AnonymBruker Skrevet 27. mars #101 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Folk betaler allerede for å kildesortere og levere søpla si, så hvis det blir innført ekstra betaling pr gram/kilo matavfall, ser jeg for meg at folk enten blir sure og kaster matavfallet i resteavfallet eller så lurer de det oppi naboens søppelboks. Nå klager jo renovasjonsselskapene over at folk fremdeles kaster for mye i resteavfallet som egentlig skulle ha vært kildesortert, så jeg ser for meg at det blir enda verre hvis man skal straffe folk for å ha mye matavfall. Dessuten blir det ikke verken mindre søppel eller hjelper på miljøet å straffe folk som har mye matavfall. Det gagner bare sure folk som liker å gjøre livet mest mulig miserabelt for andre. Med andre ord en svært egoistisk idé av deg, TS. Anonymkode: 52330...e33 Ja,og det du sier er egoistisk av deg. Jeg blir ikke mindre engasjert om folk kaller meg det ene eller andre. Hvorfor skal vi som gjør alt for å minske matavfallet måtte betale like mye som de som har pose på pose med matavfall? Og jeg vet det stadig blir gjort nye grep for å få minst mulig avfall og mest mulig riktig sortert. Blir nye mat kastet i rest så vil det bli gjort tiltak mot det også. Anonymkode: ac93a...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 27. mars #102 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Regner med at ikke kaster mat? Matavfall kan alltid brukes,så jeg syns ingen trenger kaste. Du vet hvordan du bruker matavfall regner jeg med? Anonymkode: ac93a...30f Planlegger og unngår det i størst mulig grad, klar om muggen er kommet så spiser jeg det ikke, men faktisk lærer av det og planlegge det bedre neste gang. Matsvinnet er minimalt ! Det gjør vondt hver gang jeg må kaste mat ! Ikke fordi jeg er gnien, men fordi jeg faktisk verdsetter mat som en viktig ressurs. Og det faktisk ikke er veldig vanskelig å planlegge. Merker jeg at det bygger seg opp i kjøleskap eller fryser ? Jeg får det unna før noe annet kjøpes inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #103 Del Skrevet 27. mars En ting staten kan gjøre er å innføre skolemat. For her er det mye mat som blir kastet fra matpakkene. og før noen sier… bla bla.. lag mindre matpakker. Barn kan spise 3 brødskiver til lunsj en dag og ingen neste dag.. så det er ikke så lett. Anonymkode: abbc7...87d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #104 Del Skrevet 27. mars TomKrus skrev (1 minutt siden): Planlegger og unngår det i størst mulig grad, klar om muggen er kommet så spiser jeg det ikke, men faktisk lærer av det og planlegge det bedre neste gang. Matsvinnet er minimalt ! Det gjør vondt hver gang jeg må kaste mat ! Ikke fordi jeg er gnien, men fordi jeg faktisk verdsetter mat som en viktig ressurs. Og det faktisk ikke er veldig vanskelig å planlegge. Merker jeg at det bygger seg opp i kjøleskap eller fryser ? Jeg får det unna før noe annet kjøpes inn. Har det som deg: det gjør vondt når jeg må kaste mat. Men greier jeg å utnytte det til noe annet så er det bedre. Anonymkode: ac93a...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #105 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du, jeg har vært veldig flink på å ikke kaste mat, men så fikk jeg barn. Utrolig hvor mye blir ikke spist, glemt, kommer tilbake i fulle matpakker, eller rett og slett, mistet på gulvet. Har aldri kastet så mye mat før men nå skjønner jeg det. Skulle hatt en minigris eller ihvertfall en hund.. Anonymkode: 88109...3b6 Er du.... er du meg?? Jeg har vært innom tanken på minigris etter hvert måltid! Mer mat på gulvet enn i magen. Og alle skorpene som blir skåret av, vurder å begynne å gi de til fuglene da. Her kastes det altså mye mat! Anonymkode: 20f48...ff5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #106 Del Skrevet 27. mars Fru Uperfekt skrev (8 timer siden): Kaster kun mat som ikke egner seg for kompostering. De største synderne for matsvinn er nok industrien Og institusjoner. Jobber på en og det et utrolig mye vi kaster. Anonymkode: 20f48...ff5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #107 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Regner med at ikke kaster mat? Matavfall kan alltid brukes,så jeg syns ingen trenger kaste. Du vet hvordan du bruker matavfall regner jeg med? Anonymkode: ac93a...30f Mat er dyrt så vi har veldig lite matavfall. Noe kaster jeg som kaffegrut, oljerester, bananskall osv - og nei, jeg komposterer ikke i hagen. Det er nok rotter i byen jeg bor i. Anonymkode: 4e2ca...b11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BeepBoop Skrevet 27. mars #108 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror du jeg er et orakel som har alle svar? De får det til om det bestemmes at det skal være slik. Anonymkode: ac93a...30f Tror ikke du har svar på alt nei, men siden det var du som kom med dette forslaget så gikk jeg ut ifra at du hadde tenkt litt på det. Dumt av meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 27. mars #109 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det er jo helt vilt, antar at dere har veldig god råd? Jeg kunne aldri tatt meg råd til noe sånt. Ikke ville jeg gjort det heller, sløseri og overforbruk er ikke min stil. Anonymkode: addf5...cdd Mye av det er skall fra grønnsaker og frukt. Middagsrester som ikke egner seg til oppvarming går der også. Ikke alt som er like godt dagen etter. Brød som har blitt tørt kastes også. Tørker også av kjeler med kjøkkenpapir, som også kastes i matavfallsposen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #110 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Relevant? Nei. Anonymkode: ac93a...30f Det er faktisk veldig relevant. Det er stor forskjell om du drikker kaffe så hver plante får en spiseskje kaffe, eller om du drikker så mye at det er mer kaffe enn jord... Hvis jeg skulle brukt kaffegrut når jeg pottet om mine 20 potteplanter, så ville jeg hatt mye mer kaffe enn jord i pottene... For å gjødsle med kaffe skal man bruke bare en liten mengde kun 2-3 ganger i året. Million skrev (1 time siden): Verdt å merke seg; Jeg tror kaffegrut gjør jorden ganske sur, altså lav ph. Noen planter liker det og trenger det, som rhododendron i hagen og azalea i krukker inne. Eller blå hortensia som mange har i hagen eller i krukker på terrassen. Den skifter farge om jorden har for høy ph. Mange liker/trenger det, og mange dør av det. Anonymkode: 1ea75...352 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #111 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da tar du kraftig feil. Jeg bytter ut telefonen veldig sjeldent (telefon er en versting), kjøper veldig lite klær og det jeg kjøper er stort sett brukt og kjøper ellers særdeles lite unødvendig ræl. Men akkurat hvorfor det er et problem at bananskallet mitt havner i matavfallet som igjen havner på et biogassanlegg, forstår jeg ikke helt. Anonymkode: fcb63...0a1 Du fortsetter jo bare å bekrefte det jeg sier. Anonymkode: 366d2...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #112 Del Skrevet 27. mars Meowmere skrev (23 minutter siden): Mye av det er skall fra grønnsaker og frukt. Middagsrester som ikke egner seg til oppvarming går der også. Ikke alt som er like godt dagen etter. Brød som har blitt tørt kastes også. Tørker også av kjeler med kjøkkenpapir, som også kastes i matavfallsposen. Hva slags middagsrester egner seg ikke til oppvarming? Og hvorfor lager folk for mye mat? Her i huset vet jeg nøyaktig hvor mye folk spiser, og lager deretter. Lager alltid ekstra hvis jeg vet noen gjerne vil ha rester til neste dag, lager akkurat nok hvis jeg vet ingen vil ha det. Er folk mer sultne senere da kan man smøre seg en skive, ta seg frukt eller litt suppe. Brød blir heller aldri tørt, vi oppbevarer det i frysen og tar kun opp det vi skal bruke. Det er helt utrolig sprøtt for meg å se at folk kaster pengene sine i søpla! Vi har det virkelig for godt her i Norge. Anonymkode: addf5...cdd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #113 Del Skrevet 27. mars Kaster veldig lite, men på grunn av denne tråden skal jeg kaste mer enn jeg gjør. Anonymkode: c5db5...660 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #114 Del Skrevet 27. mars Kaster aldri mat. Er av den grunn også sånn passe feit. Men vanen sitter godt i fra barndommen. Bruker for det meste fryste grønnsaker og spiser lite bananer. Anonymkode: 8c4af...39a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #115 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kaster veldig lite, men på grunn av denne tråden skal jeg kaste mer enn jeg gjør. Anonymkode: c5db5...660 du har kommet i trassalderen? Anonymkode: ac93a...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentleman59 Skrevet 27. mars #116 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Regner med at ikke kaster mat? Matavfall kan alltid brukes,så jeg syns ingen trenger kaste. Du vet hvordan du bruker matavfall regner jeg med? Anonymkode: ac93a...30f Jeg kaster mat jeg ikke får spist opp, jeg kaster mat som er gått ut på dato, jeg kaster mat som ble mislykket. Det kommer jeg til å fortsette å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #117 Del Skrevet 27. mars Kaster ikke mye mat, passer på å bruke av det før det blir gammelt. Men matavfall blir det jo, skrell, skall, kaffe o.l. det går i komposten. Ikke fra fisk og kjøtt da, det går i restavfallet. Blir det rester over etter middag, så blir det en lunsjboks. Anonymkode: b399f...ac3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 27. mars #118 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hva slags middagsrester egner seg ikke til oppvarming? Og hvorfor lager folk for mye mat? Her i huset vet jeg nøyaktig hvor mye folk spiser, og lager deretter. Lager alltid ekstra hvis jeg vet noen gjerne vil ha rester til neste dag, lager akkurat nok hvis jeg vet ingen vil ha det. Er folk mer sultne senere da kan man smøre seg en skive, ta seg frukt eller litt suppe. Brød blir heller aldri tørt, vi oppbevarer det i frysen og tar kun opp det vi skal bruke. Det er helt utrolig sprøtt for meg å se at folk kaster pengene sine i søpla! Vi har det virkelig for godt her i Norge. Anonymkode: addf5...cdd Ris og pasta egner seg ikke til oppvarming. Poteter går fint. Liker heller ikke ha mat som avgir mye lukt i kjøleskapet. Vi lager for mat slik at det er nok mat, og at folk kan spise seg mette. Har forøvrig to barn som spiser litt lite noen ganger, og andre ganger spiser de mye. Det er ikke lett å beregne, derfor lager vi alltid for mye. Noen ting lager vi så mye av at det er beregnet at vi skal ha rester neste dag. Regner med det er ferdig oppskjært brød du har i fryseren, siden du kan ta ut kun det som spises. Det har vi også, men det er ikke alle i familien som liker så tynne skiver. det er ikke snakk om at vi kaster brød hver dag, men innimellom går det en tørr skalk i matavfallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #119 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Kaster veldig lite, men på grunn av denne tråden skal jeg kaste mer enn jeg gjør. Anonymkode: c5db5...660 Er du 12? Anonymkode: 366d2...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #120 Del Skrevet 27. mars Meowmere skrev (13 minutter siden): Ris og pasta egner seg ikke til oppvarming. Poteter går fint. Liker heller ikke ha mat som avgir mye lukt i kjøleskapet. Vi lager for mat slik at det er nok mat, og at folk kan spise seg mette. Har forøvrig to barn som spiser litt lite noen ganger, og andre ganger spiser de mye. Det er ikke lett å beregne, derfor lager vi alltid for mye. Noen ting lager vi så mye av at det er beregnet at vi skal ha rester neste dag. Regner med det er ferdig oppskjært brød du har i fryseren, siden du kan ta ut kun det som spises. Det har vi også, men det er ikke alle i familien som liker så tynne skiver. det er ikke snakk om at vi kaster brød hver dag, men innimellom går det en tørr skalk i matavfallet. Middagsrester kan brukes til lunsj og man vil danne seg en viss for mening om hvilke middager som fører til at barna spiser mer og hvilke middager som gjør at de spiser mindre. Anonymkode: 366d2...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå