AnonymBruker Skrevet 27. mars #1 Del Skrevet 27. mars Kanskje ikke helt riktig ord med manerer eller folkeskikk, men jeg syntes det faller innunder den kategorien. Jeg bare lurer på om vi har hatt for mye for tidlig fokus på dette, men har 3 barn, og de har lært å rydde tallerken fra bordet etter mat fra de var 2-3 år. Å ta ned dolokket etter seg mener jeg er en like del naturlig del å lære som å gå på do. Jeg blir så overrasket når 9 åringen har med seg venner som grafser til seg mat med hendene ved bordet, ikke tar ned dolokket etter seg, og bare lar tallerken stå etter mat. Er ikke dette helt basic ting barn lærer fra de er små, eller? Vennene til 6 åringen kan jeg på en måte forstå litt bedre, men 9 åringer bør vel absolutt ha lært dette? Anonymkode: 37a90...91b 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #2 Del Skrevet 27. mars Begynner også med noen ting fra 2-3 års alderen. Men folk har jo ulike tanker om hva manerer er. Jeg har f.eks. lært at man bør ta ned dolokket. Med min 3åring har jeg fokus på å si takk, bære bort tallerkenen etter mat og si takk for maten, ikke spise på skjeia som skal ned i felles rømmen, ikke sitte ved bordet å "prompe" med munnen ellet lage ekle lyder. Men mye annet er for tidlig for en 3åring tenker jeg, men jeg vet foreldre som er strengere enn meg. Anonymkode: 8f978...819 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janik98 Skrevet 27. mars #3 Del Skrevet 27. mars (endret) Tenker at barn som ikke har manerer ved 9 års alder sier noe om at foreldrene dems ikke har det heller. Det koker vel ned til ulike foreldrestiler. Men du som får besøk av slike barn kan jo lære dem manerer ved å fks si til alle barna rundt bordet når de er ferdige med å spise « så må alle huske å ta inn tallerkenene på kjøkkenet». Endret 27. mars av Janik98 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #4 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje ikke helt riktig ord med manerer eller folkeskikk, men jeg syntes det faller innunder den kategorien. Jeg bare lurer på om vi har hatt for mye for tidlig fokus på dette, men har 3 barn, og de har lært å rydde tallerken fra bordet etter mat fra de var 2-3 år. Å ta ned dolokket etter seg mener jeg er en like del naturlig del å lære som å gå på do. Jeg blir så overrasket når 9 åringen har med seg venner som grafser til seg mat med hendene ved bordet, ikke tar ned dolokket etter seg, og bare lar tallerken stå etter mat. Er ikke dette helt basic ting barn lærer fra de er små, eller? Vennene til 6 åringen kan jeg på en måte forstå litt bedre, men 9 åringer bør vel absolutt ha lært dette? Anonymkode: 37a90...91b Kan ikke akkurat si vi har vært så strenge på å lære de folkeskikk, men barn hermer og følger jo etter resten av flokken i huset stort sett. Derfor har slike ting gått av seg selv.... helt til de blir litt eldre da, og alt dabber av igjen 🤦♀️ Men de er nå veldig flinke og rydder etter seg og er høflige og greie når de er på besøk, så da har de jo lært likevel. Har også blitt overrasket noen ganger over hvor frampå noen unger er, men alle har det jo forskjellig hjemme Anonymkode: 8ef16...401 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #5 Del Skrevet 27. mars Jobber på en ungdomsskole og tenker i perioder det samme. Anonymkode: e1243...096 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruskesara1973 Skrevet 27. mars #6 Del Skrevet 27. mars Har voksne barn nå, og barnebarn. Men begynte tidlig å lære dem "bordskikk", takk, rydde etter seg, osv osv. Ser det læres videre til neste generasjon 🥰 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #7 Del Skrevet 27. mars Jeg får alltid høre at barna mine er så høflige når de er på besøk, og at de til og med tok tallerken til kjøkkenet da de var ferdig å spise, som at det er noe overraskende. Det overrasker meg, men jeg er glad de gjør det på besøk også. En godt etablert vane blir nærmest en refleks. Jeg prøver jo etter beste evne å tilpasse oppgavene til alderen, men prøver alltid å utfordre dem litt. Har gutter i tillegg og tenker liksom at det å rydde opp etter seg kommer mer naturlig for jenter, her er sikkert mange uenige. Men jeg er opptatt av at de skal utvikle en boevne så de ikke lever i en svinesti når de flytter ut 🙈 Anonymkode: 37a90...91b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 27. mars #8 Del Skrevet 27. mars Det begynte i ett års alderen allerede, å lære barnet folkeskikk og gode manerer. Blant annet hadde sønnen min en periode der han labbet rundt på stuegulvet og drakk vann av tutekoppen sin, og så når han var ferdig, bare slengte han den fra seg på gulvet. Det måtte mild tvang til for å lære han at den koppen setter man fra seg på bordet når man er ferdig å drikke, den skal ikke kastes i gulvet. Det ble noen sinte vræl når jeg tok hånden hans rundt koppen, løftet den opp igjen og geleidet barnet bort til bordet, der koppen ble satt ned med min hjelp. Hver gang han kastet den, forklarte jeg og viste hva som skulle gjøres. Han slapp ikke unna selv om han ble sint og hylte. Det tok faktisk ikke så fryktelig lang tid før han begynte å labbe bort til bordet og sette koppen der. Noe han selvfølgelig fikk kos og ros for! Da ble han stolt og smilte. Han lærte også å ta av bordet etter seg. Dette innebar som liten å bære tallerkenen bort til vasken sammen med bestikk og glass. Skylling lærte han senere når han rakk ordentlig opp til vasken og kunne gjøre det uten å bruke stol. Siden har han alltid gjort dette automatisk, også i tenårene når man gjerne er litt glemsom og surrete. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #9 Del Skrevet 27. mars Hele tiden, men det de lærer deg i pubertetstiden vises ikke før den nærmer seg slutten. Anonymkode: 84103...0ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #10 Del Skrevet 27. mars TS har en helt annen oppfatning av folkeskikk enn meg! Jeg tar aldri ned dolokket selv, og irriterer meg over folk som gjør det. Tilsvarende irriterer jeg meg over folk som tar tallerkenen sin fra bordet og setter på kjøkkenbenken- eller enda verre: I kjøkkenvasken! Jeg liker at folk setter inn i oppvaskmaskinen om de først skal rydde etter seg - og å sette inn på en fornuftig måte klarer de færreste barn. Bedre at det står på bordet. Høflige barn for meg er barn som ikke maser og hyler, som vasker hender og sitter rolig ved bordet, som sier takk for maten og som klarer å delta i en hyggelig samtale rundt bordet. De rydder gjerne opp leker, tar imot beskjeder og tygger med munnen lukket. Anonymkode: 98d9c...848 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #11 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Kanskje ikke helt riktig ord med manerer eller folkeskikk, men jeg syntes det faller innunder den kategorien. Jeg bare lurer på om vi har hatt for mye for tidlig fokus på dette, men har 3 barn, og de har lært å rydde tallerken fra bordet etter mat fra de var 2-3 år. Å ta ned dolokket etter seg mener jeg er en like del naturlig del å lære som å gå på do. Jeg blir så overrasket når 9 åringen har med seg venner som grafser til seg mat med hendene ved bordet, ikke tar ned dolokket etter seg, og bare lar tallerken stå etter mat. Er ikke dette helt basic ting barn lærer fra de er små, eller? Vennene til 6 åringen kan jeg på en måte forstå litt bedre, men 9 åringer bør vel absolutt ha lært dette? Anonymkode: 37a90...91b Hvem som lærer barn hva og når varierer like mye det er foreldre i dette landet. Dolokket ned, er det brukt til provokasjon her? Barn skal ikke drive på med opp og ned dolokk, der går grensa her i huset. Anonymkode: 65cf3...3d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #12 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvem som lærer barn hva og når varierer like mye det er foreldre i dette landet. Dolokket ned, er det brukt til provokasjon her? Barn skal ikke drive på med opp og ned dolokk, der går grensa her i huset. Anonymkode: 65cf3...3d0 Hvorfor skal de ikke ta ned dolokket etter seg? Nå får ikke guttene mine stå å tisse på grunn av gris, men samtlige gutter på besøk her gjør åpenbart det, og lar selv dosetet stå oppe og jeg må alltid vaske etter dem.. Anonymkode: 37a90...91b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #13 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (52 minutter siden): TS har en helt annen oppfatning av folkeskikk enn meg! Jeg tar aldri ned dolokket selv, og irriterer meg over folk som gjør det. Tilsvarende irriterer jeg meg over folk som tar tallerkenen sin fra bordet og setter på kjøkkenbenken- eller enda verre: I kjøkkenvasken! Jeg liker at folk setter inn i oppvaskmaskinen om de først skal rydde etter seg - og å sette inn på en fornuftig måte klarer de færreste barn. Bedre at det står på bordet. Høflige barn for meg er barn som ikke maser og hyler, som vasker hender og sitter rolig ved bordet, som sier takk for maten og som klarer å delta i en hyggelig samtale rundt bordet. De rydder gjerne opp leker, tar imot beskjeder og tygger med munnen lukket. Anonymkode: 98d9c...848 Æsj. Du er en av dem som synes det er herlig å få bæsj- og tissdråper sprutet ned over hele badet når man trekker ned... Håper jeg ikke kjenner deg og må besøke deg/dere 🤮 Anonymkode: 46e54...82c 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #14 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Æsj. Du er en av dem som synes det er herlig å få bæsj- og tissdråper sprutet ned over hele badet når man trekker ned... Håper jeg ikke kjenner deg og må besøke deg/dere 🤮 Anonymkode: 46e54...82c Jeg har heldigvis et toalett av nyere dato, så det skjer ikke noe spruting ut fra toalettet nei. Hvis du har bæsjet, legger du dolokket ned før du skyller, opp igjen for å gå over med dobørsten, ned igjen for å skylle, opp igjen for å sjekke at du fikk bort alt, så ned igjen før du går ut? Anonymkode: 98d9c...848 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #15 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tar aldri ned dolokket selv, og irriterer meg over folk som gjør det. Du vet at du plaster ut bakterier fra dassen når du skyller ned? Liker du det så godt du da? Anonymkode: 42a5a...1fe 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #16 Del Skrevet 28. mars Hugs at folk er forskjellige, og at det ikkje finst ein fasit for kva som er rett. For eksempel, så er foreldrene mine imot å leggje på lokket på doen. Eg synes det er mest fornuftig å leggje på lokket, og her i huset så må me også gjere det pga katt som liker å hoppe i do. Eg er ikkje vant med at kvar og ein rydder sin tallerken. Me brukte å rydde bordet og ta oppvasken på omgang heime når eg var barn. Fleire kokkar blir meir søl osv (trangt ved kjøkkenbenken). Eg synes også det er greiast å ta det sjølv. Eg pleier å skrape av matrestar ned i bøtte for våtorganisk avfall og skylle tallerkenenen, og det er lettare at eg gjer det enn at eg må vise barna kvar matavfallet er, og få dei til å skylle. (Her er det jo også delte meiningar om det er rett å skylle eller ikkje.) Spisebordet vårt står også like ved kjøkkenbenken, og det kostar meg virkelig ingenting å rydde av bordet. Å grafse mat med hendene er jo litt rart da. Viss det ikkje er snakk om tacolomper og anna handmat. Har opplevd lite av dette. Det som bør vere på plass, er at ein ikkje seier æsj til maten. Utanom det, så er det viktig for meg at barna oppfører seg fint mot andre, inkluderer andre i besøk og leik osv. Barn kan gjerne spørje om dei kan hjelpe til med noko da, det er jo berre positivt. Anonymkode: e05fb...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #17 Del Skrevet 28. mars fra før de egentlig skjønte konseptet var det å si ting som hei til andre, hadet, takk osv en del av hverdagen. Samme med det å vaske hender, pusse tenner - spørre før man tok ting osv noe som var helt naturlig å introdusere fordi vi selv er vokst opp i møblerte hjem, jeg tenker at foreldre som ikke lærer dette til barna sine fra dag en omtrent er foreldre som mangler denne biten selv. Anonymkode: e1e5d...a03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #18 Del Skrevet 28. mars Voksne barn nå. Begynte tidlig med bordskikk, for det er viktig for meg. 2 år, kanskje. Måltider skal spises ved spisebordet, man skal spise pent, og måltider skal være hyggelige. Fikk tidlig barn som satt lenge ved middagsbordet, fordi de trivdes der. For meg var det også viktig med god oppførsel på kafe, på besøk osv. Ikke løpe eller rope på butikker. Å si takk var det fokus på fra barnet klarte å si ordet. Nå tror jeg at jeg var veldig heldig med barna mine, uten at alt var min fortjeneste. De var lette å oppdra, og kjente til/godtok faste regler. Et kort unntak ved 3-årsalder. Noen mnd med trassalder 🙂 Anonymkode: 2f9c7...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #19 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har heldigvis et toalett av nyere dato, så det skjer ikke noe spruting ut fra toalettet nei. Hvis du har bæsjet, legger du dolokket ned før du skyller, opp igjen for å gå over med dobørsten, ned igjen for å skylle, opp igjen for å sjekke at du fikk bort alt, så ned igjen før du går ut? Anonymkode: 98d9c...848 Selvfølgelig! At folk kan være så griser er helt uforståelig. Og jeg håper ikke min omgangskrets er som deg 🤢 Anonymkode: a4cf0...0fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #20 Del Skrevet 28. mars Jeg tror også noe av det kommer av ulikt syn på hva som er god folkeskikk. Jeg lærer barna å legge ned dolokket, og det har gått lettere enn å lære mannen min det samme. Men jeg har ei venninne som lærer barna sine at de skal la dolokket være, og som irriterte seg over at jeg i høflighet alltid la ned dolokket hos henne frem til vi oppdager ulikheten. Jeg mener/frykter at det spruter bakterier rundt på badet om man lar det være oppe, hun mener det er tull. Og jeg har ikke funnet nok overbevisende forskning som støtter mitt syn, skal jeg være helt ærlig. Men jeg lærte det som barn, og det sitter dypt i meg. Det er ett eksempel. Men jeg kan komme på mange andre ulike praksiser og ting man vektlegger i ulike familier. Så jeg forsøker å tenke på det når jeg får litt bakoversveis av enkelte barn på besøk. Noen foreldre vektlegger nok ikke folkeskikk heller. Men noen ganger er barn høflig utifra hva de har lært selv om de ikke er høflige på den måten jeg prøver å lære mine. Anonymkode: aca14...ef8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå