Gå til innhold

Hva er det med de partnerne som ikke gjør noe hjemme fordi den andre er der?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her handler det om en mann, men velger å ikke fokusere på kjønn.

Jeg har slitt meg helt ut med graviditet nummer to og tiden etterpå. Jeg har vært så sliten at alt verker og jeg kan sovne sittende. Det er alltid to runder med klesvask som står som tårn. Det er alltid fullt på kjøkkenbenken. Det mangler alltid noe på vei til barnehagen. Det er alltid på overtid når det kommer til vasking av bad og skifting av sengetøy. 

Jeg står på morgen og kveld selv med kolikk baby og dårlig søvn. Jeg får såvidt tatt meg en dusj i løpet av uka. Så jeg valgte å avslutte forholdet.

Nå kommer det frem at han ser jo hva som må gjøres, men regner bare med at jeg tar det. Bare driter i at jeg såvidt henger sammen fordi jeg er utslitt. Bare driter i hvordan det påvirker ungene. 

Hvorfor er enkelte sånn?

Anonymkode: 3c322...86b

• Liker 3
  • Hjerte 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vet ikke, men det kommer i hvert fall ikke av omsorg og kjærlighet for den andre. Godt du har gått

Anonymkode: bfbeb...d4f

• Liker 12
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 17.16):

Vet ikke, men det kommer i hvert fall ikke av omsorg og kjærlighet for den andre. Godt du har gått

Anonymkode: bfbeb...d4f

Ekspander  

Kunne til dels forstått tankegangen hans om huset faktisk var relativt strøkent. Men det er jo et evig ras minst et sted hele tiden. Om jeg har tatt stua og kjøkkenet så er det badet. Har jeg tatt badet så er det soverommene. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er et mysterium for alle oss som har opplevd det.

Gratulerer med å ha kommet deg i hus der du kun må ta dritten etter deg og avkom, ikke voksne unger 💪

Anonymkode: 673c3...a74

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 17.23):

Det er et mysterium for alle oss som har opplevd det.

Gratulerer med å ha kommet deg i hus der du kun må ta dritten etter deg og avkom, ikke voksne unger 💪

Anonymkode: 673c3...a74

Ekspander  

Når det ikke fantes tiltak i fyren etter den graviditeten og babyen nærmet seg 4 mnd så ble jeg for sint til å orke å se han mer. 

• Liker 1
  • Hjerte 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lurt på det samme. Jeg var altfor snill med min eks før barn dessverre. Stor tabbe, jeg vet, men jeg trodde han bare var lat, ikke et dårlig og ondt menneske. Jeg trodde han kom til å trå til når det faktisk var helt nødvendig: Når det var skitt og rot over alt og tomt for klær, når jeg ikke sov om pga kolikkbaby og ble veldig syk som følge av det. Det gjorde han så absolutt ikke. Jeg skjønner ikke hvordan man kan gjøre noe sånt mot de man liksom skal elske høyeste her i verden. Jeg har konkludert med at han ikke er i stand til å føle dype følelser. 

Anonymkode: e4e78...f3e

• Liker 1
  • Hjerte 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 17.25):

Når det ikke fantes tiltak i fyren etter den graviditeten og babyen nærmet seg 4 mnd så ble jeg for sint til å orke å se han mer. 

Ekspander  

Enkelte par gjer det jo slik at mannen har ansvaret for kjøkenet til ei kvar tid og kvinna for baderommet og klesvask. Og felles dugnad på stova ein gong i veka. 

Anonymkode: 17f32...a56

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter første barnet sa jeg til han at jeg aldri vil ha flere barn med han igjen når han er så dårlig til å vaske og rydde. Jeg føler meg ikke elsket, trygg eller ivaretatt når han ikke hjelper til. Jeg kan aldri finne på å utvide familien min når mannen som skal passe på at resten av familien er trygg velger seg selv fremfor oss. Dette tok han til seg, nå er jeg gravid med hyperemisis og han vasker og rydder. Tar toåringen og står på

Anonymkode: 73f84...b8e

• Liker 3
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke men er slik med min mann også. Gjør ingenting, bare ser det hoper seg opp og lar det være selv om jeg jobber hele tiden og han har lengre perioder med fri 🤷‍♀️ En gang ble jeg forbannet fordi det er jeg som gjør alt i huset av matlaging, innkjøp, støvsuging, vasking av klær, oppvask og så videre. Men en periode var jeg veldig sliten og jobbet dobbelt hver dag. Han hadde da en periode med 7 dager fri i strekk og mens jeg var på jobb hadde han satt på EN klesvask. Når jeg kommer hjem presterer han å si at "han var lei av at han alltid måtte ta klesvasken". HÆ? Han hang det ikke opp til tørk en gang... Han bare tok noen ting ut av skittentøyskurven og slengte det i maskinen og satt på. Tok han vel 2 minutt vil jeg tro. Og da var han "Såå lei". 

Noen ganger skjønner jeg ikke hvorfor jeg har valgt meg en så dum og lat mann.

Anonymkode: b2e86...f2a

• Hjerte 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 17.39):

Dette tok han til seg, nå er jeg gravid med hyperemisis og han vasker og rydder. Tar toåringen og står på

Ekspander  

så bra!! Godt å høre en solskinnshistorie 

Anonymkode: a64a9...85c

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lag liste med alle oppgaver en uke, kryss av hver oppgave du gjør, kryss av hver oppgave han gjør,  Det skal med antall timer ta vare på barn også.  Ta timesbetalt hvor han skal betale inn på din pensjonskonto.

Anonymkode: 28962...9a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 17.30):

Enkelte par gjer det jo slik at mannen har ansvaret for kjøkenet til ei kvar tid og kvinna for baderommet og klesvask. Og felles dugnad på stova ein gong i veka. 

Anonymkode: 17f32...a56

Ekspander  

Har forsøkt å sette opp en arbeidsplan, forsøkt å sette opp faste ting til han uten hell. 

En måned støvsugde han én gang, ryddet stua én gang og ryddet kjøkkenet to ganger. De neste 2 mnd gjorde han ingenting og jeg klagde på han. Det ble fulgt opp med kjefting for at han bidro jo de gangene. Jeg spør hva han bidrar med på ukentlig basis, men da slutter han å svare. 

Det stables i høyder på på kjøkkenbenken fordi oppvaskmaskinen er full av rent. 

Har sagt det så mange ganger at hvis ikke jeg gjør det, så blir det ikke gjort. Han bryr seg ikke. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi de er oppdratt slik.

Og fordi en partner likevel velger deg. 

Jeg har aldri giddet å drive voksenopplæring av en voksen mann. Kom han ikke ferdig oppdratt så var det dumpegrunn. 

Anonymkode: 43182...9a4

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 17.55):

Vet ikke men er slik med min mann også. Gjør ingenting, bare ser det hoper seg opp og lar det være selv om jeg jobber hele tiden og han har lengre perioder med fri 🤷‍♀️ En gang ble jeg forbannet fordi det er jeg som gjør alt i huset av matlaging, innkjøp, støvsuging, vasking av klær, oppvask og så videre. Men en periode var jeg veldig sliten og jobbet dobbelt hver dag. Han hadde da en periode med 7 dager fri i strekk og mens jeg var på jobb hadde han satt på EN klesvask. Når jeg kommer hjem presterer han å si at "han var lei av at han alltid måtte ta klesvasken". HÆ? Han hang det ikke opp til tørk en gang... Han bare tok noen ting ut av skittentøyskurven og slengte det i maskinen og satt på. Tok han vel 2 minutt vil jeg tro. Og da var han "Såå lei". 

Noen ganger skjønner jeg ikke hvorfor jeg har valgt meg en så dum og lat mann.

Anonymkode: b2e86...f2a

Ekspander  

Jeg sluttet å rydde etter eksen en periode. Kun mitt og barna sitt.

Stuebordet er da fullt opp med 4 glass, 3 asjetter, 4 bokser brus, noe godis. På alle stolene rundt spisebordet henger det klær. På kjøkkenet er det stablet i høyder. På badet er kurven full med kun hans tøy. På gulvet lå det 2 håndklær etter han. Halve kjøkkenøyen er fult av hans verktøy. 

