Gå til innhold

Hvilken sum er normalt å betale når det er tigging i dødsannonser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tviler høyskole er så gratis 

Anonymkode: 7f676...f52

De offentlige er jo for så vidt det, men det er dyrt med levekostnader og materiell. Lån og stipend fra Lånekassen er det hardt å klare seg på uten å jobbe mye ved siden av, særlig i større byer. 
Det er jo dessuten private skoler som koster skjorta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er ikke det sånn typisk «i stedet for blomster»? Da er det ca samme beløp som du ville brukt på blomst hjem til familien og/eller i begravelsen. 

Anonymkode: 2a143...fc7

Ja men det er som regel en institusjon eller veldedighet, har aldri i mitt liv sett at noen ber om penger til seg selv. 

Anonymkode: 0a88c...db0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er ironisk å gi blomster når noen dør... blomstene dør foran øynene på de som sitter igjen etter noen dager. Bortkastede penger.

Hadde heller vippset de en sum.

Anonymkode: 142ae...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri sett Spleis i dødsannonser her jeg bor. Men gir gjerne til Kreftforeningen, demensforskning osv. når de skriver at det er like ønsket sim blomster. Da gir jeg 500.

Anonymkode: 6d96a...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har valgt forskning (relatert til kreft f.eks), eller sykehjems/hus avdelingen vedkommende tilbragte sine siste dager i stedet for blomster. Det er helt frivillig og ingen forventning! Ved begge mine foreldres bortgang så var hjemmet oversvømt av blomster innen 48t, i kirken bugnet det av kranser fra de nærmeste, samt at det ble gitt ca 20 000 til den gode saken, i hver av begravelsene. Noen gav penger og blomster. Det var overveldende, men også veldig fint å se at de betød så mye for andre også. 

Smålig å kalle det tigging, det sier mer om deg enn familiene i sorg. 

Anonymkode: ed5a1...720

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er grådig å be om penger til barnas utdannelse i fremtiden, synes jeg. Nå er jeg så heldig at begge mine foreldre lever, men de sponser meg ikke økonomisk på noen som helst måte nå som jeg er student i Oslo. Jeg får lån og stipend av Lånekassen, og må selvfølgelig jobbe ved siden av, sånn som nesten alle andre studenter. Dessuten får man jo barnestipend på kr 125 000 I ÅRET hvert år frem til man fyller 20 dersom en forelder dør. Jeg hadde altså kommet bedre ut av det dersom moren eller faren min hadde dødd i barndommen min (men det har de heldigvis ikke). Utdanning er faktisk gratis i Norge, og ja - man må ha penger til å overleve, men det faktisk helt normalt å ta opp lån og jobbe litt ved siden av. Jeg vil nesten tørre å påstå at det er rart å være den uten jobb, da skjønner man jo at vedkommende er over 20 år men sponses av foreldrene.

Anonymkode: 5a2b4...6bf

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker barnebarn er litt vel mye, men det kan være avdøde har to kull, og første kull har barn på alder med andre kull, så de ønsker det skal være rettferdig. 

En fjern venninne levde i flere år med uhelbredelig kreft, og det var aldri noe om at det var synd på de, var bare et bakteppe når de delte ting fra hverdagen. De ønsket penger til sønnen. Mener det var utdannelse og mulig bolig, men er ikke sikker. Jeg tenkte ikke på det som tigging. Noe av det tøffeste for henne var å vite at hun ikke ville se sin sønn vokse opp. Helt vanlig i dag at foreldre hjelper litt til for mange studenter. Jeg fikk ikke noe fast selv, og jeg jobbet ved siden av studiene, men jeg fikk hjelp med husleien om sommeren, hjelp ved flytting, enkel innredning, av og til litt ekstra til mat, busskort, eller en tannlegeregning. Vi har gratis utdanning, men vanskeligere og vanskeligere å klare seg på kun lån og stipend, og ikke alle studier er like lette å kombinere med å jobbe så mye som ofte trengs.

Når unge dør så er det gjerne helt enormt med folk som kjenner vedkommende, og det kan bli blomster uten sidestykke. Bedre da at det er til en organisasjon, eller til barna om de enda er små. 

Endret av Daisy-love
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt spesielt å gi penger til etterlatte mener nå jeg, med mindre det er snakk om barn som brått står uten foreldre; da kunne jeg ha sendt en sum (500-ish) til en sparekonto eller noe. Hadde da regnet med at pengene ble spart for barnet og ikke gått med i hverdagssluket. 

Da vil jeg heller donere en sum til f.eks. Kreftforeningen, som jeg vet at noen ønsker seg i forbindelse med dødsfall.

Anonymkode: 0bac7...b17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke hvorfor det er feil å gi penger. Jeg hadde i alle fall ønsket meg penger heller enn blomster, som bare sto der og døde foran meg. Med pengene kunne jeg dratt på ferie, gjort noe fint for meg selv for å få sorgen på avstand. Eller hjelpe eventuelle barn så klart. 

Anonymkode: d4dcf...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er en uting å be om penger til barna. De får stipend og lån og barnepensjon. Utdanning er gratis i Norge og alle studenter kan jobbe i ferien. Og ved siden av studiene.

Eneste jeg kan se er om de mister begge foreldrene i en ulykke da hadde jeg kunne gitt penger.

Det å ønske penger heller enn blomster til Kreftforeningen eller Mental helse er helt ok.

Anonymkode: cdb0d...fe0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tenkt på "istedenfor blomster ønskes..." som tigging. Som hovedregel har det vært penger til gode formål som har betydd noe for avdøde, og dermed med på å ære den avdøde, også etter døden. Selv ønsker jeg ikke et hav av blomster i min begravelse. Da heller at pengene går til noe nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser ikke på det som tigging, men jeg tenker det hadde vært mer naturlig å heller tenke konfirmasjon/lappen/lignende. Ikke at alle får lappen av foreldre. Men de fleste jeg kjenner (inkludert meg selv) har ikke foreldre som har bidrar stort økonomisk under utdannelse, men at man selv heller har tatt studielån og deltidsjobb. Men barna vil jo få barnepensjon på grunn av død forelder, om jeg ikke tar helt feil? 

Man velger jo så klart helt selv om man ønsker å gi et bidrag, og det er jo faktisk mer nyttig for etterlate barn å få økonomisk støtte enn masse blomster.

Anonymkode: 1916e...23d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å gi det samme som en ville kjøpt blomster for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis formålet er en god sak så pleier vi å gi 500,-kroner. Er det innsamling til barnas utdannelse e.l så gir jeg av prinsipp ingenting. Det er tigging og er direkte frekt. Barn som mister en forelder får barnepensjon på over 100000,- pr år, så da får de spare litt av den til utdanningen. 

Anonymkode: c7a87...fc5

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 300,- er en grei sum. Samme hva det er til. 

Anonymkode: 0d6ac...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 10.28):

Det er helt greit om det er i stede for blomster til mindreårige barn, men til barnebarn synes jeg det er på grensen til tigging.

Anonymkode: 9a8ee...d79

Jeg har faktisk sett at det bes om penger for å sikre tippoldebarnas fremtid...

For øvrig hadde jeg gitt samme sum i penger som jeg hadde brukt på blomster.

Anonymkode: bb87f...5bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...