Gå til innhold

Hunden gjemmer seg for meg (bare meg)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor med foreldrene mine og vi har en hund sammen. For flere uker siden hadde hunden noe hudproblemer og jeg måtte sjekke pelsen hennes. Det var ikke noe alvorlig, men hun var ikke veldig villig til å la meg se eller smøre henne med en mousse vi ble anbefalt av veterinær. Hun gjemte seg for meg når hun skjønte at jeg prøvde å se på pelsen hennes. Dette fortsatte etter at hun ble bedre. Hun kan til tider gjemme seg for meg, men av og til oppfører hun seg normalt. Men hun gjemmer seg bare hvis det er andre hjemme. 🙄

Foreldrene mine reiste bort en uke og alt ble mye bedre. Hun fulgte etter meg over alt, hun ville leke meg meg osv. Når de kom tilbake begynte hun å gjemme seg for meg igjen. 

Dette er sykt frustrerende. Noen ganger kommer jeg hjem fra jobb og hun løper og gjømmer seg istedenfor å hilse på meg. Jeg har begynt å bli litt lei meg. 😭 Hunden min pleide alltid å komme løpende når jeg kom hjem. Det hender at hun hilser på meg enda, men som oftest gjør hun ikke det lenger. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hun liker alle bedre enn meg. Jeg har aldri vært stygg mot henne eller skadet henne på noen måte. Hun er babyen min. Hun har fått sove i sengen min.  Jeg var også ekstremt forsiktig med henne når hun hadde hudproblemer. 

Er det fordi jeg er den som steller henne mest? I tillegg til at jeg måtte sjekke pels for sår, er det alltid jeg som må dusje hunden. Hun vil ikke i dusjen og er ikke så veldig begeistret for å bli vasket. Det er lettere nå som hun er snart to år og hun finner seg mer i det, men hun liker ikke det noe særlig. Men hun blir veldig glad og hyper når hun kommer ut av dusjen. 

Hva skal jeg gjøre for at hunden min vil være med meg? Skal jeg ignorere henne til hun kommer til meg?! Jeg forstår ikke hvorfor hun gjemmer seg for meg og ingen andre. 😔 

Anonymkode: ab0f8...096

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

PS. Hvis jeg kommer hjem og ingen andre er hjemme, så kommer hun for å hilse på meg. Hun er glad og ligger seg på rygg og vil bli klødd på magen. 

Hun gjemmer seg kun hvis foreldrene mine er hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du er nødt til å begynne å bygge litt tillit. Du tenker ikke at du er stygg mot hunden når du håndterer den, men for hunden er du det, den liker ikke det du utsetter den for. Jo bedre tillit den har til deg, jo bedre vil den takle at du gjør sånne ting. Hunden min virkelig hater å klippe klør, men fordi vi har jobbet mye med samhold og tillit, aksepterer den at jeg gjør det. Og så gjør vi noe gøy rett etter og da er alt glemt.

Anonymkode: ea1c3...69d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Høres ut som du er nødt til å begynne å bygge litt tillit. Du tenker ikke at du er stygg mot hunden når du håndterer den, men for hunden er du det, den liker ikke det du utsetter den for. Jo bedre tillit den har til deg, jo bedre vil den takle at du gjør sånne ting. Hunden min virkelig hater å klippe klør, men fordi vi har jobbet mye med samhold og tillit, aksepterer den at jeg gjør det. Og så gjør vi noe gøy rett etter og da er alt glemt.

Anonymkode: ea1c3...69d

Hvordan kan jeg bygge tillit? 🫤

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Respekter hundens grenser og ikke gjør ting hunden ikke liker. Etterhvert, når dere har fått mer tillit, så kan du trene på håndtering slik at hunden tolererer det bedre.

Gjør kjekke ting med hunden. Tren triks, gå turer i skogen, tren spor. ha godbitsøk - masse gode erfaringer med å være sammen med deg og nær deg. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (50 minutter siden):

Respekter hundens grenser og ikke gjør ting hunden ikke liker. Etterhvert, når dere har fått mer tillit, så kan du trene på håndtering slik at hunden tolererer det bedre.

Gjør kjekke ting med hunden. Tren triks, gå turer i skogen, tren spor. ha godbitsøk - masse gode erfaringer med å være sammen med deg og nær deg. 

Jeg skal prøve dette. Jeg kan gi henne space når hun trekker seg tilbake og heller passe på at tid hun velger med meg er positivt. 

Jeg vet jo at hun er et dyr og hun ikke forstår hvorfor jeg har måtte gjøre ting hun ikke liker. De tingene har vært for å ta vare på helsen hennes. Men det er litt sårende når hun ikke vil være med meg. 

Samtidig velger hun av og til å komme til meg og kose med meg. Men da er vi alene. Når foreldrene mine er hjemme, trekker hun seg unna. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det må du gjøre ved å være rimelig og sette grenser ! Det du bestemmer er det som gjelder for hunden, uten frykt og snarveier. Men om noen andre også er involvert ? Minste vei motstand tenker hunden da :) En annen som gir etter og setter grensene, hunden er ikke dum, da unngår vedkommende deg.  De fleste hunder trenger en eier, en regel og konsekvent oppdragelse ! Og det kan som oftest bare en eier gjennomføre.  Jo vanskeligere hunderase jo viktigere er det.  En dobermann ?  Du som eier setter grensen og ikke involvere andre i det. Alt annet ?   Det er dømt til å mislykkes. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg skal prøve dette. Jeg kan gi henne space når hun trekker seg tilbake og heller passe på at tid hun velger med meg er positivt. 

Jeg vet jo at hun er et dyr og hun ikke forstår hvorfor jeg har måtte gjøre ting hun ikke liker. De tingene har vært for å ta vare på helsen hennes. Men det er litt sårende når hun ikke vil være med meg. 

Samtidig velger hun av og til å komme til meg og kose med meg. Men da er vi alene. Når foreldrene mine er hjemme, trekker hun seg unna. 

Det er helt normalt at hunden vil trekke mot deg når det ikke er noen andre hjemme, og trekke vekk fra deg når den har "bedre" alternativ.

Du må bare bygge tillit mellom deg og hunden igjen. Ikke ta avvisningen personlig. Den har erfart at du til tider er en kilde til ubehageligheter, og det er derfor hunden holder avstand.

Den gode nyheten er at dette kan fikses. Som noen over nevner, gjør positive ting med hunden. Lær den nye triks, lek osv. Og ja, ikke press deg på hunden. La den komme til deg, og la den gå om den ønsker. Ha godbiter i lomma den kan få når du kommer hjem. 

Les deg også opp om 'dog husbandry'. Én av mine hunder hadde sterk frykt for å få klipt neglene, og med husbandry trening kommer hun nå travende når jeg tar frem neglesaksen.

"Husbandry is the umbrella term for grooming, medical, or health/wellness procedures. Husbandry training is about teaching the dog (or any other animal) to be a willing participant in those procedures. This approach is also called “cooperative care” because the animal is cooperating with us in his care."

Anonymkode: b38af...0fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...