AnonymBruker Skrevet 27. mars #1 Skrevet 27. mars Jeg syns det begynner å bli mange kunstige rekrutteringsprosesser der ute. Det er et firma jeg ville trodd jeg hadde kanskje likt å jobbe i, men jeg får rett og slett dårlig magefølelse av den typen rekrutering de har valgt å bruke. Det får meg til å føle at det er et kaldt selskap med lang vei mellom deg og ledergruppen/HR. Jeg har vært i mange ulike typer prosesser. Fullført Logisk tenkning tester med bra og godkjent resultat. Personlighetstester er også greit og de syns jeg til og med er viktige ihht rollen en skal ta. Har vært gjennom caser, som gikk fint. Caser er vel ok de, men her begynner man å føle seg litt som et nummer på samlebånd. Så er det de som jeg overhode ikke vil jobbe hos kun pga. Prosessen, som vil at du forbereder deg meg allslags uvesentlig informasjon og det blir en test på hvor mye du har hatt tid til og klart å pugge til eksamen. Gjerne kommer alle e poster fra en robot. Og de som vil at du tar opp intervju svar på video. Jeg er veldig ukomfortabel med video av meg selv og det blir ikke gjort. Skjønner at da er da de som har mest lyst på jobbene på en måte som kommer videre. Men jeg er en erfaren og god kandidat og vil møte mennesker i intervju situasjon,og vil at min erfaring og referanser taler litt for seg selv teller for noe. Kanskje jeg er sær, men nå har jeg droppet søknaden min til to selskap kun på grunn av deres rekruterings måte, som jeg ikke syntes gir intrykk av at selskapet er et godt sted å jobbe. Mulig jeg også er gammeldags , syns bare ingenting om slike prosesser. Tror heller ikke de nødvendigvis bringer fram de gode kandidater. Anonymkode: fdd80...433 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #2 Skrevet 27. mars Hvorfor søker du på så forferdelig mange jobber? Anonymkode: 65efc...2cc
AnonymBruker Skrevet 27. mars #3 Skrevet 27. mars Jeg har droppet jobber som kaller inn til gruppeintervju, og jobber som ber meg bruke tid på å løse større oppgaver før vi i det hele tatt har truffet hverandre. Helt greit det tenker jeg, det er ikke bare jeg som skal passe jobben, den skal også passe meg. Anonymkode: 136d0...d01 4 1 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars #4 Skrevet 27. mars Skjønner hva du mener. Når jeg var 18 søkte jeg på en Kiwi jobb via Finn. Da måtte jeg ta personlighetstest og egnethets test og full pakke. Det var siste gang jeg søkte på en butikk jobb. Fikk heldigvis en mye bedre jobb senere med nært forhold til sjefen og kollegaer. Anonymkode: bcfc2...eb2 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #5 Skrevet 27. mars Enig med deg. Noen steder er rekrutteringsprosessen helt syk. Jeg tror de stedene som bruker sånne metoder, har en ledelse som ikke er bra. Anonymkode: 9d344...8fb 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #6 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har droppet jobber som kaller inn til gruppeintervju, og jobber som ber meg bruke tid på å løse større oppgaver før vi i det hele tatt har truffet hverandre. Helt greit det tenker jeg, det er ikke bare jeg som skal passe jobben, den skal også passe meg. Anonymkode: 136d0...d01 Jeg og, deres tap 😊 Anonymkode: 9d344...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #7 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner hva du mener. Når jeg var 18 søkte jeg på en Kiwi jobb via Finn. Da måtte jeg ta personlighetstest og egnethets test og full pakke. Det var siste gang jeg søkte på en butikk jobb. Fikk heldigvis en mye bedre jobb senere med nært forhold til sjefen og kollegaer. Anonymkode: bcfc2...eb2 Usj, det er en uting! Ville aldri søkt! Anonymkode: 9d344...8fb
AnonymBruker Skrevet 27. mars #8 Skrevet 27. mars Ja, jeg dropper gruppeintervjuer og så dropper jeg personlighetstester hvis det ikke er drømmejobben og det har det aldri vært. Case før intervju går også bort. Til andre intervju kan det være greit, spørs helt hva det er for noe. Jeg søker ikke bare en jobb. Søker også en arbeidsgiver og et arbeidsmiljø og arbeidskollegaer som jeg kan leve med 8 timer om dagen. Anonymkode: 8382d...2d4 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars #9 Skrevet 27. mars Håper alle som dropper de stedene også forteller dem årsaken, helt tullete praksis det der, det er skapt så papirflyttere/selgere typ «head of ….» skal ha noe å gjøre. Ubrukelige yrker, hadde vært bedre om de fikk seg en klipp og ordentlig jobb.. Selskapet hadde spart så mye penger på å utrydde de stillingene.. Anonymkode: 887f0...cc0 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars #10 Skrevet 27. mars En gang trakk jeg meg fra et intervju fordi de krevde at jeg skulle forberede en 25-minutters presentasjon om «hva jeg hadde å tilby arbeidsgiver» til førstegangsintervjuet. Da jeg informerte om at jeg trakk søknaden min fikk jeg et litt surt svar i retur. Anonymkode: 21952...281 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #11 Skrevet 27. mars Skjønner hva du mener. Søkt haugevis av jobber og ekstremt mange av dem har ett eller annet man må gjennom. Jeg har unngått å søke et par steder som hadde en uendelig liste med intervjuer og tester man skulle igjennom... Og det var ikke sånn at man skulle bli direktør eller noe heller. Anonymkode: 663da...2c1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #12 Skrevet 27. mars Det er en hel industri bak disse tullete testene som ofte blir solgt inn i bedriften av bedriftens eget HR-personell. Jeg tenker at om HR-personellet sammen med leder ikke evner å rekruttere uten disse testene, hva er da poenget med HR-personellet? Anonymkode: 2b55a...933 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #13 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er en hel industri bak disse tullete testene som ofte blir solgt inn i bedriften av bedriftens eget HR-personell. Jeg tenker at om HR-personellet sammen med leder ikke evner å rekruttere uten disse testene, hva er da poenget med HR-personellet? Anonymkode: 2b55a...933 Det er jo å plage de innsatte. Stor andel fæle mennesker innen HR. Anonymkode: fc7e8...d07 1
SPOCA Skrevet 27. mars #14 Skrevet 27. mars (endret) Ja, det er mange tullete prosesser der ute. For noen år siden måtte jeg gjennom 4 intervjuer. Det gjorde at jeg fikk avsmak. Det er å kaste vekk folks tid. De tror virkelig at de er noe, og jeg får et inntrykk av at de er høye på seg selv. Det verste var dog i fjor. Jeg søkte på ulike lærerstillinger i Oslo. Og på en skole inviterte de meg til intervju, hvilket jeg takket ja til. Da jeg ankom skolen og skulle inn i intervjuet, viste det seg at de holdt gruppeintervju - uten å gi beskjed på forhånd. Det synes jeg er helt hårreisende. Jeg gjennomførte intervjuet, men takket nei til andregangsintervju. Jeg fortalte dem at man ikke behandler voksne mennesker på en slik måte, og at det hele ble en svært kunstig prosess. Det var snakk om erfarne lærere som hadde jobbet en mannsalder. Jeg syntes så synd på hun ene som åpenbart ble mer overrumplet enn meg. Hun ble fryktelig nervøs og fikk ikke fram noe som helst. Jeg er allikevel sikker på at hun var en god lærer (utfra det jeg kunne høre etter at jeg snakket med henne etterpå). Heldigvis fikk jeg jobb på en annen skole som ikke drev med slikt tull: de ansatte meg etter kun ett intervju, og ingen gruppeintervjuer. Har forresten også vært på intervju på skole som først hadde gruppeintervju, og deretter hadde de andregangsintervju som var "prøvetime", hvor man skulle bli vurdert av en panel en time. Det også takket jeg nei til. Man får ikke vist hvor god man er som lærer gjennom én time, og i hvert fall ikke når man ikke kjenner elevene i det hele tatt. Jeg fikk mistanke om at de faktisk brukte disse prøvetimene som erstatning for manglende vikarer. Ble nei fra meg. Endret 27. mars av SPOCA 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars #15 Skrevet 27. mars Personlighetstester er helt tullete. Spesielt til Ingeniør yrker som er det jeg jobber i. Til selger yrker kan de kanskje ha noe for seg. Det er vel bare noen rekrutteringsselskaper som selger inn dette tullet til forskjellige firmaer for å tjene noe ekstra penger. Kunnskaps tester på andregangsintervju er helt greit. Gruppeintervju eller tester før første intervju har jeg aldri vært borti, men det høres jo helt tullete ut det også. Anonymkode: 0c61b...622 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #16 Skrevet 27. mars Jeg elsker slike tester. Jeg scorer alltid kjempehøyt, og får masse skryt. Det å ha et uformet intervju med masse snakking er jeg skikkelig dårlig på. Anonymkode: 16271...681
AnonymBruker Skrevet 28. mars #17 Skrevet 28. mars Jeg liker ikke å søke jobb på stedet som ikke bruker webcruiter/databaser, ikke har "enkel søknad" hos finn ol, men sitt eget system der man må mate manuelt inn all informasjon som ellers man har liggende inne i databaser eller på en cv. Det tar gjerne flere timer å registrere seg i deres database, for 1 jobb, i tillegg til søknaden. Det verste er at de kommunene som gjør dette (for det er nesten bare kommuner), alle bruker samme oppsettet som de tydeligvis har kjøpt tilgang til hos kommune-Nille. Men ingenting kan overføres mellom dem, eller importeres. Da tenker jeg at den kommunen/jobben er umoderne og tungrodd. Jeg bare unngår å søke. Heldigvis har min kommune forlengst gått over til webcruiter. Anonymkode: 294e8...df6 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #18 Skrevet 28. mars Jeg dropper steder som synes de kan forvente timesvis med ubetalt insats i intervjuprosessen. Caser, gruppearbeid og diverse innleveringer er fullstendig uaktuelt å drive med. Jeg gidder ikke kaste bort min tid og forventer at arbeidsstedet jeg jobber for har mer vett i rekrutteringsprosessen enn å tro at det er der de tjener penger på nyansettelser. Stort sett feiler de med forventningsavklaring på toppen av alt så det er meningsløst for alle involverte. Anonymkode: 417cb...565 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #19 Skrevet 28. mars SPOCA skrev (7 timer siden): Ja, det er mange tullete prosesser der ute. For noen år siden måtte jeg gjennom 4 intervjuer. Det gjorde at jeg fikk avsmak. Det er å kaste vekk folks tid. De tror virkelig at de er noe, og jeg får et inntrykk av at de er høye på seg selv. Det verste var dog i fjor. Jeg søkte på ulike lærerstillinger i Oslo. Og på en skole inviterte de meg til intervju, hvilket jeg takket ja til. Da jeg ankom skolen og skulle inn i intervjuet, viste det seg at de holdt gruppeintervju - uten å gi beskjed på forhånd. Det synes jeg er helt hårreisende. Jeg gjennomførte intervjuet, men takket nei til andregangsintervju. Jeg fortalte dem at man ikke behandler voksne mennesker på en slik måte, og at det hele ble en svært kunstig prosess. Det var snakk om erfarne lærere som hadde jobbet en mannsalder. Jeg syntes så synd på hun ene som åpenbart ble mer overrumplet enn meg. Hun ble fryktelig nervøs og fikk ikke fram noe som helst. Jeg er allikevel sikker på at hun var en god lærer (utfra det jeg kunne høre etter at jeg snakket med henne etterpå). Heldigvis fikk jeg jobb på en annen skole som ikke drev med slikt tull: de ansatte meg etter kun ett intervju, og ingen gruppeintervjuer. Har forresten også vært på intervju på skole som først hadde gruppeintervju, og deretter hadde de andregangsintervju som var "prøvetime", hvor man skulle bli vurdert av en panel en time. Det også takket jeg nei til. Man får ikke vist hvor god man er som lærer gjennom én time, og i hvert fall ikke når man ikke kjenner elevene i det hele tatt. Jeg fikk mistanke om at de faktisk brukte disse prøvetimene som erstatning for manglende vikarer. Ble nei fra meg. Høres ut som om vi har søkt jobb på de samme stedene. Det ene stedet med gruppeintervju hadde jeg allerede jobbet som vikar og trivdes veldig godt, så jeg tenkte mitt og gjennomførte gruppeintervju med Lego-bygging og det hele. Sånn «prøveundervisning» har jeg også takket hardt nei til. Jeg fikk beskjed om å lage et undervisningsopplegg som varte ca en time, for elever mellom 5. og 7. trinn og jeg kunne velge tema selv innenfor de (veldig ulike) fagene jeg har. Det er fullstendig latterlig. Anonymkode: 5ccd5...c9c
AnonymBruker Skrevet 3. april #20 Skrevet 3. april Lurer på om arbeidsgivere forstår at de skremmer bort søkere med slikt. Anonymkode: fdd80...433
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå