AnonymBruker Skrevet 27. mars #41 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Fullstendig klar over at mas ikke hjelper. Vi har veldig gode samtaler, han er super ærlig og snill. Men kjenner at han ikke tar ansvar, ser helst at jeg vasker rommet, skifte på senga, vaske klær osv, han har blitt en smule bortskjemt 🙈 å han har 0 fravær fra skole, men også 0 motivasjon. selv om at sier han vet hva han vil jobbe med.. ts Anonymkode: e5172...f06 Ja se der. Slutt å dulle for han. Anonymkode: 6e190...b45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 27. mars #42 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi jeg er dum sikkert😭 har lært at jeg ikke skal, men det lærte jeg nå nylig! Han her jo min lille gutt fordi om han er stor🙈 Anonymkode: e5172...f06 Det er forskjell på å tenke på han som din lille gutt, og behandle han som det. 6 åringen her i hus satte i går på en klesvask. Han hadde åpenbart mest lyst til å gjøre noe annet. Og han trengte en liten påminnelse på at håndklær skal på 60 grader. Og det er sikkert noen uker/måneder til neste gang. Men han gjorde det. Mange 17 åringer i dag kan ikke engang si hvor vaskemaskinen står der de bor. Langt mindre hvordan den virker. Og da forstår jeg at mange unge voksne er redde for å bli selvstendige. De har jo aldri lært hvordan. Det bare forventes at de vet hvordan. Hadde ikke vi alle vært nølende og pissredde om vi på et døgn varsel gå fra å servert alt på et fat til å klare oss selv? Jeg vet at jeg hadde vært det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #43 Del Skrevet 27. mars men stakkars kjæresten hans som potensielt skal måtte leve med han. huff. Hun har et kiipt samliv i vente! Anonymkode: d37f9...df0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #44 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): men stakkars kjæresten hans som potensielt skal måtte leve med han. huff. Hun har et kiipt samliv i vente! Anonymkode: d37f9...df0 Nei, som her har forstått det, de begge sier det, så både rydder han og ordner mat der! Men hjemme, nope… han Bruker å dra hjem til henne å hjelpe hun med rydding og vaskin, så sier jeg: romme ditt da?? Nei det tar jeg senere. så jeg vet han kan viss han vil! Han bare vil ikke, hjemme hos oss. Anonymkode: e5172...f06 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #45 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg flyttet noen måneder før jeg var 18, jeg var ett surrehue (fikk adhd diagnosen da jeg var 33) Vgs var dritt, jeg møtte opp, men null interesse og null innsats… Fikk 6 ere i de fagene jeg likte😂, men utenom det… Jeg måtte ta opp fag da jeg var 28💁♀️ Men, jeg klarte meg utmerket når jeg flyttet💪🏻 Jobbet på bensinstasjon den gangen, og tok på meg ekstra jobber, når jeg trengte ekstra penger… (Hadde fast vaskejobb, og tok på meg ekstra flyttevask jobber) Jeg var absolutt ikke lat, men jeg trengte den ‘’indre motivasjonen’’… Vil han flytte, så ser jeg ingen problemer med det… Så lenge han er i jobb da… Han vil finne ut av det… Og plutselig så finner han ut av hva han vil… Nå er jeg 42, og når jeg er hjemme hos mamma, så ‘’mister’’ jeg helt boevnenen min enda😂😂 Det er liksom noe med å komme hjem til mamma og pappa, og mamma stuller rundt meg og barna❤️(Og selvsagt, jeg bidrar når jeg er hos dem altså, så jeg blir ikke helt fjortis😅) Anonymkode: 6352a...7b8 Min sønn er slik, hvis ikke den indre motivasjonen er der så glipper alt gjennom fingrene på han. Å kjøre bil var uinteressant så han gav opp kjøretimer. Ryddet ikke, vasket ikke. Skole var enten eller, topp eller bunnkarakterer. Å lage middag var en prøvelse, jeg sto timesvis med han på kjøkkenet. Han kunne kutte grønnsaker til Taco for det likte han men å kutte en løk til noe annet klarte han ikke. Nå har han studert i to år, fant noe han virkelig brenner for og får toppkarakterer. Han har tatt lappen for å komme seg til og fra en deltidsjobb han liker. Har fått seg en kjæreste han elsker og blitt skikkelig ordensmenneske. Jeg har mistenkt at noe var galt eller anderledes uten å kunne sette ord på det, var først på slutten av vgs at det ble åpenbart for meg når han motvillig skulle rygge ut bilen for meg og kjørte rett i arbeidsbilen, han hadde ikke giddet å se i speilet... Anonymkode: 9e4b9...a68 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #46 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, som her har forstått det, de begge sier det, så både rydder han og ordner mat der! Men hjemme, nope… han Bruker å dra hjem til henne å hjelpe hun med rydding og vaskin, så sier jeg: romme ditt da?? Nei det tar jeg senere. så jeg vet han kan viss han vil! Han bare vil ikke, hjemme hos oss. Anonymkode: e5172...f06 Det er jo en del av adhd. Han er motivert andre steder, hjemme finnes ikke motivasjonen. Vær glad han tar tak andre steder. Anonymkode: 9e4b9...a68 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #47 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det med penger har jeg faktisk kuttet ut, for han kan bidra hjemme samt skaffe seg en jobb slik at han har penger. skal slutte med å vaske klær og rommet også, takk for tips! 💕 Anonymkode: e5172...f06 Gud for en mor du er. Greit han skal hjelpe til hjemme. Men han merker nok holdningene dine, snakk om ikke bry seg med eget barn. Og har du adhd selv så er du jo du som har bragt dette videre til sønnen din, så ha litt mer forståelse. Så lenge han går på VGS så har du forsørgerplikt, flytter han ut må dere betale han bidrag. Er det virkelig så vanskelig å rydde litt og vaske rommet hans/skifte på sengen? Vaske klærne hans, må være bedre hjelpe til med dette fra din side enn dårlig stemning og lure på når du skal flytte ut ungen din. Elendig måte og formulere seg p åi overskriften da- Anonymkode: e5c03...cbf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #48 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Sett deg mer inn i hva ADHD er. Det er IKKE snakk om å ikke gidde!!! Anonymkode: ff405...cf3 Enda en som ser på noen med ADHD som noen helt ut evner til å gjøre noe. Det er absolutt også om å ikke gidde. Det går an å BE om hjelp til å komme igang. Anonymkode: bf8ce...0ae 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #49 Del Skrevet 27. mars Ungdommen din har tilrettelagt skole og mye fritak fra fag. Likevel skal du øse krav, krav, krav over på han? Det kan jo høres ut som at han kaver fælt og såvidt holder hodet over vann. Jeg tror du kommer mye lenger med å være hyggelig og hjelpsom. Å vaske klær for en 17-åring og å bytte på sengen sammen feks trenger ikke å være det samme som å skjemme dem bort. Du må se på hvor han er i livet sitt og legge innsatsen etter det. I tillegg skriver du at han har hatt sommerjobb to somre nå, samt ikke noe fravær fra skolen. Jeg forstår faktisk ikke problemet, han virker flink og som at han gjør så godt han kan. Og jeg synes det høres ut som at han burde få mye mer cred for det han gjør og får til. Jeg tror det oser ut av deg at du ikke er fornøyd med han. Er mannen din faren hans? Anonymkode: 8a2d3...42c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #50 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ungdommen din har tilrettelagt skole og mye fritak fra fag. Likevel skal du øse krav, krav, krav over på han? Det kan jo høres ut som at han kaver fælt og såvidt holder hodet over vann. Jeg tror du kommer mye lenger med å være hyggelig og hjelpsom. Å vaske klær for en 17-åring og å bytte på sengen sammen feks trenger ikke å være det samme som å skjemme dem bort. Du må se på hvor han er i livet sitt og legge innsatsen etter det. I tillegg skriver du at han har hatt sommerjobb to somre nå, samt ikke noe fravær fra skolen. Jeg forstår faktisk ikke problemet, han virker flink og som at han gjør så godt han kan. Og jeg synes det høres ut som at han burde få mye mer cred for det han gjør og får til. Jeg tror det oser ut av deg at du ikke er fornøyd med han. Er mannen din faren hans? Anonymkode: 8a2d3...42c Fint du tolker det sånn. Du burde lære deg å lese! vi har et veldig fint forhold,krever minimalt av han, at han står i de få fagene han har, å ellers rydder rommet sitt. Hva gjør du med dine barn? Syr puter? Anonymkode: e5172...f06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #51 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gud for en mor du er. Greit han skal hjelpe til hjemme. Men han merker nok holdningene dine, snakk om ikke bry seg med eget barn. Og har du adhd selv så er du jo du som har bragt dette videre til sønnen din, så ha litt mer forståelse. Så lenge han går på VGS så har du forsørgerplikt, flytter han ut må dere betale han bidrag. Er det virkelig så vanskelig å rydde litt og vaske rommet hans/skifte på sengen? Vaske klærne hans, må være bedre hjelpe til med dette fra din side enn dårlig stemning og lure på når du skal flytte ut ungen din. Elendig måte og formulere seg p åi overskriften da- Anonymkode: e5c03...cbf Du var et fint menneske. Anonymkode: e5172...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #52 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fullstendig klar over at mas ikke hjelper. Vi har veldig gode samtaler, han er super ærlig og snill. Men kjenner at han ikke tar ansvar, ser helst at jeg vasker rommet, skifte på senga, vaske klær osv, han har blitt en smule bortskjemt 🙈 å han har 0 fravær fra skole, men også 0 motivasjon. selv om at sier han vet hva han vil jobbe med.. ts Anonymkode: e5172...f06 Alle tenåringer ser helst at mamma rydder, vasker og skifter på senga. Ikke dermed sagt at mammaene bør gjøre det… Jeg rydder ikke rommet for min 15-åring. Anonymkode: 5098f...dd1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #53 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fullstendig klar over at mas ikke hjelper. Vi har veldig gode samtaler, han er super ærlig og snill. Men kjenner at han ikke tar ansvar, ser helst at jeg vasker rommet, skifte på senga, vaske klær osv, han har blitt en smule bortskjemt 🙈 å han har 0 fravær fra skole, men også 0 motivasjon. selv om at sier han vet hva han vil jobbe med.. ts Anonymkode: e5172...f06 Ts: jeg har vært her og første (mini)steg er: skal jeg vaske så skal du vaske. Skal jeg rydde, så skal du rydde. Vi gjør det sammen, ingen mas og kjeft, ingen klaging eller kommentarer, bare du og jeg som deler på jobben. Etterhvert er målet at han skal bli lei av å ha deg med og heller (litt etter litt) overta noen oppgavene (tilslutt alle oppgavene). Anonymkode: f1e6e...888 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #54 Del Skrevet 27. mars Man sparker ikke ut egne barn før de er i stand til å klare seg selv. Her har dere feilet så du må bare stille opp nå og lære gutten å klare seg før dere kaster han ut. Er ikke hans feil at du har fått flere barn enn du klarer å ta deg av og samlivet med mannen din er noe du må klare å holde orden på uten å gi faen i eldstemann. Anonymkode: 05d3a...53d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #55 Del Skrevet 27. mars Dette er jo din feil. Du som har oppdratt han Anonymkode: a2ca0...f51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #56 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er første året. Var kun praksis for at han har fri 3 dager i uken, så trenger det ikke for å «stå» nei. Men tror det hadde motivert han mere når han har hatt en jobb han liker. At man blir mere motivert av å gjøre lekser osv også. Anonymkode: e5172...f06 Forstår ikke hva du mener med at «han har fri 3 dager i uken». Går han Vg1 på et yrkesfag? Det er jo 35 timer per uke, så tre fridager er ikke mulig. Anonymkode: 3d21c...e4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #57 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Svigermor stod i samme situasjon med sin datter, hun fikk beksjed at på dagen hun fylte 18 år, så gikk de ned på NAV og skrev henne inn i systemet, og fikk ordnet en ordning slik at hun skulle flytte ut. Hun gikk ikke på skolen, og ville ikke jobbe, så da ble det NAV sitt ansvar. Anonymkode: a4212...d3b NAV tar ikke ansvar for late tenåringer. Hva er galt med foreldre? Du kan ikke oppdra en bortskjemt og lat unge, for då å gi problemet videre til NAV. NAV tar seg av syke mennesker og mennesker som aktivt leter etter arbeid. Anonymkode: 4c775...f81 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #58 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Fint du tolker det sånn. Du burde lære deg å lese! vi har et veldig fint forhold,krever minimalt av han, at han står i de få fagene han har, å ellers rydder rommet sitt. Hva gjør du med dine barn? Syr puter? Anonymkode: e5172...f06 Ok, så det er helt utelukket at livet som 17-åring med adhd og tilrettelagt skolehverdag er overveldende og føles vanskelig? Da får jeg vel si som alle andre da, ikke hjelp han med noe, ikke engang vask klærne hans! (Og som du ønsker; kast han ut så snart du kan!). Anonymkode: 8a2d3...42c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #59 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er ikke snakk om rusproblemer her altså. Han er i et fint og stabilt forhold med ei jente som jobber og har leilighet. Her er det snakk om en ungdom som ikke gidder bare.. Anonymkode: e5172...f06 Hvis han har ADHD så er det ikke så lett som dette. Hvis du er en god mor så leser du opp om ADHD. Eller har du kanskje allerede sett noen timer med video om evnet? Anonymkode: 9108c...a3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #60 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette er jo din feil. Du som har oppdratt han Anonymkode: a2ca0...f51 hun har vel ikke ansvaret for den delen helt alene siden hun har en ektemann og en far som også bidrar til oppdragelsen.. bare nevner det.. Anonymkode: 0e17c...d4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå