AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:21 #1 Del Skrevet torsdag kl 17:21 Jeg har et vindu med gamle, råtne tetningslister, hvor det har kommet svartmugg i vinduskarmen. Jeg skal bytte ut tetningslista så det fjerner årsaken, men hva er beste måten å vaske bort det som er der? Anonymkode: 08b78...14d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:29 #2 Del Skrevet torsdag kl 17:29 Kommer an på hva som er materialet og omfanget av det. Et bilde hadde vært fint Anonymkode: ab2da...b6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:30 #3 Del Skrevet torsdag kl 17:30 Heldigvis så fjernes det veldig enkelt med litt såpevann. Personlig foretrekker jeg bruke klor, selv om ikke alle er helt enige i det, da forsvinner det lett som bare det. Men du må huske at listene og muggen har kommet dit av en grunn, mest sannsynlig er det snakk om kondens grunnet høy luftfuktighet, sjekk om det ofte er vanndråper på vinduet, speielt om morgenen om det er snakk om soverom. Da kan det være lurt å investere i en stillegående avfukter, ofte vil kompressor basert være tilstrekkelig i oppholdsrom. ( lite strømforbruk og effektive til rundt 10c. god ventilasjon og lufting om morgenen hjelper også. Evt vurder å bytte til bedre/nyere vinduer. Anonymkode: b62b9...fb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:16 #4 Del Skrevet torsdag kl 19:16 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer an på hva som er materialet og omfanget av det. Et bilde hadde vært fint Anonymkode: ab2da...b6d Skal ta et etterpå, det er gammelt vindu fra sekstitallet så treverk og maling, noe av malingen har flasset av AnonymBruker skrev (1 time siden): Heldigvis så fjernes det veldig enkelt med litt såpevann. Personlig foretrekker jeg bruke klor, selv om ikke alle er helt enige i det, da forsvinner det lett som bare det. Men du må huske at listene og muggen har kommet dit av en grunn, mest sannsynlig er det snakk om kondens grunnet høy luftfuktighet, sjekk om det ofte er vanndråper på vinduet, speielt om morgenen om det er snakk om soverom. Da kan det være lurt å investere i en stillegående avfukter, ofte vil kompressor basert være tilstrekkelig i oppholdsrom. ( lite strømforbruk og effektive til rundt 10c. god ventilasjon og lufting om morgenen hjelper også. Evt vurder å bytte til bedre/nyere vinduer. Anonymkode: b62b9...fb9 Det er nok som sagt pga tetningslistene, de har smuldret nesten helt bort, så det kommer mye fukt inn i gapene der det mangler list. Tetningslistene har ikke blitt byttet ut siden sekstitallet så det er nok naturlig erosjon av gummien! Har blitt brukt som soverom tidligere ja, men for meg nå blir det hjemmekontor. Anonymkode: 08b78...14d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:35 #5 Del Skrevet torsdag kl 20:35 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Heldigvis så fjernes det veldig enkelt med litt såpevann. Personlig foretrekker jeg bruke klor, selv om ikke alle er helt enige i det, da forsvinner det lett som bare det. Men du må huske at listene og muggen har kommet dit av en grunn, mest sannsynlig er det snakk om kondens grunnet høy luftfuktighet, sjekk om det ofte er vanndråper på vinduet, speielt om morgenen om det er snakk om soverom. Da kan det være lurt å investere i en stillegående avfukter, ofte vil kompressor basert være tilstrekkelig i oppholdsrom. ( lite strømforbruk og effektive til rundt 10c. god ventilasjon og lufting om morgenen hjelper også. Evt vurder å bytte til bedre/nyere vinduer. Anonymkode: b62b9...fb9 Vi får dette i vinduskarmen på de kaldeste dagene i året. Byttet til nye trelags vinduer for et par år siden. Tørker bare bort dråpene på morningen😅 Er det noe veldig galt med det? Anonymkode: 541ae...60d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:39 #6 Del Skrevet torsdag kl 20:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi får dette i vinduskarmen på de kaldeste dagene i året. Byttet til nye trelags vinduer for et par år siden. Tørker bare bort dråpene på morningen😅 Er det noe veldig galt med det? Anonymkode: 541ae...60d Ja direkte vann på vinduene viser at det er for mye fuktighet i det rommet. Jeg hadde store problemer med det før, kjøpte luftavfukter og problemet forsvant. Dere har for dårlig luftgjennomstrømming på soverommet. Bra dere tørker bort dråpene, men det er for mye fukt så enten må dere lufte mer eller skaffe luftavfukter av noe slag, sånn tørrbollen som man bruker refill poser i kan fungere bra også, men kjøp den store da. Feks https://www.clasohlson.com/no/Torrbollen-Mega-luftavfukter,-2,5-liter/p/36-6051?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-no-shopping-cm-mid-Home%26Garden&utm_id=21293886195&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI95P9mo-rjAMVKQ-iAx0D1CbKEAQYASABEgJbg_D_BwE Anonymkode: 631e8...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:50 #7 Del Skrevet torsdag kl 20:50 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja direkte vann på vinduene viser at det er for mye fuktighet i det rommet. Jeg hadde store problemer med det før, kjøpte luftavfukter og problemet forsvant. Dere har for dårlig luftgjennomstrømming på soverommet. Bra dere tørker bort dråpene, men det er for mye fukt så enten må dere lufte mer eller skaffe luftavfukter av noe slag, sånn tørrbollen som man bruker refill poser i kan fungere bra også, men kjøp den store da. Feks https://www.clasohlson.com/no/Torrbollen-Mega-luftavfukter,-2,5-liter/p/36-6051?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-no-shopping-cm-mid-Home%26Garden&utm_id=21293886195&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI95P9mo-rjAMVKQ-iAx0D1CbKEAQYASABEgJbg_D_BwE Anonymkode: 631e8...4ab Hmm, har ventil, men er rullegardin og gardin over vinduene og to veldig store personer som sover der. Skjer ikke hvis bare en av oss sover der😅 Kan kjøpe en sånn tørkeball😊 Ikke meningen å ta over tråden, så beklager for det! Har ikke vært plaget med noe særlig mugg, men jeg bruker eddik til det meste av vasking og pleier å egentlig fungere på alt😂 Anonymkode: 541ae...60d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:02 #8 Del Skrevet fredag kl 00:02 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hmm, har ventil, men er rullegardin og gardin over vinduene og to veldig store personer som sover der. Skjer ikke hvis bare en av oss sover der😅 Kan kjøpe en sånn tørkeball😊 Ikke meningen å ta over tråden, så beklager for det! Har ikke vært plaget med noe særlig mugg, men jeg bruker eddik til det meste av vasking og pleier å egentlig fungere på alt😂 Anonymkode: 541ae...60d Ventilen er for tilluft. Hvilket avtrekk har du? Anonymkode: 9a30e...4fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå