Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på det med å bli fastlege (allmennmedisin), og tenkte å høre her om det var noen, eller kanskje du har noen nær som du da vet svarene på. 

Hvorfor valgte du å bli fastlege? Var det andre spesialiseringer du vurderte? Hvordan er arbeidsdagen din? (Tenker mest når du starter og slutter på jobb, og om det er overkommelig, jeg vet hva det går i). Hvor mye og hvor jobber du kommunalt (legevakt, sykehjem, helsestasjon osv)  Jobber du mye kveld og helg? 

Om du har barn, hvordan passer det inn med å ha barn? Er det overkommelig å kunne levere/hente i barnehage og SFO, eller er du avhengig av partner? (Om partner er også lege, eller tilsvarende yrke, hvordan praktisk får dere det til?)

Trives du i jobben og hadde du valgt både studiet og den spesialiseringen igjen?

Eventuelt annet en har lyst til å tilføye. Om en ikke vil/kan svare på alt, så settes det pris på det som svares på. 

Anonymkode: dcdd4...493

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg lurer litt på det med å bli fastlege (allmennmedisin), og tenkte å høre her om det var noen, eller kanskje du har noen nær som du da vet svarene på. 

Hvorfor valgte du å bli fastlege? Var det andre spesialiseringer du vurderte? Hvordan er arbeidsdagen din? (Tenker mest når du starter og slutter på jobb, og om det er overkommelig, jeg vet hva det går i). Hvor mye og hvor jobber du kommunalt (legevakt, sykehjem, helsestasjon osv)  Jobber du mye kveld og helg? 

Om du har barn, hvordan passer det inn med å ha barn? Er det overkommelig å kunne levere/hente i barnehage og SFO, eller er du avhengig av partner? (Om partner er også lege, eller tilsvarende yrke, hvordan praktisk får dere det til?)

Trives du i jobben og hadde du valgt både studiet og den spesialiseringen igjen?

Eventuelt annet en har lyst til å tilføye. Om en ikke vil/kan svare på alt, så settes det pris på det som svares på. 

Er det ikke sånn at fastleger jobber som legevakt i tillegg til sin stilling som fastlege?

Anonymkode: 8517f...d41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det ikke sånn at fastleger jobber som legevakt i tillegg til sin stilling som fastlege?

Jeg tenkte på at de f.eks jobber onsdag formiddag på helsestasjonen eller sykehjem og da er en jo ikke på legekontoret og har pasienter. Vet noen fastleger har kortere dager når de skal på legevakten på kvelden, mens andre kjører dobbeltvakt. En har en viss prosent en må jobbe kommunalt, men hørt det varierer hvor mye. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En nær venninne ble fastlege da hun fikk barn nummer tre. Hun var lei skiftarbeid og rigide sykehushierarkier. Jobber minst like mye nå, men har mye mer autonomi og fleksibilitet. 

De av de noenlunde unge kollegene hennes jeg har hilst på og hørt litt om, har stort sett lignende begrunnelser. Mer forenlig med familieliv.

Anonymkode: 93cd9...1ac

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En nær venninne ble fastlege da hun fikk barn nummer tre. Hun var lei skiftarbeid og rigide sykehushierarkier. Jobber minst like mye nå, men har mye mer autonomi og fleksibilitet. 

De av de noenlunde unge kollegene hennes jeg har hilst på og hørt litt om, har stort sett lignende begrunnelser. Mer forenlig med familieliv.

Anonymkode: 93cd9...1ac

Takk det er det jeg og tenker. Selv om en gjerne må ta igjen hjemme, eller jobbe lengre så har en mulighet til å spise middag med familien, og levere på håndballen før en setter seg ned litt igjen. En slipper de lange skiftene også, selv om det er mye jobb å være fastlege også selvsagt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ofte jo, men det varierer veldig. I de store byene er det oftere lite legevakt og enkelt å få gitt bort vaktene. 

Det blir også mer og mer vanlig med egne kommunalt ansatte leger på sykehjem, legevakten (dagtid) og helsestasjoner i de større byene.

Jeg er ikke fastlege, men de jeg kjenner som er det/byttet fra sykehuset sier ofte de har mer fleksibilitet, og det er mer forenelig med familieliv. Bare noe så enkelt som å slippe og jobbe nesten dobbelt så mye i ferier, og kunne bestemme selv når en vil ha ferie og fri utgjør mye.

Anonymkode: 00fcc...7b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ofte jo, men det varierer veldig. I de store byene er det oftere lite legevakt og enkelt å få gitt bort vaktene. 

Det blir også mer og mer vanlig med egne kommunalt ansatte leger på sykehjem, legevakten (dagtid) og helsestasjoner i de større byene.

Jeg er ikke fastlege, men de jeg kjenner som er det/byttet fra sykehuset sier ofte de har mer fleksibilitet, og det er mer forenelig med familieliv. Bare noe så enkelt som å slippe og jobbe nesten dobbelt så mye i ferier, og kunne bestemme selv når en vil ha ferie og fri utgjør mye.

