Gå til innhold

Når er det innafor å «flytte ut» ungen sin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Har noen spørsmål. Vi har en sønn med adhd (men høyt fungerende sosialt) han stryker på skulen, ingen interesse for å ordne seg jobb. Sluntrer unna det som kan. Ser helst at han bare kan surfe igjennom hverdagen som en surfer på surfebrett! Er veldig vanskelig å diskutere med.. vi heier å støtter men virker som om ingenting går inn, bryr seg fint lite… å dette tapper energi! Vi har flere barn å ta vare på, å ikke gå å mase på en 17 åring som bare blir grinete dersom det blir satt krav! 

dette går sånn utover forholdet til meg å mann min! Vi blir uenig og har en god del diskusjoner rundt sønnen. Å kjenner jeg blir kjempe redd om dette skal ta knekken på samlivet våres! Trenger tips og råd❤️

Anonymkode: e5172...f06

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så du er mer redd for at samlivet med mannen din skal knekke enn du er for en 17-åring som åpenbart sliter? Merkelig prioritering...

Anonymkode: fb0b8...8ce

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er kort vei til der sønnen din er nå, til rus og kriminalitet. Nå er det viktig at du går all in for sønnen din, veien til å få en narkoman sønn er farlig kort nå.

Hilsen en mor til sønn med store rusproblemer.

Anonymkode: 8db02...655

• Liker 13
  • Hjerte 6
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke snakk om rusproblemer her altså. Han er i et fint og stabilt forhold med ei jente som jobber og har leilighet. Her er det snakk om en ungdom som ikke gidder bare.. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva har dere gjort for at tenåringen skal få hjelpen han så tydelig trenger? Ikke nødvendigvis medisiner, men han trenger jo hjelp til å finne løsninger så han kan bli selvstendig. Mas fungerer ikke, det har du nok oppdaget. 

Ikke tenk at han må skjerpe deg. ADHD er en nevro-diagnose, ikke noe man kan ta seg sammen og få til å forsvinne. På samme måte som noen med en fysisk diagnose ikke kan ta seg sammen og bli frisk. 

Anonymkode: ff405...cf3

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nr 1 er værtfall ingen penger om ingenting gjøres.

Anonymkode: d5403...2e6

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke snakk om rusproblemer her altså. Han er i et fint og stabilt forhold med ei jente som jobber og har leilighet. Her er det snakk om en ungdom som ikke gidder bare.. 

Sett deg mer inn i hva ADHD er. Det er IKKE snakk om å ikke gidde!!!

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du og faren bli enig om veien videre. Klarer dere ikke det klarer dere heller ikke å påvirke sønnen deres positivt.

Jeg mener at selvstendighet er noe som læres over tid og ikke noe som kommer over natta. Og det er foreldrenes som skal lære barna selvstendighet. Hvor står sønnen deres der? Klarer han å stå på egne ben eller får han alt servert på sølvfat? Bidrar han?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor skal du flytte ut sønnen din til? Skal du flytte han ut på en hybel alene? Barnehjem? Fosterhjem?

Det er godt mulig dere foreldre gjør mye feil.  Finnes mye kurs for sånt. Kontakt familiens hus. Emosjonsfokusert foreldreveiledning hadde kanskje vært noe?

Og jeg hadde prioritert barnet mitt fremfor en mann, anytime.

Anonymkode: 404a0...76b

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge tenker du hun gidder det da? Hvem har sønnen din da? Tro meg; han merker din distanse og følelse av å måtte prestere for å få din kjærlighet. 

Du skriver det ikke direkte her, men tror også din sønn merker at din partner (evt. barnas far) er viktigere for deg nå, enn han.

Anonymkode: 8db02...655

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fullstendig klar over at mas ikke hjelper. Vi har veldig gode samtaler, han er super ærlig og snill. Men kjenner at han ikke tar ansvar, ser helst at jeg vasker rommet, skifte på senga, vaske klær osv, han har blitt en smule bortskjemt 🙈 å han har 0 fravær fra skole, men også 0 motivasjon. 
selv om at sier han vet hva han vil jobbe med..

ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er ikke myndig en gang og du snakker om å flytte han ut? Er mannen din så mye viktigere enn forholdet til din egen sønn og hvordan han har det?

Anonymkode: 1b7c8...a30

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil si en grense på 23-25. 

så lenge sønnen er under 18 har du uansett forsørgelsesplikt og kan ikke kaste ham ut, men jeg ville selvfølgelig ikke støttet ham med penger så lenge han ikke går på skole/brur seg på skole.

han har adhd. Hvilken tilrettelegging og hjelp får han? Hvilke instanser er rundt ham for å hjelpe?

deres jobb som foreldre er å sørge for at han får hjelpen han trenger, både på skolen og for at han skal klare å fullføre skolen, og ikke minst slik at han ikke havner i miljøer han ikke bør være i. 
Kanskje han bør ta vgs over fire år? Eller gå på en tilrettelagt skole?

Hva forstår han selv om egen diagnose? Har han lærevansker? Instanser dere bør kontakte:

- fylkeskommunal ppt

- barnevern 

- bup/dps

- adhd foreningen kan kontaktes for hjelp og tilrettelegging. 

hva gjør han på fritiden? Sørg for at han er på aktiviteter som for ham frigjør dopamin; treningssenter, kampsport, fallskjermhopping, terrengsykling, eller what ever. 

Anonymkode: 24a1b...e54

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sett deg mer inn i hva ADHD er. Det er IKKE snakk om å ikke gidde!!!

Har adhd selv så vet va det er og innebærer!!!!!!!!!!! Men holdingene dine kan du gjøre noe med uansett, adhd eller ikke! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får han noe hjelp med adhd da? Husk at han har tusen tanker i hodet. Å få kontroll på alle tankene er en stor utfordring. Jeg trur ikke det er fordi han ikke gidder. Det er bare at han hører ikke bare en tanke. Så det er vanskelig å få tak i en ide. 

Anonymkode: 62f6e...e50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du egentlig fått hjelp til å forstå hva adhd er og handler om? Jeg jobber med adhd, og holdningen din ville jeg tatt tak i og endret straks. 

https://www.instagram.com/share/BAEE3_L82S

en liten link som enkelt forklarer akkurat det du skriver; «han gidder ikke». Det er ikke det at han ikke gidder, det er umulig for ham, og din oppgave er å gjøre det mulig for ham gjennom tilrettelegging. 

Anonymkode: 24a1b...e54

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vask, ikke rydd på rommet hans, ikke vask klæfne. Det kan han ta ansvar for selv.

Ikke mas heller. Han gjør det når han trenger rene klær.

Ellers ville jeg latt barne mitt bo hjemme til de er ferdige på vgs, minst.

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leste litt fort, han går jo på skole, så det er bra, da gjør han værtfall noe på dagen, og det er viktig.

Står fortsatt på at om ingenting blir bidrat med hjemme får han ingen penger av dere. Sett opp faste oppgaver som vil gi penger.

Anonymkode: d5403...2e6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg leser TS riktig er gutten 17 år og går på skole, har et stabilt forhold til en jente som bor alene og jobber og har alt på stell, mens sønnen viser i følge mor liten boevne og liten vilje til å ta ansvar for seg selv som ung voksen noe som fører til diskusjoner med far mer enn med sønnen? 
I så fall tenker jeg far kan ta over sønnens oppgaver en stund, så kanskje far ser hva mor forsøker kommunisere som potensielt forbedringsbehvo for gutten som tross alt en dag skal fungere og bo for seg selv? 

Og la meg legge til at mors adhd og sønnens adhd ikke er slik at den ene automatisk VET hva den andre har av utfordringer da ingen ADHD er lik fra person til person..

Endret av Carrot
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det med penger har jeg faktisk kuttet ut, for han kan bidra hjemme samt skaffe seg en jobb slik at han har penger. 
skal slutte med å vaske klær og rommet også, takk for tips! 💕

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...