Gå til innhold

Oppdrag rydding - hvordan få bedre plass på badet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra en familie av minihoardere. Mamma er av typen som tar vare på alt i tilfelle hun får bruk for det og er i tillegg av typen som kjøper mye nytt. Det har også alltid vært litt smårotete hjemme og det var noe jeg tok med meg når jeg flyttet hjemmefra som jeg jobber med å avvenne meg med. Har alltid hatt for vane å sette fra meg ting og ikke rydde med én gang. Når jeg i tillegg har litt for mange ting føles det veldig vanskelig å få ordentlig orden. Nå har jeg lyst til å ta grep og både kvitte meg med det jeg ikke trenger og å få mer orden. Med to små barn i en 75 kvm leilighet blir det fort kaos og jeg er ei av (mitt eget) rot og av å ikke finne det jeg trenger. Det som er vanskelig med å ha litt hamstermentalitet er at det ikke er så lett å se hva man faktisk hamstrer og hva som er naturlig å ha.

Jeg skal begynne med badet, men skjønner faktisk ikke hvordan folk klarer å ha lite ting på badet. Jeg vet om folk som bare har noen får skuffer på badet. Får folk seriøst plass til at de trenger der? Vi har et relativt lite bad (kommer an på øyet som ser), men har en del lagringsplass. Har en servant med fire skuffer, et høyskap og et lavere skap, samt noen små hyller. Så jeg trenger tips fra dere på hva jeg kan gjøre for å få bedre plass. Skjønner at noen selvsagt har disse tingene liggende andre steder, men nå bor vi i en leilighet så har ikke noe bedre plass i andre rom.

I skuffene under vasken har vi:

håndduker, førstehjelpsutstyr, sminke (jeg har ikke så veldig mye sminke), hverdagstingene vi trenger (håndkrem, ansiktskrem, sminkefjerner, saks, barbermaskin (mannen min), utstyr til tannbørste og litt diverse. Har også toalettmapper og litt reiseutstyr (tomme beholdere for å fylle på shampoo og lignende). 

I det lave skapet under stellebordet har vi:

vaskemiddel, jif og diverse vaskeutstyr, doruller, bind +++.

I de små hyllene har vi:

klærne til babyen, bleier og stelleutstyr.

I høyskapet har vi:

skittentøyskurv (har ikke noen bedre plass å ha denne og vi trenger å ha den på badet), en hylle til klær (pleier å legge dagens klær der og også klær som er brukt, men ikke skitne), en hylle med utstyr til hår (tørrshampoo, hårspray, hårføner, krølltang og shampoo/balsam hvis jeg har stående noe ekstra som ikke er i dusjen), så har jeg én hylle til litt diverse ting som ikke passer inn i noen av kategoriene. Oppå høyskapet står i tillegg strykejern og steamer. 

Så, er det noen som ved første øyekast ser noe som åpenbart er unødvendig? Eller som har tips til hvordan de tok en skikkelig opprydding på badet?

Anonymkode: d7780...726

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toalettmappe som brukes til reise og førstehjelpsutstyr kan flyttes. Det som ikke brukes i det daglige kan setter et annet sted. F.eks i klesskapet. Bruker mannen din barbermaskin ofte? Om ikke kan den også være i klesskapet hans. 

Klær trenger vell heller ikke lagres på badet? Det kan du ta med når dere går på badet for å stelle babyen. Eventuelt bare lagre bodyer og f.eks pysj. 

Tenk på hva som bruker daglig og hva som bare brukes en sjeldent gang. Alt som ikke er ofte i bruk kan lagres andre steder. 

Iforhold til å sortere ut ting som lagres unødvendig er det lurt med en venteeske. Sett en eske i f.eks ganger eller et annet stede den kan stå noen uker. Og legg småting oppi der som du er usikker på om du trenger men ikke er klar til å kaste/gi bort. Etter en månede eller to, se gjennom eska. Kanskje finner du igjen ting som du tenker er praktiske å ha. Men har du ikke savnet tingene kan du vurdere å kaste de/gi de bort. Eventuelt om du har en utebod, flytt eska ut dit og la den stå noen måneder til. Om du enda ikke har savnet noe i eska må du innse at tingene i den er unødvendig å spare på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo i utgangspunktet ut som om dere har et system i alle fall, så helt kaos er det jo ikke. :) Spørsmålet er kanskje også hvor mye dere har av hver kategori, og om det kan kuttes noe der. Hvor mange typer vaskemiddel har dere, og hva er det som faktisk blir brukt? Har dere ekstralager av hudkremer, såper osv, eller venter dere med å kjøpe til det er så å si tomt? Kaster dere fjorårets solkrem når sesongen er over, eller blir den stående og ta plass? Kan reisetoalettsaker få plass i et klesskap eller en bod? Kan halvbrukte klær få plass på soverommet, og klær til i morgen ligge på en krakk i gangen? Hvor mange håndklær trenger dere egentlig å ha, går det an å kvitte seg med noen og heller passe på å vaske ofte nok?

Anonymkode: 357fa...5cd

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville fjernet toalettmapper og reiseutstyr som ikke brukes ofte, i tillegg til vaskemidler og vaskeutstyr. Kan du ha vasketingene på kjøkkenet eller i en bod? Ev. vaskerom?

Og har du kun det du trenger av de sminke, hud-/hår-/kroppspleieproduktene du nevner, eller har du mange av hver ting? 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo prøve å fjerne 'kjekt å ha, men brukes ikke.

Også flytte vekk vaskemiddel og ting som ikke brukes. 

Anonymkode: 0fa85...100

Skrevet

Har dere mange halvfulle tuber og flasker av div ting? Prøv å bruk opp alt. Kast det som er gammelt, sorter hardt i kjekt å ha kategorien.  Når det kommer til vaskemidler, anbefaler jeg å få det i høyden eller avstengt rom, så barnet ikke når det. 

AnonymBruker
Skrevet

Handklær; i linskap.

Førstehjelpsutstyr og medisiner; i låsbart skap på vaskerom

Sminke; sminkebord i garderobe. Bonus; bruker ikke badet 15 min ekstra hver morgen. 

Reiseutstyr og toalettmapper; vaskerom

Vaskemidler; vaskerom (og før vi hadde vaskerom; under benk på bad) 

Doruller, ekstra pakker med hygieneprodukter, ekstra tannkrem såper og slik; bod. 

Hiver skittentøy i badekaret, så tar jeg det bare til vaskerommet 1-2 ganger om dagen. 

(forstår jo at ikke alle har alle rom, men er bare for å illustrere at det beste er å ikke bruke badet som lagringssted for ting som ikke blir brukt hver dag) 

Anonymkode: e657d...16f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt som du ikke har brukt de siste 5 dagene trenger som regel ikke ha fast plass på badet. Da vil du også merke om du savner å ha de tingene på badet - mest sannsynlig glemmer du de litt. 

Anonymkode: dad7f...010

AnonymBruker
Skrevet

Det første er jo å bruke opp det du har. Kjøp shampoo når den siste flasken du har er halvtom. Og ikke før. Liker du den ikke? Ok. Bruk den opp likevel. Har du to produkter som gjør nesten det samme? Bruk opp den ene, og så kjøper du bare ett produkt. Du behøver ikke 10 ulike såper - et par holder. Kjøp noe som kan brukes på babyhud, og så bruker hele slekta det produktet.

Det andre er å ha færre ting. Vasker du ukentlig? Ha så mange håndduker, kluter, babybleier etc dere bruker på en normal uke. Blir dere syke eller noe skjer og dere forbruker voldsomt? Ok, da vasker dere bare oftere. Sjansen for at to voksne begge skulle bli så syke at de ikke evner ta unna klesvask er ikke-eksisterende.

Det tredje er å bytte ut engangs med flerbruk. Bruker dere våtservietter? Kjøp en pakke kluter. Varer evig, tar mye mindre plass. Bind? Bytt til mens undertøy. Bleier? Kjøp inn tøy. Engangs påstås være «enkelt» i reklamer, men i virkeligheten er det et evig mas med handling, lagring og så kast. Flerbruks varer i årevis. Tenk på overgangen til led-pærer. Før byttet vi pærer flere ganger i året, nå husker vi knapt hvordan vi gjør det. Flerbruks er enkelt, lettvint og plassbesparende. 

Jeg ser null grunn til å ta noe ut av badet. Har man så mye bade-greier at det ikke får plass på badet er å kvitte seg med ting løsningen, ikke å lagre eksternt. 

Anonymkode: 829b9...168

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Skal se nøyere og svare i morgen.

Bare én kommentar, ser noen nevner vaskerom og lignende. Vi har ikke vaskerom og har ikke bedre plass på de andre rommene (i hvert fall ikke før vi får ryddet opp der også 😅), så det er ikke enkelt. Vi har vaskemaskin på badet så gir mening å ha vaskemiddel der. Babyklær på badet er nesten et must, det er klesskift flere ganger per dag og vi har ikke noe bedre plass på soverommene 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har ikke vaskerom og har ikke bedre plass på de andre rommene (i hvert fall ikke før vi får ryddet opp der også 😅)

Det her tenker jeg er et viktig poeng, det hjelper ikke å rydde ut ting fra badet uten å ha et fornuftig sted å ha det. 

Vi har mange av samme tingene som dere på badet og så lenge de har faste plasser i skap, syns ikke jeg det gjør noe at det er der. Boden var et ca halvparten så stor som badet vårt, si doruller har jeg heller i et skap på badet enn i boden. Det samme med vaskerommet (som jeg faktisk har), det er fullt med vaskemaskin, tørketrommel, vask og varmtvannsbereder og så har jeg i tillegg klart å lure inn skittentøy. 

Mye lurere å bli kvitt ting. Som flere skriver, bruk opp halve tuber med ting og ikke kjøp nye før du har brukt opp alle halve. Kast (eller gi bort) det du skjønner du aldri kommer til å bruke. 

Etter at du har kvittet deg med det du ikke trenger, ha faste plasser til ting og legg det alltid tilbake dit!

Og enda viktigere, sørg for at mann og barn også er med på å legge ting tilbake å plass!

Anonymkode: caddd...b6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg kommer fra en familie av minihoardere. Mamma er av typen som tar vare på alt i tilfelle hun får bruk for det og er i tillegg av typen som kjøper mye nytt. Det har også alltid vært litt smårotete hjemme og det var noe jeg tok med meg når jeg flyttet hjemmefra som jeg jobber med å avvenne meg med. Har alltid hatt for vane å sette fra meg ting og ikke rydde med én gang. Når jeg i tillegg har litt for mange ting føles det veldig vanskelig å få ordentlig orden. Nå har jeg lyst til å ta grep og både kvitte meg med det jeg ikke trenger og å få mer orden. Med to små barn i en 75 kvm leilighet blir det fort kaos og jeg er ei av (mitt eget) rot og av å ikke finne det jeg trenger. Det som er vanskelig med å ha litt hamstermentalitet er at det ikke er så lett å se hva man faktisk hamstrer og hva som er naturlig å ha.

Jeg skal begynne med badet, men skjønner faktisk ikke hvordan folk klarer å ha lite ting på badet. Jeg vet om folk som bare har noen får skuffer på badet. Får folk seriøst plass til at de trenger der? Vi har et relativt lite bad (kommer an på øyet som ser), men har en del lagringsplass. Har en servant med fire skuffer, et høyskap og et lavere skap, samt noen små hyller. Så jeg trenger tips fra dere på hva jeg kan gjøre for å få bedre plass. Skjønner at noen selvsagt har disse tingene liggende andre steder, men nå bor vi i en leilighet så har ikke noe bedre plass i andre rom.

I skuffene under vasken har vi:

håndduker, førstehjelpsutstyr, sminke (jeg har ikke så veldig mye sminke), hverdagstingene vi trenger (håndkrem, ansiktskrem, sminkefjerner, saks, barbermaskin (mannen min), utstyr til tannbørste og litt diverse. Har også toalettmapper og litt reiseutstyr (tomme beholdere for å fylle på shampoo og lignende). 

I det lave skapet under stellebordet har vi:

vaskemiddel, jif og diverse vaskeutstyr, doruller, bind +++.

Vaskemidler har jeg på vaskerommet og i kjøkkenbenken, doruller i en kurv som står framme. 

I de små hyllene har vi:

klærne til babyen, bleier og stelleutstyr.

I høyskapet har vi:

skittentøyskurv (har ikke noen bedre plass å ha denne og vi trenger å ha den på badet), en hylle til klær (pleier å legge dagens klær der og også klær som er brukt, men ikke skitne), en hylle med utstyr til hår (tørrshampoo, hårspray, hårføner, krølltang og shampoo/balsam hvis jeg har stående noe ekstra som ikke er i dusjen), så har jeg én hylle til litt diverse ting som ikke passer inn i noen av kategoriene. Oppå høyskapet står i tillegg strykejern og steamer. 

Skittentøyskurv står framme i et hjørne og strykejern på vaskerommet. 

Så, er det noen som ved første øyekast ser noe som åpenbart er unødvendig? Eller som har tips til hvordan de tok en skikkelig opprydding på badet?

Alt trenger ikke være på badet for da må det bli fullt. 

Anonymkode: c578a...407

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tusen takk for alle svar. Skal se nøyere og svare i morgen.

Bare én kommentar, ser noen nevner vaskerom og lignende. Vi har ikke vaskerom og har ikke bedre plass på de andre rommene (i hvert fall ikke før vi får ryddet opp der også 😅), så det er ikke enkelt. Vi har vaskemaskin på badet så gir mening å ha vaskemiddel der. Babyklær på badet er nesten et must, det er klesskift flere ganger per dag og vi har ikke noe bedre plass på soverommene 

Jeg tror manges poeng er

1) man trenger ikke å ha alle ting som naturlig tilhører et rom, i det rommet

2) jo sjeldnere man bruker ting, jo lengre unna kan lagringen være (selv vi har et skift i skuff på bad, da det er lett å glemme)

3) er det fullt overalt må du virkelig ta en rens-og-kast runde. Jeg bodde mindre før. Nedskalerte til to sett sengetøy og to sett handklær. Og vipps var 3 hyller i linskap ledig til påfyll av dopapir, vaskemidler, med mer. 

Skrevet

Det nytter ikke å flytte ting til andre steder om man bor trangt, det blir ikke mer oversiktlig av den grunn. Ting bør i hovedsak lagres nært der de skal brukes for å effektivisere. 

Begynn med en og en plass. Ta ut alle tingene, og sorter dem i kategorier. F.eks. all hudpleie, all sminke, alle barneklær, all rengjøring osv. Gjør kategoriene små nok. 

Gå gjennom en og en kategori. Om du vil være effektiv kan du bruke sånne regler som folk som har so-me kontoer med denne typen ting bruker: 3-sekunders vurdering for hver ting. Ja/nei/klarer ikke å bestemme. Alt som tar mer enn 3 sekunder er automatisk ja.

Det finnes mye greit innhold om denne typen rydding, det viktigste er å finne noe som passer egen kapasitet og lynne. 

AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (58 minutter siden):

Det nytter ikke å flytte ting til andre steder om man bor trangt, det blir ikke mer oversiktlig av den grunn. Ting bør i hovedsak lagres nært der de skal brukes for å effektivisere. 

Begynn med en og en plass. Ta ut alle tingene, og sorter dem i kategorier. F.eks. all hudpleie, all sminke, alle barneklær, all rengjøring osv. Gjør kategoriene små nok. 

Gå gjennom en og en kategori. Om du vil være effektiv kan du bruke sånne regler som folk som har so-me kontoer med denne typen ting bruker: 3-sekunders vurdering for hver ting. Ja/nei/klarer ikke å bestemme. Alt som tar mer enn 3 sekunder er automatisk ja.

Det finnes mye greit innhold om denne typen rydding, det viktigste er å finne noe som passer egen kapasitet og lynne. 

Med den logikken bør du jo også oppbevare julepynten i stua... 

Når medisinskrinet er i bruk fire ganger i året, så er det bedre utnyttelse av plass å oppbevare det i skap på vaskerom, enn på bad. 

Når du kun bruker et sett handklær om gangen, så er det bedre utnyttelse av plass å oppbevare det i lintøyskap, enn på bad. 

Jeg har også alltid kjøpt ekstra av tannkrem, dopapir og slikt, for å spare tid og penger. Selvfølgelig bruker jeg heller plass i bod enn på bad til slikt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med den logikken bør du jo også oppbevare julepynten i stua... 

Når medisinskrinet er i bruk fire ganger i året, så er det bedre utnyttelse av plass å oppbevare det i skap på vaskerom, enn på bad. 

Når du kun bruker et sett handklær om gangen, så er det bedre utnyttelse av plass å oppbevare det i lintøyskap, enn på bad. 

Jeg har også alltid kjøpt ekstra av tannkrem, dopapir og slikt, for å spare tid og penger. Selvfølgelig bruker jeg heller plass i bod enn på bad til slikt. 

Ja, hvis du har vaskerom, lintøyskap og bod ja. Hvilket veldig mange ikke har. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (1 minutt siden):

Ja, hvis du har vaskerom, lintøyskap og bod ja. Hvilket veldig mange ikke har. 

Og jeg har flere ganger i tråden skrevet at jeg gjorde det likt da jeg bodde trangt..  Og da var det enda viktigere å utnytte plassen riktig, på tvers av rom. 

Medisiner og ekstra utstyr til bad, som var sjeldent i bruk fikk en hylle på kjøkkenet. I gangen var det plass til å sette inn en god kommode, et utmerket sted for ekstra handklær. Samt noe dekktøy til kjøkken som var sjeldent i bruk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...