Anonymkode: 00fcc...7b1

Fastleger har veldig mye de skal gjøre, men for meg virker det til å være mer fleksibelt og mer familievennlig enn å jobbe turnus på si en medisinsk eller kirurgisk sengepost. Kjenner en fastlege som har 5-9 uker ferie om sommeren. Middels stort legekontor, og vedkommende er gjerne noe tilgjengelig for elektroniske ting, men skaffer sommervikar, og de andre legene hjelper til. Kjenner ingen som har så mye ferie som vedkommende, i hvert fall ikke i en sånn type jobb. Nå er det ikke det behovet, men det virker veldig mye mer fleksibelt, og mulig å kunne tilpasse til f.eks en inneklemt dag hvor skolen har fri, som vi har to i mai i år. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fastleger har veldig mye de skal gjøre, men for meg virker det til å være mer fleksibelt og mer familievennlig enn å jobbe turnus på si en medisinsk eller kirurgisk sengepost. Kjenner en fastlege som har 5-9 uker ferie om sommeren. Middels stort legekontor, og vedkommende er gjerne noe tilgjengelig for elektroniske ting, men skaffer sommervikar, og de andre legene hjelper til. Kjenner ingen som har så mye ferie som vedkommende, i hvert fall ikke i en sånn type jobb. Nå er det ikke det behovet, men det virker veldig mye mer fleksibelt, og mulig å kunne tilpasse til f.eks en inneklemt dag hvor skolen har fri, som vi har to i mai i år. 

Det spørs jo helt på avtalen man har, da. Fleksibilitet forsvinner fort når man selv må skaffe sin egen sommervikar, egen vikar ved sykmelding eller foreldrepermisjon…. Når man sitter med arbeidsgiveransvar, og alt det andre som følger med. Jeg kjenner leger som har gått både fra sykehus til fastlege, og fra fastlege til sykehus. Ulike pluss og minus, for å si det sånn. (Jeg er selv gift med en sykehuslege.)

Anonymkode: 97ead...d23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen flere? 

AnonymBruker
Skrevet

Det var lettere for meg å lande en LIS i allmennmedisin enn alternativene på det tidspunktet. Som ferdigutdannet lege har man ikke så mange muligheter når det gjelder spesialisering, og det er ofte tilfeldigheter og bekjentskaper som avgjør om man får stillingen eller ikke. Særlig derma og kirurgiske spesialiteter er det ille med.

Anonymkode: 2fbed...14c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var lettere for meg å lande en LIS i allmennmedisin enn alternativene på det tidspunktet. Som ferdigutdannet lege har man ikke så mange muligheter når det gjelder spesialisering, og det er ofte tilfeldigheter og bekjentskaper som avgjør om man får stillingen eller ikke. Særlig derma og kirurgiske spesialiteter er det ille med.

Anonymkode: 2fbed...14c

Slapp av.. Der overtar nok roboter mye i fremtiden, dog overvåking. Blir nok endel kirurger som ender med jobb på Mcdonalds etterhvert.

Anonymkode: de90d...2ea

AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege i Oslo, kvinne med 3 barn har ferie alle skolens feriedager minus sommer hvor hun tar ca 6 uker fri.

Så det hum bruker på kveld går nok til avspasering her.

Den muligheten fikk ikke jeg i annen kommunal sektor kontorjobb - uansett mengde overtid. 

Anonymkode: 81c21...84f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 18.35):

Jeg har jobbet med fastleger i 8 år, og har aldri vært borti en fastlege med 5-9 uker sommerferie. Det meste har vel vært fire uker med sommerferie, men da har de også bare hatt igjen en ferieuke sånn som alle andre yrkesgrupper hvor man har fem ferieuker i løpet av kalenderåret. Og denne fleksibiliteten, joda, de er ikke knyttet til en turnus som f.eks. kirurger er, men de sitter gjerne x-antall timer med hjemmekontor hver eneste dag, i tillegg til de kommunale tjenestene som f.eks. helsestasjon, sykehjem, KAD osv. Jeg forstår at det sikkert virker mer lukurativt å jobbe som fastlege, dersom man ønsker å jobbe som lege og kombinere det med familielivet, men man bør ikke la seg lure av at det er en brøkdel bedre enn å jobbe som kirurg, det er fremdeles tøft og tidkrevende. 

Anonymkode: c9b3d...268

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har jobbet med fastleger i 8 år, og har aldri vært borti en fastlege med 5-9 uker sommerferie. Det meste har vel vært fire uker med sommerferie, men da har de også bare hatt igjen en ferieuke sånn som alle andre yrkesgrupper hvor man har fem ferieuker i løpet av kalenderåret. Og denne fleksibiliteten, joda, de er ikke knyttet til en turnus som f.eks. kirurger er, men de sitter gjerne x-antall timer med hjemmekontor hver eneste dag, i tillegg til de kommunale tjenestene som f.eks. helsestasjon, sykehjem, KAD osv. Jeg forstår at det sikkert virker mer lukurativt å jobbe som fastlege, dersom man ønsker å jobbe som lege og kombinere det med familielivet, men man bør ikke la seg lure av at det er en brøkdel bedre enn å jobbe som kirurg, det er fremdeles tøft og tidkrevende. 

Anonymkode: c9b3d...268

Takk, jeg vet det er krevende, de aller fleste legejobber med noen få unntak er jo det. Ingen behov her for så lange ferier som jeg vet med sikkerhet at denne fastlegen har, men det er jo lettere å kunne kombinere om en faktisk styrer litt egen tid, og kan gå hjem og ta igjen jobb senere, enn om en må jobbe lange vakter på sykehuset. Det er pluss og minus med alt, så setter pris på innspill av både positiv og negativ karakter. 
Er mange ting som spiller inn her, inkludert hvilke fagområder en liker å fordype seg i. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min fastlege i Oslo, kvinne med 3 barn har ferie alle skolens feriedager minus sommer hvor hun tar ca 6 uker fri.

Så det hum bruker på kveld går nok til avspasering her.

Den muligheten fikk ikke jeg i annen kommunal sektor kontorjobb - uansett mengde overtid. 

Anonymkode: 81c21...84f

Akkurat. Da er det jo en del fleksibilitet i jobben. Helt sikkert ikke alle som kan gjøre det sånn, og det er gjerne ikke behovet heller, men virker som det er flere fastleger som klarer å få til litt ulikt for å tilpasse seg livet med barn. Det er nok en del jobbing når de først jobber. Den jeg vet om vet jeg fikser litt elektroniske henvendelser innimellom når vedkommende har fri. Ikke alltid, men ofte litt her og der. Noen ganger tar vedkommende helt fri, og nyter en velfortjent ordentlig ferie. 

Mest mulig ferie er en ting, men viktigere er å kunne levere og hente i barnehagen, og kunne spise middag med familien, og være med på barnas aktiviteter. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble fast legebi høst og mannen for 2 år siden. Etter 10 år på sykehus orket vi ikke mer.  Slitsomt med barn og sykehusvakter/turnus. Elsker å være fastlege 

Anonymkode: 1750a...ba6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mann er fastlege og driver eget legekontor, han starter på jobb 0730 og er oftest ferdig rundt 16-17, kommer litt an på. Må også ta unna litt kontorarbied på kveld og helg innimellom.

Han jobber ikke legevakt, det er det mange år siden han sluttet med. Han tar 4 uker ferie på sommeren, og tar alltid ut et par dager i høst og vinterferie når harna har ferie. Legger jo opp dette selv, de er 2 på legekontoret som har hver sin pasientliste, ,men de tar jo hverandres pasienter under ferieavvikling.

Han er veldig glad i jobben sin, men det er veldig mye å gjøre  og mer krevende enn noen gang

Anonymkode: f9d96...225

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ble fast legebi høst og mannen for 2 år siden. Etter 10 år på sykehus orket vi ikke mer.  Slitsomt med barn og sykehusvakter/turnus. Elsker å være fastlege 

Anonymkode: 1750a...ba6

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min mann er fastlege og driver eget legekontor, han starter på jobb 0730 og er oftest ferdig rundt 16-17, kommer litt an på. Må også ta unna litt kontorarbied på kveld og helg innimellom.

Han jobber ikke legevakt, det er det mange år siden han sluttet med. Han tar 4 uker ferie på sommeren, og tar alltid ut et par dager i høst og vinterferie når harna har ferie. Legger jo opp dette selv, de er 2 på legekontoret som har hver sin pasientliste, ,men de tar jo hverandres pasienter under ferieavvikling.

Han er veldig glad i jobben sin, men det er veldig mye å gjøre  og mer krevende enn noen gang

Anonymkode: f9d96...225

Helt klart mer og mer å gjøre for fastlegene også, men det inntrykket jeg har som dere her bekrefter er at det er en del fleksibilitet i det også. Å kunne spise middag med familien og ellers ha litt familieliv, selv om en må ta igjen litt her og der, høres fint ut. 
Takk for at dere deler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at avtalespesialister er de som har mest frihet til å legge opp hverdagen sin selv. Vet det er lang vei å bli avtalespesialist, men jeg ville heller blitt det enn fastlege. De jeg kjenner som er avtalespesialister jobber ikke etter vanlig arbeidstid og har 8 uker ferie i året. 

Anonymkode: a20cf...588

AnonymBruker
Skrevet

Min søster er fastlege. Hun er på kontoret ca. 8.15 og starter med pasienter kl. 8.30, og avslutter kl. 14.45, og henter i barnehagen (nabobygget) senest kl. 15.

Hun gjør papirarbeid hjemme en time eller to etter at barna er lagt, og er generelt alltid tilgjengelig på telefon/elektronisk.

Mannen hennes er sykehuslege og er avdelingsleder (tror det er feil ord men jeg er ikke lege så husker ikke riktig ord). Han jobber sinnssykt mye. Er borte nesten et helt døgn, noen ganger. Så det er alltid søsteren min som leverer og henter i barnehagen.

Hun har ikke kontortid på fredager, for to fredager i måneden har hun fast dag på helsestasjonen. Selv om hun ikke har kontortid må hun svare på telefoner fra pasienter og samarbeidspartnere.
På legevakten får hun vakt i helgene sånn at jeg kan passe barna. 

Anonymkode: 0456c...569

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...