AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #1 Skrevet 27. mars 2025 Har etter en heftig runde med sykdom helt klart blitt nedstemt og fått angst. Til dere som har fått og har god effekt av antidepressiva: hvilken fungerer? Vil gjerne ha noe man får rask effekt av og som ikke er vanedannende. har prøvd Mianserin noen dager, men synes nesten jeg er mer nedstemt nå?😅 Anonymkode: 6b314...bdb
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #2 Skrevet 27. mars 2025 Noen dager er veldig kort tid. Du er nå i en tilvenningsfase. Du må gi det et par uker. Full effekt kan komme enda senere. Anonymkode: d31a1...172 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #3 Skrevet 27. mars 2025 Det er ikke som paracet som fungerer samme dag. Antidepressiva tar sin tid før du får utbytte av den. Så kan det være du ikke tåler en type men jeg synes den er helt fantastisk, hos noen fungerer SSIRI best, for andre fungerer SNRI typer best. Jeg går på Remeron som ikke kommer inn under noen av de og veldig mange klager på Remeron og får alle bivirkninger, for meg derimot er den helt fantastisk og jeg har ingen bivirkninger men jeg kan kjenne at jeg lever igjen. Det er med andre ord ikke "one size fits all". T.T.T... ting tar tid, både når det gjelder behandling og når det gjelder å finne ut av hvilke medisin som du responderer best på. Men når du finner den så er det verdt ventingen. Anonymkode: 72d97...1b2 2 1
Grüner Skrevet 27. mars 2025 #4 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har etter en heftig runde med sykdom helt klart blitt nedstemt og fått angst. Til dere som har fått og har god effekt av antidepressiva: hvilken fungerer? Vil gjerne ha noe man får rask effekt av og som ikke er vanedannende. har prøvd Mianserin noen dager, men synes nesten jeg er mer nedstemt nå?😅 Anonymkode: 6b314...bdb Det er vanlige bivirkninger i starten. Du må gå på det 2-3 uker før virkningen setter inn og bivirkningene roer seg, så det er for tidlig å slutte nå. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #5 Skrevet 27. mars 2025 Takk dere Problemet er at jeg også sliter med søvn. Mistenker at endel av årsaken til at at jeg er såpass nede er for søvnmangel. vanlig med hjertebank (i starten) av medisinene? skal straks til legen for å finne ut litt. Føler kanskje jeg har fått medisiner kastet etter meg uten noen særlig form for kartlegging Anonymkode: 6b314...bdb 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #6 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk dere Problemet er at jeg også sliter med søvn. Mistenker at endel av årsaken til at at jeg er såpass nede er for søvnmangel. vanlig med hjertebank (i starten) av medisinene? skal straks til legen for å finne ut litt. Føler kanskje jeg har fått medisiner kastet etter meg uten noen særlig form for kartlegging Anonymkode: 6b314...bdb Hvis årsaken til din nedstemthet er søvnmangel, så bør du kanskje heller få medisiner for dette? Bedre å ta tak i årsaken enn å symptombehandle. Anonymkode: 02b20...432 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #7 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har etter en heftig runde med sykdom helt klart blitt nedstemt og fått angst. Til dere som har fått og har god effekt av antidepressiva: hvilken fungerer? Vil gjerne ha noe man får rask effekt av og som ikke er vanedannende. har prøvd Mianserin noen dager, men synes nesten jeg er mer nedstemt nå?😅 Anonymkode: 6b314...bdb Jeg brukte mirtazapin i flere måneder og ble mer og mer deprimert mens jeg brukte den… Anonymkode: a45e3...756
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #8 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg brukte mirtazapin i flere måneder og ble mer og mer deprimert mens jeg brukte den… Anonymkode: a45e3...756 Byttet du til noe annet? Anonymkode: 6b314...bdb
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #9 Skrevet 27. mars 2025 Pasienter burde fått resept på gode gåsko, allværsjakke og sydvest og beskjed om å gå tur i skogen minst 3 ganger i uken. Anonymkode: 014d0...aba 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #10 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Pasienter burde fått resept på gode gåsko, allværsjakke og sydvest og beskjed om å gå tur i skogen minst 3 ganger i uken. Anonymkode: 014d0...aba Tok ikke lang tid som vanlig 🙄 Forøvrig har jeg hund og går tur 3 ganger for dagen, noe jeg ikke hadde klart uten medisinsk behandling. Anonymkode: 72d97...1b2 10 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #11 Skrevet 27. mars 2025 Skjønner ikke hvorfor du skal ta medisiner. Du er nedfor fordi du har/har hatt en sykdom? Ja, dette er normalt. Man kan bli lei seg av å være syk. Tar du medisiner for dette blir du sykere. Slutt på medisiner, jobb med å godta helsestatusen din. Anonymkode: d978d...9f1 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #12 Skrevet 27. mars 2025 For min del har antipsykotika hjulpet bedre enn antidepressiva, de ble jeg bare dårligere av. Zyprexa fungerte veldig bra og tok ca. en uke før nærmest full effekt. Anonymkode: 50693...331
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #13 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For min del har antipsykotika hjulpet bedre enn antidepressiva, de ble jeg bare dårligere av. Zyprexa fungerte veldig bra og tok ca. en uke før nærmest full effekt. Anonymkode: 50693...331 For depresjon?? Hadde du forsøkt andre antipsykotika ? Anonymkode: a45e3...756
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #14 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Byttet du til noe annet? Anonymkode: 6b314...bdb Nei. Jeg tåler ikke ssri. Prøvde Brintellix noen uker på er senere tidspunkt men følte ikke d var rett heller men jg og er mentalt prega pga fysisk sykdom og omstendigheter så mulig d ikke er rett p behandle det medikamentelt Anonymkode: a45e3...756
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #15 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For depresjon?? Hadde du forsøkt andre antipsykotika ? Anonymkode: a45e3...756 Ja, depresjon med psykotiske symptomer, men likevel depresjon, og antipsykotika hjalp både på de psykotiske symptomene, men også veldig bra på de depressive symptomene. Hadde forsøkt quetiapine en periode for søvn, men fikk en del bivirkninger av den, så derfor ble det Zyprexa. Anonymkode: 50693...331
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #16 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor du skal ta medisiner. Du er nedfor fordi du har/har hatt en sykdom? Ja, dette er normalt. Man kan bli lei seg av å være syk. Tar du medisiner for dette blir du sykere. Slutt på medisiner, jobb med å godta helsestatusen din. Anonymkode: d978d...9f1 Det er fordi TS har vært hos legen sin, de har snakket sammen om TS sine symptomer og legen har funnet ut at TS aller mest sannsynlig vil kunne ha god nytte av antidepressiva. Du er ikke TS sin lege, har ikke undersøkt henne, derfor kan ikke du forstå nøyaktig hvilken vurdering som ligger til grunn. Dette er helt normalt og naturlig. Du, som ikke er TS sin lege, skal selvfølgelig ikke fortelle henne hvilke medisiner hun skal eller ikke skal slutte på. Du kan gjøre at TS får et forlenget sykdomsløp, forverre hennes plager, i ytterste konsekvens kan det være livsfarlig. Skjønner du ikke det? Anonymkode: d31a1...172 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #17 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk dere Problemet er at jeg også sliter med søvn. Mistenker at endel av årsaken til at at jeg er såpass nede er for søvnmangel. vanlig med hjertebank (i starten) av medisinene? skal straks til legen for å finne ut litt. Føler kanskje jeg har fått medisiner kastet etter meg uten noen særlig form for kartlegging Anonymkode: 6b314...bdb Mirtazapin kan også hjelpe mot søvnvansker, men du må gi det mer enn noen dager som sagt, før du ser noen virkning. Oppstartsbivirkninger er veldig vanlige. Ut fra hva du beskriver har du vært veldig heldig som har helt minimalt med bivirkninger nå i starten. Du har neppe fått medisiner kastet etter deg. Men etter å ha fått rare tilbakemeldinger fra selvutnevnte "eksperter" på KG, så har du begynt å tvile på legen din. Selv om han har undersøkt deg, har veldig mange års utdanning og erfaring. I slike tilfeller er KG rett og slett noe dritt. Anonymkode: d31a1...172 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #18 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mirtazapin kan også hjelpe mot søvnvansker, men du må gi det mer enn noen dager som sagt, før du ser noen virkning. Oppstartsbivirkninger er veldig vanlige. Ut fra hva du beskriver har du vært veldig heldig som har helt minimalt med bivirkninger nå i starten. Du har neppe fått medisiner kastet etter deg. Men etter å ha fått rare tilbakemeldinger fra selvutnevnte "eksperter" på KG, så har du begynt å tvile på legen din. Selv om han har undersøkt deg, har veldig mange års utdanning og erfaring. I slike tilfeller er KG rett og slett noe dritt. Anonymkode: d31a1...172 Jeg skrev feil medikamentnavn her, men det samme gjelder for Mianserin. Anonymkode: d31a1...172 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #19 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Pasienter burde fått resept på gode gåsko, allværsjakke og sydvest og beskjed om å gå tur i skogen minst 3 ganger i uken. Anonymkode: 014d0...aba Dette hjelper mot vanlig nedstemthet, normalt ikke mot depresjon. Anonymkode: 04fd0...950 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #20 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette hjelper mot vanlig nedstemthet, normalt ikke mot depresjon. Anonymkode: 04fd0...950 Det er allmennt kjent at aktivitet og trening hjelper mot depresjon. Anonymkode: 02b20...432 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå