Sportydame Skrevet 27. mars #1 Skrevet 27. mars De er "skuffet" over at det ikke ble noen rentenedgang og må innrede leiligheten i Oslo så de kan fortsette å bo der... De har penger avsatt i et Reisefond - så de kan dra på dyre ferieturer og de velger å prioritere dyre hobbbyer som slalom, alpint og HYTTA........ Kjenner at jeg ikke synes spesielt synd på dem....... 😉 Renten holdes uendret: Lånet har økt med 10.000 – E24 9 1 11
Illuminatum Skrevet 27. mars #2 Skrevet 27. mars Sportydame skrev (26 minutter siden): De er "skuffet" over at det ikke ble noen rentenedgang og må innrede leiligheten i Oslo så de kan fortsette å bo der... De har penger avsatt i et Reisefond - så de kan dra på dyre ferieturer og de velger å prioritere dyre hobbbyer som slalom, alpint og HYTTA........ Kjenner at jeg ikke synes spesielt synd på dem....... 😉 Renten holdes uendret: Lånet har økt med 10.000 – E24 Forstår jo godt at de gjerne ville hatt en større bolig med to ungdommer. Kjellerstue eller loftsstue er helt essiensielt. Reisefondet var arv. 10 2
RedFox81 Skrevet 27. mars #3 Skrevet 27. mars Nei disse var jo en normal og oppegående familie, de syter heller ikke. De sier som det er, de har råd både til å reise og å drive med en dyr hobby - slalåm, men så om lånerenter var lavere, ville de kjøpt en større bolig. De kan antagelig også nå kjøpe en større bolig om de bare selger sin leilighet på Årvoll og flytter mindre sentralt, men de ønsker åpenbart ikke det. Absolutt ingenting mot disse folk, oppegående og reelle. Men som det ble nevnt i en annen tråd her på kvinneguiden, når NRK i sine artikler gang på gang sliter med å finne folk som faktisk sliter, når de skal illustrere at folk sliter med høye renter, så sier jo det sitt. 21 3
AprilLudgate Skrevet 27. mars #4 Skrevet 27. mars Ingenting i artikkelen er fremstilt som klaging. Nå kjenner jeg til disse sånn perifert privat, og hensikten med artikkelen er nok et intervju med helt vanlige middelklassefamilier. Før ville to voksne i full jobb med deres utdannelser i Oslo nok vært en ordinær enebolig, kanskje ei hytte, bil(er) og reiser. I dag bruker man pengene mer møysommelig, og hun sier jo at deres middelklassebudsjett i Oslo ikke rommer ting som reiser. Så det velger de bruke arv på. Hytta eier de neppe selv kjøpt fra egen inntekt. Dette er ikke en «stakkars oss» reportasje. Vi har nok omtrent samme inntekt som dem, og betalte muligens like mye for vår mer sentrale og noe mindre leilighet. Vi er i ca samme situasjon - budsjett må planlegges nøye. Og vi lider ingen nød, men dette har aldri vært vanlig for TO voksne med det banken kalte «gode inntekter». Vi sparer også ehne reisepenger, men drar da slik de beskriver på en kortere tur til europeisk by etc. Vi dropper bil for å få det til, ingen dyre idretter eller hytte og det er ikke «normalt» å måtte gjøre med to gode/greie inntekter. For poenget mitt er jo: hvordan rammer ikke dette de med Ok lønn som er aleneforsørgere, eller, to lavere lønnede? Når VI må følge godt med på pengebruken på nødvendige ting - hvordan går dette da for de med mindre 🤷♀️ Det går jo ikke. Helsesista får meldinger fra folk som bor i voldelige relasjoner hvor ungene vet årsaken - fordi de ikke hr sjans til å klare seg på 1 vanlig inntekt. DET tenker jeg kan være delpoeng med å vise vanlige familieøkonomier også. 19 4
AprilLudgate Skrevet 27. mars #5 Skrevet 27. mars RedFox81 skrev (7 minutter siden): Nei disse var jo en normal og oppegående familie, de syter heller ikke. De sier som det er, de har råd både til å reise og å drive med en dyr hobby - slalåm, men så om lånerenter var lavere, ville de kjøpt en større bolig. De kan antagelig også nå kjøpe en større bolig om de bare selger sin leilighet på Årvoll og flytter mindre sentralt, men de ønsker åpenbart ikke det. Absolutt ingenting mot disse folk, oppegående og reelle. Men som det ble nevnt i en annen tråd her på kvinneguiden, når NRK i sine artikler gang på gang sliter med å finne folk som faktisk sliter, når de skal illustrere at folk sliter med høye renter, så sier jo det sitt. Mange vil jo skjerme ungene. Jeg hadde IKKE stilt i en artikkel om livet i fattigdom. Jeg vokste opp sånn og vet hvordan det er - og hvor mye ustestengelse unger utsettes for som følge av det. 3 5
Caniggia Skrevet 27. mars #6 Skrevet 27. mars Pussig av E24 å illustrere «vanskene» vanlige folk blir rammet av med dette caset. Inntrykket man sitter igjen med er jo at dagens rentenivå er et ikke-problem for folk flest. Men det er kanskje det avisen prøver å si? 2 1
Frisk Frosk Skrevet 27. mars #7 Skrevet 27. mars AprilLudgate skrev (2 minutter siden): Mange vil jo skjerme ungene. Jeg hadde IKKE stilt i en artikkel om livet i fattigdom. Jeg vokste opp sånn og vet hvordan det er - og hvor mye ustestengelse unger utsettes for som følge av det. Nettopp, det er mye tabu og skam - og ikke minst fordommer! - forbundet med å snakke om at man er fattig i Norge. Å da gå ut i media med det når man har barn, det er rett og slett risikosport for ungenes del, da de dessverre risikerer å bli stemplet og utestengt og kanskje mobbet pga. familiens lave inntekt og problemer. Men når media ikke formidler dette godt nok, da gis det dessverre også et inntrykk hos mange at det ikke er så mange som sliter i Norge i dag. 6 2
ElectricScum Skrevet 27. mars #8 Skrevet 27. mars For en tendensiøs vinkling fra TS. Som andre påpeker så fremstår artikkelen kun som en fremstilling av realiteten for en gjennomsnittsfamilie. Ikke en klagesang. Det høres ut som "leilighet i Oslo" er likestilt med unødvendig luksus. 90kvm i Groruddalen og Oslos "verste" østkant må vel være innfor før man skal bli beskyldt for å være kravstor eller bo seg i hjel. 12 6
Hololo Skrevet 27. mars #9 Skrevet 27. mars (endret) Illuminatum skrev (48 minutter siden): Forstår jo godt at de gjerne ville hatt en større bolig med to ungdommer. Kjellerstue eller loftsstue er helt essiensielt. Reisefondet var arv. Men de har hytte og dyre hobbyer. Da kan man ikke klage på dårlig råd, ærlig talt, Regne med de kunne kjøpt en grei bolig om de hadde solgt hytta f.eks. Endret 27. mars av Hololo 5 1 2
Beyond the Scoop Skrevet 27. mars #10 Skrevet 27. mars Det framtstilles som om det er boliglånskostnadene som velter lasset deres. Sitat Line Tveiten og familien har ikke råd til å flytte på grunn av høye boliglånskostnader. Torsdag holdes renten uendret. Men de prioriterer jo Sitat – Dette handler om våre prioriteringer. Vi har en dyr hobby, slalåm og alpint, som vi driver med hele året. Vi har valgt å prioritere hytta, ull og Gore-Tex. 2 2
Taluno Skrevet 27. mars #11 Skrevet 27. mars De sier jo rett ut at de har det godt. Jeg synes det er flott å få litt nyanser på situasjonen. Vi er mange som merker godt at rentene har steget, selv om vi ikke må stå i matkø... Hvis avisene kun skal fokusere på de fattigste, så mister man litt formeningen om hvordan dette påvirker oss andre. Denne familien sier rett ut at de har gjort sine prioriteringer. Noen velger bo trangere for å kunne reise, andre velger droppe reising for å bo bedre. Alle jeg kjenner merker godt rentene, man har måtte gjøre mye prioriteringer, men ingen har måtte hente matposer eller søke ekstra støtte fra nav. 12 1
cattleya Skrevet 27. mars #12 Skrevet 27. mars Hololo skrev (13 minutter siden): Men de har hytte og dyre hobbyer. Da kan man ikke klage på dårlig råd, ærlig talt, Regne med de kunne kjøpt en grei bolig om de hadde solgt hytta f.eks. Men de klager da heller ikke? Jeg leste ingen klaging i den artikkelen. 12 1
Hololo Skrevet 27. mars #13 Skrevet 27. mars cattleya skrev (Akkurat nå): Men de klager da heller ikke? Jeg leste ingen klaging i den artikkelen. Da leser vi den forskjellig. Hele artikklene var jo "sutring" over at de ikke har råd til større bolig. 4 1
Kometen Skrevet 27. mars #14 Skrevet 27. mars De klager jo ikke. De sier selv det handler om prioriteringer. 10
Nettrollet Skrevet 27. mars #15 Skrevet 27. mars ElectricScum skrev (50 minutter siden): For en tendensiøs vinkling fra TS. Som andre påpeker så fremstår artikkelen kun som en fremstilling av realiteten for en gjennomsnittsfamilie. Ikke en klagesang. Det høres ut som "leilighet i Oslo" er likestilt med unødvendig luksus. 90kvm i Groruddalen og Oslos "verste" østkant må vel være innfor før man skal bli beskyldt for å være kravstor eller bo seg i hjel. Årvoll er ikke akkurat "verste østkant", akkurat. Det er en middelklasse-enklave i Groruddalen. Mange forfattere, akademikere og andre med høy kulturell kapital som bor der. Ikke det man forbinder med Groruddalen i det hele tatt. 2 4
ElectricScum Skrevet 27. mars #16 Skrevet 27. mars Nettrollet skrev (1 minutt siden): Årvoll er ikke akkurat "verste østkant", akkurat. Det er en middelklasse-enklave i Groruddalen. Mange forfattere, akademikere og andre med høy kulturell kapital som bor der. Ikke det man forbinder med Groruddalen i det hele tatt. Det var en grunn til at jeg brukte hermetegn. Det finnes dyrere og det finnes billigere områder her i byen. Men vi snakker ikke om Bygdøy, Holmenkollen eller Nordstrand heller, som man kunne få inntrykk av i ordlyden på åpningsinnlegget. 3
cattleya Skrevet 27. mars #17 Skrevet 27. mars Hololo skrev (46 minutter siden): Da leser vi den forskjellig. Hele artikklene var jo "sutring" over at de ikke har råd til større bolig. Nei, de omstiller seg etter den økonomien de har. De ønsket større bolig, men ser at det ikke går. Det er ikke sutring det, de sier jo til og med at de har det fint. 6
Mmmwhatever Skrevet 27. mars #18 Skrevet 27. mars RedFox81 skrev (2 timer siden): Nei disse var jo en normal og oppegående familie, de syter heller ikke. De sier som det er, de har råd både til å reise og å drive med en dyr hobby - slalåm, men så om lånerenter var lavere, ville de kjøpt en større bolig. De kan antagelig også nå kjøpe en større bolig om de bare selger sin leilighet på Årvoll og flytter mindre sentralt, men de ønsker åpenbart ikke det. Absolutt ingenting mot disse folk, oppegående og reelle. Men som det ble nevnt i en annen tråd her på kvinneguiden, når NRK i sine artikler gang på gang sliter med å finne folk som faktisk sliter, når de skal illustrere at folk sliter med høye renter, så sier jo det sitt. Det er vel mer det at dette var det beste e24 klarte å få tak i, liksom? Dere klarte ikke å finne noen som sliter mer? Det blir litt for dumt, men sier kanskje endel om hvilken omgangskrets journalistene har? 5 1
Kvittre Skrevet 27. mars #19 Skrevet 27. mars Sportydame skrev (2 timer siden): De er "skuffet" over at det ikke ble noen rentenedgang og må innrede leiligheten i Oslo så de kan fortsette å bo der... De har penger avsatt i et Reisefond - så de kan dra på dyre ferieturer og de velger å prioritere dyre hobbbyer som slalom, alpint og HYTTA........ Kjenner at jeg ikke synes spesielt synd på dem....... 😉 Renten holdes uendret: Lånet har økt med 10.000 – E24 Virket ikke som om hun syntes så veldig synd på dem heller? hun tar det jo med et smil.. ja, de hadde sett for seg når de kjøpte at de skulle kunne kjøpe noe større når barna ble eldre, men det ser ikke ut til og bli sånn . Hun vurderte og bruke arven på og betale ned på lånet, men det ville ha lite og si for økonomien, så hun satte opp et reisefond isteden. I sommer skal de på dyr ferietur til England (? ) nei, det er ikke veldig synd på dem, men ikke er de spesielt heldige heller og ikke syter de. Av alle rare « nyfattige « artikler er dette den minst sytete jeg har lest. 1
Kvittre Skrevet 27. mars #20 Skrevet 27. mars Mmmwhatever skrev (21 minutter siden): Det er vel mer det at dette var det beste e24 klarte å få tak i, liksom? Dere klarte ikke å finne noen som sliter mer? Det blir litt for dumt, men sier kanskje endel om hvilken omgangskrets journalistene har? Hva var poenget med artikkelen? Og vise hvem som sliter mest, eller og vise hva den høye renta betyr for en normal familie med gode inntekter ? sliter mest, skulle de gått lenger ned i gaten til kommunale bolig blokka og spurt de som bor der om hvordan renta påvirker dem ? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå