Honey Dew Skrevet 28. mars 2025 #121 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ikke restavfall, men matrester, altså mat man selv ikke spiser opp. Ofte er hundematen dårligere enn det man spiser selv. Anonymkode: 0843e...5f9 Spørs hvilken hundemat det. Hunder skal ikke ha menneskemat da dette ofte inneholder mye krydder og salt.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #122 Skrevet 28. mars 2025 Honey Dew skrev (7 timer siden): Spørs hvilken hundemat det. Hunder skal ikke ha menneskemat da dette ofte inneholder mye krydder og salt. Hva spiste hunder før man fikk kjøpt hundefor da? Anonymkode: ac93a...30f
Fru Uperfekt Skrevet 28. mars 2025 #123 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 13.15): https://www.forskning.no/samfunnskunnskap-okologi-ressursokonomi/mest-mat-kastes-hjemme-hos-deg/445311 https://www.matsentralen.no/matsvinn https://www.matprat.no/artikler/matsvinn/hvorfor-er-matsvinn-et-problem/ Anonymkode: f7485...ebb Skal se på de, men antar de ikke tar med ting som er ikke salgbart jmf produsentene m m
Fru Uperfekt Skrevet 28. mars 2025 #124 Skrevet 28. mars 2025 BeepBoop skrev (20 timer siden): Bare Ã¥ ha vekt pÃ¥ søppelbilen? Renholdsarbeiderne skal notere ned vekten pÃ¥ alle matavfallsdunkene og hvilken adresse de kommer fra? Hvem skal betale for det merarbeidet? Skal vi ansette egne folk som veier, for arbeiderne har ikke tid til det uten Ã¥ ansette flere. Dette gjøres elektronisk bla i BergenÂ
Djungelvrål Skrevet 28. mars 2025 #125 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kaster veldig lite, men på grunn av denne tråden skal jeg kaste mer enn jeg gjør. Anonymkode: c5db5...660
Fru Uperfekt Skrevet 28. mars 2025 #126 Skrevet 28. mars 2025 Honey Dew skrev (7 timer siden): Spørs hvilken hundemat det. Hunder skal ikke ha menneskemat da dette ofte inneholder mye krydder og salt. Det stemmer, derfor jeg er forsiktig med bla salt i maten osv nÃ¥r jeg har hund i hus. Bruker og frosne kottiser som is til hund om sommerenÂ
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #127 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hva spiste hunder før man fikk kjøpt hundefor da? Anonymkode: ac93a...30f Renere mat enn det mange norske husholdninger spiser i dag, antageligvis. Men de fikk nok i seg mer salt enn godt er for en hund, da salt og pepper ble brukt langt tilbake i tid. Anonymkode: 83ca2...db4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #128 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hva spiste hunder før man fikk kjøpt hundefor da? Anonymkode: ac93a...30f Med tiden har vi fått mer kunnskap om hunder, som med det meste annet. Bare fordi de fleste hundene pleide å få rester og levde ok på det, betyr det ikke at det var bra for dem. Menneskemat har som regel alt for mye salt og fett, det er også mye de ikke kan fordøye skikkelig eller ta til seg næring av. Anonymkode: 8479b...8ae 1
Helene Skrevet 28. mars 2025 #129 Skrevet 28. mars 2025 Kaster lite. Noe er vanskelig da jeg ikke fÃ¥r kjøpe grønnsaker i løsvekt. Eksempel, gulrøtter mÃ¥ kjøpes i pose. Som liten husholdning bruker ikke jeg 1 kilo gulrøtter pÃ¥ et par uker. Jeg spiser gulrøtter, bruker det i matlaging. Til slutt baker jeg gulrotkake. Gjør det samme med andre grønnsaker.  Lager for eksempel vÃ¥rruller. Der kan man pakke alt av grønnsaker inn. Grønnsaker og salat er det jeg sliter mest med. Salat spiser jeg, grønnsaker kommer i sÃ¥ store mengder. NÃ¥ bor jeg i en liten by. De tilbyr ikke grønnsaker eller salat i løsvekt. Dette er meg som prøver Ã¥ bruke alt av mat. Jeg er ikke perfekt. Noen ganger mÃ¥ jeg kaste mat. Spesielt etter migreneanfall. Hadde kanskje planlagt middag, sÃ¥ kom migrenen. Da mÃ¥ jeg kaste mat. Fisk som har ligget i kjøleskapet i 3 dager, dette spiser ikke jeg.  Men i hverdagen, jeg kaster ikke mye.Â
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #130 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kaster veldig lite, men på grunn av denne tråden skal jeg kaste mer enn jeg gjør. Anonymkode: c5db5...660 Sånn helt seriøst får jeg også lyst til å gjøre det. Tonen til TS er så ufordragelig, at jeg har lyst til å gjøre det motsatte av hva hen sier bare for å provosere. Kommer ikke til å gjøre det, altså. Liker ikke matsvinn. Jeg får bare helt fnatt av belæring med nedlatende tone fra moralens høye voktere. Kvalmt. Anonymkode: f7485...ebb 4
lillebamsemums Skrevet 28. mars 2025 #131 Skrevet 28. mars 2025 Hønsene får mye, men ikke det som har blitt muggent eller inneholder kylling og egg. Før fikk grisene det meste, men de har vi ikke lengre.
Otilia Skrevet 28. mars 2025 #132 Skrevet 28. mars 2025 Jeg gir dyra den maten som de kan spise. Hvis det er gammelt så kaster jeg alt. Glemmer noen ganger pålegg som har gått ut på dato og da blir det kastet. Men liker ikke å kaste mat.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #133 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sånn helt seriøst får jeg også lyst til å gjøre det. Tonen til TS er så ufordragelig, at jeg har lyst til å gjøre det motsatte av hva hen sier bare for å provosere. Kommer ikke til å gjøre det, altså. Liker ikke matsvinn. Jeg får bare helt fnatt av belæring med nedlatende tone fra moralens høye voktere. Kvalmt. Anonymkode: f7485...ebb *Kommer med bøtte så du får spy,så blir det bedre etterpå* Jeg gidder ikke dilletråder,jeg må ha temperatur og da må man ta i litt. Like it or not,I don't care. Anonymkode: ac93a...30f
sommermor Skrevet 28. mars 2025 #134 Skrevet 28. mars 2025 Ja bruker du paprika som er råtten når du akkurat har kjøpt den på butikken,eller bær som viser seg å være råtten i boksen ? nei jeg tenkte du gjorde det.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #135 Skrevet 28. mars 2025 Kaster du mat? Kom på KG så skal jeg dømme deg 😄😄 Anonymkode: 45e7a...652
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #136 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 14.04): Hehe man ser i alle fall at mat ikke er SÅ dyrt som folk skal ha det til i denne tråden. Kaster du mat må du jo ha veldig god råd, i tillegg til dårlig økonomisk sans. Og det er greit det, men når de sammen menneskene klager over matprisene blir det komisk (har noen sånne selv i familien). Vi kaster ikke mat. Veier opp og lager riktige mengder til måltider, blir det rester spises det alltid neste dag. Brød fryses, slappe grønnsaker går i en gryte osv. Stilker, blader osv samles i fryseren før jeg koker kraft til grønnsakssuppe på det, det er nyyydelig. Det eneste som kastes her er nettopp kokt stilk/skall, og skall fra frukt. Er noe dårlig rett fra butikken returneres det til butikken neste dag for pengene tilbake eller ny vare. Anonymkode: addf5...cdd Men når en butikk sine halvstekte rundstykker omtrent alle var blå,så blir det unødvendig kasting av uspiselig mat. Så butikkene kan også bli flinkere til å unngå at mat blir dårlig og må kastes. Anonymkode: 4305d...8ae
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #138 Skrevet 28. mars 2025 Vinterjenta skrev (1 time siden): Ja Takk for utfyllende svar. Anonymkode: ac93a...30f
Honey Dew Skrevet 28. mars 2025 #139 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva spiste hunder før man fikk kjøpt hundefor da? Anonymkode: ac93a...30f Kjøtt og fisk uten salt og krydder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå