AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:31 #41 Del Skrevet torsdag kl 09:31 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 9.18): 16,57% økning av et så lite opprinnelig beløp er ikke mye. Du må jo se hva det har økt i fra. Minstesats uføretrygd er latterlig lite å klare se på i dagens samfunn. Mange må velge bort middag for å klare seg, og må bruke klærne til de faller fra hverandre. Anonymkode: 1ad58...d89 Ekspander Jeg regna på det i innlegg #36. Endringen fra 2022 til nåværende nivå er på 13,x% og er følgende i kroner og % på samtlige minstesatser: Det gir endring i kroner og %: Type sats Beløp i året Ordinær sats (lever sammen med ektefelle, partner eller samboer) - 2,28 G 34 693 kr 13,6% Ordinær sats for ung ufør (lever sammen med ektefelle, partner eller samboer) - 2,66 G 39 463 kr 13,3% Høy sats (enslig uføretrygdet) - 2,48 G 37 204 kr 13,4% Høy sats for ung ufør (enslig uføretrygdet) - 2,91 G 42 601 kr 13,1% https://www.nav.no/satser Anonymkode: 3f51f...136 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet torsdag kl 09:32 #42 Del Skrevet torsdag kl 09:32 Store forskjeller gjør jo at prisøkningen slår ut forskjellig for oss. Så på Debatten tirsdag, der de viste dette med en kurv med billige basisvarer og hvor mye prisøkningene utgjorde for en med 2 mill i inntekt, mot en som tjente litt over 400.000. Jeg har alltid brukt en del slike alltid-billigst-varer, og kjente meg igjen, da jeg kjøper mye EMK. Jeg fikk dessuten prissjokk da jeg kjøpte en hodekål på Kiwi, som plutselig kostet 24 kr pr kg, og 58 kr totalt. Det er en typisk alltid-vært-billig-vare, som ikke lenger er det. (Jeg handler vanligvis grønnsakene på en gårdsbutikk med hyggelige priser, og kål koster 20 kr stk) Det jeg kjenner på, er alle de små prisøkningene på alt jeg betaler for, inkl. både mat og alt annet, da det samlet sett blir mye. Jeg har selv gått ned i inntekt de siste 5 årene pga overgang fra jobb til sykepenger, AAP, uføretrygd, og alderspensjon. Jeg merker prisøkningene og har fått mindre slingringsrom. 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:37 #43 Del Skrevet torsdag kl 09:37 Perine skrev (På 27.3.2025 den 9.32): Store forskjeller gjør jo at prisøkningen slår ut forskjellig for oss. Så på Debatten tirsdag, der de viste dette med en kurv med billige basisvarer og hvor mye prisøkningene utgjorde for en med 2 mill i inntekt, mot en som tjente litt over 400.000. Jeg har alltid brukt en del slike alltid-billigst-varer, og kjente meg igjen, da jeg kjøper mye EMK. Jeg fikk dessuten prissjokk da jeg kjøpte en hodekål på Kiwi, som plutselig kostet 24 kr pr kg, og 58 kr totalt. Det er en typisk alltid-vært-billig-vare, som ikke lenger er det. (Jeg handler vanligvis grønnsakene på en gårdsbutikk med hyggelige priser, og kål koster 20 kr stk) Det jeg kjenner på, er alle de små prisøkningene på alt jeg betaler for, inkl. både mat og alt annet, da det samlet sett blir mye. Jeg har selv gått ned i inntekt de siste 5 årene pga overgang fra jobb til sykepenger, AAP, uføretrygd, og alderspensjon. Jeg merker prisøkningene og har fått mindre slingringsrom. Ekspander Du skriver du har handlet på gårdsbutikk. Da vet du sikkert at prisoppgangen du refererte til ikke kommer bonden til gode, bare butikken? Anonymkode: be011...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet torsdag kl 09:40 #44 Del Skrevet torsdag kl 09:40 (endret) AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 9.37): Du skriver du har handlet på gårdsbutikk. Da vet du sikkert at prisoppgangen du refererte til ikke kommer bonden til gode, bare butikken? Anonymkode: be011...6f2 Ekspander Ja, det er helt tydelig. Bonden tjener også litt på å selge til meg, så det er helt ubegripelig hvordan prisen på en enkelt grønnsak klarer å legge på seg frem til kassene på matbutikkene. Men bonden lever jo ikke av å selge direkte til meg, for det meste går til grossistene, så bare en bitte liten del av det havner i gårdsbutikken. Jeg oppdaget denne butikken i fjor, og er kjempelykkelig for det. Endret torsdag kl 09:43 av Perine 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:49 #45 Del Skrevet torsdag kl 09:49 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 9.06): Satser for minste årlige ytelse for uføretrygdede. Satsene gjelder fra 1. juli 2024 (som er nåværende) Ordinær sats (lever sammen med ektefelle, partner eller samboer) - 2,329 G 288 861 kr Ordinær sats for ung ufør (lever med ektefelle, partner eller samboer) - 2,7G 335 992 kr Høy sats (enslig uføretrygdet) - 2,529 G 313 667 kr Høy sats for ung ufør (enslig uføretrygdet) - 2,959 G 366 999 kr Satser fra og med 1. mai 2022 Type sats Beløp i året Ordinær sats (lever sammen med ektefelle, partner eller samboer) - 2,28 G 254 168 kr Ordinær sats for ung ufør (lever sammen med ektefelle, partner eller samboer) - 2,66 G 296 529 kr Høy sats (enslig uføretrygdet) - 2,48 G 276 463 kr Høy sats for ung ufør (enslig uføretrygdet) - 2,91 G 324 398 kr Det gir endring i kroner: Type sats Beløp i året Ordinær sats (lever sammen med ektefelle, partner eller samboer) - 2,28 G 34 693 kr 13,6% Ordinær sats for ung ufør (lever med ektefelle, partner eller samboer)- 2,66G 39 463 kr 13,3% Høy sats (enslig uføretrygdet) - 2,48 G 37 204 kr 13,4% Høy sats for ung ufør (enslig uføretrygdet) - 2,91 G 42 601 kr 13,1% Hvor mange kroner har du selv gått opp i inntekten din på 3 år? Å regne i prosent når grunnlaget er lavt, er misvisende. Som du ser, er det heller ikke 16,5% økning, men 13,x% økning siden 2022. https://www.nav.no/satser Anonymkode: 3f51f...136 Ekspander I samme periode, mai 2022 til juli 2024, var prisveksten 10,7% Fra mai 2022 til februar 2025 (de siste tallene), har prisveksten vært 12,8% https://www.ssb.no/kalkulatorer/priskalkulator Da blir det spennende å se hva endringen av grunnbeløpet blir fra mai. . Anonymkode: 3f51f...136 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:26 #46 Del Skrevet torsdag kl 10:26 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 7.38): Har trygden økt en god del?? Oi, hvor tar du det fra? Anonymkode: ffcc9...3d5 Ekspander Trygdeoppgjøret? Anonymkode: dc6e1...06f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet torsdag kl 10:31 #47 Del Skrevet torsdag kl 10:31 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 10.26): Trygdeoppgjøret? Anonymkode: dc6e1...06f Ekspander Noen tror kanskje at økningen av grunnbeløpet medfører økning i realinntekt? Det skjer ikke, for økningen blir spist opp av prisstigninger på veldig kort tid. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:34 #48 Del Skrevet torsdag kl 10:34 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 10.26): Trygdeoppgjøret? Anonymkode: dc6e1...06f Ekspander Økning av grunnbeløpet: 2024: 4,5591 % 2023: 6,4076 % 2022: 4,7726 % 2021: 4,9807 % 2020: 1,4951 % 2019: 3,0707 % Skal jeg fortsette? Minstesatsen fikk ett år også en økning på 5k som ble lagt til. Det framkommer ikke i trygdeoppgjøret. Men du kan se alle minstesatsene her https://www.nav.no/satser Anonymkode: 3f51f...136 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:46 #49 Del Skrevet torsdag kl 10:46 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 9.26): Paret som sto fram i tskjorter midt på vinteren, klagde på strømprisen og bodde i en stor bolig der alt var åpne løsninger over tre etasjer. Veldig trendy og knapt ha ei dør å lukke igjen på dass. Dyrtid, liksom. Anonymkode: ac69f...f46 Ekspander Eller paret som har to sekundærboliger de leier ut i tillegg til huset de kjøpte for et år siden: https://www.fvn.no/nyheter/okonomi/i/vgPg4V/spente-foer-rentedommen-haaper-paa-nedgang-men-har-ikke-helt-troa?utm_source=reels Ikke nok med det: kona