Gå til innhold

Dobbelheving og glutenfri deig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har kjøpt glutenfritt melblanding (basert på maisstivelse). Har lyst å lage kanelbollar. 

Skal deigen dobbeltheve (ein gong etter elting og ein gong etter utbaking) som ved vanleg baking?

Anonymkode: 8e8f6...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg etterhever ikke når jeg baker glutenfritt. Lager deigen, hever, former og steker bare.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min brødmaskin har kun én heving på glutenfritt program.

Anonymkode: 25d0c...593

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MarianneE skrev (58 minutter siden):

Jeg etterhever ikke når jeg baker glutenfritt. Lager deigen, hever, former og steker bare.

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Min brødmaskin har kun én heving på glutenfritt program.

Anonymkode: 25d0c...593

Tusen takk for at de tok dykk tid til å svare. 😊❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke vanligvis bakepulver i glutenfritt bakverk? Det er det iallfall i de mange oppskriftene jeg har brukt. Da skal det jo ikke heve. 

Enten bakepulver eller egg, som regel begge deler. 

Anonymkode: 9f014...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke vanligvis bakepulver i glutenfritt bakverk? Det er det iallfall i de mange oppskriftene jeg har brukt. Da skal det jo ikke heve. 

Enten bakepulver eller egg, som regel begge deler. 

Anonymkode: 9f014...653

Gjærbakst lages fortsatt med gjær glutenfritt. 

Jeg lager deigen, former og hever, så steiker. Ofte blir det mer kompakt av å heve så forme. Noen gjærbakster som boller hever jeg dobbelt fordi jeg synes resultatet blir penere slik, man venter ikke på glutenutvikling men gjæren trenger fremdeles tiden til å utvikle seg skikkelig og smaken blir påvirka negativt av for lite heving. 

Anonymkode: 2821e...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Boller dobbelthever jeg, alt annet hever kun før forming.

Men vurderer å kutte ut etterhevingen av boller også da jeg faktisk fikk klage på at de var FOR luftige forrige gang. Trodde ikke det var mulig å få glutenfritt for luftig jeg 😅

Anonymkode: 447ff...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er best å droppe den første hevingen og så ha en lang etterheving etter å ha formet. Hvis man ikke hever etter å ha formet så blir det jo en svært kompakt bakst. 

Anonymkode: 9d3c1...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har kjøpt glutenfritt melblanding (basert på maisstivelse). Har lyst å lage kanelbollar. 

Skal deigen dobbeltheve (ein gong etter elting og ein gong etter utbaking) som ved vanleg baking?

Så mye heving er for mye med glutenfri deig. Hev en gang, bak ut, og la bollene heve før du setter dem i ovnen. 
Glutenfri gjærdeig er ikke min favoritt, nettopp fordi den er dårlig på heving, blir lett tung og sammentrykt. 
Protein deiger med glutenfritt synes jeg blir mer vellykket. 

Anonymkode: 934bf...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er best å droppe den første hevingen og så ha en lang etterheving etter å ha formet. Hvis man ikke hever etter å ha formet så blir det jo en svært kompakt bakst. 

De glutenfrie deigene jeg lager er helt umulige å jobbe med før heving, de er altfor klissete, de trenger heving for å sette seg på en måte. Trenger absolutt ikke etterheve, det gjøres de første minuttene i ovnen og resultatet blir alt annet enn kompakt, heller tvert imot.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De glutenfrie deigene jeg lager er helt umulige å jobbe med før heving, de er altfor klissete, de trenger heving for å sette seg på en måte. Trenger absolutt ikke etterheve, det gjøres de første minuttene i ovnen og resultatet blir alt annet enn kompakt, heller tvert imot.

Jeg bruker olje på hendene ved utbaking og da gjør det ingenting at deigen er litt klissete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker olje på hendene ved utbaking og da gjør det ingenting at deigen er litt klissete :)

Aldri trengt å klisse med olje. Holder med litt Jyttemel på hendene og bake ut som vanlig deig. Så jeg fortsetter med heving før som jeg lærte på bakekurs hos cøliakiforeningen for 18 år siden og har hatt hell med siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldri trengt å klisse med olje. Holder med litt Jyttemel på hendene og bake ut som vanlig deig. Så jeg fortsetter med heving før som jeg lærte på bakekurs hos cøliakiforeningen for 18 år siden og har hatt hell med siden.

Janei for all del, det har jo ikke skjedd noenting med tilgangen til bedre oppskrifter, melsorter eller utstyr på 18 år så det er best å ikke utforske.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Janei for all del, det har jo ikke skjedd noenting med tilgangen til bedre oppskrifter, melsorter eller utstyr på 18 år så det er best å ikke utforske.

Grunnoppskriften jeg da fikk og som jeg bruker til veldig mye, er den som alle stjeler som sin egen når de skal bake på tv eller i SOME. Semper er fremdeles det mest brukte melet og olje på hendene er ikke akkurat noe revolusjonerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg bruker ikke mel ved utbaking siden deigen blir tørrere da. Så det er bedre å bruke olje, er min erfaring. Jeg har vask og såpe på kjøkkenet mitt, så jeg kan vaske bort olje både fra hender og kjøkkenbenk. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Grunnoppskriften jeg da fikk og som jeg bruker til veldig mye, er den som alle stjeler som sin egen når de skal bake på tv eller i SOME. Semper er fremdeles det mest brukte melet og olje på hendene er ikke akkurat noe revolusjonerende. 

https://pappautengluten.no/enkle-og-luftige-kanelboller/

Er det rømme i grunnoppskriften din? Jeg bruker dette gjennomgående i all gjærbakst utenom brød, og har veldig saftig og god bakst. Jeg bruker forøvrig Møllerens i stedet for semper da det er billigst kilospris og fungerer minst like godt som Semper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...