Gå til innhold

Ønsker dåp uten selskap

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et barn på et år som jeg ønsker at skal døpe seg. Har lyst å ha selve dåpen, men uten å måtte bruke mye penger på selskap. Orker ikke å leie lokale, bestille catering, bake kaker osv. Sliter generelt med energinivået og blir veldig sliten av selskaper. Liker heller ikke svigerfamilien spesielt mye som er veldig glade i selskaper. De blir sikkert skuffet om det ikke blir selskap men må ta hensyn til hva jeg orker. Er det innenfor å ha dåp uten selskap, eller er selskap noe man må lide seg gjennom?  Kan evt vente til barnet blir større og kan bestemme selv om det skal bli dåp og evt selskap så kanskje jeg orker da.

Anonymkode: d4e93...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Døp ungen og gå på en restaurant etterpå, og etter det går dere hver til sitt.

Anonymkode: e9f7a...9e2

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig døpe barnet uten å ha selskap, men når barnet er blitt et år uten å ha blitt døpt er min mening at man kan vente til barnet selv er voksent nok til å ta valget om dåp selv. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulven skrev (2 minutter siden):

Du kan selvfølgelig døpe barnet uten å ha selskap, men når barnet er blitt et år uten å ha blitt døpt er min mening at man kan vente til barnet selv er voksent nok til å ta valget om dåp selv. 

Har ikke hatt dåp ennå fordi jeg gruer meg til å evt måtte arrangere selskap. Men ja kanskje like greit å la barnet bestemme selv senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drop in dåp? Selvsagt kan du døpe ungen å droppe selskap du gjør akkurat som du ønsker! Evnt ha en kake hjemme etterpå

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen? Eneste grunnen til at folk døper er på grunn av festligheten.

Tror du seriøst ungen kommer i helvete om du ikke døper han? (Noe vi la av oss på 1800-tallet).

Det er en fri verden. Gi han gaven å finne ting ut selv. Du høres litt slitsom ut for å være helt ærlig.

Anonymkode: 24d39...958

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger dere si noe da? Dere kan vel døpe barnet og dra hjem ? Så lenge dere er enige er det ikke noe foreldrene deres har noe med, eller noen andre for den del.

Anonymkode: 616a1...0ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (På 27.3.2025 den 12.12):

Da er det bedre å døpe barnet, sånn det kan velge konfirmasjon eller ikke. Det er ganske tøft å tørre å døpe seg når man er eldre, noe mange ville kvidd seg for. 

Anonymkode: 03623...a30

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 11.59):

Jeg har et barn på et år som jeg ønsker at skal døpe seg. Har lyst å ha selve dåpen, men uten å måtte bruke mye penger på selskap. Orker ikke å leie lokale, bestille catering, bake kaker osv. Sliter generelt med energinivået og blir veldig sliten av selskaper. Liker heller ikke svigerfamilien spesielt mye som er veldig glade i selskaper. De blir sikkert skuffet om det ikke blir selskap men må ta hensyn til hva jeg orker. Er det innenfor å ha dåp uten selskap, eller er selskap noe man må lide seg gjennom?  Kan evt vente til barnet blir større og kan bestemme selv om det skal bli dåp og evt selskap så kanskje jeg orker da.

Ville heller hatt dåp å gått på resturant etterpå med en foreldre og faddere, så slipper du hele selskapet. 

Anonymkode: 03623...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha den dåpen du vil ha, uten selskap. Sier som flere her at dere kan gå på restaurant etter seremonien med fadderne.

At barnet selv tar valg omdåp eller ikke, kommer ikke til å skje før konfirmasjonen, å det er en alder der de er sårbare og synes mye er flaut, så da kan det hende at ungen enten velger borgerlig konf eller ikke konf i det hele tatt for å slippe å døpes i den alderen.

Anonymkode: cd061...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage mat hjemme feks en Lasagne/Mousakka salat ris og Baguett og servere gjorde det i min niese og nevøs dåp og det var veldig koselig først hadde vi Humanistisk seremoni så dro vi hjem til dem for middag og hjemmelaget kake Oreokake tror jeg det var i 2011 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror du seriøst ungen kommer i helvete om du ikke døper han? (Noe vi la av oss på 1800-tallet).

Det er en fri verden. Gi han gaven å finne ting ut selv. Du høres litt slitsom ut for å være helt ærlig.

Er nok gavene som er vitsen.. 

Anonymkode: b29ab...652

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

1. Hva er vitsen? Jeg er kristen selv og syns ungen kan få lære om Gud og kjenne en tilhørighet i en religion. 

2. nei jeg tror ikke ungen kommer til helvete. Jeg tror alle barn er Guds barn enten de er døpt eller ikke. 

3. Er jeg slitsomt fordi jeg er slitsomt selv? Kan godt være men at jeg ikke orker selskap betyr ikke automatisk at jeg er slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...