skal studere til høsten, så da synker inntekten i familien, og da blir det vanskelig med alle de høye utgiftene🙄 Anonymkode: 97258...e99 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:51 #50 Del Skrevet torsdag kl 10:51 Har sålangt ikkje sett noen effekt av dyrtiden med høge renter, og dyrere matvarer, strøm m.m. Julehandelen nådde nye høyder 2024 til tross for høye strømpriser, og økte renter i desember. Folk reiser til syden, kjøper nye biler, renoverer boliger, bygger boliger til en standard som var utenkelig for 30 -40 år sidan. Stormannsgalskapen ingen ende tar, og i neste omgang så klager mange på dyrtiden når bufferkontoen er begynt å bli bunnskarpt. Anonymkode: 3aa72...5fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:56 #51 Del Skrevet torsdag kl 10:56 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 7.37): Bor man på bygda er man absolutt avhengig av to biler. Men ja, vi har en billig elbil, der har vi spart noen kroner på å slippe å bruke mye penger på drivstoff. Skulle vi brukt elsykler med to barn her vi bor så kunne det blitt interessant. 😂 Ikke rart det er dyrt med to biler for dere, med 9 mill i huslån... Anonymkode: ffcc9...3d5 Ekspander Men vi bor med to barn i en bygd vi også, det går helt fint med elsykler og sykkelvogn da barna var små. Nå når barna har blitt større, har de egne sykler jo. Det er ikke synd for oss med stort lån, mente ikke det, da boligverdiene er også på 22 millioner og vi har leieinntekter. 😅 Så vårt boliglån er på under 50%, dvs, de beste rentene. Men ja, elbil er også lurt, det er vel nesten gratis i bruk, i forhold til drivstoffbil. Anonymkode: f34c4...337 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:03 #52 Del Skrevet torsdag kl 11:03 Uansett, jeg tror ikke at nordmenn sliter eller blir fattige, tvert imot. Jeg ser jo to an jenter i klassen til min 8 år gamle datter har moonboots, fine men upraktiske sko til 2,5 tusen kroner! Det sier alt, synes jeg. Men samtidig, for det går jo an å ha to tanker i hodet samtidig, jeg har nettopp vært i Sverige og la merke til at matvareprisene er helt annerledes. Der f.eks. selges det fersk svensk kylling til 35 SEK pr kilo (kontra 150 kroner i Norge for en kilo norsk kylling). Og jeg tror da virkelig ikke at det er fem ganger så dyrt å oppfostre en kylling i Norge som det er i Sverige. Så noe annet må det være.. Anonymkode: f34c4...337 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:15 #53 Del Skrevet torsdag kl 11:15 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 10.56): Men vi bor med to barn i en bygd vi også, det går helt fint med elsykler og sykkelvogn da barna var små. Nå når barna har blitt større, har de egne sykler jo. Det er ikke synd for oss med stort lån, mente ikke det, da boligverdiene er også på 22 millioner og vi har leieinntekter. 😅 Så vårt boliglån er på under 50%, dvs, de beste rentene. Men ja, elbil er også lurt, det er vel nesten gratis i bruk, i forhold til drivstoffbil. Anonymkode: f34c4...337 Ekspander En kolega kjøpte seg ny el.bil 2024 til vel 400.000 tusen. og skryter av hvor rimleg det er med el.bil, men måtte installert egen kurs for opplading til kr. 12.000. Energiforbruk ved opplading ca. 6 kw. Når ein snakker om kostnadsbruken bør ein vel "ta med alt " som tapsverdi, vedlikeholdskostnader, evntl. rentekostnader m.m Selv har eg ein eldre fossilbil i god teknisk stand, og kjører igjennomsnittleg 6000 km i året, og det meste av vedlikehold har ein ordnet selv. På reise nytter ein fly eller ekspressbuss. Bruksverdien er for meg høyere en markedverdien på kjøretøyet Den norske stat supsidierer el.bilen med omlag 60 milliarder, moms , rimligere bompenger, fergebilletter på ferge, strømstøtte. Anonymkode: 3aa72...5fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:16 #54 Del Skrevet torsdag kl 11:16 Det er nok en liten skyggeside som er der ute, og jeg har sluttet å tro på "fasadelivet". Sett det gang på gang. Fra toppen til bunnen. Folk som har utleggsforretninger på eiendommen sin på barneklær. Så de som jobber tett på bank, finans, eiendom og inkasso: der ser du når folk har problemer de ikke forteller andre. Anonymkode: 3cba3...928 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:28 #55 Del Skrevet torsdag kl 11:28 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 10.51): Har sålangt ikkje sett noen effekt av dyrtiden med høge renter, og dyrere matvarer, strøm m.m. Julehandelen nådde nye høyder 2024 til tross for høye strømpriser, og økte renter i desember. Folk reiser til syden, kjøper nye biler, renoverer boliger, bygger boliger til en standard som var utenkelig for 30 -40 år sidan. Stormannsgalskapen ingen ende tar, og i neste omgang så klager mange på dyrtiden når bufferkontoen er begynt å bli bunnskarpt. Anonymkode: 3aa72...5fb Ekspander Ja, for brorparten av befolkningen kanskje. Men "forskjells-Norge" har blitt større, så at en del sliter er helt opplagt. Og de som sliter tror jeg ikke lider av stormannsgalskap, nei. Anonymkode: be011...6f2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:35 #56 Del Skrevet torsdag kl 11:35 Goodtimes skrev (På 27.3.2025 den 9.10): Man kjenner jo litt på det. Har et lån på 3,5 mill som jeg betjener alene samt at jeg har en bil som jeg ikke har lån på. Nå vurderer jeg overgang til Elbil da jeg kjører ekstremt mye på jobb og den bensinslukende SUVen min gjør at kjøregodtgjørelsen ikke dekker halvparten av drivstoffutgiftene... Sååå, det blir ELBIL! Anbefalinger? 😉 Ekspander Tror du får tesla billig om dagen... Anonymkode: 9a69f...681 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:44 #57 Del Skrevet torsdag kl 11:44 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 5.40): Ja hun i vg som «måtte ha hest» men ikke hadde råd til mat er et godt eksempel der. Anonymkode: 88a8a...cf8 Ekspander Hvis man hele livet har hatt hest og prioritert vekk andre ting for å få til det, men nå er utgiftene blitt så høye at det ikke går lenger, så er jo det et resultat av dyrtid og noe som gir sterkt nedsatt livskvalitet. Jeg kjenner enkelte som bor miserabelt og billig for å ha råd til hest, hvorfor er det mer råflott enn de som bor dyrere, har bil til over 100 000 etc? Anonymkode: dc8af...6f1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:51 #58 Del Skrevet torsdag kl 11:51 Til tross for dyrtid m/ høgre renter er før, sterkt prisvekst på matrialkostnader bygges det idag nøkkelferdige boliger med større bo-areal. standard, som var heilt utenkeleg før. Så er det i neste omgang å klage på høy inngangbillett til boligen. Idag får folk låne opptil 90 % av kjøpesummen ,men når eg bygde hus på 70 / 80 talet var 60 % av de totale byggekostnadene egeninnsats m/ maks lånesum 3 X brutto lønn enslig lønn. Dersom både boligstandard , bo-areal, og noen miljøkrav hadde blitt redeusert hadde mange flere kunne fått realisert sitt ønske om egen bolig. Anonymkode: 3aa72...5fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goodtimes Skrevet torsdag kl 12:29 #59 Del Skrevet torsdag kl 12:29 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 11.35): Tror du får tesla billig om dagen... Anonymkode: 9a69f...681 Ekspander Alternativt splitter ny MG til 0,99% rente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:35 #60 Del Skrevet torsdag kl 12:35 De som klare seg, øker inntekten sin med 25-30 %, eller de hadde masse unødvendige ugifter å kutte i. Jeg har samme utgifter og har økt inntekter 15 %, kuttet de få stedene jeg kunne, og har bare marginalt bedre økonomi enn før fordi spesielt helt normal mat er så jævlig dyrt. I sommer skal jeg kutte hele sommerferien så jeg kan få satt av mer penger. Anonymkode: 00e32...2f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå