AnonymBruker Skrevet 27. mars #1 Del Skrevet 27. mars Jeg har 100% stilling. Det begynte med en avventende sykmelding forrige uke, der jeg fikk tilpasning på arbeidsplassen som ikke hadde ønsket effekt. Jobbet hele denne uka, og legen skrev 50% sykmelding i går, med varighet på 32 dager. For å klare å hente meg inn igjen er jeg helt nødt til å ta fri i dag og i morgen, men skal på jobb igjen mandag. Planen er i utgangspunktet å jobbe mandag, tirsdag og halve onsdag, men jeg må vel "jobbe inn" en hel dag siden jeg tar to hele dager fri nå? Om jeg jobber to hele onsdager blir det vel dekt inn? Om noen skjønner hva jeg mener? 😅 Anonymkode: 00fbd...052 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #2 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har 100% stilling. Det begynte med en avventende sykmelding forrige uke, der jeg fikk tilpasning på arbeidsplassen som ikke hadde ønsket effekt. Jobbet hele denne uka, og legen skrev 50% sykmelding i går, med varighet på 32 dager. For å klare å hente meg inn igjen er jeg helt nødt til å ta fri i dag og i morgen, men skal på jobb igjen mandag. Planen er i utgangspunktet å jobbe mandag, tirsdag og halve onsdag, men jeg må vel "jobbe inn" en hel dag siden jeg tar to hele dager fri nå? Om jeg jobber to hele onsdager blir det vel dekt inn? Om noen skjønner hva jeg mener? 😅 Anonymkode: 00fbd...052 Det er veldig enkelt. du har en arbeidsuke på 37,5? timer Så da deler du 37,5 på 2 og jobber så mange uker fordelt over 5 dager. Så tar du 2 fulle dager har du allerede jobbet 15 av timene. Så om du tar siste rest på onsdag så gjør du det. Ev jobber du kortere dager. Graderingen drøfter du med din nærmeste leder hvordan skal fungere. For noen er det best å ta det i et jafs å lengre fri. For andre er det bedre med kortere dager men jobbe hver dag (litt under 4 timer om dagen) Du kan om så snitt beregne dette over flere uker. Snakk med din nærmeste leder så løser det seg. Anonymkode: ef97b...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #3 Del Skrevet 27. mars Du skal i sykemeldingsperioden jobbe minimum 50% av dine normale timer. Ser ut til at du er sykemeldt til 27.april? Hvis den normale arbeidstiden din er mandag til fredag, er det 22 arbeidsdager i sykemeldingsperioden. Hvis normal arbeidstid er 7,5 time hver dag, vil 50% være 82,5 timer på 22 dager. Anonymkode: 870b6...718 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 27. mars #4 Del Skrevet 27. mars Du skal snakke med arbeidsgiver. Han har styringsrett på hvordan 50% arbeidskapasitet (ikke timer, kan godt være du skal være tilstede mer enn 50% dersom du ikke kan yte 100% de timene du jobber). Må du ha to dager fri for å hente deg inn så burde du hatt en høyere sykemeldingsgrad nå i starten. Helst skal sykemeldingsgraden gå opp i hver uke (selvom det er vanlig med 2/3 dagers uke alternerende ved 50% over tid). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #5 Del Skrevet 27. mars Dette må du avtale med arbeidsgiver. Vil også legge til at det ikke nødvendigvis er slik at det er timer det handler om, men hva du produserer. Man kan for eksempel være på jobb fulle dager, men jobbe i lavere tempo. Anonymkode: e0f6a...929 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 27. mars #6 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har 100% stilling. Det begynte med en avventende sykmelding forrige uke, der jeg fikk tilpasning på arbeidsplassen som ikke hadde ønsket effekt. Jobbet hele denne uka, og legen skrev 50% sykmelding i går, med varighet på 32 dager. For å klare å hente meg inn igjen er jeg helt nødt til å ta fri i dag og i morgen, men skal på jobb igjen mandag. Planen er i utgangspunktet å jobbe mandag, tirsdag og halve onsdag, men jeg må vel "jobbe inn" en hel dag siden jeg tar to hele dager fri nå? Om jeg jobber to hele onsdager blir det vel dekt inn? Om noen skjønner hva jeg mener? 😅 Anonymkode: 00fbd...052 Dette må du avtale med arbeidsgiveren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #7 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette må du avtale med arbeidsgiver. Vil også legge til at det ikke nødvendigvis er slik at det er timer det handler om, men hva du produserer. Man kan for eksempel være på jobb fulle dager, men jobbe i lavere tempo. Anonymkode: e0f6a...929 Jeg vet at det er sånn, men jeg får rett og slett ikke hentet meg inn fysisk om jeg må være tilstede på arbeidsplassen hver eneste dag sånn det er nå. Om det stilles spørsmål ved det, kommer jeg til å si at sånn blir det, ellers må det nesten bli hundre prosent sykmelding fremover, og det er det ingen som ønsker. Vet jeg ville hatt legens støtte der. Har heller ingen grunn til å tro at arbeidsgiver ikke vil være tilpasningsdyktig i dette tilfellet. Summeer skrev (5 timer siden): Du skal snakke med arbeidsgiver. Han har styringsrett på hvordan 50% arbeidskapasitet (ikke timer, kan godt være du skal være tilstede mer enn 50% dersom du ikke kan yte 100% de timene du jobber). Må du ha to dager fri for å hente deg inn så burde du hatt en høyere sykemeldingsgrad nå i starten. Helst skal sykemeldingsgraden gå opp i hver uke (selvom det er vanlig med 2/3 dagers uke alternerende ved 50% over tid). Grunnen til at jeg må ha tid til å hente meg inn nå er at jeg har latt det dure og gå for lenge med 100% jobb. Sendte legen melding på mandag, men hun svarte ikke før onsdag og sykmeldingen gjelder fra den dagen. Det ville gått opp i uka om det ikke var for det. Uansett så svares det nå på ting jeg ikke lurer på. Takk til de som svarte på det som faktisk var spørsmålet 😊 Anonymkode: 00fbd...052 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 27. mars #8 Del Skrevet 27. mars Jeg svarte jo på spørsmålet ditt: om du må ha to dager 100% fri så er korrekt sykemeldingsgrad 100% de dagene, så kan du gå over på en gradert sykemelding i samråd med arbeidsgiver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #9 Del Skrevet 27. mars Summeer skrev (47 minutter siden): Jeg svarte jo på spørsmålet ditt: om du må ha to dager 100% fri så er korrekt sykemeldingsgrad 100% de dagene, så kan du gå over på en gradert sykemelding i samråd med arbeidsgiver Så lenge jeg jobber de timene jeg skal (50% eller mer) i løpet av sykmeldingsperioden er da ikke det så nøye? Anonymkode: 00fbd...052 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 28. mars #10 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så lenge jeg jobber de timene jeg skal (50% eller mer) i løpet av sykmeldingsperioden er da ikke det så nøye? Anonymkode: 00fbd...052 Ikke alltid. For det skal avtales med arbeidsgiver. Dersom du er 100% utilgjengelig første perioden er det faktisk feil sykemeldingsprosent. Jeg er nøye på dette med mine. For det skal faktisk gå opp i løpet av uka, ikke over 14 dager.... kan du jobbe 80% de siste dagene så er jo det bra, man kan alltids jobbe mer enn sykemeldingsprosenten. Men ikke mindre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #11 Del Skrevet 28. mars Jeg er selv 50% sykemeldt, jeg har plukket vakter som tilsvarer en 50% stilling. Har du normal jobb med normale tider er en 100% stilling 150/160 timer i måneden (spørs på pausen din) . Halvparten av de timene skal du jobbe i din periode. Hvordan du fordeler de timene i arbeidsperiodene spiller sånn sett ingen rolle om arbeidsgiver er med på det. Jeg jobber ca 9 vakter i løpet av april, skulle hatt et par til men pga påske ble det noen færre. Jeg må ha fri minst 2 dager etter en vakt jeg også, det legger arbeidsgiver tilrette for meg slik at jeg får det. Anonymkode: 67f86...3a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #12 Del Skrevet 28. mars Summeer skrev (4 timer siden): Ikke alltid. For det skal avtales med arbeidsgiver. Dersom du er 100% utilgjengelig første perioden er det faktisk feil sykemeldingsprosent. Jeg er nøye på dette med mine. For det skal faktisk gå opp i løpet av uka, ikke over 14 dager.... kan du jobbe 80% de siste dagene så er jo det bra, man kan alltids jobbe mer enn sykemeldingsprosenten. Men ikke mindre! Jeg klarer å jobbe inn en dag, ved at jeg f. eks. jobber to hele onsdager fremfor to halve. Jeg er sykmeldt i over en måned denne perioden, så å ta det igjen skal gå greit. Jeg kan ikke kaste bort legens tid på å skaffe ny sykmelding for to dager fordi leder kan finne på å være pirkete. Anonymkode: 00fbd...052 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #13 Del Skrevet 28. mars Summeer skrev (7 timer siden): Ikke alltid. For det skal avtales med arbeidsgiver. Dersom du er 100% utilgjengelig første perioden er det faktisk feil sykemeldingsprosent. Jeg er nøye på dette med mine. For det skal faktisk gå opp i løpet av uka, ikke over 14 dager.... kan du jobbe 80% de siste dagene så er jo det bra, man kan alltids jobbe mer enn sykemeldingsprosenten. Men ikke mindre! Hei anbefaler deg en 10-12 kurs innen hr og da spesiellt med fokus på sykefravær. Kunne sagt at nho har noen fine. Men nivået ditt sier at du ikke engang vet hva nho er. Så kanskje høre med nav om de tilbyr noen. Etter de kursene så kanskje et år med arbeidsrett. Skader nok heller ikke med npen studiepoeng i ledelse. Så kan du komme tilbake til denne tråden og se om du er enig med deg selv Anonymkode: c8091...c7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #14 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei anbefaler deg en 10-12 kurs innen hr og da spesiellt med fokus på sykefravær. Kunne sagt at nho har noen fine. Men nivået ditt sier at du ikke engang vet hva nho er. Så kanskje høre med nav om de tilbyr noen. Etter de kursene så kanskje et år med arbeidsrett. Skader nok heller ikke med npen studiepoeng i ledelse. Så kan du komme tilbake til denne tråden og se om du er enig med deg selv Anonymkode: c8091...c7f Ikke meg du siterer, men jeg er likevel nysgjerrig på hva det er du raller om her. Kan du utdype? Anonymkode: e0f6a...929 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #15 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 10.03): Du skal i sykemeldingsperioden jobbe minimum 50% av dine normale timer. Ser ut til at du er sykemeldt til 27.april? Hvis den normale arbeidstiden din er mandag til fredag, er det 22 arbeidsdager i sykemeldingsperioden. Hvis normal arbeidstid er 7,5 time hver dag, vil 50% være 82,5 timer på 22 dager. Anonymkode: 870b6...718 Ja og nei. Man er ikke sykmeldt i antall timer, men i arbeidsoppgaver. TS er sykmeldt fra 50% av sine arbeidsoppgaver. Det betyr at hun kan være på jobb halvparten av tiden og ha normalt arbeidstempo, eller hun kan være på jobb hele fulle dager men utføre 50% av arbeidsoppgavene (ved nedsatt tempo.) De aller fleste velger å bruke timeantall, men det korrekte er altså arbeidsmengde. Anonymkode: f373e...938 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #16 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 21.44): Jeg vet at det er sånn, men jeg får rett og slett ikke hentet meg inn fysisk om jeg må være tilstede på arbeidsplassen hver eneste dag sånn det er nå. Om det stilles spørsmål ved det, kommer jeg til å si at sånn blir det, ellers må det nesten bli hundre prosent sykmelding fremover, og det er det ingen som ønsker. Vet jeg ville hatt legens støtte der. Har heller ingen grunn til å tro at arbeidsgiver ikke vil være tilpasningsdyktig i dette tilfellet. Grunnen til at jeg må ha tid til å hente meg inn nå er at jeg har latt det dure og gå for lenge med 100% jobb. Sendte legen melding på mandag, men hun svarte ikke før onsdag og sykmeldingen gjelder fra den dagen. Det ville gått opp i uka om det ikke var for det. Uansett så svares det nå på ting jeg ikke lurer på. Takk til de som svarte på det som faktisk var spørsmålet 😊 Anonymkode: 00fbd...052 Men hvis du ikke klarer å stå i 100% jobb over tid, så må du enten gå ned i stilling eller søke annet lettere arbeid. Hvis man ikke klarer å stå i jobben over tid uten å hente seg inn med sykemelding så er man ikke i riktig jobb. Anonymkode: f9395...c3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #17 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvis du ikke klarer å stå i 100% jobb over tid, så må du enten gå ned i stilling eller søke annet lettere arbeid. Hvis man ikke klarer å stå i jobben over tid uten å hente seg inn med sykemelding så er man ikke i riktig jobb. Anonymkode: f9395...c3c Jeg er straks høygravid med bekkenløsning, så det er forbigående. Jobben er forøvrig en vanlig kontorjobb, men bekkenet tåler ikke å verken sitte eller stå foran PC-en mer enn noen dager i uka. Da klarer jeg rett og slett ikke å gå resten av uka. Får ikke bærbar PC eller hjemmekontor selv om jeg kanskje kunne jobbet mer enn 50% med en sånn tilpasning, så da får det bare bli sånn. Anonymkode: 00fbd...052 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå