Gå til innhold

Vi tar lekser på alvor allerede i 1 klasse. Min mor mener vi er for streng. Har hun rett?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor mener vi foreldre er strenge, stae slemme som lærer førsteklassingen vår at skolearbeid, lekser og ta skolen på alvor er viktig . Har hun rett?

Eldste barnet vårt går i 1 klasse . Barnet er smart , lærer raskt og er flink. Men er også sta og i 6 års trassen og full av humør og hormoner . Vi har som vane at lekser gjøres rett etter middag eller rett etter skolen om barnet kommer tidlig hjem. Det er vi urikkelig på ved mindre det er noe spesielt eller sykdom 

Forhistorie: Både jeg og far valgte mye «minste motstandsvei» på skolen . Gjorde minimum og tok ikke lekser på alvor. Da jeg endelig «våknet opp» var det for sent karaktermessig og jeg ente med å måtte ta masse fag som privatist. Mannen min også opplevde det samme. Lata seg unna skolen og fikk ikke så gode karakterer han kunne ha fått . Veien til jobbene vi ville ha ble det lengre. Enn skikkelig lærepenge 

Så ja vi ønsker gode vaner til barna våre. At de gjør det beste de kan og får inn gode vaner fra starten av. Vi er også ærlig med barnet om at gjør man det bra på skolen kan man velge mer i hva man vil jobbe som på voksen 

Nå har vi min mor på besøk som elsker minste motstandsvei og vil gi etter for hver minste surring/klaging på barna . Så når 6 åringen gjør protest ved lekestue «vil ikke» «dette er teit» «dere er SLEMME» og vi er konsekvent på lekser først, så morro. Ja da kommer moren min og blander seg og sier vi er sååå slemme og sta mot barnet . Hun tåler ikke gråt og sutring (traumer fra sin egen barndom der hun opplevde vonde ting om de viste negative følelser) og vil får de stille så snart som mulig. Sånn var det når meg og mine søsken var barn også. Ga etter for alt så lenge vi ikke gått eller bråket. Det synes jeg ikke er bra. Man må tåle at unger sutrer uten å gi etter tenker jeg. Grenser og krav gir trygghet 

Men har hun rett? Er vi for streng med en 6 åring? Leksene er IKKE tidkrevende. Jeg vil si alle typer lekser tar omtrent 5-15 min å gjøre . Det som tar tid er trassen, protesten og «vil ikke fasen» . Men vi er konsekvent med grenser og at hvis vi har sagt lekser først, så er det lekser først. Barnet har som sagt gode evner, det er viljen og staheten det får på . I gode perioder gjør barnet leksene uten protest og . Jeg vil si det er flere gode dager enn dårlige. Men dere som har opplevd 6 års trassen selv forstår sikkert hva jeg mener 

Anonymkode: 89b91...e0b

• Liker 8
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er helt enig med deg. Vi gjør det på samme måte.

Jeg valgte også minste motstands vei og utnyttet ikke potensialet mitt i det hele tatt. Mannen min gjorde og minimalt, men han er vesentlig mye smartere enn meg og fikk gode karakterer selv med leksene gjort på skolebussen på vei til skolen. 

Anonymkode: 2312e...145

• Liker 11
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør det samme. Lekser og plikter først, så kan de få gjøre akkurat hva de vil. Nå er de større og har gode rutiner, aldri klaging og ting går på skinner. De er heller ikke redd for å spørre om hjelp fordi vi bruker mye tid på å følge de opp.

Anonymkode: dc065...eef

• Liker 5
Skrevet

Du gjør det riktige. Barnet ditt kommer til nyte godt av de gode vanene i framtiden.

Og angående å høre på moren din: Det er åpenbart hennes metode som gjorde at du ikke fikk utnyttet ditt potensiale da du var barn/ungdom.

• Liker 7
Skrevet

Klart at bestemor gjør det enkelt for seg. Hun gjorde jo det med deg? 

Å få inn rutiner tidlig er viktig for senere år på skolen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som deg. Lekser først og det morsomme etterpå. Som regel 👍

Nå går eldste i 6 klasse og har rutinene inne. Men prøver seg innimellom. Andre ganger slipper vi litt opp. Hvis de skal finne på noe med en venn etter skolen eller dra på biblioteket eller en lekeplass.

Skole betyr mye, men å ta livet av skolelysten er ikke riktig vei å gå. Så greit å være streng og forvente rutiner. Samtidig er en gulrot her og der viktig.

Jeg var et skolelys på barneskolen. På ungdomskolen var jeg dritt lei. Samme på vgs. Så gikk rett ut i jobb og har klart meg bra 🙂

Anonymkode: aa8ca...579

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har lekser vært viktig å få rutine inn fra dag en

Kom hjem, fikk i seg litt mat. Så satte vi oss ned med lekser. Og vi har barn med sterk dysleksi så ble mye jobb med lekser hver dag, for å klare å holde nogenlunde tritt  så de ikke falt helt av det faglige

Anonymkode: 6a4b3...ed8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste har jo en rutine på dette vil jeg tro. Men har de blitt med venner hjem eller har med en venn hjem, så gjør vi leksene litt senere. Der er jeg ikke streng. Leksene blir gjort uansett, de må ikke være til samme tid hver dag. 

Anonymkode: 4f9fb...e9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg om rutiner

Anonymkode: 1aaf3...2b2

AnonymBruker
Skrevet

6 åringer er ikke fulle av hormoner 

Anonymkode: 6bd42...918

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei, dere er ikke for strenge. Gode vaner bør læres inn tidlig. Prioriter leksene hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Du er jo et eksempel på at din mors strategi ikke fungert. Når det er sakt, de er viktig å gi barnet før mye negativt følelser rundt lekser.

Anonymkode: 5c481...5e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det samme som deg. Lekser til samme tid hver dag. Passet på å være i godt humør, slik at lekser ble noe positivt for barnet. Tror enkelte foreldre ødelegger det med lekser ved å være sur og lei over å måtte hjelpe barnet. Viktig med gode rutiner fra første stund, så ikke hør på moren din.

Anonymkode: 8d0a7...cdf

• Liker 4
Skrevet

Vi hadde akkurat samme kampen som dere med førstemann. Null energi til lekser, nesten uendelig med energi til å protestere, og leksene gjort på få minutter når han først satte seg ned.

Må innrømme det tok lang tid får han ble moden nok til å skjønne at tiden han brukte på å protestere var tid han kunne brukt til noe kjekt. Men vi kom i mål, og fra omtrent mellomtrinnet har han vært selvgående med lekser.

Jeg tror dere gjør barnet en gedigen bjørnetjeneste om dere begynner å la ham protestere seg ut den gode rutinen. Men få mormor ut av huset ved leksetid, Hun gjør vondt verre med sine innspill.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør dere lekser hver dag? Det hørtes mye ut. Mye læring kan skje utenom lekser tenker jeg. Regning via baking, lese bok på senga..

Min mann hadde strenge foreldre når det gjaldt lekser. Det han husker fra barneskole er at han hatet lekser. Det er trist

Så tenker det finnes en mellomting

Anonymkode: 86f8c...c35

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde ingen lekser i 1.klasse. 

Både jeg og pappaen syntes det var for tidlig å fokusere på lekser når overgangen til skole fra barnehagen var mer enn nok. Det ble heller mye fokus på sosialisering, lek og moro med nye barn. 

Det valget har vi ikke angret på. Barna er nå eldre og begge elsker skolen og lekseoppgavene. Det er to stykker i klassen som har vært rigide på lekser fra 1.klasse sliter nå med skolevegring. 

Det er selvsagt ingen fasit på dette og barn er forskjellige.

Anonymkode: 724f0...3a7

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at 15 min hver eneste dag er litt mye med mindre det er lesing? Om barnet synes det er greit og ikke protesterer så gjør man lekser.

Mange barn gråter i timesvis når de skal gjøre lekser fordi de er slitne etter å ha vært på skole og Aks lengre enn en voksen er på jobb - og da synes jeg ikke man skal presse det frem. Man risikerer at de hater skolen veldig fort.

Vil også påstå at mange barn har bedre av å løpe en time på fotballbanen eller leke med en kompis i trampolina enn å gjøre lekser når de er 5-6 år - de har rikelig med stillesitting på skolen og en veldig lang dag på skole/aks. Jeg synes skoledagen på småbarnstrinnet burde være ferdig på Aks, og ikke vare hele kvelden i tillegg.

Anonymkode: f1733...fbd

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har den strategien blitt fulgt siden 1.klasse. Lekser med en gang ungen kom hjem fra skolen, kun noe å spise først. Har gjort det hele veien. Ungen er nå på ungdomsskolen og jeg trenger ikke å mase om leksene. Det går helt automatisk. Det har det gjort hele veien. Jeg er også alltid tilgjengelig for hjelp og støtte. Og hvis jeg ikke vet, så finner vi ut. 

Vi snakker også fag ved middagsbordet, også utover pensumet. Vi kan fordype oss i temaer, søke opp mer info om det. 

Anonymkode: 23ea6...83f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker at 15 min hver eneste dag er litt mye med mindre det er lesing? Om barnet synes det er greit og ikke protesterer så gjør man lekser.

Mange barn gråter i timesvis når de skal gjøre lekser fordi de er slitne etter å ha vært på skole og Aks lengre enn en voksen er på jobb - og da synes jeg ikke man skal presse det frem. Man risikerer at de hater skolen veldig fort.

Vil også påstå at mange barn har bedre av å løpe en time på fotballbanen eller leke med en kompis i trampolina enn å gjøre lekser når de er 5-6 år - de har rikelig med stillesitting på skolen og en veldig lang dag på skole/aks. Jeg synes skoledagen på småbarnstrinnet burde være ferdig på Aks, og ikke vare hele kvelden i tillegg.

Anonymkode: f1733...fbd

Synes det er rart at så mange svarer at de har lekser i 1. klasse? Lekser blir jo mindre og mindre vanlig, heldigvis. 

Her vi bor har skolene kun leselekser, fordi for å bli en god leser behøver man mengdetrening.

Uansett skal ikke barna bruke mer en 15 min på lekser i den alderen, og er det mye slit i forkant bør man faktisk vurdere om det er nødvendig. Hvem skal barnet gjøre lekser for? Hvorfor? Og er de så utslitt at de uansett ikke lærer noe av det? 

Nå høres det jo ut som om selve leksene går greit hos dere, og rutiner er jo veldig bra. Litt motstand er nok vanlig i ny og ne, men blir det for mye bør man vurdere når og hvordan de skal gjøres. 

PS: hadde moren min brukt ordet "slem" om noen så hadde jeg faktisk bedt ho holde munn! Det er et rimelig utdatert ord

Anonymkode: 1a6de...8d3

• Liker 3
Skrevet

Dere gjør rett, bestemor tar feil! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...