Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en kjæreste som har startet å studere økonomi nå i en alder av 29 år og han har en sønn på 7 år som han har 100% (barnemor sliter med rus). Vi bor ikke sammen så jeg vet ikke nøyaktig hva han gjør til en hver tid, men jeg føler han gjør ting veldig halvveis når det kommer til både skole og sønnen. Han gir selv utrykk for at han er flink til å prioritere skole fordi han møter opp til forelesningene og fullfører alle arbeidskrav. Men det er vel absolutt minimum (?), leverer man ikke alle arbeidskrav får man jo ikke ta eksamen en gang og å møte opp til forelesningene burde man vel bare forvente. Når han kommer hjem fra forelesning så er han sliten så da setter han seg gjerne enten å gamer eller å chiller foran tv´n. Jeg har ikke inntrykk av at han gjør noe skolearbeid hjemme utenom arbeidskrav, noe som også gjenspeiler seg i karakterene hans. Til jul fikk han en C, 2 E-er og en stryk. 

Når det kommer til sønnen føler jeg at han synes han gjør en grei nok jobb om han får mat og tak over hodet. Han henter han på sfo så sent som mulig hver dag, lager en enkel pose-middag, kjører han til 2 aktiviteter i uken og utenom det så sitter sønnen for det meste foran tv eller gamer, mens kjæresten også gamer eller slapper av. Og kanskje en times tid enten lørdag eller søndag drar de til lekeland/kino/lekeplass eller lignende, resten av helgen tilbringes foran skjerm for de begge.

Jeg begynner å visualisere vårt liv sammen når vi får barn sammen i fremtiden, og blir usikker på om dette er noe jeg ønsker likevel. Samtidig vet jeg ikke helt hva jeg burde forvente av han. Jeg har selv studert sykepleie for noen år siden. Jeg brukte mye tid på studiene og fikk gode karakterer, men så har jeg alltid vært skoleflink og har ikke barn å ta meg av i tillegg. Hva tenker dere? Er det såpass tungt å studere og vær alenefar så jeg burde ikke forvente at han gjør det greit på skolen, eller høres det ut som om han bare er lat?

Anonymkode: f1f79...2b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes han høres ut som en helt normal aleneforeldre sånn egentlig. 

Men, når resultater fra skolen er så dårlige så burde han vel forstå at han må legge ned mer innsats?

Anonymkode: 37e10...006

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det her har blitt lagt ut før 

• Liker 11
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes han høres ut som en helt normal aleneforeldre sånn egentlig. 

Men, når resultater fra skolen er så dårlige så burde han vel forstå at han må legge ned mer innsats?

Anonymkode: 37e10...006

Er det normalt at typ 80-90% av tiden far har med sin sønn går til skjermbruk (for de begge)?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette tredje tråden om samme mannen?

En slik mann kommer ikke til å endre seg på eget initiativ, og aldri om han ikke forstår at han må endre seg.

Jeg hadde gått fra ham og også meldt fra til barnevernet, at far knapt gjør annet enn å plassere barnet foran skjermen, og ikke bryr seg om å lage sunn mat en gang til barnet. Dette er en form for omsorgssvikt.

Anonymkode: 68302...223

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er tøft å være alene med barn. Mye ansvar og ting følge opp, både praktisk og emosjonelt. 

Sånn utover det så lurer jeg på om jeg har sett en lignede tråd her inne før, og jeg tenkte da som nå at jeg hadde personlig ikke fått barn med noen som dette. Jeg er ikke i mot gaming, men det bør ikke være barnevakt nesten 24/7 når en er hjemme. Jeg hadde og forventet en del innsats på studiene, rett og slett fordi det viser at en er ansvarlig og jobber hardt. Om dette er de karakterene han får med full innsats så får han nok en jobb likevel, men mistenker han ikke gjør full innsats. 

Det viktigste her er imidlertid hva du ønsker? Ønsker du barn med ham? Regner med han har noen gode kvaliteter som gjør at du blir med ham, så er det nok til å fortsette og eventuelt utvikle forholdet? Ikke forvent at han endrer seg når dere får barn, det gjør oftest ikke det og her får du en forsmak på hvordan han er som far. Jeg sier ikke at han ikke er en god far, men det er ikke sikkert dere ønsker det samme, og legger det samme i det å være foreldre. Det blir flotte barn og voksne av de fleste, også de som spiser posemat og gamer mye 😊 Du må vurdere hva du ønsker her. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lager du en ny tråd? Fikk du ikke nok tilbakemeldinger sist? 

Anonymkode: ecff1...e87

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke syns dette var attraktivt. Ja det er tungt å studere heltid og samtidig være aleneforsørger. Men når hans idè av å hvile er å game typ hele dagen, og i tillegg er karakterer dårlige, så heller jeg mer mot en sløv fyr som tenker middelmådig er greit. Om han ikke fikk lest så mye han ønsket pga ansvar for barn alene, og tiden/energi ikke strakk til, så skjønner jeg at det er vanskelig med en god karakter. Likevel- en voksen mann burde forstå at gaming ikke kan være endel av hverdagen når han studerer. Hadde han vært voksen hadde han satt begrensinger for seg selv med å game kun et par timer på helg. Ukedagene skulle han laget middag, slappet av totalt uten stimuli. Tatt ungen med ut for litt lek/kvalitetstid. Deretter hadde han hatt flere timer til å lese litt før kvelden kom- og han hadde GARANTERT følt seg mindre utslitt. Også byttet ut pose mat med noe mer næringsrikt. Virker tafatt i mine øyne og jeg hadde ikke satset på det i fremtiden. 

Anonymkode: f09dd...cbf

• Nyttig 1
Skrevet

Han virker utrolig lite drevet og ambisiøs både på egne og sønnens vegne.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal satse på denne mannen, så må du kanskje regne med å måtte gjøre en jobb for at han skal step it up som far. Pleier ikke gutten å bli med venner hjem eller ha med venner hjem? Og poseretter til middag? Her trengs «kurs» i både å lage sunn og uprossesert mat og hjelpe gutten til sosial omgang med venner etter sfo og skoletid og i helger. Kjæresten din trenger å komme ut av gaming-bobla selv også. Hvordan er det med trening og orden i heimen? Jeg selv dumpet en mann fordi han var en elendig far for sitt barn, men dette barnet hadde heldigvis en fungerende mor. Det er ikke ditt ansvar å oppdra denne mannen, men du kan jo gjøre ham oppmerksom på hvilke forventninger du har til ham som eventuell far til dine barn og at slik som han er for sin sønn er faktisk ikke bra nok. 

Han er sikkert sliten etter studiene ja, men de dårlige karaktene tilsier at han må jobbe mer ja.

Anonymkode: b7979...86a

• Hjerte 1
Skrevet

Løp for livet. Han åpenbart en minmal innsats mann mens du vil ha mer ut av livet. Alle vet jo at livet blir det man gjør det til. Livet med han høres tamt og uten glede for å være helt ærlig. Det er ingen som forventer slott og diamanter. Men litt innsats i hverdagen gjør livet så mye bedre. Det blir tungt og ensomt når man er alene om å sprinkle og pushe det lille ekstra hver dag hele tiden fordi man vil faktisk ha det bra og ikke bare eksisterer. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Latsabb. Det er ikke normalt at en 29 år gammel mann blir så utslitt av forelesning at han må slappe av resten av dagen. Hvis han kommer seg i jobb, må han tåle å arbeide rett etter møter uten å chille. Han oppfører seg som en tenåring som ikke har lært seg arbeidsmoral.

Anonymkode: d761a...4b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det normalt at typ 80-90% av tiden far har med sin sønn går til skjermbruk (for de begge)?

ts

Nei, ikkje normalt. 

Anonymkode: 60bd0...4f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lager du samme tråd på ny?

Anonymkode: d5981...2c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke normalt.  Er alene med to. Tar enkle valg ang mat i blant, men husker ikke sist vi spiste pose-mat. Skjerm er for helger. Har også studert, leste da mye på egenhånd og selvom det ble skippertak, brukte jeg mange timer på lesesal for å få gode karakterer.

Hvis du irriterer deg nå, kommer du til å irritere deg enda mer når dere får barn sammen. What you see is what you get. Han kommer ikke til å plutselig bli en annen senere.

Anonymkode: ba080...7b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være både og, men uansett, så passer ikke dere sammen. Han er mye mer avslappet og laidback og det trives ikke du med. 

Anonymkode: 644fd...0c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...