AnonymBruker Skrevet 27. mars #21 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sett deg mer inn i hva ADHD er. Det er IKKE snakk om å ikke gidde!!! Anonymkode: ff405...cf3 Er vi 100% sikre på det? jeg spør oppriktig fordi jeg ikke kan nok om adhd. Men er det virkelig null sjans for at barn som får en adhd diagnose og «en forklaring på hvorfor de ikke klarer det samme som andre», vil både «bli» diagnosen sin, og/eller bruke det som en unnskyldning for rett og slett ikke å gidde…? Og hvis dette er forsket på og bevist, hvordan har de klart å skille «lat ungdom» fra «adhd-latskap»? Er det virkelig ikke mulig at det kan handle om begge deler? Eller 10% adhd-problemer og 90% lat-17-åring-syndromet? Har sett sønnen til en nær venninne vokse opp, han ble 18 nå i januar. Han var pokker så lat som 16- og 17-åring. De slet sånn med å i det hele tatt få han på skolen. La ned masse energi for at han skulle komme seg til skole osv. Så ble han 18, og egentlig det siste halve året forandret han seg dramatisk, helt av seg selv. Som om det å komme seg opp og avsted ikke lenger var noe å snakke om… så helt ærlig virket det som at det er et utviklingsmessig aspekt inne for denne aldergruppen. Nb. Han har ikke (!) adhd, garantert. En frisk normal gutt. Litt bekymret for hva som skjer om man alltid gir de slack fordi de har adhd og holder på at de derfor ikke klarer å fungere. Samtidig skjønner jeg det må være ekstremt vanskelig å vite hva man faktisk kan forvente og hvor mye man kan pushe. Misforstå meg rett, som forelder må det vært forferdelig. Dessverre kanskje enklere for oss også å ikke stille krav og skylde på diagnosen. I mangel av å vite hvor langt man evt kan pushe og hva man egentlig kan forvente. Men til TS: ville satt sønnen først, forhold pri 2. hjelp sønnen med det som er nødvendig for å komme gjennom skolegangen. Flytte ut først aktuelt etter fullført VGS ville jeg tenkt. Og der har du fortsatt et ansvar mener jeg. Og hjelp er også omsorg. Om 1-2 år kanskje han modner og fikser livet mye bedre selv Anonymkode: 0a215...5cd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #22 Del Skrevet 27. mars Han har selv ønsket å flytte ut ( ikke snakk om å kaste han ut på gata) men jeg synes han er for liten!🥲 selv om mange av hannes venner har flyttet pga skole osv. men når det skaper problemer fordi at han ikke bidrar, tar ikke ansvar for sine ting, stryker på skolen ( å der er alt tilrettelagt) har kun noen fag slik at han kan konsentrere seg om dem, men han prøver ikke engang. Å det er det som irriterer meg grønn! For jeg vet at han kan, å når du kun har noen timer i uka så blir det skuffene når det ikke legges litt innsats.. Anonymkode: e5172...f06 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snickersogtwist Skrevet 27. mars #23 Del Skrevet 27. mars Så slutt å enable ham. Ikke lag mat, ikkje rydd rommet, vask klær, gi penger etc. Dette er ikke så vanskelig. Jeg bor selv med en mann som blei over-foreldret, overbærende foreldre la til rette og som gjorde alt, oi for en støkk han fikk i selvtiliten når han kom til voksenlivet og ikke kunne noe. Ikke har det vært lett på forholde heller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sorthstudios Skrevet 27. mars #24 Del Skrevet 27. mars Han er bare 17, så slapp av. Mange 17-åringer som sliter på skolen. Kanskje han heller burde bytte til yrkesfaglig? Mindre skole, mer praktisk arbeid. Det går også an å gå rett i jobb i stedenfor skole (ikke alle må fullføre videregående på tradisjonell måte). Sett tydelige krav, og hvis han ikke gidder noe - så skru av internett. Da blir det fart på sakene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venno Skrevet 27. mars #25 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Fullstendig klar over at mas ikke hjelper. Vi har veldig gode samtaler, han er super ærlig og snill. Men kjenner at han ikke tar ansvar, ser helst at jeg vasker rommet, skifte på senga, vaske klær osv, han har blitt en smule bortskjemt 🙈 å han har 0 fravær fra skole, men også 0 motivasjon. selv om at sier han vet hva han vil jobbe med.. ts Anonymkode: e5172...f06 Han høres altså ut som en helt normal ungdom.... 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #26 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er ikke snakk om rusproblemer her altså. Han er i et fint og stabilt forhold med ei jente som jobber og har leilighet. Her er det snakk om en ungdom som ikke gidder bare.. Anonymkode: e5172...f06 Han er ikke der nå nei men veien kan være kort! ADHD hadler om utfordringer med mestring og ikke latskap. Nå er det selvfølgelig mulig å ha adhd og være lat til og medvirke adhd som unnskyldning for å være lat er mulig… Men i det fleste tilfeller handler det om unngåelse som et symptom pluss at det er vanskelig å mestre ulike ting. Anonymkode: 14b4d...b19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #27 Del Skrevet 27. mars sorthstudios skrev (Akkurat nå): Han er bare 17, så slapp av. Mange 17-åringer som sliter på skolen. Kanskje han heller burde bytte til yrkesfaglig? Mindre skole, mer praktisk arbeid. Det går også an å gå rett i jobb i stedenfor skole (ikke alle må fullføre videregående på tradisjonell måte). Sett tydelige krav, og hvis han ikke gidder noe - så skru av internett. Da blir det fart på sakene. Han skulle ha praksis 3 dager i uka (di dagene han har fri) men læreren ordnet det aldri.. prøvde å fortelle læreren hvor demotiverende det er for han når han ble lovet praksis i oktober, å det ikke er ordnet enda. Fikk beskjed av lærer å ordne selv sist.. Anonymkode: e5172...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #28 Del Skrevet 27. mars Svigermor stod i samme situasjon med sin datter, hun fikk beksjed at på dagen hun fylte 18 år, så gikk de ned på NAV og skrev henne inn i systemet, og fikk ordnet en ordning slik at hun skulle flytte ut. Hun gikk ikke på skolen, og ville ikke jobbe, så da ble det NAV sitt ansvar. Anonymkode: a4212...d3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #29 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han skulle ha praksis 3 dager i uka (di dagene han har fri) men læreren ordnet det aldri.. prøvde å fortelle læreren hvor demotiverende det er for han når han ble lovet praksis i oktober, å det ikke er ordnet enda. Fikk beskjed av lærer å ordne selv sist.. Anonymkode: e5172...f06 Kan dere snakke ned teamleder/ ansvarlig for linjen om å få hjelp til dette? Anonymkode: d5403...2e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sorthstudios Skrevet 27. mars #30 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han skulle ha praksis 3 dager i uka (di dagene han har fri) men læreren ordnet det aldri.. prøvde å fortelle læreren hvor demotiverende det er for han når han ble lovet praksis i oktober, å det ikke er ordnet enda. Fikk beskjed av lærer å ordne selv sist.. Anonymkode: e5172...f06 Det er vanlig på mange skoler at eleven skal ordne sin egen praksis. Snakker her om yrkesfaglig. Det er en del av opplæringen, at man skal være engasjert og arbeidssøkende. Men - klarer eleven selv ikke å fikse utplassering/praksis, så skal skolen hjelpe til. De har vanligvis avtaler med bedrifter som er villige til å ta disse elevene, som naturlig nok er svært lite ettertraktet og en byrde for firmaet. Snakk med skolen, og be om konkrete svar på hva du skal gjøre, hva skolen skal gjøre, og hva sønnen din skal gjøre . 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #31 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan dere snakke ned teamleder/ ansvarlig for linjen om å få hjelp til dette? Anonymkode: d5403...2e6 Jeg har snakket å «maset» på rådgiver, kontakt lærer og han som sitter med praksisplassen. Så vet ikke hvem jeg nå skal kontakte😩 hadd ønsket han kunne fått ut i praksis de dagene han er hjemme, for hans egen del! Anonymkode: e5172...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #32 Del Skrevet 27. mars sorthstudios skrev (1 minutt siden): Det er vanlig på mange skoler at eleven skal ordne sin egen praksis. Snakker her om yrkesfaglig. Det er en del av opplæringen, at man skal være engasjert og arbeidssøkende. Men - klarer eleven selv ikke å fikse utplassering/praksis, så skal skolen hjelpe til. De har vanligvis avtaler med bedrifter som er villige til å ta disse elevene, som naturlig nok er svært lite ettertraktet og en byrde for firmaet. Snakk med skolen, og be om konkrete svar på hva du skal gjøre, hva skolen skal gjøre, og hva sønnen din skal gjøre . Her ble det lovet i oktober at han som står for praksisdelen skulle ordne det. Jeg sa selv jeg kunne hjelpe sønnen å søke slik at vi kunne starte snart. Fikk beskjed om at skolen måtte fikse det.. så da kom jeg ingen vei! Men jeg og han har søkt sommer jobber🤞🏼 han har jobbet 2 somre før, å der er han god! Bare praksis og veldig lite teori passer han perfekt! Anonymkode: e5172...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #33 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har snakket å «maset» på rådgiver, kontakt lærer og han som sitter med praksisplassen. Så vet ikke hvem jeg nå skal kontakte😩 hadd ønsket han kunne fått ut i praksis de dagene han er hjemme, for hans egen del! Anonymkode: e5172...f06 Men hva sier de da? Og hvis han som sitter med praksisplassen har den klar, hvorfor kan han ikke bare starte? Anonymkode: d5403...2e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruR Skrevet 27. mars #34 Del Skrevet 27. mars (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her ble det lovet i oktober at han som står for praksisdelen skulle ordne det. Jeg sa selv jeg kunne hjelpe sønnen å søke slik at vi kunne starte snart. Fikk beskjed om at skolen måtte fikse det.. så da kom jeg ingen vei! Men jeg og han har søkt sommer jobber🤞🏼 han har jobbet 2 somre før, å der er han god! Bare praksis og veldig lite teori passer han perfekt! Anonymkode: e5172...f06 Eh ja. Praksis må han ha for fullføre vgs på de linjene som at praksis så at han ikke har det nå betyr at han må ta igjen senere så her ville jeg vært obs. Endret 27. mars av FruR Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #35 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hva sier de da? Og hvis han som sitter med praksisplassen har den klar, hvorfor kan han ikke bare starte? Anonymkode: d5403...2e6 Altså, mente han som styrer praksisen ( ikke nå praksis plass klar) Anonymkode: e5172...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #36 Del Skrevet 27. mars FruR skrev (1 minutt siden): Eh ja. Praksis må han ha for fullføre så at han ikke har det betyr at han må ta igjen senere så her ville jeg vært obs. Er første året. Var kun praksis for at han har fri 3 dager i uken, så trenger det ikke for å «stå» nei. Men tror det hadde motivert han mere når han har hatt en jobb han liker. At man blir mere motivert av å gjøre lekser osv også. Anonymkode: e5172...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #37 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Altså, mente han som styrer praksisen ( ikke nå praksis plass klar) Anonymkode: e5172...f06 Hvorfor får de ikke ut fingeren da? Høres skikkelig dårlig ut og rart, fra dems side Anonymkode: d5403...2e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #38 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Han har selv ønsket å flytte ut ( ikke snakk om å kaste han ut på gata) men jeg synes han er for liten!🥲 selv om mange av hannes venner har flyttet pga skole osv. men når det skaper problemer fordi at han ikke bidrar, tar ikke ansvar for sine ting, stryker på skolen ( å der er alt tilrettelagt) har kun noen fag slik at han kan konsentrere seg om dem, men han prøver ikke engang. Å det er det som irriterer meg grønn! For jeg vet at han kan, å når du kun har noen timer i uka så blir det skuffene når det ikke legges litt innsats.. Anonymkode: e5172...f06 Jeg flyttet noen måneder før jeg var 18, jeg var ett surrehue (fikk adhd diagnosen da jeg var 33) Vgs var dritt, jeg møtte opp, men null interesse og null innsats… Fikk 6 ere i de fagene jeg likte😂, men utenom det… Jeg måtte ta opp fag da jeg var 28💁♀️ Men, jeg klarte meg utmerket når jeg flyttet💪🏻 Jobbet på bensinstasjon den gangen, og tok på meg ekstra jobber, når jeg trengte ekstra penger… (Hadde fast vaskejobb, og tok på meg ekstra flyttevask jobber) Jeg var absolutt ikke lat, men jeg trengte den ‘’indre motivasjonen’’… Vil han flytte, så ser jeg ingen problemer med det… Så lenge han er i jobb da… Han vil finne ut av det… Og plutselig så finner han ut av hva han vil… Nå er jeg 42, og når jeg er hjemme hos mamma, så ‘’mister’’ jeg helt boevnenen min enda😂😂 Det er liksom noe med å komme hjem til mamma og pappa, og mamma stuller rundt meg og barna❤️(Og selvsagt, jeg bidrar når jeg er hos dem altså, så jeg blir ikke helt fjortis😅) Anonymkode: 6352a...7b8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 27. mars #39 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Fullstendig klar over at mas ikke hjelper. Vi har veldig gode samtaler, han er super ærlig og snill. Men kjenner at han ikke tar ansvar, ser helst at jeg vasker rommet, skifte på senga, vaske klær osv, han har blitt en smule bortskjemt 🙈 å han har 0 fravær fra skole, men også 0 motivasjon. selv om at sier han vet hva han vil jobbe med.. ts Anonymkode: e5172...f06 Hvorfor gjør du disse tingene for han da? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #40 Del Skrevet 27. mars Snublefot62 skrev (13 minutter siden): Hvorfor gjør du disse tingene for han da? Fordi jeg er dum sikkert😭 har lært at jeg ikke skal, men det lærte jeg nå nylig! Han her jo min lille gutt fordi om han er stor🙈 Anonymkode: e5172...f06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå