AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:16 #1 Del Skrevet torsdag kl 12:16 Jeg ble kort stund etter at jeg ble arbeidsledig sykemeldt. Jeg har fått innvilget arbeidsledighetstrygd. Og i brevet står det at jeg må betale 3 dager egenandel. Jeg forstår ikke hensikt med egenandel. Kan noen hjelpe å forstå. Samt så tror jeg at jeg leser at jeg må gjenoppta dagpenger når jeg er over 50 arbeidsfør. Men så synes jeg at jeg leser at siden jeg ikke har vært hos nye "arbeidsgiver" nav mer enn 4 uker, så har jeg ikke rett på dagpenger? så hva gjør jeg da? har jeg kommet i skvis fra å være ansatt til å bli arbeidsledig. Det skal sies at skaden jeg fikk var fra forrige arbeidsgiver. Her er det regler som man ikke tenker over før man selv er mitt i det. Anonymkode: 205a3...0fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:07 #2 Del Skrevet torsdag kl 18:07 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg forstår ikke hensikt med egenandel. Kan noen hjelpe å forstå. fordi man vil øke terskelen bitte litt for å la seg sykemelde. Ellers hadde "gidder ikke" tatt helt av. Anonymkode: 75679...36b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:49 #3 Del Skrevet lørdag kl 16:49 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 13.16): Jeg ble kort stund etter at jeg ble arbeidsledig sykemeldt. Jeg har fått innvilget arbeidsledighetstrygd. Og i brevet står det at jeg må betale 3 dager egenandel. Jeg forstår ikke hensikt med egenandel. Kan noen hjelpe å forstå. Samt så tror jeg at jeg leser at jeg må gjenoppta dagpenger når jeg er over 50 arbeidsfør. Men så synes jeg at jeg leser at siden jeg ikke har vært hos nye "arbeidsgiver" nav mer enn 4 uker, så har jeg ikke rett på dagpenger? så hva gjør jeg da? har jeg kommet i skvis fra å være ansatt til å bli arbeidsledig. Det skal sies at skaden jeg fikk var fra forrige arbeidsgiver. Her er det regler som man ikke tenker over før man selv er mitt i det. Anonymkode: 205a3...0fd Dette var ikke så lett å forstå. Stemmer det at du ble arbeidsledig og søkte om dagpenger, så ble du sykemeldt? Og nå har du fått svar på søknaden om dagpenger? Hvis du mottar dagpenger og blir sykemeldt 100%, så har du ikke rett på dagpenger og disse blir stanset. Når du er arbeidsfør igjen (minst 50%), kan du søke om gjenopptak av dagpenger. Anonymkode: aa7f3...059 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:56 #4 Del Skrevet lørdag kl 16:56 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette var ikke så lett å forstå. Stemmer det at du ble arbeidsledig og søkte om dagpenger, så ble du sykemeldt? Og nå har du fått svar på søknaden om dagpenger? Hvis du mottar dagpenger og blir sykemeldt 100%, så har du ikke rett på dagpenger og disse blir stanset. Når du er arbeidsfør igjen (minst 50%), kan du søke om gjenopptak av dagpenger. Anonymkode: aa7f3...059 ja, stemmer det du sier. Men jeg har også i tekst, når jeg blir sykemeldt, vil jeg få sykepenger istedenfor umiddelbart? Anonymkode: 205a3...0fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:53 #5 Del Skrevet lørdag kl 20:53 AnonymBruker skrev (3 timer siden): ja, stemmer det du sier. Men jeg har også i tekst, når jeg blir sykemeldt, vil jeg få sykepenger istedenfor umiddelbart? Anonymkode: 205a3...0fd Jeg fikk beskjed av NAV at jeg ikke hadde krav på sykepenger da jeg var arbeidsledig i 2011 og ble syk. Legen måtte friskmelde meg igjen til nav, så jeg fortsatt kunne få utbetalt penger. Nå er det lenge siden og mulig reglene er endret, men nav sa den gangen at jeg ikke hadde noe å være sykemeldt fra og dermed ikke kunne få sykepenger. Anonymkode: fd9f8...bf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:45 #6 Del Skrevet lørdag kl 21:45 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ja, stemmer det du sier. Men jeg har også i tekst, når jeg blir sykemeldt, vil jeg få sykepenger istedenfor umiddelbart? Anonymkode: 205a3...0fd Du må sende søknad om sykepenger etter sykemeldingsperioden er over. Når søknaden er ferdig behandlet får du vite om du får sykepenger og når det vil bli utbetalt. Du vil mest trolig få det samme i sykepenger som du har fått i dagpengesats. Anonymkode: aa7f3...059 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:54 #7 Del Skrevet lørdag kl 21:54 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du må sende søknad om sykepenger etter sykemeldingsperioden er over. Når søknaden er ferdig behandlet får du vite om du får sykepenger og når det vil bli utbetalt. Du vil mest trolig få det samme i sykepenger som du har fått i dagpengesats. Anonymkode: aa7f3...059 det er litt spesielt at NAV setter konklusjon på om personer som har blitt sykemeldt kanskje ikke godkjennes til å få sykepenger. Anonymkode: 205a3...0fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:01 #8 Del Skrevet lørdag kl 22:01 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): det er litt spesielt at NAV setter konklusjon på om personer som har blitt sykemeldt kanskje ikke godkjennes til å få sykepenger. Anonymkode: 205a3...0fd Når en søker om sykepenger så er det en del av saksbehandlingen. Det er ikke alle som har rett på sykepenger. En kan f.eks. ikke ha opptjeningstid, en kan ha brukt opp retten tidligere, eller andre grunner. Anonymkode: aa7f3...059 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:08 #9 Del Skrevet lørdag kl 22:08 Hva er det du har sykemeldt deg fra? Fra å gå arbeidsledig? Anonymkode: b09b5...dce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå