AnonymBruker Skrevet 27. mars #1 Skrevet 27. mars Litt dramatisk, men jeg bare hater den katten. 😂 Det er snakk om en stor hannkatt av rasen Bengal. Tror den er kjent for å være ekstra "vill"? Usikker. Uansett - Vi har også katt. En steriliser hunnkatt av blandingsrase som er ganske liten (hun veier knappe tre kg). Vi har bodd på gård tidligere, så hun er oppvokst med å få være ute så mye hun vil, jakte i skogen og være "dronning" på stor eiendom. Katten vår går aldri ut nå. Hun er for redd. Hver gang hun våger seg en liten tur ut blir hun jaget av denne forbanna Bengalen. Dette gjør at pusen vår blir veldig rastløs. Hun løper gjerne rundt inne i huset og får "raptus", noe hun aldri gjorde før. Hun hater også å bruke kattesandkasse, ettersom hun alltid gikk ut i skogen før, så hun bæsjer ofte utenfor kassa (ved siden av). Hun mjauer mye om natta, helt klart av kjedsomhet. Hun blir rett og slett tvunget til å være en innekatt, enda hun hater det. Det er selvfølgelig plagsomt for oss å vite at hun ikke har det bra, i tilegg til dårlig nattesøvn og ekstra renhold. Bengalen prøver ofte å "bryte seg inn" katteluka vår. Vi møtte chippe katten vår for å bytte til chip-luke. Før vi bytta kom Bengalen inn HELE TIDEN og terroriserte katten vår, pissa MANGE steder i huset (på vegg, på sofa, på tørketrommel, på kjøleskap) - hannkatt-piss STINKER, så det var en utrolig stor jobb å gjøre huset rent igjen. Bengalen spiste også opp all maten til katten vår (vi sluttet å gi henne fri-foring pga dette, som hun egentlig trenger), den spiste opp matrester fra benken, og klatret i en stor inneplante som ble ødelagt. Nå kommer den seg ikke inn lenger takket være ny katteluke (å chippe katten vår kostet over tusen, og det samme gjorde luka). Men den står fortsatt ofte i luka og prøver å komme seg inn, og pusen vår blir veldig redd. I tillegg klorer den på utemøbler og puter. Det er en stor katt så den gjør virkelig skade på uteputer. Lang rant - men jeg hater altså denne katten. Hvis jeg kommer kjørende hjem på kvelden tenker jeg at hvis jeg ser katten på veien kommer jeg ikke til å bremse (tror ikke jeg faktisk hadde kjørt den ned, men dere skjønner tegninga). Vet det ikke er noe jeg kan gjøre. Bare måtte få ut litt hat! 😂💀 Anonymkode: 45d23...30b 8 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars #2 Skrevet 27. mars Full forståelse for både tankene og at du trengte en utblåsning! Høres ut som en skikkelig kjip katt å ha som nabo. Jeg hadde spylt den med vannslangen, det tar den på ingen måte skade av, men du får markert at den ikke er velkommen hos dere. Anonymkode: 08d40...d5d 2 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #3 Skrevet 27. mars Snakk med eier og spør om dere kan ha inne/utetider litt koordinert. Anonymkode: dd889...84e 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #4 Skrevet 27. mars Som bengal eier har du min fulle sympati. Min fikk løpe løs, men så fort naboen sa i fra bygde jeg kattegård til henne. Hun er ikke store katten, men hun er ikke redd for noenting og ei skikkelig kjerring mot alt av dyr. Inkludert hester 🤦♀️ Hun kan fint gå inn til alle naboer og si at her eier hu huset. Når min katt er problemet er det mitt problem å fikse det. Hvis du finner eieren så ta en prat hvis den personen er mottakelig for det. Anonymkode: 41e85...0eb 4 5 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars #5 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Full forståelse for både tankene og at du trengte en utblåsning! Høres ut som en skikkelig kjip katt å ha som nabo. Jeg hadde spylt den med vannslangen, det tar den på ingen måte skade av, men du får markert at den ikke er velkommen hos dere. Anonymkode: 08d40...d5d Dyremishandling er ikke greit!!!! Kan heller spyle ned eieren til den giddet å kastreres katten! Er ikke kattens skyld, men eierens. Anonymkode: 4d757...fde 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #6 Skrevet 27. mars Hvis den pissmarkerer og det lukter skikkelig monsepiss, så er den ukastrert. Rimelig merkelig av naboen å slippe en ukastrert rasekatt fritt ut. Ukastrerte rasekatter pleier å være katter i avl, og da slippes de aldri fritt ut. Har du prøvd å snakke med naboen? Det er faktisk ikke greit at katten er til bry for naboene, så her burde naboen være imøtekommende og villig til å finne en løsning. Jeg hadde ikke likt om kattene mine hadde vært til bry for naboene, og hadde vært veldig positiv til å finne en løsning. Anonymkode: df420...27c 1
Tvist Skrevet 27. mars #7 Skrevet 27. mars Jeg ville snakket med naboen og hørt om katten er kastrert. Hvis ikke bør den kastreres, det vil antageligvis gjøre tilværelsen til din katt bedre. Og det er uansett veldig rart å slippe ut en ukastrert rasekatt, tviler på at oppdretter av katten hadde satt pris på det. 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars #8 Skrevet 27. mars Full forståelse! Jeg er redd for katter. Det er noe med at jeg ikke klarer å lese dem, også blir de brå...Jeg vet ikke hvorfor, det er bare sånn, men jeg takler jo at de eksisterer rundt meg. Vi har en hund, en Shiba, som egentlig er en tøff kar. Han har inngjerdet veranda og hage som han liker å være i så mye som mulig. Da vi først flyttet til nabolaget så merket jeg at en katt (som jeg etter å ha googlet bengal ser at er en bengalkatt) fulgte etter oss på tur. Den gikk bak og freset, og jeg syntes det var ubehagelig. En dag på hjemmekontoret på våren hører jeg hunden min ule som bare søren, og da jeg gikk ut verandadøren sto denne katten der og freset på hunden min. Den sto da sånn at hunden ikke turte å gå rundt. Normalt skulle man tro at hunden ville løpt etter katten, men han var vel redd. Prøvde å "hushe" bort katten, men den rikket seg ikke. Til slutt fikk jeg ropt inn hunden som gikk en stor omvei for å komme inn. Siden da møtte vi ofte katten. Hvis hunden min skulle ut i hagen så sto den der, og hunden ville ikke ut. Skulle vi gå tur så stilte den seg ved innkjøringen til huset vårt og freset (sier man frese? noen som forstår likevel?). Siden jeg er redd, og den ikke virket så vennlig, så ville jeg ikke gå forbi den på det lille området. "Hush" eller sparking i grusen hjalp ikke, den kunne finne på å bare komme mot oss. Løsningen ble hageslange og bøtte med vann. Skulle vi gå tur og den sto der så spylte jeg mot den. Sto den på verandaen så spylte jeg. Til slutt stoppet den å komme, og et par uker senere så jeg at eieren savnet katten sin. Trist for eier, men den er ikke savnet av meg. Ser hun har skaffet seg samme type katt igjen, men ikke opplevd det samme siden. Anonymkode: 44ccd...16b 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars #9 Skrevet 27. mars Du har min fulle sympati. Her har dessverre en av naboene mine to store katter, og skaffet seg en tredje katt. De bruker inngangspartiet mitt som toalett. Alt blir pissa og driti ned. Alt av blomsterbed blir ødelagt. Kan ikke ha vinduene oppe om sommeren pga lukt. Og tro meg, jeg kjøper midler, jeg vasker og jeg vanner.. jeg har ikke katt eller dyr. Anonymkode: b05b4...e69 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #10 Skrevet 27. mars bygg en kattegård til din katt med enveisluke inn og hold pus inne en stung og hver gang naboens katt "forviller seg inn for det vil den jo gjøre " lar du den være der til naboen kommer og spør etter katten så får du si "men du burde jo kastrert katten din da og bygget en egen kattegård til den, hver eneste gang.. Anonymkode: 1b79a...57e 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #11 Skrevet 27. mars Har du snakket med naboen? Anonymkode: 84219...940 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #12 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): bygg en kattegård til din katt med enveisluke inn og hold pus inne en stung og hver gang naboens katt "forviller seg inn for det vil den jo gjøre " lar du den være der til naboen kommer og spør etter katten så får du si "men du burde jo kastrert katten din da og bygget en egen kattegård til den, hver eneste gang.. Anonymkode: 1b79a...57e Jeg tror ikke det hjelper. Ts sin pus er redd, og blir utfordret av naboen katten. En inngjerding vil ikke stoppe bengalen fra å terrorisere henne. Anonymkode: 1619b...28d 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #13 Skrevet 27. mars Har du snakket med naboen om problemet? Anonymkode: 2adfa...21d
AnonymBruker Skrevet 27. mars #14 Skrevet 27. mars I feel you. Her er det en ukastrert hannkatt som vandrer, banker opp katten min (en maine coon på over seks kilo, ca. 10 000 kr i dyrlegeutgifter så langt) og pisser ned huset (lukter jævlig hver gang jeg er i hagen). Katten min er også i perioder tydelig stresset og redd for å være ute. Har prøvd i over et år å finne eier, men den vandrer jo sannsynligvis langt da den ikke er kastrert. Utrolig hvor stor pest og plage slike kan bli! Anonymkode: 69abe...0cc 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #15 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Full forståelse for både tankene og at du trengte en utblåsning! Høres ut som en skikkelig kjip katt å ha som nabo. Jeg hadde spylt den med vannslangen, det tar den på ingen måte skade av, men du får markert at den ikke er velkommen hos dere. Anonymkode: 08d40...d5d Jeg hadde ett lignende problem med en katt som terroriserte min pus. Den angrep den også, og skadet henne. Flere anbefalte meg å bruke hageslangen, og etter nabokatten hadde banket om min 3 kg pus som var ute i sin egen, hage spylte jeg mot/på pus ved to anledninger. Det jenket ned nabokatten ett par hakk, og nå holder det å frese til den, og den har ikke angrepet flere ganger. Men det er meg den er redd da, ikke pusen min. Anonymkode: 1619b...28d 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #16 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I feel you. Her er det en ukastrert hannkatt som vandrer, banker opp katten min (en maine coon på over seks kilo, ca. 10 000 kr i dyrlegeutgifter så langt) og pisser ned huset (lukter jævlig hver gang jeg er i hagen). Katten min er også i perioder tydelig stresset og redd for å være ute. Har prøvd i over et år å finne eier, men den vandrer jo sannsynligvis langt da den ikke er kastrert. Utrolig hvor stor pest og plage slike kan bli! Anonymkode: 69abe...0cc Da hadde jeg fanget den inn, kastrert den og deretter adoptert den bort til noen som tar vare på katten sin. Og ja, jeg er katteeier selv. Jeg har selv opplevd å få min kastrerte katt banket opp av streifende ukastrerte katter. Det var tider der jeg seriøst vurderte å kastrere flere av dem, da det uansett på sikt ville kostet meg mye mindre enn å stadig dra med min katt til dyrlegen for å få antibiotika og smertestillende grunnet sår og betente byller etter slåsskamp. Enten kastrerer man katta si eller så holder man den inne eller i innhengning. Kastrerte katter kan også være plagsomme, men ukastrerte katter er definitivt verst. Anonymkode: df420...27c 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #17 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dyremishandling er ikke greit!!!! Kan heller spyle ned eieren til den giddet å kastreres katten! Er ikke kattens skyld, men eierens. Anonymkode: 4d757...fde Tullball. Det er ikke dyremishandling å sprute med vannslangen. Er det dyr på eiendommen man ikke vil ha der, så jager man dem selvsagt bort. Det er ikke duremishandling, herregud. Anonymkode: f8cd5...050 4 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars #18 Skrevet 27. mars Vi også har en katt i nabolaget som ikke er godt likt. Jeg har katt selv, men setter ikke pris på ar andres katter går inn til oss, eller inn i andres biler på området vårt. Den virket snill, og veldig kontaktsøkende. Misstenker rasen hellig birma. Kattungen vår er livredd denne katten. Vi er også lei eierene som flyr ned eiendommen vår for å lete etter katten sin. Vi har egen flaske med vann som sprayes på denne katten for å vise at den overhodet ikke er velkommen hos oss. Anonymkode: f59d8...ff8 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #19 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tullball. Det er ikke dyremishandling å sprute med vannslangen. Er det dyr på eiendommen man ikke vil ha der, så jager man dem selvsagt bort. Det er ikke duremishandling, herregud. Anonymkode: f8cd5...050 Det er det jo! Herregud selv. Det er fortsatt ganske kaldt ute og katter fryser lett. De er middelhavsdyr og tåler kulde dårlig. Og når de er våte tåles kulda enda dårligere. Og hvorfor skal katten straffes for noe som er eierens skyld? Katten vil ikke forstå hvorfor den blir straffet. Det blir som å straffe et barn for noe foreldrene har gjort. Så er eieren som fortjener å spyles ned, ikke katten! Eieren kan spyles ned helt til den gidder å bestille time for kastrering. Merkelig at en ukastrert rasekatt går ute sånn, men eieren høres veldig uansvarlig ut. Anonymkode: 4d757...fde 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #20 Skrevet 27. mars HVis den står og skraper på døra deres har du jo all verden av tid til å finne frem vann og spyle den ned. Skal ikke mange slike runder til før den ikke nærmer seg tomta deres. Men det løser ikke problemet med angrep utenfor tomta dessverre. Jeg hadde bedt naboen kastrere. Hvis ikke det ble gjort hadde jeg anmeldt naboen for dårlig dyrehold. Hunder som er farlig mot andre blir jo straffet, da hadde jeg brukt samme paragraf mot denne katten. Og her går jo katten inn i deres eget hjem og angriper, en slik katt kan ikke gå løs. Skriv at du ikke støtter avlivning, men at naboen bør få påkrevet å bygge kattegård. Og legg med alle bevis dere har på anngrep og ødeleggelser. Anonymkode: 79c9f...ee3 3 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå