Gjest Dyp pust Skrevet 27. mars #1 Skrevet 27. mars (endret) Når jeg kjører til/fra Stavanger til/fra Østlandet via Kristiansand, havner jeg alltid på den nye og ekstremt dyre E39. Og vi er ikke så mange som kjører den, legger jeg merke til. Dere som kjører her, er RV439 et godt alternativ? Endret 27. mars av Gjest
tdm900 Skrevet 27. mars #2 Skrevet 27. mars Eneste vei som er 439 er en fylkesvei i Innlandet. Sikke på at det er rett veinr du har oppgitt?
Gjest Dyp pust Skrevet 27. mars #3 Skrevet 27. mars tdm900 skrev (47 minutter siden): Eneste vei som er 439 er en fylkesvei i Innlandet. Sikke på at det er rett veinr du har oppgitt? Det står 439 på denne parallell-veien til E39 her? Jeg har ikke kjørt den, som sagt, og lurer på om den er et greit alternativ til E39. Vet du?
AnonymBruker Skrevet 27. mars #4 Skrevet 27. mars 439 stemmer. Mener det står Nodeland på skiltet når du kommer fra krsand. (Du tar til høyre i rundkjøringen som ligger på en liten topp/overgang der ny E39 ligger under. Ny E39 er avkjøring nr to i den rundkjøringen ) Fra Mandal tar du til høyre i rundkjøringen ved Ime skole. (Der du ellers tar avkjøring nr 2 til ny E39, Rundkjøring nr 2 etter du har kjørt gjennom tunnelen ved Mandal) Husker ikke helt hva det står på skiltet, men det kan stå enten Ime, Valand, Harkmark, Søgne, Skjernøya f.eks. 439 var før E39, så de har vel bare satt et 4-tall i stedet for E-en.. Anonymkode: 36c0b...af0 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #5 Skrevet 27. mars Ja, det er et ok alternativ. Tar noen minutter ekstra, og litt større risiko for alvorlig ulykker så får du avgjøre selv om det er verdt å spare noen kroner for. Anonymkode: 80657...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #6 Skrevet 27. mars Ja. Det er den gamle veien. Alle kjører der Anonymkode: 0cb96...ca9 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #7 Skrevet 27. mars Det tar ca.15minutter ekstra å kjøre gamle E39 (fv439). Veien var jo europavei frem til motorveien åpner, så det er en ok vei, men jeg synes bompengene er verdt det for å spare et kvarter. Anonymkode: d92f7...b0a 1
Gjest Dyp pust Skrevet 27. mars #8 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det tar ca.15minutter ekstra å kjøre gamle E39 (fv439). Veien var jo europavei frem til motorveien åpner, så det er en ok vei, men jeg synes bompengene er verdt det for å spare et kvarter. Anonymkode: d92f7...b0a Da jeg kjørte E39 i forrige uke var det feil med fartsskilitene som sto på 60 i stedet for 110 på ca. halve strekningen, og jeg betalte like mye for å kjøre der. Jeg syns det var dråpen. Jeg tror det koster noe sånn som 200 kr en vei, stemmer ikke det? 400 kr er en frisør-time for meg det ...
Gjest Dyp pust Skrevet 27. mars #9 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): 439 stemmer. Mener det står Nodeland på skiltet når du kommer fra krsand. (Du tar til høyre i rundkjøringen som ligger på en liten topp/overgang der ny E39 ligger under. Ny E39 er avkjøring nr to i den rundkjøringen ) Fra Mandal tar du til høyre i rundkjøringen ved Ime skole. (Der du ellers tar avkjøring nr 2 til ny E39, Rundkjøring nr 2 etter du har kjørt gjennom tunnelen ved Mandal) Husker ikke helt hva det står på skiltet, men det kan stå enten Ime, Valand, Harkmark, Søgne, Skjernøya f.eks. 439 var før E39, så de har vel bare satt et 4-tall i stedet for E-en.. Anonymkode: 36c0b...af0 Takk, da prøver jeg den neste gang.
tdm900 Skrevet 27. mars #10 Skrevet 27. mars (endret) Dyp pust skrev (43 minutter siden): Da jeg kjørte E39 i forrige uke var det feil med fartsskilitene som sto på 60 i stedet for 110 på ca. halve strekningen, og jeg betalte like mye for å kjøre der. Jeg syns det var dråpen. Jeg tror det koster noe sånn som 200 kr en vei, stemmer ikke det? 400 kr er en frisør-time for meg det ... Ifølge bompengekalkulator.no koster det 285,- t/r Kristiansand/Stavanger. Med autopass avtale. Endret 27. mars av tdm900
Gjest Dyp pust Skrevet 30. mars #11 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 18.27): Ja, det er et ok alternativ. Tar noen minutter ekstra, og litt større risiko for alvorlig ulykker så får du avgjøre selv om det er verdt å spare noen kroner for. Anonymkode: 80657...1a5 Men burde det ikke være omvendt, at de ulykkesutsatte veiene bør bomlegges, og de sikre være gratis? Jeg tror ikke det har noe med sikkerhet å gjøre, så vondt vil de oss ikke. Jeg tror det har med bekvemlighet å gjøre, for oss bilister.
Gjest Dyp pust Skrevet 30. mars #12 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 18.36): Det tar ca.15minutter ekstra å kjøre gamle E39 (fv439). Veien var jo europavei frem til motorveien åpner, så det er en ok vei, men jeg synes bompengene er verdt det for å spare et kvarter. Anonymkode: d92f7...b0a Da prøvde jeg gamleveien. Den er jo så mye vakrere å kjøre! Vel verdt å ikke betale for motorveien. Og jeg var ikke alene, for å si det sånn. Det er enkelte strekninger der de to veiene går parallelt og det var tomt der nede, mens vi var mange biler på gamleveien. Jeg reagerte også over skiltingen. Det er helt tydelig at noen vil vi skal kjøre motorveien i stedet for gamleveien, det var ett kryss der det rett og slett ikke sto noe og jeg måtte ta sjansen på at det var rett vei.
AnonymBruker Skrevet 30. mars #13 Skrevet 30. mars Dyp pust skrev (13 minutter siden): Men burde det ikke være omvendt, at de ulykkesutsatte veiene bør bomlegges, og de sikre være gratis? Jeg tror ikke det har noe med sikkerhet å gjøre, så vondt vil de oss ikke. Jeg tror det har med bekvemlighet å gjøre, for oss bilister. Jo, det har med sikkerhet å gjøre. En av hovedgrunnene til åt ny vei ble bygget er mange stykke ulykker på gamleveien. Om det skal være bompenger (Burde ikke vært det i Norge generelt) så burde det vært både på ny og gammel vei her som opprinnelig planlagt. Men det ville blitt svært kostbart for de som bor lokalt i området og som må pendle i distriktet, derfor har de fått beholde gamleveien som "gratis" alternativ. Anonymkode: 80657...1a5
AnonymBruker Skrevet 30. mars #14 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jo, det har med sikkerhet å gjøre. En av hovedgrunnene til åt ny vei ble bygget er mange stykke ulykker på gamleveien. Om det skal være bompenger (Burde ikke vært det i Norge generelt) så burde det vært både på ny og gammel vei her som opprinnelig planlagt. Men det ville blitt svært kostbart for de som bor lokalt i området og som må pendle i distriktet, derfor har de fått beholde gamleveien som "gratis" alternativ. Anonymkode: 80657...1a5 Det har aldri vært planlagt å skulle være bom på begge veiene, det er i alle fall ikke det som er kommunisert i min kommune. Men det er blitt foreslått som tiltak for å tvinge alle over på ny vei. Den nye veien er så gørrdyr at det er jo helt håpløst. Håper aldri de får gjennomslag for å innføre bom på gammel vel. Politikerne jobber mot bom på gammel vei, og jobber også for å få redusert bomsatsene på ny vei.. Anonymkode: 36c0b...af0
Gjest Dyp pust Skrevet 4. mai #15 Skrevet 4. mai For å si det sånn, jeg er ikke alene om å ville spare de pengene, nei: https://www.aftenposten.no/norge/i/73OdQW/kan-bli-tvunget-til-upopulaert-tiltak Etter at jeg tok opp dette i mars har jeg kjørt 439 noen ganger, og jeg syns den på alle måter overgår E39. Mye hyggeligere, veldig mye penere, og det føles godt å spare penger. Det står i kommentarfeltet på Aftenpostens artikkel at det ikke har vært dødsulykkker verken på gamleveien eller nye veien etter at den åpnet, så kanskje dette er vinn-vinn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå