Gå til innhold

Hva mener du er det mest i urettferdige og meningsløse pengekravet til det norske folk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Klima- avgift.  Tviler på at klimaet klarer å benytte seg av millioner av kroner. 

Anonymkode: 0c468...c1a

For det første fører CO2 avgift til at det investeres i å minske utslipp av CO2. Problemet med denne avgiften er at den er for liten, så det er ofte billigere å ta kosten enn å innovere.

For det andre handler veldig mye avgifter om å drive markedspåvirkning  : Vi ønsker at avgiftene skal motivere forbrukerene til å gjøre andre valg. Vi har ikke alkoholavgifter, avgifter på røyk og biler for å tjene penger til samfunnet; de er der for at folk skal tenke : "dette er for dyrt, jeg skal bruke pengene på noe annet". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maskinfører skrev (14 timer siden):

Strøm og kommunale avgifter 

Ja, det er jo helt meningsløst, hvem trenger strøm, renovasjon, vann og kloakk? Det er til og med til selvkost, og kan enkelt gjøres mer rettferdig ved installasjon av vannmåler f.eks., eller redusert frekvens på tømming for redusert pris ol.

Kjenner ikke direkte på noen urettferdige pengekrav, det nærmeste jeg kommer er skatt av tjenestetelefon og et vanvittig bidrag fastsatt av NAV, da barnemor ikke er interessert i å jobbe, mens jeg tjener en grei slant.

Selvfølgelig skal barnet betales for, men jeg betaler på nivå med hva en student normalt lever på, og faktisk noe over det.

Anonymkode: 2e874...f76

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nummer én for meg er at det går alt for mye penger ut til bygdene. Folk som bor der flytter ikke inn til byene når jobbene forsvinner, de blir værende og går på NAV. Mange småsamfunn fortjener å dø ut, rett og slett.

Vi bruker også fryktelig mye penger på infrastruktur til disse stedene. Er jo eksempler på øyer det omtrent ikke bor folk, som får bygd broer på statens regning til mange titalls, om ikke hundretalls, av millioner.

Anonymkode: 4bbbf...a2c

Det tjener hele Norge at det bor folk på bygda. Hvilke turister gidder å reise i Norge om bygdene står øde og de ikke får kjøpt mat,drivstoff osv? Og hvem skal produsere maten din? Eller er du av dem som tror biffen vokser i kjøledisken?

Dessuten: vi får ikke plass til alle i byene,det er sprengt kapasitet fra før! 

Anonymkode: 0a9d8...7f1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kjenner en som brukte over et år på å selge en arvet bolig med masse gjeld på i grisgrendte strok. I mellomtiden måtte han betale eiendomsskatt på en knapt salgbar bolig. 

Anonymkode: b305d...664

Eiendomskatt er faktisk den mest inteligente skatten på formue. Og den er også den som i størst grad kan representere det samfunnsøkonomiske behovet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere som ikke vil betale for strøm, kommunale avgifter, eiendomsskatt, bompenger og lignende som går til utvikling av infrastruktur og sosiale tjenester, hvordan vil dere betale for disse tjenesten da?

Anonymkode: ee2a3...5a9

Jeg for min del betaler gjerne for strøm, og er mot at det offentlige skal betale dette for oss. Det er generelt en dårlig ide å skattlegge folk for å deretter betale regningene deres. Da er det bedre å la folk beholde mer av sine egne penger. Kommunale utgifter har jeg heller ingen problemer med. Og de som bruker veiene mest bør også betale større andel av dem, så bompenger er jeg også for. Eiendomsskatt er det eneste urimelige av disse, siden man må bo og det er penger man ikke uten videre har. 

Druid skrev (19 minutter siden):

Eiendomskatt er faktisk den mest inteligente skatten på formue. Og den er også den som i størst grad kan representere det samfunnsøkonomiske behovet. 

Du feilstavet intelligent. Og skatt på inntekt er det mest fornuftige, da man kan skatte av penger man faktisk har. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firmabilbeskatning.(fribils ordning.) Både bruker og arbeidsgiveren kreves skyhøy skatt. Altså dobbel skatt på én enhet.

Anonymkode: a682d...d23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Firmabilbeskatning.(fribils ordning.) Både bruker og arbeidsgiveren kreves skyhøy skatt. Altså dobbel skatt på én enhet.

Anonymkode: a682d...d23

Kom på en annen ting, vi drar på firmatur og får penger som skal dekke mat. Så må vi skatte av det vi får igjen. Vi må også skatte av jobbtelefon vi er pålagt å ha. Men som det er veldig strenge begrensninger på hva vi kan bruke til, så de fleste har privat ved siden av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det tjener hele Norge at det bor folk på bygda. Hvilke turister gidder å reise i Norge om bygdene står øde og de ikke får kjøpt mat,drivstoff osv? Og hvem skal produsere maten din? Eller er du av dem som tror biffen vokser i kjøledisken?

Dessuten: vi får ikke plass til alle i byene,det er sprengt kapasitet fra før! 

Anonymkode: 0a9d8...7f1

Vi har INGEN byer i Norge som er i nærheten av sprengt på kapasitet.  Oslo alene er fullt i stand til å bosette absolutt alle innbyggere i Norge, med god plass. Manglende kapasiteter NÅ, kommer av dårlig byplanlegging og manglende offensiv regulering for boligbygging, det er ikke et reelt problem.   

Vi er tjent med at det bor folk på bygda, men alle hadde vært tjent med at denne befolkningne var mye mer sentralisert rundt knutepunkt ; at bygdene var større og hadde et livsgrunnlag.  Kunne vi halvert antall kommuner og sentralisert rundt 1/3 av bygdesentra, ville vi hatt bedre samfunnsøkonomisk bærekraft enn Sverige, og markant bedre livskvalitet.

