Gå til innhold

Hvilken sum er normalt å betale når det er tigging i dødsannonser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så sykt å lese om alle som synes sånn tigging er helt ok! 

En ting er å ønske bidrag til en typ veldedig organisasjon i stedet for blomster, men å tigge penger til seg selv eller barna er bare motbydellig griskt. Blir kvalm av folk som vil tjene økonomisk på dødsfall av sine nære. Var vel nylig en stygg sak der et barn døde og foreldrene fikk millionbeløp på spleis, "for å dekke begravelse" (og betale ned huslånet og få seg en flashy bil og en en luksusferie?). 

Anonymkode: 13bca...589

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det står at man tigger penger i dødsannonser. Utdannelse til barn og barnebarn. Hva er normalt å betale? 

Gir alle 200,- blir det ikke mye til en utdannelse som koster flesk. Hva forventes liksom?

Anonymkode: d2eea...782

Tigging? Virkelig? Hvis du føler det er tigging så la være å gi. Dersom du ser det er fint å gi så gir du etter lommeboka. Et par hundre kroner er ofte nok. 

Anonymkode: 3e397...652

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (9 minutter siden):

Det er ikke selve utdannelsen som koster, men alt som følger med: husleie (ev. hjemreiser), kollektivtransport, pensum, semesteravgift, PC osv. Sikkert mer jeg ikke kommer på i farta.

Det er vel derfor man får stipend. 

Men ting er dyrt, og det er ikke enkelt å gå fra å være to foreldre til en, så jeg synes det er helt greit å be om bidrag til barna, i stedet for blomster i store mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (2 minutter siden):

Det er vel derfor man får stipend. 

Men ting er dyrt, og det er ikke enkelt å gå fra å være to foreldre til en, så jeg synes det er helt greit å be om bidrag til barna, i stedet for blomster i store mengder.

Stipendet holder bare til en brøkdel av det en student trenger.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da gir jeg ingenting. Folk klarer seg fint, og det er godt mulig å ha en deltidsjobb når en studerer. Vi lever ikke på 1800-tallet da eneforsørgere endte opp i skur og barna sultet ihel.

Anonymkode: 0d725...fe2

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde nok gitt til veldedig formål om det ble oppmuntret til det, men neppe til et privat "utdanningsfond".

Evt, hvis du ikke vil såre dem, gi 50,-, så ser de at du har gitt men ikke hvor mye.

Anonymkode: ae918...903

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes det er tigging. I Norge har vi Lånekassen, og barn som har mistet en forelder får barnepensjon på 125.000 per år. Pluss at barnet sannsynligvis har arvet sin forelder. 

Anonymkode: 85d35...739

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg syns tigging er riktig ord, men jeg syns det er en uting med "fond for barnas utdanning". I Norge har vi offentlig utdanning som er gratis, og gode ordninger med lånekassen for at dette skal være mulig å gjennomføre uten å ha foreldrebanken i ryggen. Dette er et kjempeviktig prinsipp som jeg syns vi skal holde på. 

Men derimot kan jeg forstå at en del havner i svært vanskelig situasjon når en forelder dør, særlig om det er felles boliglån og det ikke er mulighet til å beholde huset f. eks når den ene forsørgeren blir borte. Man bør selvsagt tenke på det på forhånd og sikre seg med livsforsikring, men det er ikke alle som tenker på det. 

Gave til kreftforeningen etc gir jeg alltid når det er et valg, føler det er mye mer nyttig enn blomster. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når det står at man tigger penger i dødsannonser. Utdannelse til barn og barnebarn. Hva er normalt å betale? 

Gir alle 200,- blir det ikke mye til en utdannelse som koster flesk. Hva forventes liksom?

For en fantastisk ide. Bedre å bruke penger på de levende enn de døde. Hadde gitt etter evne. 

Anonymkode: 4a7e6...c14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er ikke utdanning relativt gratis i norge da? Er det til bolig og livsopphold de mener?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er merkelig. Aldri vært borti før.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se det på denne måten da: om det er valg mellom å gi blomster som visner eller gi så barna får glede av det, er ikke valget enkelt da? Hvis du sier nei til det er du ganske empatiløs

Anonymkode: 3e397...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes dessverre en del smålige mennesker blant oss.

Hvis du er så gjerrig at du ikke vil gi, og du kaller sånt for tigging, så la for all del være.

Og den som skrev at utdanning i Norge er gratis så studentene klarer dette uten støtte, den har aldri studert selv, eller hatt barn som studerer. Det har jeg, og det er jammen kjærkomment med økonomisk støtte fra oss foreldre. Og da jobber de også ved siden av studiene.

Det handler om å gi en pengegave i stedet for blomster, og da er det naturlig at man gir den summen man ville gitt for en pen blomsterbukett, og mange legger naturligvis i litt ekstra.

Anonymkode: ff07d...ed9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er jo ikke tigging å si at i stedet for blomster ønsker de heller penger til en god sak (f.eks. kreftsaken hvis avdøde døde av kreft, Mental Helse hvis avdøde tok selvmord). I de tilfellene hvor det ønskes penger til barnas utdannelse er det når en forelder står igjen som eneforsørger med begrenset økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vinterjenta skrev (15 timer siden):

Er ikke utdanning relativt gratis i norge da? Er det til bolig og livsopphold de mener?

Tviler høyskole er så gratis 

Anonymkode: 7f676...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så sykt å lese om alle som synes sånn tigging er helt ok! 

En ting er å ønske bidrag til en typ veldedig organisasjon i stedet for blomster, men å tigge penger til seg selv eller barna er bare motbydellig griskt. Blir kvalm av folk som vil tjene økonomisk på dødsfall av sine nære. Var vel nylig en stygg sak der et barn døde og foreldrene fikk millionbeløp på spleis, "for å dekke begravelse" (og betale ned huslånet og få seg en flashy bil og en en luksusferie?). 

Anonymkode: 13bca...589

Tror det er ganske mange som «tjener» på å miste partneren i form av livsforsikring.

Dør jeg eller mannen vil den som blir igjen få utbetalt penger fra 2 ulike selskaper, mulig  jeg hadde fått fra 3.

Hvordan jeg hadde valgt å bruke pengene har ingen noe med.

Anonymkode: c2dfe...5c3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Synes det er tigging. I Norge har vi Lånekassen, og barn som har mistet en forelder får barnepensjon på 125.000 per år. Pluss at barnet sannsynligvis har arvet sin forelder. 

Anonymkode: 85d35...739

Er foreldrene gift, og den som dør ikke har barn med andre enn sin ektefelle kan det godt være at barna ikke har arvet noe.

Anonymkode: c2dfe...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Fy søren så stygt å kalle det for tigging! Om den avdødes siste ønske er et økonomisk bidrag til sine barn i stedet for blomster til hjem og begravelse - så er ikke det tigging.

Utdanning er vel «gratis» men mye som ikke følger med..

Anonymkode: fb923...574

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting. Utdanning er gratis i Norge

Anonymkode: 7e3e9...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...