Så mener han at han nesten ikke roter og samtidig klagde han på manglende rent tøy. Sa til han at jeg kan heller sette alt rotet hans på hans side av sengen hver dag så kan han se hva som faktisk ryddes etter han hver dag  

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 18.02):

Lag liste med alle oppgaver en uke, kryss av hver oppgave du gjør, kryss av hver oppgave han gjør,  Det skal med antall timer ta vare på barn også.  Ta timesbetalt hvor han skal betale inn på din pensjonskonto.

Anonymkode: 28962...9a9

Ekspander  

Forsøkt. Han gjør det ikke da heller. Det hang ei liste på kjøleskapet med stor skrift og han enset den ikke en gang. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 16.29):

Hvorfor er enkelte sånn?

Ekspander  

Fordi de tenker på seg selv og hva de vil. Min eks er sånn. Han har ny dame nå, og hun er der hver dag etter jobb, slik at han ikke er alene med ryddingen og vaskingen. Når vi var sammen, så var "sånne jobber" for folk som meg som ikke hadde viktigere ting å gjøre...som han hadde da. 

Han er skikkelig narsisisst.

Anonymkode: a2248...beb

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 18.09):

Fordi de tenker på seg selv og hva de vil. Min eks er sånn. Han har ny dame nå, og hun er der hver dag etter jobb, slik at han ikke er alene med ryddingen og vaskingen. Når vi var sammen, så var "sånne jobber" for folk som meg som ikke hadde viktigere ting å gjøre...som han hadde da. 

Han er skikkelig narsisisst.

Anonymkode: a2248...beb

Ekspander  

Fikk en gang høre at alt innendørs av rydding, renhold og unger var kjerringarbeid. Pleide å svare han at så lenge jeg bidrar like mye økonomisk så er det like mye mannfolk arbeid. Det heter forresten å være voksen og å ha boevne. 

Tror det er noe rart med min eks og. Så opptatt av å fortelle meg "kan ikke, husker ikke, tenkte ikke på" men nå presenterer han seg selv som verdensmester. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det lurer jeg også på. Jeg gikk til grunne av alt kaos jeg prøvde å holde styr på, men hele tiden lå etter med. Jeg hulkegråt utallige ganger og tryglet om vaskehjelp. Jeg ble ikke hørt. Når jeg endelig flytter ut, så har han det plutselig rimelig ryddig. Soverommet har aldri vært så ryddig som nå, ingen flere sokker og ørepropper slengt på gulvet. Jeg er skuffet og ordentlig såret. Tenk å stille se på at den du liksom elsker faller totalt sammen. Jeg har konkludert som en annen her, han er ikke i stand til å føle dype følelser. Han vet ikke hva "elske" er. Han er avstumpet. 

Anonymkode: 6abb8...b85

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han er litt lat og egoistisk, og du lar ham slippe unna med det. De fleste mennesker blir egoistiske om man aksepterer det. 

Den feilen har jeg også gjort. Kvinner som ikke finner seg i slikt, med helt grunnfast selvfølgelighet, lenket fast i egen overbevisning, de har ikke slike menn. Så jeg ble en slik kvinne, og dermed har jeg heller ikke lenger en slik mann. 

Mas og dårlig stemning virker ikke, det må være fast overbevisning som er grunnfestet i deg selv, og konsekvenser. Han må ha ansvar for ting som gir store konsekvenser dersom det ikke blir gjort (for eksempel handle, eller lage middag,  vaske klær og annet som medfører mangler når han ikke gjør det), og du rører det ikke. Uansett!

Eller konsekvensen må i ytterste konsekvens være at du går fra ham. Er villig til det for å ikke ha slik mann. Om du helt faktisk er innstilt på det vil han merke det på deg at du ikke kan tøyes uendelig. 

Man får ikke mer respekt enn man har for seg selv. 

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat sånn det er her også. Er så drittlei. Og drittlei fyren. Har dessverre gått tilbake til han en gang allerede og vi har barn sammen, så ikke aktuelt å gå igjen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...