Når det kommer til Turister, så er en av ulempene med norsk turisme at svært mange kommer for å oppleve et sted uten infrastruktur. Dermed reiser de i flokker til steder som pr def ikke kan ta i mot dem, og der det ikke er økonomisk grunnlag for ivareta bærekraftig turisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det drøyeste jeg har vært med på er en syk avgift OBOS ville ha når jeg solgte leiligheten.

6215 kr skulle de ha, for å registrere bytte av eier! Innmelding av ny eier til lokalt styre osv. måtte jeg gjøre selv. OBOS er noen skikkelige gribber, er egentlig sykt at forbrukertilsynet lar de holde på.

Det har vært flere avisartikler om det, men de får fortsatt holde på.

https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/nww25o/obos-krever-6-000-kroner-for-eierregistrering-som-tar-mindre-enn-5-minutter

Anonymkode: f1081...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nummer én for meg er at det går alt for mye penger ut til bygdene. Folk som bor der flytter ikke inn til byene når jobbene forsvinner, de blir værende og går på NAV. Mange småsamfunn fortjener å dø ut, rett og slett.

Vi bruker også fryktelig mye penger på infrastruktur til disse stedene. Er jo eksempler på øyer det omtrent ikke bor folk, som får bygd broer på statens regning til mange titalls, om ikke hundretalls, av millioner.

Anonymkode: 4bbbf...a2c

Delvis enig. Synes det er ganske drøyt at jeg betaler det samme for å reise tre busstopp i Bergen som noen med tre timers reisevei gjør. Sniker litt på bussen pga. dette. Jeg betaler billett sånn hver tredje reise, det får være mer enn nok for de få stoppene jeg bruker bussen.

Anonymkode: f1081...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og skatt på inntekt er det mest fornuftige, da man kan skatte av penger man faktisk har. 

Skatt på inntekt er kun fornuftig fordi man ønsker å gi unntak på beskatningen, og det blir færre og færre fradrag i skattesystemet.

Vi er snart der at det ikke lenger er nødvendig med inntektskatt, der alt dekkes av selskapsskatt. 

Generelt er jeg motstander av all skatt på frynsegoder : Hvis jeg ikke har overordnet bestemmelsesrett på bruken av pengene, skal jeg ikke skatte av det. Det samme gjelder skattlegging av diett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Når man havner i en ulykke og ikke har betalt forsikring for seg selv siden alle sier at helsevesenet er gratis. Men når du først er skadelidende resten av livet får du det minimume av det minimume til å klare deg på

Anonymkode: e917e...87a

Den myten er så gammel. Er det fortsatt noen som tror på det? Ja, det og være syk i Norge er fryktelig dyrt. 

Anonymkode: 6a343...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arveavgift. Det en person har som formue har allerede blitt skattet av. Hvorfor skal det skattes på ny når det går i arv?

Anonymkode: d73f7...79b

Hva er arveavgiften på nå? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiendomsskatt. Vi betaler moms/skatt på hver flis som legges inn i tomt og bolig og deretter må vi betale for å få lov til å eie boligen vår. 

Begravelse.

Moms på bind

Anonymkode: 23b72...bcd

Moms på bind? På Coop extra koster en pakke bind 5 kroner, så har aldri tenkt over dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiendomsskatt. Vi betaler moms/skatt på hver flis som legges inn i tomt og bolig og deretter må vi betale for å få lov til å eie boligen vår. 

Begravelse.

Moms på bind

Anonymkode: 23b72...bcd

Enig i disse. Syntes også bompenger har tatt helt av de siste årene. 

Anonymkode: 3c66b...fd7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At Foodora og lignende prøver å få deg til å tipse budet deres. Vi bor i Norge. Ikke et land hvor servitører og bud er avhengige av tips for å overleve. Det samme med ''ekspresslevering'' og ''prioritert levering'' i de samme appene. Sånne ting burde være innarbeidet i prisene. Så høye som de er skulle man i utgangspunktet trodd at de var det og.

Anonymkode: a30e0...e21

Jo, vi bor i et land et land hvor servitører og bud er avhengige av driks / tips for og overleve. Det er noen veldig få steder som har fått til tariff for sine ansatte. Et godt eksempel er Gardermoen , der har de ansatte tariff. Pussig nok gikk prisene opp. Om du velger og gå på et sted med tariff uten og tipse, eller og gå på et sted uten tariff og betale for servering, er det du som må betale for servering / levering til sist uansett. Foodora trenger du ikke tipse lenger ,de fikk til en tariffavtale for sine bud for flere måneder siden. Du ser sikkert at du må betale mer for levering, de gir deg faktisk i noe valg. Hos wolt derimot kan du mene at 65 kroner timen er nok til og overleve, og bestille billig levering uten og tipse om du er skikkelig gnien. Wolt har jo ofte gratis levering, er det det som er så dyrt? Hvis ekspresslevering og prioritert levering hadde vært noe man kunne huke av for gratis, hvordan tror du dette hadde fungert i praksis? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (14 timer siden):

Jeg tipser Foodora så de leverere hos meg først og til plebeierne etterpå, har lite med å dekke arbeidsgiverne. 

Plebiere😂 sterk incel energi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (3 minutter siden):

Plebiere😂 sterk incel energi. 

Ser du er i god kontakt med KGs feminine side

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være den som mottar varen som det er betalt for som er ansvarlig for å tipse.

Det er arbeidsgiver som burde gi en forsvarlig lønn og som burde stille med verktøy slik at ansatte kan gjennomføre jobben (farkost og bensin).

Anonymkode: c70fc...776

Ja, du burde ikke ha noe valg. Denne avgiften bør være lagt til i prisen. Nå er den frivillig for og lokke deg som kunde. Det blir din avgift og betale uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...