AnonymBruker Skrevet 28. mars #61 Del Skrevet 28. mars En god start er å ikke rydde for han. ADHD gjør det utrolig vanskelig å rydde, spesielt når man vet inderst inne at det blir ryddet av noen andre til slutt. Hver gang du rydder for han så skader du han, han sitter igjen med en utrolig sterk skamfølelse Anonymkode: 9108c...a3e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #62 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Fullstendig klar over at mas ikke hjelper. Vi har veldig gode samtaler, han er super ærlig og snill. Men kjenner at han ikke tar ansvar, ser helst at jeg vasker rommet, skifte på senga, vaske klær osv, han har blitt en smule bortskjemt 🙈 å han har 0 fravær fra skole, men også 0 motivasjon. selv om at sier han vet hva han vil jobbe med.. ts Anonymkode: e5172...f06 Men det er jo din feil at han er bortskjemt. For barn med autisme/adhd er det ekstremt viktig å sette krav, være konsekvent og gi dem mest mulig forutsigbarhet og struktur i hverdagen. Har en unge med autisme og ikke f om jeg er hushjelpen hans. Satt han i gang tidlig med å vaske klær, rydde etc. Mht utdanning. Hva hjelp og støtte har han og dere fått fra skole/BUP? Anonymkode: 85950...139 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #63 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hei, Har noen spørsmål. Vi har en sønn med adhd (men høyt fungerende sosialt) han stryker på skulen, ingen interesse for å ordne seg jobb. Sluntrer unna det som kan. Ser helst at han bare kan surfe igjennom hverdagen som en surfer på surfebrett! Er veldig vanskelig å diskutere med.. vi heier å støtter men virker som om ingenting går inn, bryr seg fint lite… å dette tapper energi! Vi har flere barn å ta vare på, å ikke gå å mase på en 17 åring som bare blir grinete dersom det blir satt krav! dette går sånn utover forholdet til meg å mann min! Vi blir uenig og har en god del diskusjoner rundt sønnen. Å kjenner jeg blir kjempe redd om dette skal ta knekken på samlivet våres! Trenger tips og råd❤️ Anonymkode: e5172...f06 Han er 17 år, og du tenker feil. Bestill time hos NAV, bli med ham på møte, få innsyn, vær ærlig om hvordan hverdagen pr. nå er. NAV har gode opplegg for ungdom som din. Har en sønn med ADHD som fungerte omtrent likedan. Via NAV er han nå i arbeid. De kartlegger, motiverer og finner bedrifter som hjelper disse ungdommene i gang, og frem til trygg jobb de trives i. Det er hjelp å få. Det er guttens fremtid som står på spill. Lykke til. Anonymkode: 7fd78...cee 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #64 Del Skrevet 28. mars Det handler ikke om ikke å gidde! Han har ADHD, og da er det viktig å sette seg inn i hva det innebærer. De du har fått svar på her og som tydelig ikke har greie på hva ADHD er, skal du ikke høre på!! Hjernen fungerer helt annerledes på de, - er jo derfor de må ta medisiner for å utjevne noe av det. Min sønn er ikke moden nok til å flytte ut så tidlig, men sånt kan jo variere. Du må nesten se an litt. Uansett er sønnen din det viktigste, og skjønner ikke at dere ser det. Mannen din trenger virkelig å lære om ADHD, for det virker ihvertfall ikke som han har peiling. Sønnen din er sikkert smart, men om han har lese- og skrivevansker, så har det vært vanskelig å tilegne seg kunnskap. Det kan gå ut over selvfølelsen og andre ting, som resulterer i sånn han er nå. Anonymkode: d7b2f...e49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #65 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): hun har vel ikke ansvaret for den delen helt alene siden hun har en ektemann og en far som også bidrar til oppdragelsen.. bare nevner det.. Anonymkode: 0e17c...d4a Takk! samt at når de er så gamle som 17 år, så velger de hvordan de skal være. Er ikke foreldre sin feil (iallefall ikke alltid) at barn begynne med rus, dreper et annet menneske. Man kan ikke legge det over på foreldre. Det tyder på uvitenhet skap. Å det føler jeg mange av dere her inn er, uvitende. jeg klarer fint å ta vare på alle barna mine, alle blir fulgt opp, alle får alene tid å alle blir det satt «enkle» krav til. Å jeg og mann min finner tid til hverandre. Men det blir ekstra vanskelig når man har et barn som krever ekstra (alle barna noe) som jobber i mot oss. Så det var bare for å høre når de kan, ikke å skal bli slaktet for å høre. Hvis dere er voksne mennesker så skjønner dere Såppas, HÅPER JEG! Jeg selv bodde ikke hjemme på den alderen, å jeg måtte selv lære meg å lage mat/sette på klær osv. å det gikk veldig fint! Flere av hannes venner bor heller ikke hjemme, så mye fæle foreldre der ute. ts Anonymkode: e5172...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #66 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han er 17 år, og du tenker feil. Bestill time hos NAV, bli med ham på møte, få innsyn, vær ærlig om hvordan hverdagen pr. nå er. NAV har gode opplegg for ungdom som din. Har en sønn med ADHD som fungerte omtrent likedan. Via NAV er han nå i arbeid. De kartlegger, motiverer og finner bedrifter som hjelper disse ungdommene i gang, og frem til trygg jobb de trives i. Det er hjelp å få. Det er guttens fremtid som står på spill. Lykke til. Anonymkode: 7fd78...cee Tusen takk!❤️ viste ikke man kunne ta de med på nav allerede! Anonymkode: e5172...f06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #67 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det handler ikke om ikke å gidde! Han har ADHD, og da er det viktig å sette seg inn i hva det innebærer. De du har fått svar på her og som tydelig ikke har greie på hva ADHD er, skal du ikke høre på!! Hjernen fungerer helt annerledes på de, - er jo derfor de må ta medisiner for å utjevne noe av det. Min sønn er ikke moden nok til å flytte ut så tidlig, men sånt kan jo variere. Du må nesten se an litt. Uansett er sønnen din det viktigste, og skjønner ikke at dere ser det. Mannen din trenger virkelig å lære om ADHD, for det virker ihvertfall ikke som han har peiling. Sønnen din er sikkert smart, men om han har lese- og skrivevansker, så har det vært vanskelig å tilegne seg kunnskap. Det kan gå ut over selvfølelsen og andre ting, som resulterer i sånn han er nå. Anonymkode: d7b2f...e49 100% enig! Mann min burde det, å det gjør han ikke. Han skjønner ikke hvis han gir han 3 oppgaver, så blir 2 eller alle glemt. jeg har som sagt adhd selv, samt at jeg jobber på en boenhet med barn med adhd/autisme osv. alle er forskjellige. Men jeg skylder ikke på adhden til sønn min, for jeg vet han er lat, han sier det selv. Han er ikke for lat til å gjøre som han vil, men når det kommer til små ting som «må» gjøres, da gidder han ikke. Anonymkode: e5172...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #68 Del Skrevet 28. mars Hadde aldri klart å "kastet ut" et barn som sliter og sannsynligvis har det vondt inni seg. Da er det kort vei til verre ting..... Anonymkode: 4df9b...e91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #69 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Får han noe hjelp med adhd da? Husk at han har tusen tanker i hodet. Å få kontroll på alle tankene er en stor utfordring. Jeg trur ikke det er fordi han ikke gidder. Det er bare at han hører ikke bare en tanke. Så det er vanskelig å få tak i en ide. Anonymkode: 62f6e...e50 Ja, enig. Det er en enorm utfordring, og da spesielt for en tenåring som er i en alder der mye skal på plass. Anonymkode: 4df9b...e91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #70 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk! samt at når de er så gamle som 17 år, så velger de hvordan de skal være. Er ikke foreldre sin feil (iallefall ikke alltid) at barn begynne med rus, dreper et annet menneske. Man kan ikke legge det over på foreldre. Det tyder på uvitenhet skap. Å det føler jeg mange av dere her inn er, uvitende. jeg klarer fint å ta vare på alle barna mine, alle blir fulgt opp, alle får alene tid å alle blir det satt «enkle» krav til. Å jeg og mann min finner tid til hverandre. Men det blir ekstra vanskelig når man har et barn som krever ekstra (alle barna noe) som jobber i mot oss. Så det var bare for å høre når de kan, ikke å skal bli slaktet for å høre. Hvis dere er voksne mennesker så skjønner dere Såppas, HÅPER JEG! Jeg selv bodde ikke hjemme på den alderen, å jeg måtte selv lære meg å lage mat/sette på klær osv. å det gikk veldig fint! Flere av hannes venner bor heller ikke hjemme, så mye fæle foreldre der ute. ts Anonymkode: e5172...f06 Men ts? Hva mener du NAV skal gjøre med en som har skoleplass? Han er jo ikke i målgruppen da? Har sønnen din et tilrettelagt opplæringstilbud siden du tidligere har skrevet at han har tre fridager i uka? Anonymkode: 3d21c...e4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #71 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men ts? Hva mener du NAV skal gjøre med en som har skoleplass? Han er jo ikke i målgruppen da? Har sønnen din et tilrettelagt opplæringstilbud siden du tidligere har skrevet at han har tre fridager i uka? Anonymkode: 3d21c...e4c Aldri sagt noe om nav jeg… Anonymkode: e5172...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idunn Skrevet 28. mars #72 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 10.53): Er ikke snakk om rusproblemer her altså. Han er i et fint og stabilt forhold med ei jente som jobber og har leilighet. Her er det snakk om en ungdom som ikke gidder bare.. Anonymkode: e5172...f06 Veien derifra til rus er veldig kort i den alderen. Han har en diagnose, som gjør at han trenger litt ekstra hjelp i livet. Hold ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #73 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 10.40): Hei, Har noen spørsmål. Vi har en sønn med adhd (men høyt fungerende sosialt) han stryker på skulen, ingen interesse for å ordne seg jobb. Sluntrer unna det som kan. Ser helst at han bare kan surfe igjennom hverdagen som en surfer på surfebrett! Er veldig vanskelig å diskutere med.. vi heier å støtter men virker som om ingenting går inn, bryr seg fint lite… å dette tapper energi! Vi har flere barn å ta vare på, å ikke gå å mase på en 17 åring som bare blir grinete dersom det blir satt krav! dette går sånn utover forholdet til meg å mann min! Vi blir uenig og har en god del diskusjoner rundt sønnen. Å kjenner jeg blir kjempe redd om dette skal ta knekken på samlivet våres! Trenger tips og råd❤️ Anonymkode: e5172...f06 Tror dere som foreldre trenger lære dere litt opp på hva adhd er. Tror det blir lettere for dere som familie da. Så tror jeg kanskje dere skal kontakte opplæringskontoret. Får han noe hjelp eller tilrettelegging på skolen? Ville meldt meg inn i afhd norge og jeg var dere. De har også gjerne et felleskap som er nærmere der du bor. Der kan både dere foreldre og ungdommen melde dere inn. Så kan du kanskje kjøpe lydboken 7 veier til ny forståelse. https://www.statped.no/adhd/barn-og-elever-med-adhd/universelle-tiltak-i-skolen/ https://www.adhdnorge.no/artikkel/foreldreveiledning Anonymkode: a19af...d8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 28. mars #74 Del Skrevet 28. mars Har bedriftene han har hatt sommerjobb hos noe relevans for det han vil jobbe innen? En kunne jo i såfall høre med de om han kunne startet i jobb der som lærling i et lengre lærlingeløp enn de ordinære 2 som ville vært etter 2.året på yrkesfag. Muligheten for dette kan dere også sjekke gjennom NAV Veldig dårlig av skolen å love praksis 3 dager pr uke uten å klart og tydelig forklare hvem som skal skaffe til veie denne praksisplassen. Kan dere undersøke med bedrifter ang praksisplass, også gi kontaktinfo videre til skolen så de kan skrive nødvendige avtaler. Ang rydding og huslige sysler så kan det jo hjelpe på om en skriver opp en måneds-/14 dagers-/ukeplan der en fører inn rydde rom/støvsuge gulv/skifte sengklær/legge klær til vask/vaske klær/tømme oppvaskmaskin..... mas ødelegger bare din dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:25 #75 Del Skrevet onsdag kl 12:25 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 10.40): Hei, Har noen spørsmål. Vi har en sønn med adhd (men høyt fungerende sosialt) han stryker på skulen, ingen interesse for å ordne seg jobb. Sluntrer unna det som kan. Ser helst at han bare kan surfe igjennom hverdagen som en surfer på surfebrett! Er veldig vanskelig å diskutere med.. vi heier å støtter men virker som om ingenting går inn, bryr seg fint lite… å dette tapper energi! Vi har flere barn å ta vare på, å ikke gå å mase på en 17 åring som bare blir grinete dersom det blir satt krav! dette går sånn utover forholdet til meg å mann min! Vi blir uenig og har en god del diskusjoner rundt sønnen. Å kjenner jeg blir kjempe redd om dette skal ta knekken på samlivet våres! Trenger tips og råd❤️ Anonymkode: e5172...f06 For å svare på spørsmålet ditt i overskriften: Når barnet er blitt en velfungerende voksen som kan forsørge seg selv økonomisk. En 17 åring med ADHD som strever trenger ikke å flytte ut, han trenger hjelp! Hilsen mor med datter på 17 år med ADHD. Anonymkode: b4b44...fa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet onsdag kl 12:43 #76 Del Skrevet onsdag kl 12:43 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 11.18): Han skulle ha praksis 3 dager i uka (di dagene han har fri) men læreren ordnet det aldri.. prøvde å fortelle læreren hvor demotiverende det er for han når han ble lovet praksis i oktober, å det ikke er ordnet enda. Fikk beskjed av lærer å ordne selv sist.. Anonymkode: e5172...f06 Hva har han selv eller dere foreldre gjort i forhold til å finne praksis? Ja ikke alltid skolen klarer det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:58 #77 Del Skrevet onsdag kl 12:58 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 10.53): Er ikke snakk om rusproblemer her altså. Han er i et fint og stabilt forhold med ei jente som jobber og har leilighet. Her er det snakk om en ungdom som ikke gidder bare.. Anonymkode: e5172...f06 Du har tydeligvis ikke skjønt hva ADHD er for noe. Slutt å sett slike negative merkelapper på sønnen din og les deg opp. Anonymkode: 5b316...ddb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:04 #78 Del Skrevet onsdag kl 13:04 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 11.10): Er vi 100% sikre på det? jeg spør oppriktig fordi jeg ikke kan nok om adhd. Men er det virkelig null sjans for at barn som får en adhd diagnose og «en forklaring på hvorfor de ikke klarer det samme som andre», vil både «bli» diagnosen sin, og/eller bruke det som en unnskyldning for rett og slett ikke å gidde…? Og hvis dette er forsket på og bevist, hvordan har de klart å skille «lat ungdom» fra «adhd-latskap»? Er det virkelig ikke mulig at det kan handle om begge deler? Eller 10% adhd-problemer og 90% lat-17-åring-syndromet? Har sett sønnen til en nær venninne vokse opp, han ble 18 nå i januar. Han var pokker så lat som 16- og 17-åring. De slet sånn med å i det hele tatt få han på skolen. La ned masse energi for at han skulle komme seg til skole osv. Så ble han 18, og egentlig det siste halve året forandret han seg dramatisk, helt av seg selv. Som om det å komme seg opp og avsted ikke lenger var noe å snakke om… så helt ærlig virket det som at det er et utviklingsmessig aspekt inne for denne aldergruppen. Nb. Han har ikke (!) adhd, garantert. En frisk normal gutt. Litt bekymret for hva som skjer om man alltid gir de slack fordi de har adhd og holder på at de derfor ikke klarer å fungere. Samtidig skjønner jeg det må være ekstremt vanskelig å vite hva man faktisk kan forvente og hvor mye man kan pushe. Misforstå meg rett, som forelder må det vært forferdelig. Dessverre kanskje enklere for oss også å ikke stille krav og skylde på diagnosen. I mangel av å vite hvor langt man evt kan pushe og hva man egentlig kan forvente. Men til TS: ville satt sønnen først, forhold pri 2. hjelp sønnen med det som er nødvendig for å komme gjennom skolegangen. Flytte ut først aktuelt etter fullført VGS ville jeg tenkt. Og der har du fortsatt et ansvar mener jeg. Og hjelp er også omsorg. Om 1-2 år kanskje han modner og fikser livet mye bedre selv Anonymkode: 0a215...5cd JA! Det å streve med å holde fokus i lite lystbetonte aktiviteter er helt i kjernen på hva ADHD er. Anonymkode: 5b316...ddb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:07 #79 Del Skrevet onsdag kl 13:07 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 11.18): Han skulle ha praksis 3 dager i uka (di dagene han har fri) men læreren ordnet det aldri.. prøvde å fortelle læreren hvor demotiverende det er for han når han ble lovet praksis i oktober, å det ikke er ordnet enda. Fikk beskjed av lærer å ordne selv sist.. Anonymkode: e5172...f06 Du skriver at «alt» er tilrettelagt på skolen, men her virker det jo som om det er utrolig dårlig tilrettelegging på skolen. Anonymkode: 5b316...ddb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:35 #80 Del Skrevet onsdag kl 20:35 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 10.48): Så du er mer redd for at samlivet med mannen din skal knekke enn du er for en 17-åring som åpenbart sliter? Merkelig prioritering... Anonymkode: fb0b8...8ce Tenkte også dette. Gutten er bare 17 år.. alt for ung til å snakke han så ned som du gjør….. ja vi forstår at han er krevende men han trenger å bli møtt og fokusert på. Vanskelig for oss å vite hva som foregår mellom deres 4 vegger men jeg synes du skriver veldig nedlatende om ham. Han er uansett viktigere enn parforholdet ditt. Han er 17, ikke 30. Anonymkode: 1e0ce...2e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå