Gå til innhold

Lite nyansert om incels

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Erfarenmann skrev (23 minutter siden):

Trygge voksne på skolen, som klarer å fange opp slike ting, hadde utgjort en betydelig forskjell for mange, tror jeg. Både unge gutter og unge jenter trenger hjelp til å skifte over i "riktig" spor, før det rekker å gå for langt. 

Det var mine 5 cent i saken 

Og det er gode 5 cent. Som har noen konsekvenser.

Som at skolen faktisk har en plass, og trenger å sette ressurser til å oppdra barn; noe som blir mer og mer utfordret i samfunnet.

Dermed må de ha muligheten  og verktøy for å sette konsekvenser... som blir mer og mer utfordret i samfunnet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Ytdhd skrev (6 timer siden):

Ja det kan påvirke synet på menn på samme vis som menn leter etter bevis på at «alle» damer er golddiggere fordi de så en nyhetsartikkel om en golddigger. Hvis jeg forstod deg riktig. Man har rett og slett en tendens til å se ytterpunktene og så leter man bevis på at dette er vanlig, kanskje..? Vet ikke altså. Mulig det ligger litt i menneskets natur å tenke slik. 

Og så er det jo viktig å huske at det er ytterpunktene som blir hørt, ikke de som er vanlige :P Det er jo ikke de vanlige man husker best, det er jo synd egentlig. Burde vært motsatt såklart

Hmmm worst case scenario å finne en gold digger eller sjansjen på å bli drept av parner 🤔 Ganske likt det altså 

Anonymkode: e8070...986

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke et nytt fenomen at noen selekteres bort (altså aldri får seg), mindre attraktive mennesker har slitt med det til alle tider, at gruppen nå har fått et navn (incels) gjør ikke dette til et nytt fenomen.
Fysisk nærhet er noe man søker fra noen man er tiltrukket av, det er ikke naturlig å ville ha det med noen man ikke finner attraktive, klart at de mest attraktive da har et stort marked mens noen er så uattraktive at de trolig aldri vil få seg uten å i så fall skulle måtte betale for det.

Informasjonsteknologien er hva som gjør de som aldri får seg sintere i dagens verden, sammenlignet med gårsdagens verden. Både på TV, internett og i alle media ser disse som aldri får seg at andre får, det er et stort fokus på det seksuelle (mer enn noen gang) og det får dem til å føle seg utenfor. De deler også dette sinnet i sosiale medier og påvirker således hverandre, noe som ikke var tilfellet i tidligere tider hvor de heller ikke følte seg like ekskludert.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Even Tuell skrev (10 timer siden):

100% enig og jeg syns du er tøff i å ta opp problemet.

Det er for enkelt å avskrive "incels" som stusselige folk som burde skjerpe seg. Det er ekte problemer, sorger og såre følelser,  og det burde vi snakke om. Løsningen er selvsagt ikke at kvinner (eller menn) skal "ta en for laget"... men det er et problem og problemer løses bare ved å snakke om dem.

Å avskrive folk som føler seg utenfor samfunnet fører bare til negative ting med seg ... alt fra triste liv til å velge Donald Trump til president.

Problemet oppstår når det går fra sorg til bitterhet/hat. Da er det ofte kvinnefiendtlighet det er snakk om, og det er alvorlig. Dette kan faktisk skje med menn selv om de er i forhold. Spesielt om de ikke er fornøyde eller nok investert i forholdet. 

Forebygging i form av samlende arenaer for menn som kan virke stimulerende på den mentale helsen tror jeg er bra. Gjerne på gruppenivå. 

Så menn må slutte med å være så forbanna stolte. Det er ofte det som ødelegger for dem. Ikke alle trenger å have i terapirommet eller stolen, men de må være villige til å gjøre noe med det.

Man kan i teorien bare adressere en utfordring eller strekke ut en hånd. Personen må selv aktivt velge å ta den, ellers er det nytteløst. 

Årsaken til dette er ofte stigmatisering og tabuer. Åpenhet er bra. Åpenhet er medisin mot negative holdninger. Her er faktisk den unge generasjonen bedre enn sine forgjengere. Det merkes. Så det er håp. 

Det må være mer rom for å kunne snakke om avhengighet uansett hva det gjelder. Her har faktisk samfunnet et ansvar for å fremme en slik utvikling. 

Anonymkode: 132f2...54f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å være misandrist er like gale som misognist. Toxic feminister er like ille som når en maskulin er det. Det å gå inn med ett innlegg som fra bunnen har ett hatefullt perspektiv mot menn vil nok aldri lære en at det finnes gode menn akkurat som gode kvinner, og motsatt. 

Anonymkode: d962b...6e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan egentlig skjønne at enkelte menn havner i den kategorien. Jeg var på datingmarkedet fra 25 til 30 (33 nå), og fikk endel menn som var mellom 45 og 60, og det var rimelig uaktuelt for min del. Avviste dem høflig, og det endte opp med at jeg måtte blokkere personene for det kom ganske mange stygge ord tilbake etter avvisningen. Dickpics var ganske vanlig, og kan fremdeles ikke skjønne at noen tror det skal hjelpe. Regner med de fleste menn har en, og er ikke akkurat spesielt imponerende. 

Jeg tror nok endel av dem hadde klart finne noen om de søkte mot sin egen alder sånn egentlig, og droppet dickpics. Jeg håper virkelig at menn har stoppet med det. 

Anonymkode: 1570a...ce8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forebygging i form av samlende arenaer for menn som kan virke stimulerende på den mentale helsen tror jeg er bra. Gjerne på gruppenivå. 

Det er forsøkt mange ganger. F.eks mansheds i Australia hvor stort sett eldre menn samlet seg for å mekke og snekre og være sosiale sammen med andre menn. Gjett hvem som fikk satt en stopper for det opplegget...

Feminister tåler ikke at menn samles og ordner opp i sine problemer på sin måte. De bare må ødelegge ethvert slik initiativ.

Anonymkode: 64895...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er forsøkt mange ganger. F.eks mansheds i Australia hvor stort sett eldre menn samlet seg for å mekke og snekre og være sosiale sammen med andre menn. Gjett hvem som fikk satt en stopper for det opplegget...

Feminister tåler ikke at menn samles og ordner opp i sine problemer på sin måte. De bare må ødelegge ethvert slik initiativ.

Hva mener du med stopper for det? Men's Sheds er blitt en internasjonal bevegelse. Menn i skjul heter de i Norge. 

Anonymkode: af0ca...52c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg studerer et studie som heter kjønn makt og mangfold på uia og der har foreleseren med vilje hatt et foredrag om hvorfor incels er fæle menn, for så å sette oss i grupper for å snakke dritt om incels og vår opplevelse med ekle ensomme creepye menn. Dette er veldig trist og det er skolen som pusher dette opplegget. Incels er blitt samfunnets tapere og de taper på alle områdene. Det er kjempe trist og synd på dem. Spesielt når den offentlige skolen legger til rette for å spre enda mer motstand mot en gruppe menn som allerede er helt forsvarsløse.

Anonymkode: f35bc...779

Tror nok du har misforstått denne læreren ganske så grundig. Det er ikke barneskolen du går på. Hint: tenk egne meninger. Tenk kunnskapsbasert. Det er nok det læreren vil fram til.  Høyere utdanning går på egne meninger ikke indoktrinering. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingen som forventer at kvinner skal ha ufrivillig sex med incels, så den diskusjonen er uinteressant. 

Jeg tror noen incels bare veldig unge gutter som bare har plukket opp noe på nettet. Unge folk kan se en YT video og tro de har sett lyset. Det trenger ikke ligge noe mer bak.

Da tenker jeg man kan være den voksne og irettesette uten å banke inn hvor verdiløse og uattraktive de er.

Enkelte som manisk poster incel-innlegg på nettet tror jeg må ha diagnoser. (Hvis det er lov å si. Jeg mener det er relevant).

Anonymkode: efe9a...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva mener du med stopper for det? Men's Sheds er blitt en internasjonal bevegelse. Menn i skjul heter de i Norge. 

På samme måte som de fikk satt en stopper for boyscouts i USA. Ved å åpne opp for at kvinner skulle inn, og gjøre om på vedtekter, ol. for å injesere sin giftige ideologi så gutter og menn ikke lenger får lov til å interaktere sosialt slik som de finner det naturlig. Hvor sensitivitetskrav skal inn, alt skal tolkes som seksuell trakassering, man ikke lenger har lov til å komme med grove vitser, og det hele skal være et følelses styrt skvip av en therapisession.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
endo skrev (9 minutter siden):

Tror nok du har misforstått denne læreren ganske så grundig. Det er ikke barneskolen du går på. Hint: tenk egne meninger. Tenk kunnskapsbasert. Det er nok det læreren vil fram til.  Høyere utdanning går på egne meninger ikke indoktrinering. 

Har du egen erfaring med denne læreren og dette kurset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På samme måte som de fikk satt en stopper for boyscouts i USA. Ved å åpne opp for at kvinner skulle inn...

Speider i Norge er akkurat det samme som Boyscouts i USA bare at det alltid har vært delt i jente- og guttetropper. Mens Girlscouts ikke har noe å gjøre med speiderbevegelsen, de driver ikke med villmarksliv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På samme måte som de fikk satt en stopper for boyscouts i USA. Ved å åpne opp for at kvinner skulle inn...

Kvinner har ikke lov til å være medlem av Menn i Skjul i Norge. https://menniskjul.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hmmm worst case scenario å finne en gold digger eller sjansjen på å bli drept av parner 🤔 Ganske likt det altså 

Anonymkode: e8070...986

klassisk feminist som tror menn ikke kan bli drept eller mishandlet av kvinner

Anonymkode: 61a10...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Erfarenmann skrev (5 timer siden):

Godt innlegg dette.

Jeg tror det ofte gå galt tidlig.

La oss si at en ung gutt kommer fra et hjem som ikke er optimalt (hvem kommer egentlig fra optimale hjem?). Det kan være et snev av omsorgssvikt, litt fraværende foresatte, kanskje aleneforelder uten jobb, eller med alt for mye jobb. Akkurat hva det er spiller mindre rolle.

Poenget er at denne unggutten må finne veien selv, og mangler en del verktøy i sin sosiale verktøykasse. Dermed blir det kanskje noen kleine og klønete framstøt mot, blant annet, jenter.

Da er veien veldig kort til å bli stemplet som incel allerede fra start. Dette stempelet tror jeg er fryktelig vanskelig å bli kvitt. 

Gutten blir dermed behandlet og sett på som en incel av jentene på skolen, selv om han kanskje egentlig ikke er det.

Men når stempelet først er der så blir det en selvoppfyllende profeti, og jentene som har delt ut stempelet får nye "bevis" på at de har rett: gutten er en incel, og gutten får stadig nye "bevis" på at jenter avskyr ham.

Gutten har, som alle andre mennesker, behov for tilhøringhet, et eller annet sted. Da trekkes han naturligvis mot dem som tar ham imot. Det blir gjerne andre kleine og klønete gutter med liknende erfaringer. Kanskje passer han egentlig ikke inn der heller, men man tar det man får.

Så skyves både logikk og grenser for hva som er greit gradvis. I mangel på motvekt og input fra positive miljø, blir han radikalisert. Noen begår vold og drap til slutt, andre tar livet av seg selv, eller blir en kynisk fighter som ser på kvinner som eiendeler etc.

Trygge voksne på skolen, som klarer å fange opp slike ting, hadde utgjort en betydelig forskjell for mange, tror jeg. Både unge gutter og unge jenter trenger hjelp til å skifte over i "riktig" spor, før det rekker å gå for langt. 

Det var mine 5 cent i saken 

Mange gode argumenter og poeng, men jeg har inntrykk av at incel er et stempel som menn selv bruker mer enn kvinner. Jeg hadde aldri hørt om begrepet før det plutselig dukket opp her på Kvinneguiden for noen år siden, for det meste i innlegg skrevet av menn. For de  fleste jenter og kvinner deles menn opp i to grupper; de som er interessante og de som ikke er det. Incel er ikke et begrep de fleste damene bruker.
Mulig at dagens generasjon er mer ivrige på å putte ensomme menn i incelbåsen, men millennials og eldre generasjoner har ikke drevet og delt ut incel-stemplet til ensomme menn. Begrepet før var "evig ungkar" og det kunne innebære både ensomme menn og menn som var selvvalgt single.

Anonymkode: 1a42a...def

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Enkelte som manisk poster incel-innlegg på nettet tror jeg må ha diagnoser. (Hvis det er lov å si. Jeg mener det er relevant).

Selvfølgelig. En stor anndel av de har nok, eller skulle hatt noe asberger eller autisme diagnoser. Og det er nok også grunnen til at de sliter sosialt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Speider i Norge er akkurat det samme som Boyscouts i USA bare at det alltid har vært delt i jente- og guttetropper. Mens Girlscouts ikke har noe å gjøre med speiderbevegelsen, de driver ikke med villmarksliv. 

Girscouts er en egen organisasjon, men de hadde samme intensjon og sprang ut av boyscouts. Altså å oppdra gode og velfungerende jenter. At de driver med andre aktiviteter for å jobbe mot det målet har med kvinner og jenters egne interesser og ambisjoner å gjøre.

Feministene anngrep som alltid kun boyscouts. Men girlscouts var heller ikke happy med feministenes herjinger i boyscouts siden det inndirekte berørte girlscouts ved at de mistet mange medlemer til boyscouts. Og om jeg husker riktig så endte det opp med at girlscouts til slutt saksøkte boyscouts på grunn av medlemsflukten de opplevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytdhd skrev (15 timer siden):

Enig med deg TS. 

På papiret er mange flinke til å støtte de som havner utenfor. Men i praksis blir ikke dette gjennomført. Jeg ser en tydelig tendens mtp. de som havner utenfor og hvilke fellestrekk de har. Har ikke på følelsen at de blir inkludert dessverre.

Er også enig med Trolltunge i at man må gi og ta i en konstruktiv diskusjon. Man kan gjerne si sin mening og dele sin oppfatning, men ikke tillegg andre meninger de ikke har og faktisk ta innover deg hva den andre sier. En svart/hvitt tolkning av ting fører sjeldent noe godt med seg, som regel er ting mer nyansert enn som så

Det du skriver i siste avsnitt her er så vesentlig. Det er som kvinne vanskelig, fryktelig slitsomt, destruktivt og tilnærmet umulig å gå inn i diskusjoner med menn som dyrker sitt narrativ så voldsomt at man som kvinne blir vridd og vendt på til ugjenkjennelige for seg selv. Latterliggjort, gjort onde, få sine egne erfaringer, tanker, holdninger og meninger vridd helt om på. Det blir som å stampe i møkk, og bli tilgriset. 

Jeg har deltatt i mange mange tråder der unge og gamle menn spør om råd, eller tydelig trenger en oppmuntring og å få mot til å stå i alt livet er, og det føles bare godt å kunne gi noen gode ord. Personlig bryr jeg meg om mennesker, til og med ukjente, og det har null betydning for meg om det er kvinne eller mann. Å stå i å kjempe mot noen som bare vil male meg som en djevel, uansett hva jeg skriver, det er ikke noe ok, og jeg ser heller ikke at det gjør noe godt. Det er nesten som det fyrer opp sinnet å svare slike, for uansett hva man skriver blir det angrepet som dumt/slemt/løgn, og jeg sitter for pokker ikke på kg for å fortelle skrøner, eller for å bli kalt de verste ting når jeg prøver å nyansere rl for å oppmuntre til å ikke gi opp motet, livet, eller kvinner (fordi vi er grusomme alle som en). Det blir ikke noe diskusjoner eller noe konstruktivt av å bli vridd på til noe man helt faktisk ikke er. Det blir bare ugreit når man konsekvent blir tildelt meninger man ikke har. Evnen og viljen til å lytte forsvinner selvfølgelig når det ikke finnes vilje til det motsatt vei. Det blir jo da håpløst å diskutere, og føles bare som man fyrer opp vedkommende til å hate og forakte kvinner mer. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å være misandrist er like gale som misognist. Toxic feminister er like ille som når en maskulin er det. Det å gå inn med ett innlegg som fra bunnen har ett hatefullt perspektiv mot menn vil nok aldri lære en at det finnes gode menn akkurat som gode kvinner, og motsatt. 

Anonymkode: d962b...6e7

Som kvinne er jeg helt enig i dette, og jeg synes kvinner som er toxic er nøyaktig like vanskelig til umulig å ha konstruktive dialoger med. Mennesker som leter etter ting å snerre etter og hate på kan man ikke få gode diskusjoner med. De har bestemt seg allerede, og de vil vel egentlig bare tømme ut sitt hat og sin dritt, for å oppildne seg selv. Å lytte vil de ikke, så hvordan gå i dialog da? 

Ekstremister av alle typer er fryktelig vanskelig å diskutere noe med, og de er skremmende i hvor smalsporet de er i sine overbevisninger og sitt hat. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 13.47):

På samme måte som de fikk satt en stopper for boyscouts i USA. Ved å åpne opp for at kvinner skulle inn, og gjøre om på vedtekter, ol. for å injesere sin giftige ideologi så gutter og menn ikke lenger får lov til å interaktere sosialt slik som de finner det naturlig. Hvor sensitivitetskrav skal inn, alt skal tolkes som seksuell trakassering, man ikke lenger har lov til å komme med grove vitser, og det hele skal være et følelses styrt skvip av en therapisession.

Såeh… it’s a man’s world? Og når mannens «naturlige» atferd er destruktivt for andre, så er det bare at det tolkes feil? For det er selvsagt menns atferd som skal definere hva som er ok for andre? Dette er nettopp slikt lavpannet, unyansert vrøvl som gjør at unge kvinner over hele verden velger bort menn. Menn håndterer virkelig dårlig at de ikke lenger kan ha all makt og definisjonsmakt over kvinner. Fascinerende. 

Anonymkode: 8bfc3...139

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...