AnonymBruker Skrevet 27. mars #1 Del Skrevet 27. mars Hei dere! Jeg har lest litt om jod i det siste og kjenner at jeg blir litt usikker. Jeg spiser ikke spesielt mye ost eller fisk (får avsmak bare av tanken på makrell i tomat for tida), og så så jeg på Helsenorge at det faktisk anbefales jodtilskudd til gravide hvis man ikke får det gjennom kostholdet. Fikk litt what??-følelse. Jeg trodde jod var noe man fikk automatisk via salt, men visstnok er ikke saltet i Norge så godt jodberiket som i andre land. Jeg vil jo gjerne gjøre det beste for babyen i magen, men samtidig er jeg ikke så fan av å hive innpå kosttilskudd "for sikkerhets skyld" heller... Er det noen som har fått dette anbefalt av jordmor eller lege? Hva gjør dere andre? Litt redd for å være naiv og overse noe viktig, men også for å bli en av dem som overtenker alt. Anonymkode: b4652...907 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #2 Del Skrevet 27. mars Ble anbefalt jod tilskudd da jeg ikke spiste mye fisk, og heller ikke spiste/drakk nok melkeprodukter til å kompansere. Kjøpte jod+folsyre kombi pille og tok disse, + litt omega 3 tabletter. Prøv jodkalkulatoren nedenfor og sjekk ut helsenorge. Evt send melding til jordmoren din (eller fastlegen om du går dit) og spør dem direkte. https://www.melk.no/jodkalkulator?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw7pO_BhAlEiwA4pMQvA90BVgA-WPVkq-UXyfI5m3ur3k_vA7Rw5zYbLTvnzs7j9Ehb7J2dRoCkfsQAvD_BwE https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/derfor-trenger-vi-jod/ Anonymkode: e75df...541 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #3 Del Skrevet 27. mars Ja jeg fikk det anbefalt. Anonymkode: dc5df...33f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boblevann Skrevet 27. mars #4 Del Skrevet 27. mars Ja, ble anbefalt jodtilskudd av både fastlege og jordmor fordi jeg ikke spiser særlig fisk. Spiser mye meieriprodukter da, men kommer likevel ut med behov for tilskudd i kalkulatoren linket over Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #5 Del Skrevet 27. mars Tar multivitamin som inneholder jod. Anonymkode: c4947...e4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #6 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Tar multivitamin som inneholder jod. Anonymkode: c4947...e4a De inneholder mindre enn anbefalt mengde. Anonymkode: dc5df...33f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #7 Del Skrevet 27. mars Sjekk ut jodkalkulator.no https://www.melk.no/jodkalkulator?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw7pO_BhAlEiwA4pMQvOdscbuFdjSGRqE79krU0A5WxyzV_OEyW54CAPjSxrAfiTXz3lVGbBoCZbkQAvD_BwE Anonymkode: 6c40f...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #8 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (48 minutter siden): De inneholder mindre enn anbefalt mengde. Anonymkode: dc5df...33f Den jeg tar inneholder 150 mikrogram, og ammende og gravide skal helst få i seg 200 mikrogram hver dag. Men jeg har melk, yoghurt, ost, egg og hvit fisk i kostholdet også, så da regner jeg med at det dekker resten. Man må ikke ta hele den anbefalte mengden gjennom kosttilskudd, og akkurat med jod er det relativt kort vei mellom for lite og for mye. 600 mikrogram regnes som øvre grense. Anonymkode: c4947...e4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars #9 Del Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hei dere! Jeg har lest litt om jod i det siste og kjenner at jeg blir litt usikker. Jeg spiser ikke spesielt mye ost eller fisk (får avsmak bare av tanken på makrell i tomat for tida), og så så jeg på Helsenorge at det faktisk anbefales jodtilskudd til gravide hvis man ikke får det gjennom kostholdet. Fikk litt what??-følelse. Jeg trodde jod var noe man fikk automatisk via salt, men visstnok er ikke saltet i Norge så godt jodberiket som i andre land. Jeg vil jo gjerne gjøre det beste for babyen i magen, men samtidig er jeg ikke så fan av å hive innpå kosttilskudd "for sikkerhets skyld" heller... Er det noen som har fått dette anbefalt av jordmor eller lege? Hva gjør dere andre? Litt redd for å være naiv og overse noe viktig, men også for å bli en av dem som overtenker alt. Anonymkode: b4652...907 Jeg ser at du ikke har så mye kunnskap om jod. Makrell inneholder ikke særlig med jod. Heller ikke laks eller annen fet fisk. Det er hvit fisk som inneholder jod. Hvitost er heller ingen god jod-kilde. Brunost derimot, har mye jod. Ellers er melk og yoghurt gode jod-kilder. Men du skal spise myyye meieriprodukter for å dekke behovet. Det er også litt jod i egg. Ville tatt tilskudd hadde jeg vært deg. I tillegg bør du ta omega 3 og D-vitamin. Anonymkode: 6e199...7f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå