Gå til innhold

Kaster du mat.? 😠

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her spises så mye frukt og grønt at jeg uten problemer klarer å fylle opp en pose på 1-3 dager om jeg er alene. Går mye i appelsinskall, men også blomkålblader, skall fra banan, og melon, innmat til paprika, kjerner/steiner og annet. 

Hender noe blir kastet, men generelt lite, selv om det ser ut som det kastes mye med så fulle poser. Det er noen sesonger i livet det er vanskeligere å unngå å kaste mat, så har forståelse med de i tråden her som prøver, men sliter. 

Om ikke annet kan motivere de som ikke bryr seg, så er det jo å kaste penger i søpla, noe de færreste hadde gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har drevet med bokashi i noen år, men stoppa i vinter da vi skal flytte. Det er noe matavfall her, men vi er langt fra de verste. Det meste blir spist her. Siden vi uansett kaster matavfallet i matavfallsdunken, blir det resirkulert der. 

Mesteparten av matavfallet, er grønnsaker som ikke blir spist opp. Da spesielt salat. Vurderer å innføre dinosaurtid! 

Anonymkode: 67a14...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke viktigere med nordmenns bruk og kast-holdning til klær, elektronikk etc? Vi er storforbrukere av telefoner og mange tror de MÅ ha ny telefon hele tiden for eksempel, og kjøper enorme mengder lavkvalitetsklær. Det er mye mer problematisk for miljøet.

Anonymkode: fcb63...0a1

Alle monner drar. Og jo mer vi utnytter maten og unngår svinn jo mindre må vi kjøpe ogjo mindre trykk blir det på industrien som lager mat. Alt har en sammenheng. 

Anonymkode: ac93a...30f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bokashi kan brukes i krukker og bed og. 

Jeg har verken hage eller veranda. Eller plass til slikt i noe vinduskarm  

Anonymkode: 875ec...43b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kaffegrut er fin gjødsel også til potteplanter. Det andre blir kompost eller graves ned i plantekasser direkte. Jord blir det. 

Men hva gjør det at renovasjonsselskapet tar i bruk matavfallet hvis man ikke ser nytten av det selv? Jeg har som sagt nok kompost som det er da jeg har husdyrhold som produserer mye kompost, og hos meg gror alt noe enormt grunnet all gjødsla den får grunnet det, så jeg trenger nok ikke gjødsle plantene mine enda mer, det kan bli for mye av det gode også :)

Tenker det er lurere å fokusere på reduksjon av restavfall fremfor hva man skal gjøre med kaffegrut og potetskrell annet enn å ha det i matavfallet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For mye. Altså ikke middagsrester, men ting som mugner osv. i en liten husholdning på 1 synes jeg det er vanskelig og spise sunt og variert uten matsvinn . Har ikke fryser, bare en liten fryseboks i kjøleskapet, så er ikke så mye plass. 

Anonymkode: 8b598...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Minst mulig, men skall o.l. + muggen mat går selvsagt rett i søpla. Prøvde nylig å fore fuglene med et brød som ikke smakte godt, men ser ut som at fuglene er enige med meg.

Anonymkode: 52330...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kastet mye mindre mat før i hvert fall, de årene jeg skrev ukesmenyer og holdt meg til dem! Men med en kresen tenåring i hus så ble det stadig oftere endringer og plutselig hadde vi lyst på noe annet enn det som sto på menyen en dag... og før man visste ordet av det var maten blitt for gammel og dårlig. Så jeg sluttet med ukesmenyer, da det ble bare rot.

Fryseren er noe jeg skammer meg over. Alt for mye der som må kastes. Mat har ligget der i årevis og endret farge og tekstur helt... grøss. Måtte kaste noe fryst kyllingfilet her forleden som hadde ligget der siden 2022 og blitt helt gråhvit og rynkete. Ekkelt.

Nå skal det imidlertid bli bedre tider! Skal begynne og spise oss ut av fryseren, og bruke opp det som er der. Mindre rester som havner i matavfallet! (all mat som vi ikke kan spise havner i matavfallet, som resirkuleres av kommunen eller blir til biobrennstoff).

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Familie på tre (voksent barn) og vi fyller den lille grønne bøtta ca 3 ganger i uka. Det meste er nok kaffegrut, skall, bein og muggen mat. Sliter med dårlig kvalitet på grønnsaker som en får kjøpt her, så ofte er det noe som må gå rett i søpla. Spiser så og si alt av middagsrester, og har hunder som tar sin del, men av og til så er det ikke til å unngå. Har ikke dårlig samvittighet for mengden vi kaster.

Anonymkode: 03d0c...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt håp er at det blir kg-pris på matavfall så vi som lever lite eller ingenting slipper å betale. Det hadde føltes rettferdig. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Mitt håp er at det blir kg-pris på matavfall så vi som lever lite eller ingenting slipper å betale. Det hadde føltes rettferdig. 

Ts

Det er jo på en måte det fra før. De med mye svinn betaler mer.

Anonymkode: f7485...ebb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ts

Da hadde jeg bare kastet det i skogen. Tror ikke det hadde fungert i praksis.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo på en måte det fra før. De med mye svinn betaler mer.

Joda, men jeg ønsker endring på kommunale avgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Gnom skrev (1 minutt siden):

Da hadde jeg bare kastet det i skogen. Tror ikke det hadde fungert i praksis.

Ikke noe problem å kaste i skogen om det er egen skog. Grave det ned eller vente til dyr og fugler spiser det. 

Det MÅ jo før eller senere belønnes når man får ned matsvinn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe man ser i alle fall at mat ikke er SÅ dyrt som folk skal ha det til i denne tråden. Kaster du mat må du jo ha veldig god råd, i tillegg til dårlig økonomisk sans. Og det er greit det, men når de sammen menneskene klager over matprisene blir det komisk (har noen sånne selv i familien). Vi kaster ikke mat. Veier opp og lager riktige mengder til måltider, blir det rester spises det alltid neste dag. Brød fryses, slappe grønnsaker går i en gryte osv. Stilker, blader osv samles i fryseren før jeg koker kraft til grønnsakssuppe på det, det er nyyydelig. Det eneste som kastes her er nettopp kokt stilk/skall, og skall fra frukt. Er noe dårlig rett fra butikken returneres det til butikken neste dag for pengene tilbake eller ny vare. 

Anonymkode: addf5...cdd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ja, vi kaster mye mat. Den grønne posen blir full omtrent hver dag.

Hva TS skulle mene om det er ikke akuratt noe jeg bryr meg om. 

Nå er det langt ifra kun ts som mener dette.  Det er mange av oss  som klarer å se lenger enn egen nesetipp  og klarer å forstå  at handlingene vi utfører i hverdagen vil påvirke andre enn kun oss selv.  Med andre ord det finnes mange som ikke kun bryr seg om seg selv.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg har kjøpt mat å er denne maten min eiendom og jeg står fritt til å gjøre hva jeg vil med den. At det kommer en nesevis person på kg og er nedlatende gjør egentlig at jeg får litt lyst til å kaste mer mat, bare for å irritere.

Folk lever sine liv og de tar sine valg.

Anonymkode: 62134...d3a

Ja hvorfor bryr seg når man kan leve i sin egen lille boble  og ikke ofre en tanke i retningen av at ens egne egoistiske handlinger kan få konsekvenser for andre?

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kaster igrunn ganske mye. Er dårlig på å beregne og liker ikke rester.

Anonymkode: 14443...59f

Da er det kanskje på tide å lære seg å beregne bedre eller lære seg å like rester.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det ikke viktigere med nordmenns bruk og kast-holdning til klær, elektronikk etc? Vi er storforbrukere av telefoner og mange tror de MÅ ha ny telefon hele tiden for eksempel, og kjøper enorme mengder lavkvalitetsklær. Det er mye mer problematisk for miljøet.

Standard logikk fra de som ikke gidder og bryr seg og heller foretrekker å gi faen. For hvorfor gidde å gjøre gode handlinger da det finnes handlinger som kanskje er verre?

Anonymkode: 366d2...51f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er det langt ifra kun ts som mener dette.  Det er mange av oss  som klarer å se lenger enn egen nesetipp  og klarer å forstå  at handlingene vi utfører i hverdagen vil påvirke andre enn kun oss selv.  Med andre ord det finnes mange som ikke kun bryr seg om seg selv.

Anonymkode: 366d2...51f

Jeg trur selvsagt ikke at alle er som meg. Rart at du føler du må forklare det til meg.

Jeg vet mange bryr seg, selv om jeg personlig ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Honey Dew skrev (4 timer siden):

Hunder skal ha hundemat, ikke restavfall. De er ikke vandrende avfallsbøtter.

Ikke restavfall, men matrester, altså mat man selv ikke spiser opp. Ofte er hundematen dårligere enn det man spiser selv.

Anonymkode: 0843e...5f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster veldig lite mat. Om sommeren graver jeg ned mye bananskall, skrell etc. i blomsterbedene ved fritidsboligen på landet. Om vinteren (i byen) går dette i matavfallet.

Ellers er vi flinke til å spise opp rester etter middag osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...