Gå til innhold

Omsider har Palestinerne fått nok av Hamaz .......

Sportydame

Anbefalte innlegg

Bigote skrev (På 28.3.2025 den 6.39):

Hvilke stemmer og hva i all verden skulle Hamas tjene på å gjøre dette?

Her tror jeg du klarer langt bedre.. Om det ikke finnes bevis som bygger under påstanden blir vel den per definisjon en konspirasjonsteori.

Ekspander  

Vet ikke om de har begynt å skyte, men de skal visstnok ha skrevet en uttalelse der de sier at demonstrantene fra nå av skal behandles som kollobatører med Israel og forrædere. Vi vet implikasjonen. 

Kilde:

https://www.facebook.com/share/p/18qENr9Le7/?mibextid=wwXIfr

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bigote skrev (På 27.3.2025 den 13.45):

De fleste Palestinere i Gaza er vanlige mennesker med familier og  jobber som fokuserer å tjene til livets opphold i en dårlig økonomi.. Det at disse heller ikke liker å bli buret inne med Hamas, og derfor føler avsky i mot Israel er helt naturlig uten at det gir Israel grunn til å drepe dem når de ikke er tilknyttet terroraktivitet.

Ellers så virker det som enkelte enda ikke har klart å forstå at detbåde er mulig å være i mot Hamas og IDF's elendige håndtering av den sivile situasjonen i Gaza. Etter min mening er det her fornuften ligger...

Ekspander  

Jeg var ikke klar over at de fleste palestinere jobber, jeg trodde de bodde i en enorm flyktningleir og var 100 % avhengige av bistandsmidler utenfra? Men klart, noen dager er det "verdens største flyktningleir", andre dager snakkes det om universiteter og sykehus og "hjem".  Før 7. oktober må man i hvert fall si at det var verdens mest luksuriøse flyktningeleir, og ikke særlig sammenlignbart med f.eks. Al Hol eller Moria.

Ut over det er jeg enig i at det er helt sykt at verden burer sivile palestinerene inne med psykopatene i Hamas men bombene faller, og at hele situasjonen er elendig håndtert av både Israel og FN. Hamas er vel de som har håndtert dette best, metoden deres med å bruke sine egne barn som martyrer har skaffet dem massiv støtte i hele verden og nører opp under jødehatet i hele verden, så de er vel de eneste som oppnår det de ønsker, mens sivile palestinere lider, israelere blir hatet av hele verden og resten av verden får den økonomiske belastningen.

Bacteria skrev (På 28.3.2025 den 8.20):

Vet ikke om de har begynt å skyte, men de skal visstnok ha skrevet en uttalelse der de sier at demonstrantene fra nå av skal behandles som kollobatører med Israel og forrædere. Vi vet implikasjonen. 

Kilde:

Ekspander  

Synes så jævlig synd på de palestinerne som ikke støtter Hamas eller terrorangrepene mot Israel, og som kanskje egentlig bare vil vekk derifra, men er sperret inne i et krigsområde fordi FN og verden synes de bør brukes som menneskelige skjold i en symbolpolitisk kamp mot "etnisk rensing". Utrolig merkelig at ikke det argumentet brukes når folk flykter fra krig i andre steder i verden - Ingen sier at f.eks. ukrainere bør nektes å flykte fra krigsherjede områder i Ukraina for "da vinner Russland og det blir etnisk rensing".

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 28.3.2025 den 8.20):

Kilde:

Ekspander  

Generelt er jeg ikke storfan av Facebook som kilde siden versjonen man får ut i fra å scrolle på den siden avhenger av hvilken profil man oppsøker..

Likevel sjokkerer det meg ikke at Hamas skylder på de som protesterer da Hamas så og si alltid handler i egeninteresse framfor det som er best for folket i Gaza for å beholde makten..Jeg heier på Palestinerne som protesterer, men å gå imot ekstreme militante med maskingevær vil historisk sett ende dårlig for disse.. Det ville vært en tragedie i tragedien om sivile Palestinere  både må lide under direkte angrep fra Israel og Hamas.

velociraptor skrev (På 28.3.2025 den 8.38):

Jeg var ikke klar over at de fleste palestinere jobber, jeg trodde de bodde i en enorm flyktningleir og var 100 % avhengige av bistandsmidler utenfra? Men klart, noen dager er det "verdens største flyktningleir", andre dager snakkes det om universiteter og sykehus og "hjem".  Før 7. oktober må man i hvert fall si at det var verdens mest luksuriøse flyktningeleir, og ikke særlig sammenlignbart med f.eks. Al Hol eller Moria.

Ut over det er jeg enig i at det er helt sykt at verden burer sivile palestinerene inne med psykopatene i Hamas men bombene faller, og at hele situasjonen er elendig håndtert av både Israel og FN. Hamas er vel de som har håndtert dette best, metoden deres med å bruke sine egne barn som martyrer har skaffet dem massiv støtte i hele verden og nører opp under jødehatet i hele verden, så de er vel de eneste som oppnår det de ønsker, mens sivile palestinere lider, israelere blir hatet av hele verden og resten av verden får den økonomiske belastningen.

Ekspander  

Siden du legger dette fram så sarkastisk kan jeg ikke gjøre annet å rapportere innlegget for regelbrudd og si takk til deg.. Alt dette som skrives er mer eller mindre enn karikatur av virkelighetsbildet i Gaza. ( dette er ikke en invitasjon til å spore av debatten så du får bare godta at jeg ikke ønsker noen diskusjon med deg på disse premissene).

Du får tro hva du vil og ellers ha en fin dag.😇

Endret av Bigote
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (På 28.3.2025 den 7.32):

NRK kaller terroristene i Hamas som kjemper i kampene for "bevegelsen menn". Er det noe de kan, så er det å finvaske en terrororganisajon og her få frem Hamas sitt perspektiv som mener det er Israel som står bak demonstrasjonene. 

https://www.nrk.no/urix/hamas-hevder-israel-star-bak-gaza-protester-1.17357920

Ekspander  

Akkurat dette fikk jeg lyst til å sitere, for det er SÅ tydelig at NRK har valgt side i denne krigen. Se bare denne ekstreme formuleringen!!

https://www.nrk.no/nyheter/idf-til-nrk_--vi-angrep-terrormal-1.17347541

Sitat

Israel sier at de angriper det de kaller terrorister.

Ekspander  

Det Israel kaller terrorister?! Jeg har bare ikke ord. Virkelig ingen ord.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexie Grey skrev (På 28.3.2025 den 9.40):

Akkurat dette fikk jeg lyst til å sitere, for det er SÅ tydelig at NRK har valgt side i denne krigen. Se bare denne ekstreme formuleringen!!

https://www.nrk.no/nyheter/idf-til-nrk_--vi-angrep-terrormal-1.17347541

Det Israel kaller terrorister?! Jeg har bare ikke ord. Virkelig ingen ord.

Ekspander  

Ikke jeg heller !!! 😡
"The United States designated Hamas as a terrorist organisation in 1995, as did Canada in November 2002, and the United Kingdom in November 2021.In May 2021, the Organization of American States designated Hamas as a terrorist organisation.[ The European Union so designated Hamas's military wing in 2001 and, under US pressure, designated Hamas in 2003. ...Japan and New Zealand have designated the military wing of Hamas as a terrorist organisation.The organisation is banned in Jordan. In late February 2024, New Zealand re-designated the entire Hamas organisation as a terror entity. In September 2024, Switzerland approved a draft law on to ban the group."
https://en.wikipedia.org/wiki/Hamas#Criticism

jeg merker at Australia er ikke på lista  : Australia has listed Hamas and Hizballah as a terrorist organisations and both are also designated entities subject to counter-terrorism financing sanctions under the Australian sanctions law. It is a criminal offence to fund terrorist organisations, either directly or indirectly.

https://www.dfat.gov.au/crisis-hub/hamas-israel-conflict-and-middle-east-region

Endret av NatNat
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (På 28.3.2025 den 9.11):

Siden du legger dette fram så sarkastisk kan jeg ikke gjøre annet å rapportere innlegget for regelbrudd og si takk til deg.. Alt dette som skrives er mer eller mindre enn karikatur av virkelighetsbildet i Gaza. ( dette er ikke en invitasjon til å spore av debatten så du får bare godta at jeg ikke ønsker noen diskusjon med deg på disse premissene).

Du får tro hva du vil og ellers ha en fin dag.😇

Ekspander  

sarkastisk ?? Men han har rett !!! Vi ser kun en side av Gaza, den som media viser oss. Jeg er sikker at mange folk tenker på Gaza som en fengsel, uten mye mat, hvor folk har prøvd å overleve i årevis.
her fant jeg en artikkel fra Al Jazeera fra 2017, kvoterer : "In recent years, the Gaza Strip has witnessed a great hike in consumer projects, such as shopping centers, hotels, restaurants, beauty salons, and retail stores. Why do investors and businessmen opt for this type of consumer project, and avoid production projects in industry and agriculture?
https://www.memri.org/tv/jazeera-tv-report-on-boom-in-gaza-consumer-enterprises

Vi kan også snakke om CRAZY WATER PARK (som ble stengt av Hamas) https://en.wikipedia.org/wiki/Crazy_Water_Park

og.. dette.. Palestina nummer 45 ut av 200 land i prosent av mennesker som lider av fedme.
https://data.worldobesity.org/rankings/

og sist.. Gaza luxury hotels Trip Advisor
https://www.tripadvisor.com/Hotels-g6697294-zff12-Gaza-Hotels.html

Endret av NatNat
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (På 28.3.2025 den 11.51):

sarkastisk ?? Men han har rett !!! Vi ser kun en side av Gaza, den som media viser oss. Jeg er sikker at mange folk tenker på Gaza som en fengsel, uten mye mat, hvor folk har prøvd å overleve i årevis.
her fant jeg en artikkel fra Al Jazeera fra 2017, kvoterer : "In recent years, the Gaza Strip has witnessed a great hike in consumer projects, such as shopping centers, hotels, restaurants, beauty salons, and retail stores. Why do investors and businessmen opt for this type of consumer project, and avoid production projects in industry and agriculture?
https://www.memri.org/tv/jazeera-tv-report-on-boom-in-gaza-consumer-enterprises

Vi kan også snakke om CRAZY WATER PARK (som ble stengt av Hamas) https://en.wikipedia.org/wiki/Crazy_Water_Park

og.. dette.. Palestina nummer 45 ut av 200 land i prosent av mennesker som lider av fedme.
https://data.worldobesity.org/rankings/

og sist.. Gaza luxury hotels Trip Advisor
https://www.tripadvisor.com/Hotels-g6697294-zff12-Gaza-Hotels.html

Ekspander  

Nå har jeg både reist og bodd i utviklingsland ansett som fattigere en Gaza.  Disse har både vannparker, fem stjernes hoteller og noen fine kjøpesentere. Til og med strøk med fine hus der den rikere delen av befolkningen og turister oppholder seg. Pluss en voksende økonomi, og det eksisterer også overvektige personer i de fattigere nabolagene.

Og legge premissene på fattigdom ved å gå på Tripadvisor er en TOTAL missrepresentasjon, og utrolig respektløs for den vanlige personen som lever i disse landene. Jeg blir kvalm av tanken på ignoransen som eksisterer i forhold til å feie fattigdom og lidelse under teppe på denne måten

Gaza er nedbombet, og folket er sent på flukt og selv ikke flyktningsleirene er trygge. Når du ikke har hjemmet ditt og når personene som drev nærbutikkene og markedene flykter med deg. Hvor skal du få mat? Tror du teltleirene har en brusdispenser for tørste palestinere bare fordi Gaza har en vannpark?

Endret av Bigote
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (På 28.3.2025 den 17.35):

Nå har jeg både reist og bodd i utviklingsland ansett som fattigere en Gaza.  Disse har både vannparker, fem stjernes hoteller og noen fine kjøpesentere. Til og med strøk med fine hus der den rikere delen av befolkningen og turister oppholder seg. Pluss en voksende økonomi, og det eksisterer også overvektige personer i de fattigere nabolagene.

Og legge premissene på fattigdom ved å gå på Tripadvisor er en TOTAL missrepresentasjon, og utrolig respektløs for den vanlige personen som lever i disse landene. Jeg blir kvalm av tanken på ignoransen som eksisterer i forhold til å feie fattigdom og lidelse under teppe på denne måten

Gaza er nedbombet, og folket er sent på flukt og selv ikke flyktningsleirene er trygge. Når du ikke har hjemmet ditt og når personene som drev nærbutikkene og markedene flykter med deg. Hvor skal du få mat? Tror du teltleirene har en brusdispenser for tørste palestinere bare fordi Gaza har en vannpark?

Ekspander  

poenget er ikke å forestille alle i Gaza som "well off", bare å vise at det finnes også slike ting, inkludert luksus hotell, ja og dette fordi det er noe man hører eller ser ALDRI på nyheter. Man har alltid fått presentert et bilde av Gaza som mennesker som lever i et helvete, t.o.m på fredstid. Det er bare ikke sant. Det er ikke en "flyktingleir", det er en by. Ok, var. Velociraptor snakket ikke nødvendigvis om Gaza som det er nå men som Gaza som vi har hørt om så lenge jeg kan huske.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 28.3.2025 den 17.55):

poenget er ikke å forestille alle i Gaza som "well off", bare å vise at det finnes også slike ting, inkludert luksus hotell, ja og dette fordi det er noe man hører eller ser ALDRI på nyheter. Man har alltid fått presentert et bilde av Gaza som mennesker som lever i et helvete, t.o.m på fredstid. Det er bare ikke sant. Det er ikke en "flyktingleir", det er en by. Ok, var. Velociraptor snakket ikke nødvendigvis om Gaza som det er nå men som Gaza som vi har hørt om så lenge jeg kan huske.

Ekspander  

Takk, ja jeg snakket selvsagt om Gaza før 7. oktober massakren.

Mange snakker om at hele Gaza er en flyktningleir, da er det relevant at der er vannparker, universiteter og luksushoteller, for det tror jeg ikke det er i andre flyktningleirer. Jeg synes også påstanden om at «hele Gaza er en flyktningleir» er relevant når det samtidig snakkes om å «fordrives fra sine hjem» - blir flyktningene i Moria eller Al Hol fordrevet fra sine hjem når de flyttes derfra til et land de skal bosettes i?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 28.3.2025 den 18.02):

Takk, ja jeg snakket selvsagt om Gaza før 7. oktober massakren.

Mange snakker om at hele Gaza er en flyktningleir, da er det relevant at der er vannparker, universiteter og luksushoteller, for det tror jeg ikke det er i andre flyktningleirer. Jeg synes også påstanden om at «hele Gaza er en flyktningleir» er relevant når det samtidig snakkes om å «fordrives fra sine hjem» - blir flyktningene i Moria eller Al Hol fordrevet fra sine hjem når de flyttes derfra til et land de skal bosettes i?

Ekspander  

akkurat !

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (På 28.3.2025 den 6.39):

Hvilke stemmer og hva i all verden skulle Hamas tjene på å gjøre dette?

Her tror jeg du klarer langt bedre.. Om det ikke finnes bevis som bygger under påstanden blir vel den per definisjon en konspirasjonsteori.

Ekspander  

Du får bevege deg rundt på ulike podcaster selv. Her er siste jeg kikket på. https://youtu.be/uMOFmfuTPq0?si=PWETCy3-nmhODjYO

Ja, det er ingen som har påstått dette. Har sett analyser av ulik mediedekning, hvor noen kom frem til at arabisk media ikke vet hvordan de skal dekke dette. 

Godt mulig det er en konspirasjonsteori. Mulig folk vet mer nå, har vært opptatt og ikke fulgt med så mye de siste dagene. 

Vet ikke hvilken konsensus folk har landet på. Noen sier det protesteres mot Israel, noen sier det protesterer mot Hamas, noen sier Hamas står bak, noen sier det er Israelsk propaganda. 

Sjekk podcaster selv. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (På 30.3.2025 den 8.37):

Familien til en ung mann i Gaza sier han ble kidnappet, torturert og drept av Hamas for å ha deltatt i demontrasjonene. 
https://www.timesofisrael.com/gazan-man-murdered-by-hamas-after-joining-protests-against-terror-group/

Ekspander  

Akkurat. 
Dette tyder jo på at demonstrantene har fått nok av jihadistene som styrer Gaza med jernhånd. 
Det tyder da på at de som var på bakken i Gaza, som pratet om at Hamas  sto vak, tar feil. Det tyder også på at de som hevdet at Hamas godtok demonstrasjonene fordi de egentlig demonstrerte mot Israel, tok feil. 

Vi får virkelig håpe at det er en stor andel av befolkningen som reiser seg opp mot Hamas, slik at det kan jobbes for fredelig sameksistens i regionen. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omsider??  Jeg har debattert mye om situasjonen på Gaza.  Har om og om igjen påpekt at Hamas ikke representerer palestinerne.  At Israels folkevalgte bomber uskyldige sivile. 
Men nei, "den faste gjengen" her på KG holder fast ved narrativet om en krig mellom to parter hvor den ene er en gjeng terrorister.  Jeg derimot, er en som støtter terrorisme når jeg kritiserer Israels handlinger mot palestinerne.  

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.timesofisrael.com/gazan-man-murdered-by-hamas-after-joining-protests-against-terror-group/amp/

En mann er rapportert drept av Hamas etter protestene på stripa. Har også hørt fra flere kilder at Hamas nå har drept til sammen 6 «kollaboratører»

Så har du NRK med dette her, der de bidrar til å spre Hamas sitt narrativ, som nå har kostet flere av demonstrantene livet:

https://www.nrk.no/urix/hamas-hevder-israel-star-bak-gaza-protester-1.17357920?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR33p1Wg-zS6k8-L15QRnBYAsdTKl86grX57w496ld_Gip4GW1Sv9dvcgl8_aem_sC7D8P0uqbHU1BmImg6pYg

Endret av Bacteria
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Sciurus, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er redd dette er for sent, uansett intern motstand mot Hamas. Israel har endelig fått et påskudd om å kunne eliminere hele Palestina for palestinere. Selv om det ikke er så mye som en hårdott igjen å finne av en Hamas representant så vil bakkestyrke etter bakkestyrke jobbe seg frem mot en utrenskning. JEG tror det.. Hamas er ikke nok. USA sin hjelp og støtte er søt musikk for Israel. Trump har rett ut sagt at palestinere ikke hører hjemme i palestina. Andre får åpne døra for disse flyktningene. Men ikke han selv selvsagt. 

Eneste håpet er at Benjamin dauer, blir styrtet eller blir så dement at han tror palestina er en bakervare,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 30.3.2025 den 8.51):

Omsider??  Jeg har debattert mye om situasjonen på Gaza.  Har om og om igjen påpekt at Hamas ikke representerer palestinerne.  At Israels folkevalgte bomber uskyldige sivile. 
Men nei, "den faste gjengen" her på KG holder fast ved narrativet om en krig mellom to parter hvor den ene er en gjeng terrorister.  Jeg derimot, er en som støtter terrorisme når jeg kritiserer Israels handlinger mot palestinerne.  

Ekspander  

Hamas representerer palestinerne jo. De er folkevalgt og styrende myndighet på Gaza. Det har riktignok ikke vært avholdt valg siste årene, men meningsmålinger viser fremdeles at Hamas er største parti. 70% støtter også Hamas' rolle i krigen. 

Mener du Hamas er terrorister? Hvem er det det som dreper israelske soldater i Gaza om det ikke er Hamas?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (På 30.3.2025 den 11.44):

Hamas representerer palestinerne jo. De er folkevalgt og styrende myndighet på Gaza. Det har riktignok ikke vært avholdt valg siste årene, men meningsmålinger viser fremdeles at Hamas er største parti. 70% støtter også Hamas' rolle i krigen. 

Mener du Hamas er terrorister? Hvem er det det som dreper israelske soldater i Gaza om det ikke er Hamas?

Ekspander  

Det er skrevet opp og ned her på KG om bakgrunnen for palestinakonflikten.  Tror de fleste vet at konflikten har vært vedvarende siden opprettelsen av staten Israel, og at Israel er og har vært i krig med nabolandene i flere 10-år.  Er også sikker på at alle vet at både Gaza og Vestbredden er okkupert av Israel, og at 1000-vis av israelere har fordrevet og fortsetter å fordrive palestinerne fra sine hjem.  Israel er blitt mer og mer høyreradikalt og ytterliggående, og med det også mer krigersk.  "Alle" er Israels fiender.  Ja, selv Norge og utenriksminister Eide :)  
Israel overholdt ikke sine lovnader om en egen palestinsk stat etter Oslo-avtalen.  Opprettelsen av såkalt selvstyre i Gaza og på Vestbredden fortsatte undertrykkingen.  Hamas ble opprettet i 1987 som en motstandsbevegelse (akkurat som motstandsbevegelsen her i Norge under okkupasjonen av tyskerne). I 2006 fikk Hamas flertallet i selvstyremyndigheten i Gaza, mens Fatah fikk det samme på Vestbredden.  Siden har ikke tillatt valg på Gaza.  

Når du mener at folket på Gaza selv har valgt Hamas, så er det altså 25 år siden!  Israel tillater ikke valg.  

Du spør om jeg mener at Hamas er en terroristorganisasjon.  Ja, det mener jeg.  Handlingene 7.oktober, hvor 1200 sivile israelere døde, var en terrorhandling.  Og ja, jeg mener at Israel er en terrorstat.  Å drepe 60.000 mennesker, fordrive dem fra sine hjem, hindre nødhjemp, mat og medisin er terror.  

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 30.3.2025 den 12.44):

Det er skrevet opp og ned her på KG om bakgrunnen for palestinakonflikten.  Tror de fleste vet at konflikten har vært vedvarende siden opprettelsen av staten Israel, og at Israel er og har vært i krig med nabolandene i flere 10-år.  Er også sikker på at alle vet at både Gaza og Vestbredden er okkupert av Israel, og at 1000-vis av israelere har fordrevet og fortsetter å fordrive palestinerne fra sine hjem.  Israel er blitt mer og mer høyreradikalt og ytterliggående, og med det også mer krigersk.  "Alle" er Israels fiender.  Ja, selv Norge og utenriksminister Eide :)  
Israel overholdt ikke sine lovnader om en egen palestinsk stat etter Oslo-avtalen.  Opprettelsen av såkalt selvstyre i Gaza og på Vestbredden fortsatte undertrykkingen.  Hamas ble opprettet i 1987 som en motstandsbevegelse (akkurat som motstandsbevegelsen her i Norge under okkupasjonen av tyskerne). I 2006 fikk Hamas flertallet i selvstyremyndigheten i Gaza, mens Fatah fikk det samme på Vestbredden.  Siden har ikke tillatt valg på Gaza.  

Når du mener at folket på Gaza selv har valgt Hamas, så er det altså 25 år siden!  Israel tillater ikke valg.  

Du spør om jeg mener at Hamas er en terroristorganisasjon.  Ja, det mener jeg.  Handlingene 7.oktober, hvor 1200 sivile israelere døde, var en terrorhandling.  Og ja, jeg mener at Israel er en terrorstat.  Å drepe 60.000 mennesker, fordrive dem fra sine hjem, hindre nødhjemp, mat og medisin er terror.  

Ekspander  

Nabostatene har vært i krig med Israel i flere tiår. Det er ikke akkurat Israel som har vært den aggressive parten. Israel har fokusert på å forsvare.
Du skriver at Gaza og Vestbredden er okkupert av Israel. Hvem er det Israel okkuperer områdene ifra? 
Såvidt det er meg bekjent, så gav Jordan opp eier retten til Vestbredden, og Egypt gjorde det samme med Gaza. Så områdene var da, ifølge folkeretten, Israel sitt.

At Israel da har latt pal-araberne ha selvstyre er noe annet.

Og khamas er en gren av det muslimske brorskap, som kun har terror på timeplanen. Var egentlig imot Egypt som det muslimske brorskapet ble kjeppjaget ifra. Hele formålet med opprettelsen av khamas var og forblir terror.

Forøvrig så var det noen vilkår som pal-araberne måtte oppfylle for å bli en egen stat, men det har dem gitt blaffen i. khamas mer enn fatah.

Kan forøvrig også ta med at khamas utraderte fatah i Gaza

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...