AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #41 Skrevet 27. mars 2025 Det er utrolig individuelt hva som virker, noen får hjelp av det ene og ikke det andre. Det er helt umulig å svare på hva som kommer til å virke til deg 😊 Hos meg virket ingenting, prøvde så mye over flere år. Jeg måtte til slutt gjennom ECT-behandling for å bli bra. Nå går jeg på en liten dose Brintellix for å ikke få tilbakefall, og litt Quetiapin for å sove om kvelden. Og sånn for ordens skyld, jeg jobber, trener, går tur, er med venner, osv., alt det som skal hjelpe mot depresjon, men hos meg hjalp det meg ikke ut av det. Mest sannsynlig hadde jeg vært verre om jeg ikke gjorde alt det der, men jeg måtte likevel ty til hardere skyts for å faktisk bli bra. Anonymkode: 89c18...344
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #42 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk dere Problemet er at jeg også sliter med søvn. Mistenker at endel av årsaken til at at jeg er såpass nede er for søvnmangel. vanlig med hjertebank (i starten) av medisinene? skal straks til legen for å finne ut litt. Føler kanskje jeg har fått medisiner kastet etter meg uten noen særlig form for kartlegging Anonymkode: 6b314...bdb Hvor gammel er du? Kanskje du burde tatt melatonin? Trent mer? Anonymkode: 310fa...48b
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #43 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bruker "psykose"-dose, siden jeg har psykotiske symptomer. Usikker på om det er nødvendig for å behandle "bare" depressive symptomer, men det funker i alle fall utrolig bra! Har prøvd en haug av antidepressiva som ikke har hatt effekt eller bare gjort meg verre. Anonymkode: 50693...331 Skjonner. er du komfortabel med å fortelle Hvorsan psykotiske symptomer ved depresjon er? Anonymkode: a45e3...756
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #44 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Skjonner. er du komfortabel med å fortelle Hvorsan psykotiske symptomer ved depresjon er? Anonymkode: a45e3...756 Litt redd for å bli gjenkjent om jeg er veldig spesifikk, men mine symptomer var vrangforestillinger og tankeforstyrrelser om virkeligheten og at alt var en illusjon som ingen andre enn jeg klarte å oppdage og at tankene mine prøver å lure meg til å tro at illusjonen er ekte. Det varierer vel hvordan symptomene er, en del har feks hallusinasjoner, noe jeg (så vidt jeg vet) ikke har opplevd. Anonymkode: 50693...331
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #45 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Litt redd for å bli gjenkjent om jeg er veldig spesifikk, men mine symptomer var vrangforestillinger og tankeforstyrrelser om virkeligheten og at alt var en illusjon som ingen andre enn jeg klarte å oppdage og at tankene mine prøver å lure meg til å tro at illusjonen er ekte. Det varierer vel hvordan symptomene er, en del har feks hallusinasjoner, noe jeg (så vidt jeg vet) ikke har opplevd. Anonymkode: 50693...331 Ok takk:) Jeg sliter en del med depersonalisering/derealisering og uvirkelihetsfølelse. Men da er det kanskje ikke psykotisk Anonymkode: a45e3...756
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #46 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ok takk:) Jeg sliter en del med depersonalisering/derealisering og uvirkelihetsfølelse. Men da er det kanskje ikke psykotisk Anonymkode: a45e3...756 Det kan være litt vanskelig å skille, men feks. særlig det at jeg trodde tankene mine var ute etter å lure meg, og at noen eller noe styrte de, gjorde det relativt klart at det klassifiserte som psykotiske symptomer. Og at antipsykotika gjorde at det forsvant helt. Noen kan også få vrangforestillinger rundt skyld og sånt, jeg har hatt en overveldende skyldfølelse, men likevel ikke så mye at det ble ansett for psykotisk. Anonymkode: 50693...331
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #47 Skrevet 27. mars 2025 Det har kommet frem en del aspekter de siste årene, hvor det tyder på at antidepressiva er linket til demens, samt kan være veldig hardt å trappe ned og slutte på. Så jeg hadde ikke tatt det som førstevalg, kun om jeg ikke fungerte i hvertdagen og følte at jeg måtte, som siste løsning. Dette på grunn av at piller aldri fjerner rotårsaken til depresjonen; som kan være traumer, tankesett, stress kombinert med lite søvn og inaktivitet, livskriser o.l. Ville startet der først, med profesjonell hjelp om mulig. ♥️ Anonymkode: 69c31...645
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #48 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har kommet frem en del aspekter de siste årene, hvor det tyder på at antidepressiva er linket til demens, samt kan være veldig hardt å trappe ned og slutte på. Så jeg hadde ikke tatt det som førstevalg, kun om jeg ikke fungerte i hvertdagen og følte at jeg måtte, som siste løsning. Dette på grunn av at piller aldri fjerner rotårsaken til depresjonen; som kan være traumer, tankesett, stress kombinert med lite søvn og inaktivitet, livskriser o.l. Ville startet der først, med profesjonell hjelp om mulig. ♥️ Anonymkode: 69c31...645 Og ofte kan en ikke ha god effekt (eller noe effekt) av behandling og fjerning av rotårsaker uten å ha medisinsk behandling først. Anonymkode: 72d97...1b2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #49 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har etter en heftig runde med sykdom helt klart blitt nedstemt og fått angst. Til dere som har fått og har god effekt av antidepressiva: hvilken fungerer? Vil gjerne ha noe man får rask effekt av og som ikke er vanedannende. har prøvd Mianserin noen dager, men synes nesten jeg er mer nedstemt nå?😅 Anonymkode: 6b314...bdb Det er for øvrig en kjent bivirkning at antidepressiva kan gi økt selvmordsfare, spesielt i oppstarten. Så følg veldig nøye med på tankene dine, og ikke nøl med å kontakte behandler ASAP ved forverring. Du SKAL bli fulgt tett opp i starten, men det har dessverre kommet frem at dette ofte ikke gjøres, da mange leger innehar for lite kunnskap: https://www.norceresearch.no/aktuelt/pasienter-som-begynner-med-antidepressiva-folges-opp-for-sent-hos-fastlege-og-spesialist Anonymkode: 69c31...645
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #50 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): I tillegg til annen terapi/medisinering ja, men man blir ikke frisk av å gå tur. Anonymkode: 04fd0...950 Sant i mitt tilfelle, er deprimert og å gå tur gjør meg ikke frisk. Jeg har gått tur i alle år, både i skog og ved sjø, og det har heller ikke forhindret depresjonen. Jeg er i behandling hos psykiater og går også på antidepressiva. Anonymkode: 96b26...a72 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #51 Skrevet 27. mars 2025 Jeg har hatt perioder med depresjon der jeg knapt klarte å komme meg ut av sengen, muligens ville en gåtur ha hjulpet, men det var knapt gjennomførbart. Jeg har også hatt perioder med depresjon hvor jeg har vandret hvileløst rundt både på dagtid og om natten, i timesvis uten mål og mening, men bare preget av en smertefull indre, uro. Begge gangene var jeg alvorlig deprimert og hadde det ganske så jævlig, tur eller ei. Anonymkode: 50693...331
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #52 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har hatt perioder med depresjon der jeg knapt klarte å komme meg ut av sengen, muligens ville en gåtur ha hjulpet, men det var knapt gjennomførbart. Jeg har også hatt perioder med depresjon hvor jeg har vandret hvileløst rundt både på dagtid og om natten, i timesvis uten mål og mening, men bare preget av en smertefull indre, uro. Begge gangene var jeg alvorlig deprimert og hadde det ganske så jævlig, tur eller ei. Anonymkode: 50693...331 De som anbefaler tur mot depresjon er de som ikke har noe erfaring med depresjon og hvordan dette utarter seg. Slik jeg kan anbefale en god livstil for å ungå kreft, som vil si om en ikke har hatt en bra livstil får en kreft, og de som får kreft har ikke hatt en god livstil for seg selv, og får en kreft får en ta seg sammen og leve normalt likevel. Det kommer av kunnskapsløshet, fordommer, forkunnskaper, lite empati, lite forståelse, uegnet til å prøve å forstå, lite til ingen livserfaring og en umoden tankegang. Det er ikke noe galt med tur for psykisk helse men jeg har selv vært der hvor jeg ikke evner å lage meg måltider og da nytter det lite å si "gå på tur så får du det bedre". Da må en heller tenke på hva som er realistisk ut ifra sykdomsforløpet. En kan ikke gå 14 dager uten mat så det er bedre med en kjeks pakke (havrekjeks f.eks... ) ved nattbordet. Eller å sette små mål som "i dag skal jeg bytte undertøy og vaske meg". I dag skal jeg se nyhetene I dag skal jeg holde ut og puste I dag skal jeg spise frokost ved spisebordet Å gå fjelltur og leke frisk er som å klatre på toppen av mount Everest når en er syk av depresjon. Små delmål er det som hjelper, om medisinsk behandling er en del av behandlingen for å klare de delmålene er det verdt det for å ha et fullvedig liv hvor alt ikle er svart og mørkt 24/7. Det er kanskje ikke rett for alle men det er rett for noen. For meg var medikamenter en del av min vei for å bli frisk. Og de som aldri har noen erfaringer med depresjon er de siste på denne jorden som kan dømme eller ha en mening om min recovery eller medikamenter i behandling av depresjon. Anonymkode: 72d97...1b2 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå