betaler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hva er arveavgiften på nå? 

0%.

Den ble fjernet for over 10 år siden.

Anonymkode: 4bbbf...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er jo helt meningsløst, hvem trenger strøm, renovasjon, vann og kloakk? Det er til og med til selvkost, og kan enkelt gjøres mer rettferdig ved installasjon av vannmåler f.eks., eller redusert frekvens på tømming for redusert pris ol.

Kjenner ikke direkte på noen urettferdige pengekrav, det nærmeste jeg kommer er skatt av tjenestetelefon og et vanvittig bidrag fastsatt av NAV, da barnemor ikke er interessert i å jobbe, mens jeg tjener en grei slant.

Selvfølgelig skal barnet betales for, men jeg betaler på nivå med hva en student normalt lever på, og faktisk noe over det.

Anonymkode: 2e874...f76

Som du ser er det lenge siden kommunen brukte selvkost prinsipper mest mulig er tanken nå ja spørsmålet er hvem tar kostnaden for Måleren ? Den koster mellom 8-10 000,- ja men vi har jo redusert tømmingen av søppel de henter søppel sjeldnere og prisen er gått opp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis de skal ha tips, må de opplyse om det når man bestiller varer, det er ikke tradisjon i Norge å tipse bortsett fra i taxi og på restaurant. 

Anonymkode: 0fedd...5aa

Du får jo det opplyst i appen når du bestiller, men du har rett i at vi ikke har noen lang tradisjon i Norge om tipse mat levering på døra. Allikevel, når de startet så vidt med Peppes og kinaexpressen så tipset jo alle? Det var litt logikk i det. Husker fetteren min startet som bud for Peppes når han fikk lappen på 90- tallet, han jobbet lørdag kveld og tjente bra med tips? Så vi har vel en 40- års tradisjon med og tipse dem, og tradisjonen med og tipse på restaurant har vi flere hundre år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal man tipse for at noen gjør jobben de er betalt for å gjøre? Og i tillegg før de har gjort den?

Det er vel også selvsagt å jobbe som bud? I Oslo bruker de fleste sykkel og ikke bil 

Anonymkode: 59ff8...673

De får jo ikke betalt, det er jo det som er poenget. Du kan jo tipse etter at du har fått leveringen ? Det gjør jeg. 
i Oslo bruker de sykkel og bil om hverandre, de sykler ikke lange strekninger på vinteren. I så fall burde du tipse jævlig mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, hvem tenker du ellers skulle betale for at du får servert mat på døra? Staten? 
Det er andre kunder som subsidierer dine leveringer om du ikke betaler. 

Tips burde ikke være regnet som en del av lønnen eller forventet! Burde heler sees som  en ekstra bonus ved god jobb. Det er firmaene wolt og fodora som skal lønne sine ansatte godt nok: Om det så betyr økt leverings gebyr for meg som kunde ( i utgangspunktet tjener disse formene fett så de burde ikke trenge å legge regningen på kundene menn…) 

Anonymkode: fa683...d25

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo frivillig å jobbe som bud?

Ser at snittlønna til et Foodora bud er 218 i timen, synes ikke det er så lite lønn for en deltidsjobb 

Anonymkode: 59ff8...673

Hva har deltidsjobb med timeslønn og gjøre? 
ja, det er frivillig, og etter at foodora fikk tariffavtale i fjor har de en helt grei timelønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. At hvis du er uenig i et krav fra myndighetene så må du betale uansett.

2. At myndighetene krever ensidig motregning. D.v.s. at hvis du skylder penger til myndighetene så kan de trekke det fra hvis du har skattepenger til gode, men hvis myndighetene skylder deg penger så kan du ikke motregne det i forhold til f.eks. skatt du skal betale.

Anonymkode: 9a1d9...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tips burde ikke være regnet som en del av lønnen eller forventet! Burde heler sees som  en ekstra bonus ved god jobb. Det er firmaene wolt og fodora som skal lønne sine ansatte godt nok: Om det så betyr økt leverings gebyr for meg som kunde ( i utgangspunktet tjener disse formene fett så de burde ikke trenge å legge regningen på kundene menn…) 

Jeg vet ikke hvor fett disse firmaene tjener. Uansett, når du bestiller mat så får du prisen på maten. Det meste går til butikken / restauranten, og noe selvsagt til firmaene som er mellomleddet. Så får du valg mellom og hente selv eller få det levert på døren. 
selvsagt bør det ikke være samme pris , de som vil ha de kjørt hjemme må betale ekstra for det. 
foodora har fått til tarifflønn ganske nylig , så det er ikke mye klaging i fra budene der lenger. Ja, det betyr økt leverings gebyrer for deg som kunde, og jeg fatter ikke hva det er og klage på . At firmaene legger regninger for levering til kunden det skal leveres til? 
wolt har ikke tariff, og billigere - innimellom gratis levering. Når du får gratis levering , ikke tipser og tenker at budene sikkert tjener fett så er det ingen hjemme. De tjener 65 kr, og det dekker knapt utgiftene de har. Hvem skal dekke bil/ bensin / bom osv for at folk skal få mat levert på døra gratis ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor fett disse firmaene tjener. Uansett, når du bestiller mat så får du prisen på maten. Det meste går til butikken / restauranten, og noe selvsagt til firmaene som er mellomleddet. Så får du valg mellom og hente selv eller få det levert på døren. 
selvsagt bør det ikke være samme pris , de som vil ha de kjørt hjemme må betale ekstra for det. 
foodora har fått til tarifflønn ganske nylig , så det er ikke mye klaging i fra budene der lenger. Ja, det betyr økt leverings gebyrer for deg som kunde, og jeg fatter ikke hva det er og klage på . At firmaene legger regninger for levering til kunden det skal leveres til? 
wolt har ikke tariff, og billigere - innimellom gratis levering. Når du får gratis levering , ikke tipser og tenker at budene sikkert tjener fett så er det ingen hjemme. De tjener 65 kr, og det dekker knapt utgiftene de har. Hvem skal dekke bil/ bensin / bom osv for at folk skal få mat levert på døra gratis ? 

Jeg tenker leverings firma ikke budet tjent fett bare for å være tydelig. Betaler ekstra for levering hjem men legg det da inn i prisen og ikke som tips 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (30 minutter siden):

Som du ser er det lenge siden kommunen brukte selvkost prinsipper mest mulig er tanken nå ja spørsmålet er hvem tar kostnaden for Måleren ? Den koster mellom 8-10 000,- ja men vi har jo redusert tømmingen av søppel de henter søppel sjeldnere og prisen er gått opp 

Hvordan har de fått til å gå fra selvkost? Dette er jo lovregulert.

(Utfordringen med at prisene går i taket, er dels fordi kravene som stilles økes, men også at "selvkost" er dårlig forstått : all infrastruktur må kapasitetsøkes fortløpende, og med dagens forståelse av selvkost, har det oppstått enorme etterslep på vedlikehold og kapasitetsøkning. )

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det tjener hele Norge at det bor folk på bygda. Hvilke turister gidder å reise i Norge om bygdene står øde og de ikke får kjøpt mat,drivstoff osv? Og hvem skal produsere maten din? Eller er du av dem som tror biffen vokser i kjøledisken?

Dessuten: vi får ikke plass til alle i byene,det er sprengt kapasitet fra før! 

Anonymkode: 0a9d8...7f1

Den som skrev her poengerte vel at skattepengene går til å opprettholde bebyggelse i grisgrendte strøk ETTER at jobbene er borte, altså ikke de som tar imot turister, holder bensinstasjoner og matbutikker åpne eller produserer mat. Disse jobber jo for pengene sine. 

I tillegg er barnebidragsatsene satt helt latterlig høyt i Norge. Så høy at bidragsmottaker ikke trenger å jobbe selv, mens bidragsyter omtrent må flytte på gata.

Er forøvrig enig i at det ikke er kundens ansvar å tipse folk som ikke har en forsvarlig lønn fra sin arbeidsgiver, all den tid man betaler for en tjeneste som hjemlevering av mat feks. Da skal det ikke være sånn at arbeidsgiver tar betalingen også pålegger kunden å tipse ekstra for at budet skal ha lønn. Man har jo allerede betalt for at budet skal ha lønn via den varen og tjenesten man har betalt for. 

Anonymkode: 6030d...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på foodora og wolt, selvom det ser likt ut for oss som kunder. Wolt bud er ikke ansatt i wolt. Foodora bud har blitt ansatt i foodora og får lønn av foodora som vi som bruker tjenesten til sist betaler for med økt leveringsgebyr. 

jeg håper jo at wolt bud får bedre vilkår , men jeg henger ikke med på at tips er en urettferdig og meningsløs pengekrav til det norske folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 timer siden):

Hvordan har de fått til å gå fra selvkost? Dette er jo lovregulert.

(Utfordringen med at prisene går i taket, er dels fordi kravene som stilles økes, men også at "selvkost" er dårlig forstått : all infrastruktur må kapasitetsøkes fortløpende, og med dagens forståelse av selvkost, har det oppstått enorme etterslep på vedlikehold og kapasitetsøkning. )

Det aner jeg ikke men har sikre kilder på at det ikke er selvkost renovasjonsgebyret øker tjenestene minkes dette tror jeg de fleste vet ja det har oppstått etterslep fordi kommunen ikke har brydd seg tror du Kloakk er Sexy og snakke om i en valgkamp ? Å nei det er det nytt kulturhus og diverse annet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den som skrev her poengerte vel at skattepengene går til å opprettholde bebyggelse i grisgrendte strøk ETTER at jobbene er borte, altså ikke de som tar imot turister, holder bensinstasjoner og matbutikker åpne eller produserer mat. Disse jobber jo for pengene sine. 

I tillegg er barnebidragsatsene satt helt latterlig høyt i Norge. Så høy at bidragsmottaker ikke trenger å jobbe selv, mens bidragsyter omtrent må flytte på gata.

Er forøvrig enig i at det ikke er kundens ansvar å tipse folk som ikke har en forsvarlig lønn fra sin arbeidsgiver, all den tid man betaler for en tjeneste som hjemlevering av mat feks. Da skal det ikke være sånn at arbeidsgiver tar betalingen også pålegger kunden å tipse ekstra for at budet skal ha lønn. Man har jo allerede betalt for at budet skal ha lønn via den varen og tjenesten man har betalt for. 

Anonymkode: 6030d...8d7

Jeg får ikke noe i bidrag med 70 % omsorg, så jeg vet ikke helt om jeg er enig altså. Jeg snur på krona og spiser ikke middag når sønnen er hos pappaen, mens pappaen bruker tusenvis av kroner på Lego til seg selv hver måned. Tror han fint hadde hatt råd til å gi noen hundrelapper i bidrag 😛 

Anonymkode: 10ef1...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 10.24):

Nummer én for meg er at det går alt for mye penger ut til bygdene. Folk som bor der flytter ikke inn til byene når jobbene forsvinner, de blir værende og går på NAV. Mange småsamfunn fortjener å dø ut, rett og slett.

Vi bruker også fryktelig mye penger på infrastruktur til disse stedene. Er jo eksempler på øyer det omtrent ikke bor folk, som får bygd broer på statens regning til mange titalls, om ikke hundretalls, av millioner.

Anonymkode: 4bbbf...a2c

Så du er for boligmangel,at priser for å bo i byer går dramatisk oppover, at mat fra bønder fraktes over  lange avstander og at politikere finner på ti tusen nye avgifter som dreier seg om forurensing,parkering og forsøpling? Og at folk med lav inntekt (syke og pensjonister) skal bli tvunget til å bo der det er dyrt,slik at pensjon og trygd må økes.

Det høres FRYKTELIG dyrt ut. Mye dyrere enn en bro her og der... Håper ikke at du blir politiker for å si det sånn 🙈

Anonymkode: 0c468...c1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 20.05):

Arveavgift. Det en person har som formue har allerede blitt skattet av. Hvorfor skal det skattes på ny når det går i arv?

Anonymkode: d73f7...79b

Hva?! Du tuller? Det er jo tyveri. Sku nesten overført på dødsleieda for å slippe det.

Anonymkode: 19886...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva?! Du tuller? Det er jo tyveri. Sku nesten overført på dødsleieda for å slippe det.

Anonymkode: 19886...8ac

Tror du bør være litt tidligere ute, men vi har jo ikke arveavgift nå. Hvis det gjeninnføres får du være raus på gaver før du dør. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...