AnonymBruker Skrevet 27. mars #21 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har trygden økt en god del?? Oi, hvor tar du det fra? Anonymkode: ffcc9...3d5 Fra offisielle sider, som feks Nav og Regjering. De siste 3 årene har minste sats på uføretrygd økt med 16,57%. Det vil jeg si er en del ja. Kontra tidligere hvor det var vanlig at det økte betydelig mindre. Anonymkode: f9502...f8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #22 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvilken situasjon har du, så kan jeg vurdere om hva som er spesielt med mitt innlegg. Vi har nettopp vært gjennom samme fase som skjedde i 2008-2010, nå er det "oppryddingen" som skjer. Byggebransjen har slitt veldig, folk sitter på gjerdet og bruker ikke penger. Anonymkode: 3cba3...928 Hvilken situasjon jeg har? Hva mener du med det? Og hvorfor er min situasjon av interesse for deg? Jeg er siviløkonom med innsikt i dagens økonomiske situasjon blant befolkningen. Anonymkode: f9502...f8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #23 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilken situasjon jeg har? Hva mener du med det? Og hvorfor er min situasjon av interesse for deg? Jeg er siviløkonom med innsikt i dagens økonomiske situasjon blant befolkningen. Anonymkode: f9502...f8f Med tanke at du synes mitt innlegg var spesielt. Du har sikkert masse innsikt, men for å kunne forstå øk sit holder det ikke å sitte på et kontor med "totaloversikt" over økonomien i samfunnet. Jeg hørte nettopp om noen advokater som har fått begjæring om tvangssalg på huset sitt. Man må kunne snakke med gutta på gulvet likeså mye som man kan snakke med siviløkonomene, som deg, med totaloversikt. Anonymkode: 3cba3...928 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 27. mars #24 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fra offisielle sider, som feks Nav og Regjering. De siste 3 årene har minste sats på uføretrygd økt med 16,57%. Det vil jeg si er en del ja. Kontra tidligere hvor det var vanlig at det økte betydelig mindre. Anonymkode: f9502...f8f I relasjon til inflasjonen de siste 3 årene, høres ikke det mye ut. Men jeg har ikke satt opp kalkulasjonen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #25 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Med tanke at du synes mitt innlegg var spesielt. Du har sikkert masse innsikt, men for å kunne forstå øk sit holder det ikke å sitte på et kontor med "totaloversikt" over økonomien i samfunnet. Jeg hørte nettopp om noen advokater som har fått begjæring om tvangssalg på huset sitt. Man må kunne snakke med gutta på gulvet likeså mye som man kan snakke med siviløkonomene, som deg, med totaloversikt. Anonymkode: 3cba3...928 Og du antar at jeg sitter bak en pult og ikke har kontakt med "gutta på gulvet". Det er alltid noen som sliter økonomisk uansett hvor bra det går med landet økonomisk. Det at du hører om et tilfellet om tvangssalg betyr ikke at det er et "rush" av tvangssolgte boliger. Det er det jeg vil frem til. At noen sliter, betyr ikke at "alle" sliter. Anonymkode: f9502...f8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #26 Del Skrevet 27. mars Druid skrev (5 minutter siden): I relasjon til inflasjonen de siste 3 årene, høres ikke det mye ut. Men jeg har ikke satt opp kalkulasjonen. Har egentlig ikke tid til å sette meg så mye inn i dette nå, men mener at inflasjonen samlet sett ligger på 15,08%. Anonymkode: f9502...f8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #27 Del Skrevet 27. mars Er redd for at denne "dyrtiden" du kaller det nå bare er forsmaken. Børsene er blodrøde i dag, aksjer og fond faller i verdi, og varer kommer til å bli enda dyrere på grunn av handelskrig og masse nye straffetoller. Snøballen har bare så vidt begynt å rulle er jeg redd, og renten kommer sikkert ikke ned heller. Anonymkode: be011...6f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 27. mars #28 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det ropes på innpust og utpust om ekstreme økninger i boligprisene. Hvordan mener du at eiendomsmeglerne merker at skoen trykker noe som helst annet sted enn gasspedalen? Anonymkode: a9995...3af Lavere salgsvolum (det er grunnen til at prisene går opp), høyere omsetningskost (de må dele omsetningen med flere parter), og større konkuranse mellom meglere (Det er prispress på megler tjenester og overskudd av meglere)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #29 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er redd for at denne "dyrtiden" du kaller det nå bare er forsmaken. Børsene er blodrøde i dag, aksjer og fond faller i verdi, og varer kommer til å bli enda dyrere på grunn av handelskrig og masse nye straffetoller. Snøballen har bare så vidt begynt å rulle er jeg redd, og renten kommer sikkert ikke ned heller. Anonymkode: be011...6f2 Da tenker vi (dessverre) ganske likt. Anonymkode: 3cba3...928 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 27. mars #30 Del Skrevet 27. mars Portia Catonis skrev (2 timer siden): Eller familien utenfor Bergen som hadde 7 barn og et splitter nytt hus til 9 millioner… Vel: det blir ofte sett ned på hvis du avliver 1-2 barn for å få økonomien til å gå opp. Selvfølgelig er det spesielt når du prøver lage ditt eget fotballlag, men utfordringen er at familie økonomi er stort sett alltid fundert på samfunnstrukturell økonomisk stabilitet. Det var en grunn til at de hadde ett nytt hus til 9 mill... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 27. mars #31 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja hun i vg som «måtte ha hest» men ikke hadde råd til mat er et godt eksempel der. Anonymkode: 88a8a...cf8 Hei. Har du tilfeldigvis link til den artikkelen? Ble nysgjerrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #32 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker det er tre forskjellige grupper nesten. Du har de som må ha hus til mange millioner, dyre biler og ferier som kanskje begynner å merke dyrtiden. Så har du de som har så mye penger at de merker ikke dyrtiden, og dermed kan leve som før. Gruppe tre, som jeg befinner meg i, merker dyrtiden godt. Jeg er ufør, mannen har en jobb som ikke er veldig godt betalt. Har huslån på 1,1 mill, to biler, overhodet ikke dyre biler. 2 barn. Vi merker absolutt at ting er dyrere. Vi bruker flere tusen kr mer i mnd på mat, strømmen er mye dyrere, og selvfølgelig renten. Betaler noen flere tusen mer i mnd på boliglånet. Så vi har fått det mye tøffere. Drar aldri på ferie. Anonymkode: ffcc9...3d5 Alene her med boliglån på 2.4 og studielån på 450 000. Det er mye som koster og mat er dyrt, og jeg reiser jo ikke på ferie. Men strømmen er jo ikke dyr nå? Eller er det kansje forskjellig hvor man bor i norge? Har bolig på 70 kvm, og varmer med varmepumpe. Betalte på det meste en tusenlapp i desember og bor utenfor oslo. Anonymkode: 677fe...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 27. mars #33 Del Skrevet 27. mars Druid skrev (5 minutter siden): Vel: det blir ofte sett ned på hvis du avliver 1-2 barn for å få økonomien til å gå opp. Selvfølgelig er det spesielt når du prøver lage ditt eget fotballlag, men utfordringen er at familie økonomi er stort sett alltid fundert på samfunnstrukturell økonomisk stabilitet. Det var en grunn til at de hadde ett nytt hus til 9 mill... De hadde tatt fertilitetsbehandling, og da er det faktisk innafor å terminere et par embryoer istedenfor å føde trillinger og firlinger. Det er forøvrig ingen lov som sier at alle barn må bo sentralt og ha hvert sitt rom. Jeg tipper de hadde overlevd helt fint i et hus til 5 millioner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #34 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Alene her med boliglån på 2.4 og studielån på 450 000. Det er mye som koster og mat er dyrt, og jeg reiser jo ikke på ferie. Men strømmen er jo ikke dyr nå? Eller er det kansje forskjellig hvor man bor i norge? Har bolig på 70 kvm, og varmer med varmepumpe. Betalte på det meste en tusenlapp i desember og bor utenfor oslo. Anonymkode: 677fe...863 Vi hadde i januar og februar strømregning på ca 5.000 - 5.400. Så jo, strømmen er da mer enn dyr nok. Bor på østlandet. Er litt forskjell på 1 person i en liten leilighet og en familie på 4 i et hus... Anonymkode: ffcc9...3d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #35 Del Skrevet 27. mars "lønnsveksten" - hvilken? Du mener 4-5% i året mot minst 7% prisstigning. Og huset vårt kostet 600´ i 2021 og 1,4 mill nå. Anonymkode: bd8b7...d41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #36 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Fra offisielle sider, som feks Nav og Regjering. De siste 3 årene har minste sats på uføretrygd økt med 16,57%. Det vil jeg si er en del ja. Kontra tidligere hvor det var vanlig at det økte betydelig mindre. Anonymkode: f9502...f8f Satser for minste årlige ytelse for uføretrygdede. Satsene gjelder fra 1. juli 2024 (som er nåværende) Ordinær sats (lever sammen med ektefelle, partner eller samboer) - 2,329 G 288 861 kr Ordinær sats for ung ufør (lever med ektefelle, partner eller samboer) - 2,7G 335 992 kr Høy sats (enslig uføretrygdet) - 2,529 G 313 667 kr Høy sats for ung ufør (enslig uføretrygdet) - 2,959 G 366 999 kr Satser fra og med 1. mai 2022 Type sats Beløp i året Ordinær sats (lever sammen med ektefelle, partner eller samboer) - 2,28 G 254 168 kr Ordinær sats for ung ufør (lever sammen med ektefelle, partner eller samboer) - 2,66 G 296 529 kr Høy sats (enslig uføretrygdet) - 2,48 G 276 463 kr Høy sats for ung ufør (enslig uføretrygdet) - 2,91 G 324 398 kr Det gir endring i kroner: Type sats Beløp i året Ordinær sats (lever sammen med ektefelle, partner eller samboer) - 2,28 G 34693 kr 13,6% Ordinær sats for ung ufør (lever sammen med ektefelle, partner eller samboer) - 2,66 G 39 463 kr 13,3% Høy sats (enslig uføretrygdet) - 2,48 G 37 204 kr 13,4% Høy sats for ung ufør (enslig uføretrygdet) - 2,91 G 42 601 kr 13,1% Hvor mange kroner har du selv gått opp i inntekten din på 3 år? Å regne i prosent når grunnlaget er lavt, er misvisende. Som du ser, er det heller ikke 16,5% økning, men 13,x% økning siden 2022. https://www.nav.no/satser Anonymkode: 3f51f...136 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 27. mars #37 Del Skrevet 27. mars Portia Catonis skrev (6 minutter siden): De hadde tatt fertilitetsbehandling, og da er det faktisk innafor å terminere et par embryoer istedenfor å føde trillinger og firlinger. Er ikke det det som nettopp er blitt lovlig igjen? Erna fikk jo igjennom forbud i sin tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goodtimes Skrevet 27. mars #38 Del Skrevet 27. mars Man kjenner jo litt på det. Har et lån på 3,5 mill som jeg betjener alene samt at jeg har en bil som jeg ikke har lån på. Nå vurderer jeg overgang til Elbil da jeg kjører ekstremt mye på jobb og den bensinslukende SUVen min gjør at kjøregodtgjørelsen ikke dekker halvparten av drivstoffutgiftene... Sååå, det blir ELBIL! Anbefalinger? 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #39 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Fra offisielle sider, som feks Nav og Regjering. De siste 3 årene har minste sats på uføretrygd økt med 16,57%. Det vil jeg si er en del ja. Kontra tidligere hvor det var vanlig at det økte betydelig mindre. Anonymkode: f9502...f8f 16,57% økning av et så lite opprinnelig beløp er ikke mye. Du må jo se hva det har økt i fra. Minstesats uføretrygd er latterlig lite å klare se på i dagens samfunn. Mange må velge bort middag for å klare seg, og må bruke klærne til de faller fra hverandre. Anonymkode: 1ad58...d89 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #40 Del Skrevet 27. mars Paret som sto fram i tskjorter midt på vinteren, klagde på strømprisen og bodde i en stor bolig der alt var åpne løsninger over tre etasjer. Veldig trendy og knapt ha ei dør å lukke igjen på dass. Dyrtid, liksom. Anonymkode: ac69f...f46 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå