Gå til innhold

Hvordan håndtere en krangel i etterkant

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er oppe i førtiårene. Vi var sammen når vi var unge, funnet tilbake til hverandre etter barn og lange forhold på hver vår kant. Vi elsker hverandre. Men likevel er det mye som vi ikke får til å gå opp. Jeg skal ikke gå i detalj, men jeg er mer spent og opptatt av hvordan det er lurt å håndtere i etterkant det at vi har hatt en liten runde. Skal jeg ta noe kontakt eller la det være? Idag tidlig dro han fra meg og det var sånn medium stemning. Jeg tar meg nok mye mer nær av ting mens han syns det er slitsomt.  Skal jeg sende en mld eller drite i det? Jeg syns det er vanskelig å lese han. 

Anonymkode: aba9e...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det verste jeg vet er mennesker som dveler ved og holder fast i en uenighet etter at den er ferdig, enten ved at det ble en enighet, en "vi er enig om å være uenig" eller rett og slett ikke en løsning - det viktigste er å legge det bak seg og se fremover om man ønsker dele livet sammen tenker jeg. Og hvis det er så stort at man ikke kan legge det bak seg og gå videre sammen får man ta ansvaret for ens synspunkt og gå videre alene. 
Spesielt når man er så gammel TS som dere burde det være krystallklart at begge har en håndteringsevne for slike uenigheter - uten dette er ikke forholdet liv laga rett og slett, å henge fast ved uenigheter er drepen på all omsorg man har for den andre.

Anonymkode: 96ce2...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det verste jeg vet er mennesker som dveler ved og holder fast i en uenighet etter at den er ferdig, enten ved at det ble en enighet, en "vi er enig om å være uenig" eller rett og slett ikke en løsning - det viktigste er å legge det bak seg og se fremover om man ønsker dele livet sammen tenker jeg. Og hvis det er så stort at man ikke kan legge det bak seg og gå videre sammen får man ta ansvaret for ens synspunkt og gå videre alene. 
Spesielt når man er så gammel TS som dere burde det være krystallklart at begge har en håndteringsevne for slike uenigheter - uten dette er ikke forholdet liv laga rett og slett, å henge fast ved uenigheter er drepen på all omsorg man har for den andre.

Og jeg tenker helt motsatt. Dvs, selvsagt skal man ha en håndteringsevne for uenigheter, men hva i alle dager innebærer egentlig det? Og det kan virkelig ikke kobles til alder. 

Jeg og kjæresten liker å komme helt til bunns i ting. Ikke lande på noe halvferdig og gå videre. Og hvertfall ikke gå videre bare fordi tiden går videre. Vi vil grave dypt for å finne ut hva som skjedde og hvorfor. Absolutt slitsomt, men samtidig helt gull. Begge blir sett, tatt på alvor, må reflektere og tenke gjennom egne handlinger og vi kommer nærmere hverandre. 

Så blir spørsmålet hva som er å dvele og holde fast, og hva som er å ordne opp, komme på bølgelengde igjen og komme emosjonelt nær hverandre. Men jeg tenker at så lenge den ene føler behov for "å dvele" så er man ganske enkelt ikke ferdig. Da sitter det noe sårt igjen som man må rydde opp i. 

Anonymkode: f77ab...b9b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og jeg tenker helt motsatt. Dvs, selvsagt skal man ha en håndteringsevne for uenigheter, men hva i alle dager innebærer egentlig det? Og det kan virkelig ikke kobles til alder. 

Jeg og kjæresten liker å komme helt til bunns i ting. Ikke lande på noe halvferdig og gå videre. Og hvertfall ikke gå videre bare fordi tiden går videre. Vi vil grave dypt for å finne ut hva som skjedde og hvorfor. Absolutt slitsomt, men samtidig helt gull. Begge blir sett, tatt på alvor, må reflektere og tenke gjennom egne handlinger og vi kommer nærmere hverandre. 

Så blir spørsmålet hva som er å dvele og holde fast, og hva som er å ordne opp, komme på bølgelengde igjen og komme emosjonelt nær hverandre. Men jeg tenker at så lenge den ene føler behov for "å dvele" så er man ganske enkelt ikke ferdig. Da sitter det noe sårt igjen som man må rydde opp i. 

Signerer denne!

Vil også legge til at det oftest er den som har størst grunn til å dvele som gjør nettopp det. Den som derimot har størst fordel av å slippe mer fokus på saken er ofte ikke så interessert i å rydde opp selv om partner fortsatt har behov for det. Da ender man lett opp som en "drama queen" som følge av:

"Manipulation is when they focus on how you reacted instead of how they treated you" - Ramxo Khan

Anonymkode: 9436f...5d4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg vil jo gjerne sende en mld. Men føler det skaper irritasjon. Det virker som han tar det personlig at jeg er misfornøyd og tar det på seg liksom så blir han sur. Han viser liksom ikke noe tegn annet enn han syns det er slitsomt. Og at vi har så mye runder og greier hele tiden. Jeg tenker nok at det er vanlig at det er ting i vår alder når man har bagasje. Men han mener nok ikke det. Så burde jeg ta noe kontakt etter sånne ting.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Signerer denne!

Vil også legge til at det oftest er den som har størst grunn til å dvele som gjør nettopp det. Den som derimot har størst fordel av å slippe mer fokus på saken er ofte ikke så interessert i å rydde opp selv om partner fortsatt har behov for det. Da ender man lett opp som en "drama queen" som følge av:

"Manipulation is when they focus on how you reacted instead of how they treated you" - Ramxo Khan

Kan jeg sende en mld og si noe lurt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Signerer denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har litt motsatt syn på denne bagasjen. Vi har begge med oss litt av hvert, men vi er bevisste på å IKKE bruker det mot hverandre nå. Det er ikke samme partner og vi skal ikke bruke fortiden mot hverandre. Vi snakker også ut om ting der og da, avslutter ikke med stillhet og sure miner. Å ta seg for lett nær av ting er slitsomt både for deg selv og de rundt, så kanskje øv deg litt på å tenke gjennom alt en ekstra gang, gi deg tid til å se om ting kan ha vært ment annerledes enn du tror før du reagerer mot ham? Jeg har en nær venninne som har det sånn, og alt hun oppnår er at folk blir slitne av å tenke over ALT de sier tilfelle hun misforstår. Vi er en del av samme nettverk, kjenner hverandres venner og familie, og jeg vet at i sikkert 80% av tilfellene der hun tar seg nær av noe eller overanalyserer så har ikke den andre personen ment noe vondt. 

Anonymkode: 213ec...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er umulig å gi råd her inne uten å vite hva krangelen/diskusjonen dreier seg om og også hva for noe "lurt" du tenker å skrive i meldingen 😉 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

å komme til bunns i ting er ikke det samme som å dvele ved og å henge fast i - da løser man det, eller man prøver i det minste og når man har kommet til det punktet at man entener ferdig eller ikke kommer videre må man legge det som et avsluttet tema. 
Når den ene parten grå rundt og kverner på det som skjedde og lurer på om de skal fortsette vise interesse, ta kontakt osv er det noe som ikke fungerer hos denne tenker jeg som de må ta tak i for egen del og slikt er å dvele ved det negative og ikke bli ferdig med det. Dersom den ene parten er ferdig og den andre ikke er har man en ubalanse i forholdet man selv må ta ansvar for som den som dveler. Det verste som finnes er de som må marme på det samme om og om igjen i lang tid for å bearbeide for seg selv, da får de marme i eget hode og ikke forsure livet sammen fordi da er det er DU problem og ikke ett OSS problem lengre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Unnskyld for at jeg hevet stemmen. Jeg mener fremdeles at x er viktig, slik jeg sa i går. Det er fordi y og z. Jeg forstår likevel ditt argument om a og b. Tror du at vi kan bli enige om y og b?» 

Anonymkode: 79bb2...694

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er umulig å gi råd her inne uten å vite hva krangelen/diskusjonen dreier seg om og også hva for noe "lurt" du tenker å skrive i meldingen 😉 

Det kan være mld med andre av motsatte kjønn. Det kan være initiativ på å gjøre ting. Ses liksom. Misforstå hverandre i kommunikasjon. Den ene vil ha mer av noe og mindre av noe og vice versa hos den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er oppe i førtiårene. Vi var sammen når vi var unge, funnet tilbake til hverandre etter barn og lange forhold på hver vår kant. Vi elsker hverandre. Men likevel er det mye som vi ikke får til å gå opp. Jeg skal ikke gå i detalj, men jeg er mer spent og opptatt av hvordan det er lurt å håndtere i etterkant det at vi har hatt en liten runde. Skal jeg ta noe kontakt eller la det være? Idag tidlig dro han fra meg og det var sånn medium stemning. Jeg tar meg nok mye mer nær av ting mens han syns det er slitsomt.  Skal jeg sende en mld eller drite i det? Jeg syns det er vanskelig å lese han. 

Kommer jo litt ann på situasjonen tenker jeg..

Jeg kan skjønne han om det er de samme temaene  som dukker opp igjen og igjen, og han vet ikke helt hva han skal si lengre for å få deg til å ``fortså`` på en måte.. 

Jeg skjønner også deg, om du føler at du egentlig ikke får noe særlig svar/respons...

Uansett.... Så tenker jeg at du må ta ett valg om om hvordan du vil ha det fremover.....
Hvis det er sånn at du ikke føler du får dekket dine behov, så må du jo ta ett valg.... Uansett hvilke behov det er snakk om, og du ikke føler at det er noe han dekker, etter at du har sagt fra, og det skjer ingen endring, så må du nesten avslutte det...

Foreksempel: Dere er begge voksne, du ønsker å håndtere konflikter på en måte, han ønsker håndtere de på en måte... Enten må dere møtes på midten, eller så må du gå.....

Det jeg burde innsett tidligere når jeg var gift, var at det at jeg brukte altfor mye tid på navigere hans humør, på når jeg kunne si noe og ikke, og hvordan jeg skulle si noe, var -FOR MEG- det første tegnet på at vi enten burde tatt tak da, eller jeg burde gått den gangen.. (Legger ikke skyld på ex mannen min her altså, jeg bidro like mye som han til dynamikken mellom oss...) 

Igjen, så burde dere snakke sammen om dette... Du burde, ideelt sett, kunne si til mannen du elsker, at du opplever dette som vanskelig... Og hvis du ikke føler du kan det, eller du ikke føler deg hørt da, så må du ta ett valg..... (Og igjen, mener ikke da at dette er hans problem eller noe......) Mener bare at du har ett ansvar, som voksen selv, og ta ansvar for hvordan du vil ha det....

Anonymkode: 74e89...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Taushet er det sterkeste våpenet et menneske kan bruke.i en konflikt. 
Bruk det våpenet inntil han kommer på banen. 
Begynn å gjøre ting annerledes enn du tidligere har gjort, og se hvordan han reagerer. 
Utforsk relasjonen deres, ved å prøve å gjøre ting annerledes. 

Anonymkode: a2081...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser at du har laget to identiske tråder med forskjellige overskrifter. Så kopierer svaret jeg gav i den andre her:

Vanskelig å svare på et ikke-spørsmål uten noe substans. 

Jeg endte opp med å ikke vite hvordan jeg skulle håndtere ting med typen selv. Som jeg hadde kjent siden ungdomstiden men ikke ble sammen med før etter barn og lange forhold sent i 30-årene. 

Ble til at vi ble enige om at jeg måtte si ifra og snakke med en gang. For å la ting koke og godtgjøre seg fungerer ikke.Men dette ble vi enige om etter flere runder med diskusjoner og småkrangler. 

Les dere opp om Retroactive Jealousy hvis dette kan gjelde for en eller begge. Gjaldt helt ekstremt for kjæresten min og han hadde god hjelp i å lese opp om det og trene på å ikke tenke så mye. 

For meg handler det om andre ting, men det hjelper å snakke om mitt. Ikke om overstående.

Anonymkode: 23ef1...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...