AnonymBruker Skrevet 27. mars #21 Del Skrevet 27. mars Kaster egentlig for mye mat. Jeg tror at jeg skal lage meg middag, men så orker jeg ikke på flere dager. Bor alene så msten må jeg lage selv. Mat blir ødelagt og må kastes. Må nevne at jeg har en kronisk sykdom med veldig varierende form. Jeg har ennå ikke spist middag denne uka. Anonymkode: 39488...5fd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #22 Del Skrevet 27. mars Hva bruker du råtnet eller muglet mat til? Potetskrell? Kaffegrut? Anonymkode: fcb63...0a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #23 Del Skrevet 27. mars Kaster lite, da vi bare er to voksne i husholdningen nå. Er flink på å beregne mengde og bruker rester til matlaging, men spiser ikke gamle middagsrester i dagevis. Vi har hund, men gir ikke den menneskemat/rester. Ønsker ikke å legge grunnlag for en overvektig hund. Da barna bodde hjemme, kastet vi mer. Har ikke sansen for å tvinge barn til å spise opp maten sin når de er mette. Det tror jeg kan gi grobunn for et anstrengt forhold til mat i livet. Har heller aldri spist rester etter barna. For det første er det ekkelt, for det andre er det ikke bedre at jeg spiser maten og blir feit enn at den havner i matavfall. Anonymkode: ea914...7b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 27. mars #24 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Regner med at ikke kaster mat? Matavfall kan alltid brukes,så jeg syns ingen trenger kaste. Du vet hvordan du bruker matavfall regner jeg med? Anonymkode: ac93a...30f Kaster kun mat som ikke egner seg for kompostering. De største synderne for matsvinn er nok industrien 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 27. mars #25 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kaster lite, da vi bare er to voksne i husholdningen nå. Er flink på å beregne mengde og bruker rester til matlaging, men spiser ikke gamle middagsrester i dagevis. Vi har hund, men gir ikke den menneskemat/rester. Ønsker ikke å legge grunnlag for en overvektig hund. Da barna bodde hjemme, kastet vi mer. Har ikke sansen for å tvinge barn til å spise opp maten sin når de er mette. Det tror jeg kan gi grobunn for et anstrengt forhold til mat i livet. Har heller aldri spist rester etter barna. For det første er det ekkelt, for det andre er det ikke bedre at jeg spiser maten og blir feit enn at den havner i matavfall. Anonymkode: ea914...7b9 Du får ikke nødvendigvis en overvektig hund av å gi den matrester, og på dyr er det kalori inn kalori brukt som gjelder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 27. mars #26 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva bruker du råtnet eller muglet mat til? Potetskrell? Kaffegrut? Anonymkode: fcb63...0a1 Kompost Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 27. mars #27 Del Skrevet 27. mars Vi kaster matrester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 27. mars #28 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Alle kan ikke bruke alt matavfallet. Bokashi er for de som har hage og som har plass til å holde på med det. Vi gir rester til hunden, skall og skadet mat går i søpla og blir til jord på avfallsstasjonen. Anonymkode: cedc2...fb8 Hunder skal ha hundemat, ikke restavfall. De er ikke vandrende avfallsbøtter. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #29 Del Skrevet 27. mars ja, jeg kaster mat. Det er umulig å ikke kaste mat, har prøvd men det går bare ikke. Anonymkode: 21ac5...c13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #30 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Alle kan ikke bruke alt matavfallet. Bokashi er for de som har hage og som har plass til å holde på med det. Vi gir rester til hunden, skall og skadet mat går i søpla og blir til jord på avfallsstasjonen. Anonymkode: cedc2...fb8 Bokashi kan brukes i krukker og bed og. Anonymkode: ac93a...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #31 Del Skrevet 27. mars Fru Uperfekt skrev (9 minutter siden): Kaster kun mat som ikke egner seg for kompostering. De største synderne for matsvinn er nok industrien Nei, det er faktisk husholdningene som kaster mest mat. Mer enn resteuranter, butikker, etc. Hver 10. handlepose vi tar med oss hjem går rett i søpla. Anonymkode: f7485...ebb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #32 Del Skrevet 27. mars Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden): Kompost Tipper at de fleste ikke har kompost til mat. Jeg forstår uansett ikke hva som er problemet med at et renovasjonsselskap tar seg av potetskrellet vårt og sender det til biogass eller biogjødselanlegg. Det er vel ikke matavfallet som er det store problemet, men restavfall. Vi har mer enn nok kompost fra husdyrhold om vi ikke skal ha enda en kompost til matavfallet hjemme. Anonymkode: fcb63...0a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #33 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Når jeg har kjøpt mat å er denne maten min eiendom og jeg står fritt til å gjøre hva jeg vil med den. At det kommer en nesevis person på kg og er nedlatende gjør egentlig at jeg får litt lyst til å kaste mer mat, bare for å irritere. Folk lever sine liv og de tar sine valg. Anonymkode: 62134...d3a Vi har et felles ansvar for å minske matsvinn. Og jeg tar gjerne tittelen nesevis hvis saken for matsvinn frontes. Ts Anonymkode: ac93a...30f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #34 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja, vi kaster mye mat. Den grønne posen blir full omtrent hver dag. Hva TS skulle mene om det er ikke akuratt noe jeg bryr meg om. Anonymkode: f7485...ebb Men du skal huske att det ikke er bare jeg som bryr meg. Ikke om deg personlig men for saken. Trass kommer vi ikke videre med. Anonymkode: ac93a...30f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 27. mars #35 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det er faktisk husholdningene som kaster mest mat. Mer enn resteuranter, butikker, etc. Hver 10. handlepose vi tar med oss hjem går rett i søpla. Anonymkode: f7485...ebb Kilde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #36 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har et felles ansvar for å minske matsvinn. Og jeg tar gjerne tittelen nesevis hvis saken for matsvinn frontes. Ts Anonymkode: ac93a...30f Er det ikke viktigere med nordmenns bruk og kast-holdning til klær, elektronikk etc? Vi er storforbrukere av telefoner og mange tror de MÅ ha ny telefon hele tiden for eksempel, og kjøper enorme mengder lavkvalitetsklær. Det er mye mer problematisk for miljøet. Anonymkode: fcb63...0a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #37 Del Skrevet 27. mars Kaster masse. Er dårlig på å følge med på datoer, og jeg spiser ingenting som er utgått. Er flink til å beregne mengder når jeg lager mat, men bommer jeg er det minimalt av rester som blir spist. Unntaket er vel pizza og gryterett. Anonymkode: 00707...6c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #38 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Regner med at ikke kaster mat? Matavfall kan alltid brukes,så jeg syns ingen trenger kaste. Du vet hvordan du bruker matavfall regner jeg med? Anonymkode: ac93a...30f Det som er igjen etter man føler seg mett av havregrøt, kan det brukes til noe? Eller kjøttdeig som gikk ut på dato for en måned siden? Anonymkode: 875ec...43b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #39 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva bruker du råtnet eller muglet mat til? Potetskrell? Kaffegrut? Anonymkode: fcb63...0a1 Kaffegrut er fin gjødsel også til potteplanter. Det andre blir kompost eller graves ned i plantekasser direkte. Jord blir det. Anonymkode: ac93a...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 27. mars #40 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tipper at de fleste ikke har kompost til mat. Jeg forstår uansett ikke hva som er problemet med at et renovasjonsselskap tar seg av potetskrellet vårt og sender det til biogass eller biogjødselanlegg. Det er vel ikke matavfallet som er det store problemet, men restavfall. Vi har mer enn nok kompost fra husdyrhold om vi ikke skal ha enda en kompost til matavfallet hjemme. Anonymkode: fcb63...0a1 Synes det er topp at det samles inn, i gata vår var vi kun 2 hus med matavfallsspann i flere år. Jeg har kompostbinge og graver ned kompost i hagen for å bedre jordkvaliteten men litt leverer jeg inn (pga salt nivå) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå